Glasvezelhuisjes

Is er al een tag voor het mappen van glasvezelhuisjes ?
Onder glasvezelhuisjes bedoel ik de glasvezelverdeelpunten. Dit zijn meestal gebouwtjes van zo’n 3 bij 5 meter, van waar uit de glasvezel naar de huizen lopen.

Dit eigenlijk net zoiets als een transformator huisjes, echter dan voor internet in plaats van stroom.

Ik denk dat man_made=street_cabinet is wat je zoekt.

Sander H, IMHO is een cabinet meer 't formaat van de huidige coax kabel verdeelstations max 1.0 x 0.40, 3.00 x 5.00 is meer het formaat van een energiehuis. Maar een goeie tag schiet me even niet anders te binnen dan building=industrial, met de toevoeging industrial=fiber_optics, geen fabriek nee of simpel building=yes. Misschien dat een zoektocht in de tag database iets anders oplevert.

Ik nam aan dat ArjanO de building tag al wel kende en op zoek wat naar iets specifiekers.
Volgens taginfo wordt man_made vaak genoeg gecombineerd met building. Dan kan street_cabinet gebruikt worden om de functie te beschrijven. Ook het voorbeeld bij het franse tramcontroller lijkt best enkele meters lang, dus formaat lijkt minder belangrijk dan het doel ervan (of je moet dat weer beschouwen als 3 kleintjes die toevallig tegen elkaar staan).

Volgens mij kan je die ook als

pipeline=substation
substance=cable

taggen. Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar dat is toch wat ik afleid uit de Pipeline Extension wiki pagina.
De link gaat wel naar de proposal pagina, maar die is ondertussen goedgekeurd. Ik weet niet wat de status is van de finale documentatie, maar ik weet wel dat de auteur deze proposal in kleinere stukjes aan het kappen is,
bv. voor marker

Zoals ik het lees lijkt pipeline exclusief te gaan over het transport van tastbare materie. In de proposal komt substance=cable wel voor, maar die komt mij in de context van het hele verhaal nogal vreemd over.

Dit begint imho een beetje te lijken op een eerdere discussie of we een verfwinkel ook moeten taggen naar de typen (muur, hout, metaal, alkyd, acryl, kunstschilder) en kleuren verf die deze verkoopt, afhankelijk van het seizoen, het assortiment kwasten, rollers en schuurpapier en zo kan ik wel even doorgaan.

Gezien het feit dat de afmetingen zoals beschreven zo’n 3 x 5 meter zijn, is taggen op zijn plaats (we gaan toch hopelijk niet alle lantaarnpalen taggen…?). Building of street_cabinet (ik wist niet eens dat die tag mainstream is) lijkt me meer dan voldoende evt. nog iets met industrial of communication? Of gaan we ook de kleuren van de buizen waar de glasvezels doorheen lopen taggen…:confused:

street_cabinet is pas in het najaar van 2014 goedgekeurd. Dus dat kan al moeilijk mainstream zijn.

en waarom zouden we niet alle lantaarnpalen (highway=street_lamp) mogen taggen ? Of afvalbakjes of …
Ieder mapt toch wat hem of haar interesseert ?

i.vm. street_cabinets e.d. er zijn ook nogal wat “power-distribution”-nerds, net zoals er spoorwegnerds zijn. Dus die dingen worden nu ook gemapped.

Allen, dank voor de vele reakties. De optie van escada is interessante optie, net zoals street_kabinet. Ik zal beide opties verder bekijken. Nogmaals dank…

Waarschijnlijk heeft over 5 jaar iedere lantaarnpaal zijn eigen IPv6 adres (ze zijn dan nl. onderdeel van het landelijke wifinetwerk) én een koppeling met OSM, zodat ze volautomatisch op de kaart komen te staan. Bovendien kun je dan ook nog zien of ze aan/uit zijn dan wel onderhoud behoeven.
Nee escada, ik zou mijn tijd ergens aan aan gaan besteden. Er zijn nog genoeg winkels te doen… :laughing:

Lantaarnpalen zijn nu ook niet mijn eerste prioriteit, maar als er bijvoorbeeld eentje “verloren” staat langsheen een klein paadje in een woonwijk zal ik die toch mappen, eerder dan lit=yes op het hele pad te plaatsen.
Bovendien vind ik brandkranen nuttiger :-), in de hoop dat we ooit de brandweer kunnen overtuigen om OSM te gebruiken. Maar winkels doe ik ook hoor

Escada, tja ik heb ook oog voor de sporadisch aanwezige hydranten, maar de meeste of zelfs alle openbare tappunten liggen hier vanwege het gemak ondergronds, te herkennen aan een klein dekseltje. In of op de GBKN of zijn opvolger zal dat deksel vast opduiken.

sorry, wat is GBKN ?
Bij ons liggen ze ook dikwijls ondergronds, maar staat er ook een bordje bij

Escada, zie hier, http://www.gbkn.nl/

Hi ArjanO, had je deze ondertussen al gezien en gelezen http://wiki.openstreetmap.org/wiki/DE:Tag:power%3Dcable_distribution_cabinet voor elec en kabel.

Arjan bedoelt POP stations (Point of Presence) dit zijn schakelkasten (knooppunten in een glasvezelnetwerk) van waaruit glasvezel naar de huizen wordt geleid FttH (Fiber to the Home)
De Pop’s zijn ongeveer 6x2.5m groot en zijn meestal stenen gebouwen (of prefab beton), Vermoedelijk zijn deze PoP’s opgenomen in de BAG als building.
Voorbeelden van een leverancier: http://www.westo.nl/pop-station

Dat klopt inderdaad. De huisjes staan in de BAG. In ieder geval voor een aantal gemeentes.
Bijvoorbeeld: https://www.openstreetmap.org/node/2867588655

Arjan en Commodoortje sorry dat was mij niet duidelijk. Ik ken wel trafos, maar die staan zonder kenmerk in de BAG import, maar panden van deze maat ben ik nog niet veel tegen gekomen. Het lijkt mij dat de cabinet tags ook voor deze panden gebruikt kan worden, onder building=yes.