Over sluisdeur lopen (eventueel met fiets aan de hand)

Ik ben bezig het Kanaal in Assen aan te passen aan de recente ontwikkelingen.
Nu is er een sluis geplaatst en is het fietspad eigenlijk verwijderd. Je kunt wel over de sluisdeur lopen, eventueel met de fiets aan de hand. Dit wordt ook veel gedaan, soms wordt er zelfs overheen gefietst.
Hoe moet dit getagd worden?
zie: linkje

Als dit de actuele situatie is:
highway=path
surface=paved (metal? ik zie ook nog paving_stones)
bridge=yes
layer=1

Dit houdt iig auto’s tegen. Fietsers, bromfietsers en voetgangers kunnen er overheen routeren (staat er ergens een bord om af te stappen?).

Hi CeedeBee, tja wat is er bij andere gelijkwaardige verbindingen over sluisdeuren gedaan en dan niet IJmuiden ?
Het is zoals je terecht aangeeft in Assen ook zo gemapt, maar 't verbaast mij. Een sluisdeur kent wel een looppad maar dat is / was voor de bediening van de inlaten door de sluiswachter. Map het als fietspad met toestemming van de beheerder (schap of provincie), anders is het een mogelijkheid, maar 't blijft in principe een illegale oversteek. Je loopt als het kan tenslotte ook niet door de achtertuin van de buurman, laat staan het mappen. Tenzij je de buurman wilt plagen.
Hier zou ik het mappen met highway=path, er staan denk ik geen borden (G07 - G012), surface=rasin, het lijkt op een geformaliseerde gedoog situatie. Met een pad over de nooit meer te openen sluisdeur in een brand nieuw ogend sluis complex, met aan weerszijden een dam en een duiker. Je kunt ook de oude tags van ToffeHoff gebruiken die doen het al even. Het is wel vreemd om zo’n overgang brug te noemen, denk ?

Bicycle=dismount, wellicht?

Geïnspireerd door de Willem I sluis achter het Amsterdamse Centraal Station: https://www.openstreetmap.org/way/87241129
Je moet aldaar je fiets 30 cm optillen, het sluisdeurpad op. En een beetje schuin achter je fiets lopen, want nogal smal.
In Edam is er een smalle variant van, waar alleen wandelende geraamtes zoals ikzelf met een racefiets zich doorheen kunnen wurmen. Die staat dan ook terecht als bicycle=no getagged
(en als er acrobatische fietsers zijn die in Assen niet hoeven te dismounten, het zij zo)

Dit roept bij sommigen weer discussie oproept of je fiets een stukje aan de hand meevoeren nog wel fietsen is: http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=26305
Vind ik zelf een non-discussie overigens.

En we gaan hier voor mijn gevoel uit van een “gewone” fiets. Dus sorry Ligfietser, en vooral sorry Bakfietser, Babboe etcetera.

De tag “waterway=lock_gate” heb ik vandaag zelf aangebracht. Het fietspad komt uit de oude situatie. Er lijkt mij niets illegaals aan de oversteek, er zijn netjes leuningen aangebracht en er is volgens mij zelfs een (handmatig) bediende slagboom. Zie hier foto’s : foto’s sluis

Sorry, had je post even over het hoofd gezien. Dat is inderdaad de huidige situatie, anders dan de eerste foto’s waar ik naar linkte. Er is nog wat aangepast, ook de slagboompjes zie je hier goed. Of er overheen fietsen praktisch is vraag ik mij af, er zit wel een flinke knik in het pad. Maar het wordt wel gedaan, vanmiddag nog gezien. De constructie lijktmij echter meer op een voetpad dan een fietspad.