'Gebouw' 277023635

Langs de Daalhemerweg in Valkenburg aan de Geul staan twee gebouwen, waarvan een 277023635

Dit zijn ondergrondse mergelgroeven behorend bij de modelsteenkolenmijn.

Ze zijn er met een BAG-import ingekomen.

Vraag: alle andere mergelgroeven in NL zijn niet BAG-gecarteerd; moeten we deze dan maar weghalen?
De vorm lijkt me eerder ontsproten aan een tekenaar die wat ruim aan de LSD zat dan dat die de werkelijkheid weergeeft.

Iemand meer informatie?

Martin Borsje, de gemeente Valkenburg ad Geul biedt uitsluitsel in deze. Ze zijn zo uit het BAG geimporteerd dus ja import is import. Zodra je meer hebt of weet vul het in. Maar een GPS werkt in de grot niet, denk ? De andere bescheiden grotten (quarries) zijn door Ed Stevenhagen ingebracht, maar ik heb dan weer moeite met die term, er staat wel bij ingang.
Maar ik heb goede ervaringen met het BAG en discrepanties en krijg altijd antwoord. In het BAG vieuwer scherm staat een link terug melding gewoon invullen. Of te wel doe jij het ?

Even de link naar het ‘BAG-viewerscherm’ aub…

http://bagviewer.geodan.nl/index.html

Antwoord gemeente Valkenburg a/d Geul:

"

Ik denk dat het 't beste is het ‘gebouw’ van de OSM te halen om misverstanden te voorkomen.

Gebouw weglaten en op de losse adres node op die plaats de tags die bij die functie horen (horeca, feesttent, man_made=adit, historic=yes etc) is denk ik prima.
-man_made=adit is m.i. hier beter dan natural=cave_entrance want die mergelgroeves zijn op niet natuurlijke wijze ontstaan.
-landuse=quarry is ook niet meer van toepassing lijkt me, daarom staat disused=yes erbij maar als er een andere functie is gekomen is disused dus ook niet meer op zijn plaats.

Heb e.e.a. gewijzigd. Ben het principieel eens dat de ingang van een ondergrondse mergelgroeve niet met natural=cave_entrance aangeduid zou moeten worden want inderdaad niet natural en geen grot. Al deze mergelgrotten komen van gegevens van Ed Stevenhagen en zijn wel waardevol. Natuurlijk mappen we niet voor de renderer, maar man_made=adit is geheel niet zichtbaar op de kaart dus ik ga nu in ieder geval niet alle mergelgrotten in ‘adit’ omzetten.

Ik vind overigens dat het niet aan ons/OSM is om raveparties te voorkomen.

Dus als er een juiste kaart van het grottennetwerk aanwezig is en iemand het leuk vind om dat te mappen, gewoon doen.

@Hendrikklaas: Er zijn andere manieren om een kaart te maken dan met GPS. Mercator had ook geen GPS :-p

Tijmen

ik ben zeer tegen raveparty's in de mergelgrotte. Ze tasten de natuur aan, schrikken dieren (vleermuizen) op en de deelnemrs laten >90% van de gevallen hun teringzooi achter

Natuurlijk is OSM er voor alle items in het landschap, maar de argumentatie van de gemeente Valkenburg het illegale lopers niet gemakkelijk te maken om de grotten binnen te gaan kan ik volledig ondersteunen.

Men was er wel mee bezig om ze op de osm.org kaart te zetten maar om onduidelijke redenen is er nog niets mee gebeurd.
Misschien kan math1985 als die dit leest erop ingaan?
https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto/pull/704#issuecomment-65890378

Martin, misschien is het handig dit subject even aan te passen in mergelgrotten ipv gebouw nummer zoveel? Dan is dat duidelijker waar dit onderwerp eigenlijk over gaat.

Het pull request van xsuchy werkte niet. Als iemand een nieuw pull request schrijft kijken we er graag opnieuw naar. Zo niet, dan komt het vanzelf een keer aan de beurt, maar zoals bekend zijn er nog veel andere open issues.

Ik lees overigens niet alles op het forum, dus een pm of comment op Github heeft meer kans me te bereiken.