restriction=no_straight_on ivm herinrichting vd Capellenlaan Zutphen

Recentelijk is de herinrichting van de van der Capellenlaan geopend. Vandaag moest ik in Zutphen zijn, vandaar dat ik mijn action cam maar even meengenomen heb.
Inmiddels heb ik de verbeteringen aangebracht maar zit nog met een volgende vraag.

De weg naar het kruispunt heeft een leuke situatie opgeleverd. Je mag, als je op het stoplicht aan komt rijden, alleen maar rechts- of linksaf. (Bord D7)
Rechtdoor is niet (meer) toegestaan.
De mapper die voor mij een aanpassing heeft verricht, heeft dit opgelost door links en rechts af een éénrichtingsweg te taggen. Op zich is dat van de kant waar je af komt de juiste situatie, maar er mag vanaf de Deventerweg wel ingereden worden, dus eenrichtingsweg is het eigenlijk ook niet.

Hoe is deze situatie het beste te taggen, zodat routering ook foutloos verloopt?

Video: http://youtu.be/hz5onNXnsys
Lokatie: https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.15254/6.21011
(het kan zijn dat de nieuwe situatie nog niet geheel is gerenderd)

Volgens mij kan dit eenvoudig door er een normale kruising van te maken en een afslagbeperking in te stellen.
Dus dan de node van het kruispunt selecteren, dan kan je per richting de route die niet/wel mag worden gereden ingeven.

Inmiddels een poging gedaan, wil iemand controleren of dit de juiste methode is?
En of het kruispunt juist getekend moet worden ook graag commentaar, hoe het nu is getekend is visueel niet zo duidelijk maar volgens mij kan het niet anders ivm de turnrestrictie.

relatie aangemaakt en daarin opgenomen 2 wegen
type=restriction
restriction=no_straight_on

Oudere situatie links, Nieuwe situatie rechts:

Situatie is nog niet geupload, en dus ook nog niet aanwezig in OSM, ik zag dat from, to via nog ingesteld moest worden. Aangezien ik nu weg moet kan ik even niet verder. Zal later kijken of ik het kan herstellen, commentaar natuurlijk wel gewenst.

Op de Deventerweg ben ik tijden geleden ook al bezig geweest voor dat alles op de schop ging (toen ik in je prachtige Vorden op de camping stond.) 'k Zag laatst opeens die wonderlijke oplossing en dacht “Dat doet Commodoortje wel”. :slight_smile:

Hier heb ik een voorbeeld waar autoverkeer niet linksaf mag, maar fietsers wel. Kostte me heel wat hoofdbrekens. Zie de oplossing op de restrictienode in Strijen. (van Weelsedijk N487 naar Weelsedijk het dorp in)
https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.73583/4.54542 except=bicycle, want fietsers mogen in Zutphen wel rechtdoor naar de sportvelden.
ook hier nergens eenrichtingverkeer, maar wel een afslagbeperking voor gemotoriseerdverkeer, muv fietsers.
Oplossing is dus een restrictie rechtdoor, except bicycle.
'k Fiets er binnenkort overheen en dan moet het wel goed zijn. :smiley:

Inmiddels heb ik het kruispunt aangepast met de nodige toevoegingen. @eggie bedankt voor je voorbeeld.
Als naslagwerk heb ik de wikipagina opgezocht
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relation:restriction

Toch nog even een vraagje omtrent het voorbeeld van Eggie.
Ik zie dat op de node een tag exception=bicycle is geplaatst, deze tag ook in de relatie opgenomen. Is dit niet dubbelop?

Nieuwe situatie:

Op de wiki staat ook een link naar http://map.comlu.com/ die visueel laat zien hoe de restrictie is opgebouwd

Ook is er een restrictie analyser, maar deze duurt wel heeeel lang om data ingeladen te krijgen. Er staan een opmerking onder aan de site: Be patient - the data download may need some minutes. Ik heb het maar niet afgewacht.
http://osm.virtuelle-loipe.de/restrictions/

Ik pas even de titel van het topic aan naar : restriction=no_straight_on ivm herinrichting vd Capellenlaan Zutphen

Dat dubbel op zou best eens kunnen, maar ik ben daar zo aan het tobben geweest. Moest steeds op de update van de generic wachten voordat ik het kruispunt kon testen.
Er is trouwens daar ook een uitzondering voor openbaar vervoer. Die mogen ook het dorp in. Daar kreeg ik echter steeds foutmeldingen op en toen heb ik de voorkeur gegeven aan de fietsers. Toen het goed werkte heb ik het zo gelaten.

Er is ook een plugin voor JOSM die de bereikbaarheid van wegsegmenten toont: Graphview

Ik merkte dat met OSMAND de routering niet juist verloopt op het bewuste kruispunt. Er wordt namelijk wel over het kruispunt (en de auto luw gemaakte van der Capenllelaan) gerouteerd, vervolgens wordt je gerouteerd om het kruispunt over te steken, welke een restrictie heeft.

Vandaar dat ik de aangebrachte restricties even heb verwijdert, en opnieuw heb aangebracht. Volgens mij heb ik alleen de execpt=bicycle tag verwijdert op de node van het kruispunt.
De gemeente zit ook een beetje met de handen in het haar. Er ontstaan namelijk gevaarlijke situaties na de nieuwe inrichting. Je kunt je voorstellen dat de drukke Deventerweg overgestoken wordt, terwijl dit niet mag, maar erger nog de stoplichten zijn hier niet op ingericht.

Bij verder onderzoek kom ik tot een aantal vragen, graag jullie commentaar als er oplossingen mogelijk zijn.

  1. Werken de restrictie tags niet bij elke routeerbare kaart?

  2. Hoe kun je een auto luw gemaakte weg mijden?

Bij de Openstreetmap.org site middels de Car (OSRM) routering wordt een route voorgesteld die rekening houdt met de restrictie. Je wordt hier niet over het “verboden” kruispunt gerouteerd. Er wordt een routering aangegeven die als “sluiproute” kan worden geïnterpreteerd. Hij gaat namelijk de van der Capenllelaan op en ontwijkt het kruispunt door linksaf te slaan, dieper de woonwijk in. Dit is voor de eindbestemming niet wenselijk maar natuurlijk wel een goede routeringsoplossing. Vraag 2 is hier eigenlijk aan gekoppeld: Is het mogelijk via tags om de nieuw aangelegde stuk N348 te routeren? Dit is namelijk de wenselijke routering.

Bij de Openstreetmap.org site middels Car (MapQuest) wordt op de gewenste manier gerouteerd.

Via OSMAND kan op dit moment nog niet getest worden. Het is even wachten op een update.

Via generic routable kan op dit moment nog niet getest worden. Het is even wachten op een update.

Je kan denk ik de Bernerstraat residential maken, mogelijk dat routeerders die dan liever willen mijden:
https://www.openstreetmap.org/way/6821301
Verder kan het zijn dat routeerders die restrictie tags niet goed kunnen interpreteren, zou je bij de maker moeten informeren.

De situatie zoals die nu in OSM staat, klopt nog niet.
Ik heb me voor de fietsersbond intensief met deze reconstructie bezig gehouden, meerdere malen geweest om stukjes, die klaar waren, te tracken en in de editor van de fietsrouteplanner te zetten.

De situatie zoals die nu bij de fietsersbond staat:

groen=ventweg, geel=fietspad langs weg, rood=normale weg, blauw=weg met fietssuggestiestrook, lichtblauw=solitair fietspad, wit=geen wegtype (meestal bij voor fietsers ontoegankelijke wegen)

De situatie in JOSM op 11:30

Belangrijkste verschillen:
De fietsoversteek ligt niet in het verlengde van de Industrieweg, maar iets verschoven
De fietsers gaan aan de Zutphense kant van de ventweg op/af naar/van fietspaden langs weg
De uitgang van de Bronkhorststraat is een fietspad, bord G11, geen voetpad
Aan de Eefdese kant zijn er geen officiële verbindingen meer tussen de ventwegen en het fietspad. Onofficieel wel, er liggen al weer olifantspaadjes.

Iets verder naar het noorden mist een belangrijke bromfietsoversteek:

donkerrood = solitair bromfietspad (G12A) roze = bromfietspad langs weg (G12A)

Inmiddels de Bernerstraat en Heeckerenlaan aangepast naar residential. Ook ik had deze gedachte dat residential weleens zou kunnen helpen (van der Capellenlaan is gisteren omgezet naar residential). Hierin wacht ik even af of het gaat werken.

Zelf denk ik dat OSRM geen (gedeeltelijk) rekening houdt met restrictie tags, en ja ik zou het moeten melden. Dit zal (vermoedelijk) in het engels moeten gebeuren? Dit is drempelverhogend voor mij omdat ik dan alles nog een keer kan uitleggen in het Engels. Of kan er een link naar dit draadje gelinkt worden?
De generic routable, en de OSMAND routering wacht ik nog even af. Hiervan zal eerst een update moeten verschijnen om het te kunnen testen.

Klopt, (brom-)fietsers mogen namelijk wel het kruispunt oversteken, deze dienen de kruising schuin naar de linkerzijde over te steken, en het fietspad aan de linkerzijde te volgen.
Om deze (schuine oversteek) als aparte highway in te tekenen is (volgens mij) niet echt te realiseren. De fietsers maken namelijk gebruik van de Deventerweg, en niet van een losliggend fietspad.

Klopt, verbindingsstukje inmiddels aangepast naar highway=cycleway

Voor het gemak heb ik het volledige youtube filmpje gelinkt. Vanaf deze link rijd je de van der Capellenlaan in.

Vanaf hier rijd je vanaf de Deventerweg rechtsaf de industrieweg in.

Commodoortje,

Moeten die kleine stukjes bicycle = no niet weg op de aansluiting van de Capellenlaan bij de zijstraten Heeckerenlaan en Lintelostraat. Nu routeert het niet meer. In de oude situatie liepen daar de fietspaden. https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.15153/6.21223
Die zijn nu kennelijk weg en de aansluiting staat nog op bicycle=no.

Eggie

Dankzij je YouTube-opname heb ik de aansluitingen aangepast. De fietspaden lopen nu als parallel track door tot de nieuwe situatie . (Heeckerenlaan )
Bij de Lintelolaan dat stukje bicycle= no er tussenuit gehaald.

OT: hint aan Commondoortje, was even met webcams en stream bezig, hé Zutphen, http://webcam.prvgld.nl/n348g.html lastig bij, welke afslag nemen, spraak https://www.openstreetmap.org/#map=18/52.15807/6.20432

Dank je wel, overigens alle kritiek/mutaties is/zijn welkom. Zo lang het de kaart natuurlijk maar vooruit helpt.

Ik kendde site, toch bedankt voor het vermelden het kan altijd zijn dat andere lezers deze nog niet kenden.
Maar wat bedoelde je nou met de andere tekst. Ik mis wat woorden om het te kunnen begrijpen.

Ik weet niet of Allroads dit bedoelde, maar ik zie dat de N348 als name staat ingesteld, terwijl ref genoeg zou zijn, dus mogelijk dubbele uitspraak bij routeerders als naam en wegnummer genoemd worden.

Dat de highway service van benzinestation niet op de rotonde uit komt maar op de parallel weg, IJslandsestraat, dan tel je een weg te veel, bij op spraak rijden en neem je de verkeerde afslag. (Neem de derde afslag, of zoiets.)

Inmiddels de situatie bekeken, en aangepast.
Bedankt voor het melden.

Overigens zal de wegentelling van de rotonde hier volgens mij geen hinder van ondervinden. Als je richting de Oostzeestraat zou willen zal (vermoedelijk) de navigatie melden dat de 5e afslag moet worden genomen ipv de 3e.
Je hebt helemaal gelijk, de afrit vanaf het tankstation komt uit op de IJslandsestraat.