waypoint in osmand

Als ik in de trein zit en ik zie een punt waar ik een keer naar toe wil maak ik op mijn garmin navigator een waypoint. Ik kan niet vinden hoe ik dat op mijn androit osmand app moet doen.

Op de kaart even 2 sec je vinger op gewenste plaats houden, dan komt er een marker. Die aantikken en in het popup menu dat dan verschijnt kiezen voor “Add GPX waypoint”.

Ik heb nu ook een smartphone Hoe krijg ik nu OFM aan het navigeren maw welke app en welke instellingen?
Heb al wat geprobeerd met de fietsend app

Hoe die navigatie werkt hangt af van de app, de OFM kaart van mijn site draait op Android smartphones alleen op oruxmaps, maar routeert niet zelf. Voor de werking van oruxmaps zie de desbetreffende site: http://www.oruxmaps.com/oruxmapsmanual_nl.pdf

Osmand heeft ook een OFM ‘style’ maar ook bij die app is het navigeren een kunst op zich.
Zie de handleiding van Peewee voor wat tips: http://mijndev.openstreetmap.nl/~peewee32/OSM/osmand.html

Verder heb je nog Locus, die zou het Garmin formaat ook moeten kunnen lezen, maar die blijkt dat kunstje nog niet zo goed te kunnen voor zover ik het vorig jaar heb bekeken, maar de ontwikkelingen kunnen inmiddels verbeterd zijn.

Als ik die marker aan klik zie ik alleen maar Aanwijzigen naar, aanwijzen vanaf, als bestemming instellen, zoek hier dichtbij, deel lokatie en voeg toe aan favorieten maar geen add gpx waypoint.

1.9.5 in de lijst staat Add gpx waypoint,

klein scherm, lijst schuiven op en neer? Houd je hem overdwars? !!! Dat is het denk ik.

nu kan het zijn dat bij instellen plugin er extra mogelijkheden bij komt. Bij mij staat hij op 10

Ik denk dat de functie alleen in de betaalde en niet in de gratis versie zit.
(Ik heb allebei)

Tevens is de tip om op Peewee’s site te kijken ook een mogelijkheid om de[ latest build apk](Aan de slag met Osmand) te installeren (beta tester) deze is ook gratis, en niet via de playstore te downloaden.

Aan de slag met Osmand

Als Osmand je wat lijkt dan kun je hier wat tips vinden om het aan de praat te krijgen. Je kunt Osmand van de market halen. Er is een gratis versie en een versie waarmee je voor een paar euro het project Osmand steunt. Het is allemaal vrijwilligerswerk en er worden uiteraard kosten gemaakt. Wil je nog niets betalen en eerst maar eens zien of het wat is dan kun je het ook nog als volgt geïnstalleerd krijgen. Ga naar:

http://download.osmand.net/latest-night-build

Commodoortje je bedoelt zeker Niet in de gratis versie.
Ik heb gisteren ook even met de gratis versie gespeeld, maar kreeg de tutorial van PeeWee niet exact voor elkaar. Die beschrijving is dan wel van 2013 en misschien wat dingen veranderd in 1.9.5 maar had het idee dat er nog een paar dingen miste in de gratis versie. Dat geeft Peewee (en jij) ook wel aan want die heeft het ook over een nightly build. Ik kon bijvoorbeeld ook niet de OFM-style ergens kiezen.

Je hebt helemaal gelijk, inmiddels aangepast

Er is toch wat vreemds gaande add waypoint zat bij mij gewoon in de gratis versie. update van 1.9.4 naar 1.9.5 en ik had gewoon add waypoint, maar ik kon mijn mapstyles niet meer instellen wat vroeger wel kon. Daar zou ook mijn OFMstyle moeten staan. Net of ze dat er uit geschreven hebben.
Dan ga je dat uitvogelen, in app instellingen, alles staan op sd en niet op interne opslag, kijken of ze dat bij de update verandert hadden, wil wel eens gebeuren bij sommige programma’s, cache geleegd en nu ben ik ook mijn add waypoint kwijt. Net of ze dat in de gratis versie er ook uit geschreven hebben.

Tot zover mijn bevindingen.

Gratis versie -----Instellingen—Pluginmanager—Record your trips- aanzetten---- en je hebt de add gpx waypoint weer terug.!!!

Zo te merken wordt het tijd dat ik die handleiding eens ga updaten. :wink: Ik wacht dan wel even tot de volgende versie. Die gaat er anders uitzien (zie nightly builds). Misschien moeten we daar een gezamenlijk iets van maken (bij voldoende interesse). Bijvoorbeeld via een wiki zodat iedereen mee kan doen.

Volgens mij is het verschil tussen de betaal en de gratis versie alleen het onbeperkt kunnen downloaden van kaarten en het kunnen beschikken over de offline informatie over wiki onderwerpen (met een geo referentie). Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik de OFM style eigenlijk niet meer gebruik. Het is zeker geen standaard Osmand optie die je even aan kunt zetten. Ik weet eerlijk gezegd niet eens meer of dat nog werkt.

