Gaten in wegdek?

Vandaag stond er deze opmerking op de kaart:

http://www.openstreetmap.org/note/299336

Je kunt aan mijn reactie zien dat ik OSM niet de juiste plek vind om dat soort zaken te melden.
Maar is dat ook zo?
Je zou je voor kunnen stellen dat iedereen in Nederland voortaan alle weggebreken meldt via OSM en dat de wegbeheerders/gemeenten voortaan die opgaven gebruiken om hun herstelwerk te doen.
Of wordt het dan heel druk op OSM met duizenden klachten over de staat van de wegen? :open_mouth:

+1

En voor de fietsers hebben we al het doeltreffende meldingssysteem op de website van de Fietsersbond http://meldpunt.fietsersbond.nl/voor slechte fietspaden, gaten etc.

Volgens mij zou je OSM daar prima voor kunnen gebruiken. Ik zou alleen niet een Note gebruiken, maar een tag verzinnen. De OSM-database wordt niet gauw te druk denk ik, en of het druk wordt op een kaart hangt af van de keuzes van de renderer.

Het moet natuurlijk wel een laagdrempelig systeem blijven Jan, voor dat soort toepassingen. Het gaat erom dat als iemand onderweg iets tegenkomt dat herstel nodig maakt, dat er dan snel en simpel kan worden gereageerd.
Je kunt niet van iemand verwachten dat hij/zij eerst leert hoe hij/zij een tag op de juiste plaats op de kaart kan zetten. (Dus verplicht account maken, leren werken met de editors enz.)
Dat is nl. nu juist het voordeel (maar tegelijk ook het nadeel) van de notes. Werkelijk iedereen kan daar iets mee kwijt.

Is is al een oplossing daarvoor Buiten Beter
Het is daarbij verplicht NAW gegevens in te voeren. Zou best wel eens een eis kunnen zijn van de gemeenten, hetgeen voor een implementatie een extra drempel opwerpt.

Denk niet dat wij vanuit OSM ineens kunnen verwachten dat gemeenten nog een bron gaan raadplegen. Het zal ze ergens in een bestaand proces op een presenteerblaadje moeten worden aangeboden anders voorzie ik weinig success.
Bovendien waar zet je die ā€œRapporteer aan Gemeenteā€ knop dan naast de Notes-knop? Voor enkel Nederlands gebruik gaat dat echt niet op openstreetmap.org terecht komen en openstreetmap.nl is waarschijnlijk ook niet de meest geraadpleegde versie van de OSM kaart. Bovendien ontbreekt daar ook al de Notes-knop.

Denk dat we de enkeling die dit via een note aangeeft beter kunnen verwijzen naar de bestaande kanalen, of als het een permanente situatie betreft kunnen we de smoothness in OSM aanpassen.

Als alternatief zou dit ook op http://www.verbeterdebuurt.nl/ gemeld kunnen worden, alleen doet de gemeente Terneuzen daaraan niet mee. De zeggen dat ze desondanks meldingen doorgeven aan de gemeente. Ook hierbij verplicht om NAW gegevens in te voeren.

En volgens mij is mijn oorspronkelijke standpunt (dat OSM daar niet voor is bedoeld), daarmee voldoende ondersteund.
Als iemand dus een gaslek meldt op OSM, wijs dan de weg naar het gasbedrijf!

Ik denk nog steeds dat OSM wel degelijk kan worden gebruikt voor reparatie-meldingen van de weg.

Het enkele feit dat er geen eenvoudige, laagdrempelige interface bestaat voor het melden, betekent niet dat OSM niet voor dit doel geschikt zou zijn, en dus die bedoeling niet zou moeten hebben.
Het betekent eerder dat je dan een eenvoudige interface zou moeten maken. Dat kan best: zie bijvoorbeeld de website www.wheelmap.org. Daar kun je, zonder een account aan te maken, en zonder enig idee te hebben van tags of OSM-editors, heel gemakkelijk melding maken van (on)toegankelijkheid voor rolstoelers bij POIā€™s.
Iets dergelijks voor weg-reparatiemeldingen zou dus ook best kunnen.

Los daarvan: ik zou denken dat het doel van OSM niet primair bepaald wordt door het wel of niet bestaan van een laagdrempelige interface voor dit of dat, of het ontbreken van een technische voorziening, maar door wat de OSM-community wenst als doel. De techniek volgt wel.

Jan, hoe komt die melding dan bij de beheerder, moet die de OSM kaarten naspeuren om een ā€˜gasā€™ melding te vinden ? De nutsbedrijven laten op hun objecten een telefoonnummer achter zodat het bericht de piketdienst bereikt.
Een ander probleem vormt de plaats bepaling of gewoon waar ben ik ?
We kunnen dit ook aan een renderer of provider overlaten, denk ?

Tja, dat zijn van die dingen waar de makers van de interface een oplossing voor mogen verzinnen als het ooit zover komt :slight_smile: