reverted changeset,..............

maar hoe zag de originele changeset er uit.

is dat nog terug te halen?

Welke changeset zou je willen reverten?

Daar gaat het niet om.

Als iemand anders een totale changeset heeft terugdraait en hij draait het helemaal terug.
Bijvoorbeeld een water is totaal verlegd. Een sleepfout. De reverter heeft geen kennis van wat correct is of niet op andere punten dan de fout.

Waarschijnlijk zijn er ook nog goede zaken, een ander water voor het eerst ingetekend.

Maar na de revert is dat water niet meer zichtbaar.

In de originele changeset, is dat nog terug te halen, zodat de originele uploader dat naar de map kan copy/pasten en weer uploaden.

Zo ook bij een moedwillige of verkeerde revert, is dat nog weer terug te draaien.

Of is echt alles definitief.

Nee, alle historie wordt bewaard. De historie van objecten is terug te halen via Potlatch (1)

Het is bij een fout wel van belang om dat snel te herstellen, anders krijg je problemen met edits die later zijn gemaakt. En bij herstel is er een keuze tussen ‘handmatig’ herstellen als het gaat om enkele fouten en in zijn geheel reverten als er heel veel fout is gegaan.

Duidelijk, snel herstellen begrijpelijk,…

als een gehele revert is uitgevoerd,…

Ik vroeg me af of originele changeset terug te halen is in JOSM, als layer.
en daar nodes/ways uit te halen zijn die bij de revert verloren/gedeleted zijn

CTRL-SHIFT-T. Vervolgens de actuele OSM data inladen in een nieuwe laag en vanuit de originele changeset wegen/nodes mergen naar de nieuwe laag. Ik weet niet of dat dan tot versieconflicten gaat leiden (de API staat niet toe dat je een weg/node overschrijft door een weg/node met een ouder versienummer). Met Potlatch gaat dit altijd goed.

onder aan de pagina openstreetmap.org staat dit bij node way of changeset

Changeset-XML · osmChange-XML

Wat kan je met deze links?

opslaan als? .xml

en dan waarin openen.

Wat de verschillende soorten bestanden zijn, en welke tools daarmee overweg kunnen is gedocumenteerd op de wiki:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_file_formats#File_formats_for_diffs

Is er een mogelijkheid om te zien of een changeset reverted is en door wie dat dit gedaan is?
Vorige week heb ik een groot aantal wegen en fietspaden uitgelijnd, maar nu staan ze weer zoals voorheen.
In de geschiedenis in JOSM is niets terug te zien???

Met Whodidit ook al gekeken? https://simon04.dev.openstreetmap.org/whodidit/

En een link naar het gebied is ook handig, dan kunnen mensen hier mee kijken en speuren.

En ook kun je bij Pascal Neis kijken, of één van zijn tooltjes je verder kan helpen http://resultmaps.neis-one.org/

Hoi Dick,

Ik heb al met allerlei tools gekeken, maar ik kan niets ontdekken, maar ik heb inmiddels gezien dat er meerdere zaken die ik toegevoegd heb, verdwenen zijn. Het is niet expliciet iets van de laatste maand, maar ik zou wel eens graag willen weten wie allerlei dingen weghaalt die ik toegevoegd heb.
Niet dat ik denk dat het persoonlijk is, maar ik zou wel graag van de mapper willen weten waarom bijvoorbeeld wegen of paden die ik toegevoegd en/of verlegd heb, verwijderd worden.

In dit geval gaat het om dit gebied.

EDIT 08.15 uur:
Ik begin langzaam het vermoeden te krijgen dat er in dit geval iets duidelijk mis is gegaan met uploaden, want ik zie de wijzigingen van mijzelf ook niet terug in Who did it…

Oké, dat kan een en ander verklaren.

Wat mij opvalt is dat soms de way geen nieuw versienummer krijgt (en dus lijkt alsof het niet is aangepast) maar wel de versleepte nodes van die way. (voorbeeld: node en way). Helpt dat? Anders heeft Achavi een zoekfunctie naar changes (incl. verwijderde items) in een bbox.

Een revert gewoon een nieuwe changeset. Je kan dus ook de revert reverten, als je de revert changeset gevonden hebt. Dan heb je ook de deleted nodes weer terug. Alles wat in eerste instantie terecht gerevert was, kan je dan purgen (in JOSM), zodat je alleen je goede bewerkingen uploadt. (Purgen is het object (way, node, relation?) uit JOSM verwijderen zonder dat er changes aan dat object worden geüpload.)

Kan dit te maken hebben met het feit dat het bijwerken van de verschillende zoom-niveau’s met grote vertraging wordt uitgevoerd.
Ik heb zelf ook al gemerkt dat het in sommige gevallen meer dan 3 dagen duurt voor mijn wijzigingen zichtbaar worden.
Voor de fietskaart en de transportkaart duurt dat soms meer dan een week !

In dat soort gevallen overtuig ik mijzelf dat de wijzigingen zijn aangebracht door te kijken in het venster bewerken van iD of ik schakel over naar JOSM. In alle gevallen zie ik daar wel mijn wijzigingen staan.

Extreem: ik wacht nu al bijna 2 weken op de routes van de buurtbus in Borne (530,531,532). Mijn verwachting is dat ze na dit weekeinde pas zichtbaar worden op de transportkaart.

Ook een oude changeset is terug te vinden:
In iD wel eerst maximaal inzoomen op het object dat je wilt bezien. Dat is om te voorkomen dat er veel te veel gegevens moeten worden gedownload en dat vergt te veel tijd.
Daarna kies je voor het zichtbaar maken van kaartgegevens.
Nu kun je het gewenste object selecteren en links worden de gegevens zichtbaar.
Helemaal onderaan kun je dan de geschiedenis kiezen en dan zie je daarna alle wijzigingssets waarin dat object was betrokken.

Als voorbeeld het fietspad langs de Domaniale Mijnweg.
Dat is vanochtend rond 07.00 uur bewerkt door EOSfoto en kreeg toen versie 5.
Versie 4 was van meer dan een jaar geleden, ook van EOSfoto.
Dit fietspad was dus niet betrokken bij een revert.

Ik denk dat er gewoon iets misgegaan is met de upload. Twee weken geleden heb ik dit gebied ook al aangepakt, maar daar is niets van te zien, ook in JOSM niet…
Kan het te maken hebben met het feit dat ik soms wel eens meer dan 3000 wijzigingen of meer in één keer upload?

Wellicht.

Maar waarom zou je zo lang wachten met uploaden; de kans op conflicten wordt alleen maar groter als de changeset groter wordt en over een langere tijd geëdit is.

Ik zie er geen probleem in om bijvoorbeeld elke tien minuten een upload te doen.

Wanneer je klikt op één van de ways in het linker scherm een er zou “gereverd” zijn zie je precies wie dat heeft gedaan en het commentaar erbij. Mappers die werk van anderen reverten kondigen dit van te voren aan en zetten dan bij het commentaar “reverted by changeset nr…”