De voor mij voornaamste wijzigingen (afgezien van cosmetische) sinds ik de handleiding heb gemaakt zijn :

-Osmand kunnen gebruiken met het scherm uit en als er een gesproken aanwijzing komt gaat het scherm aan voor een door jou in te stellen aantal seconden. Dit spaart de batterij.
-Tijdens het navigeren kun je een te selecteren categorie punten tonen (bv benzinepompen of restaurants) langs je route. (Tijdens navigeren> Menuknop>routepunten>Interessepunten (selecteren en aanzetten))
-Het aan een uit kunnen zetten van fiets, wandel en OV routes (nightly builds).

Ik zal ongetwijfeld nog wel wat vergeten maar ja… er kan ook zo ongelofelijk veel met deze app waardoor je soms door de bomen het bos niet ziet. Mooi is het wel.

Verder niks ten nadele van je oorspronkelijke handleiding, maar dat wiki idee lijkt me wel handig. Wat ik o.a dus zelf niet voor elkaar kreeg was die OFM style maar die kan zoals je zegt al weg zijn en ik kreeg ook geen engelse stemmen geactiveerd. Dus elkaar helpen hier is inderdaad een goed idee. :slight_smile:

Stemmen is ook een lastig iets. Ik gebruik altijd TTS (Text to speech) ipv opgenomen stemmen. TTS kan bv straatnamen uitspreken en dat vind ik wel fijn.

Dat moet je op 3 plekken regelen.
1: in je android apparaat moet je zorgen dat je een TTS bestand hebt van de gewenste taal. In android vanaf 4.2 (dacht ik) kun je een gratis NL TTS downloaden via de instellingen. Voorbeeld voor Android 4.4 >Instellingen>taal en invoer>Uitvoer voor tekst naar spraak>Google text naar spraak (druk op instellingen icoontje)> Spraakgegevens installeren. Hier kun je kiezen voor Nederlands en vervolgens een vrouwenstem downloaden. Ik dacht dat Engels meestal voorgeinstalleerd was.
2 In Osmand: Instellingen>Kaartbeheer> Tabblad Downloads> Bovenin dit tabblad klikken op het driehoekje (Reguiere kaarten) > stem >Stemgenerator> kies je taal.
3 In Osmand: Instellingen>Algemene instellingen>Stembegeleiding>Kies je stem.

Er is overigens al een NL wiki over OSMAND sinds maart 2013 (dankzij Harry vd Wolf)

Bij de update werd zeker de instelling bij algemene app instellingen de setting /storagesdcard0 (interne opslag) terug gezet. Nu ik hem weer op /storage/sdcard1 (32gb sdkaart) heb staan en hij vindt mijn eigen mapstyle weer. Dat is dan ook weer zo’n weetje na een update vermoedelijk veranderingen…

Kijk eens in flevoland wat mij wel irriteert is dat al die tochten als tekst zichtbaar zijn op 12+1 en 11+1.

Heeft dat de waterhobbyisten voor elkaar gekregen (seamark lobby)

Heel goed. Kende ik nog niet. Het is wel weer een iets andere insteek van een handleiding dus dat vult elkaar wel aan. Harry is actief op het Osmand forum en wordt ook genoemd in Osmand (instellingen>Over)
Via deze link kun je nog een handleiding vinden in het Nederlands.

Overigens is de howto inmiddels ook al best uitgebreid.

Waar ik zelf behoefte aan heb is wat meer info over de Osmand Mapcreator. Ik zou wel eens een kaart willen maken met daarbij de fietspaden met een traffic_sign=NL:G11 , G12a en G13 met een apart kleurtje zodat ik kan zien welke traffic_sign op fietspaden nog ontbreken of welke van bord zijn veranderd. Er is een wiki maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik had al moeite om de Osmand Mapcreator op mijn W8.1 laptop aan de praat te krijgen maar dat is inmiddels gelukt. Als er forumleden zijn die hier ervaring mee hebben dan hou ik me aanbevolen.

De OFM style werkt nog wel in de laatste versie (1.9.5).
Allereerst moet je de style OpenFietsMap.render.xml downloaden.
Die xml kopieer je naar de osmand/rendering map op je device.
Vervolgens selecteer je die in het menu Kaart instellen > Kaartstijl
Dit laatste heeft men aangepast in v1.9, mogelijk zit er een bug in die de OFM style niet meer ziet als je de style niet met een eerder versie hebt geïnstalleerd?

Helemaal onderaan de lijst bij “kaart instellen” zie ik onder overige kaartattributen nog een keer openfietsmap style.
Aan- of uitvinken lijkt niet uit te maken, kennelijk nog een restant van een oude interface?
Wat verder ‘show network number inside cycleway’ en ‘show node numbers instead of cycleway numbers’ voor betekenis hebben is me ook niet erg duidelijk.

Ik heb de betaalde versie. Add gpx waypoint is waarschijnlijk bij mij voeg gpx routepunt toe en bij de pluins record your trip is bij mij reizen opnemen. Ik heb alles in het Nederlands. Eer waypoint toevoegen lukt nu, alleen als ik het programma verlaat en later weer aan zet is de waypoint verdwenen en ik wil juist als ik in de trein zit het punt bewaren en later er een keer met de auto naar toe gaan.

Je kunt natuurlijk ook de optie: Voeg toe aan favorieten gebruiken.