Zichtbaarheid en bruikbaarheid van 'bollards' (bolders, paaltjes).

Tijdens een opschoning van ‘mijn’ omgeving zag ik tot mijn verbazing dat een aantal paaltjes die midden op straat gezet zijn om doorgaand autoverkeer te weren (‘bollards’ in Potlatch) op bepaalde niveaus wél, en op andere niveaus niet zichtbaar waren. Meestal was het zo dat hoe gedetaillerder de weergave werd, hoe groter de kans was dat het paaltje niet te zien was. Ik print wel eens - papieren - detailkaartjes uit als ik met de auto in een omgeving moet zijn die ik niet goed ken (sorry, ik ben ‘old school’ en heb geen navigatiesysteem) en dan kan een op een bepaald niveau gemist paaltje héél lullig uitkomen ;-(

Twee vragen nu:

  • Hoe kan je zo’n paaltje op alle niveaus laten weergeven ?
  • Hoe gaan op OSM gebaseerde navigatiesystemen hier eigenlijk mee om ?

Iemand goede raad ? Bij Voorbaar hartelijk dank,

Marcel.

Omdat de ingebakken data/accessinformatie, welk voor navigatie gebruikt “kan” worden op vele basiskaarten niet zichtbaar is. Om dit zichtbaar te maken, waar je langs kan en waar niet (rood).
Vandaar deze site MtM om het zichtbaar te maken.
Tevens om te controleren dat er de juiste tags voor iedere vervoersvorm op de barrière staat, o.a. bollards.

De barriere moet altijd =yes getagd zijn voor het vervoersmiddel als het mogelijk of toegestaan is te passeren (dan is het rondtje groen als =yes gecheckt aan staat wordt het over de paarse gerendeerd.)
Een navigatie systeem zou daar ook rekening mee moeten houden.

Met een klick popup om dan direct naar de editor te gaan ( bv JOSM), en aan te passen binnen OSM.

Bij het laden wordt actief de nieuwste specifieke data uit de openstreetmap database gehaald, voor een groter gebied, dit duurt even :wink:

Dank voor het antwoord. Op de door jou aangegeven site staan de paaltjes als mooie duidelijke paarse circeltjes, dat gaat me nog eens een pijnlijke omweg schelen :wink:

Wel nog een vraag: kan je onderscheid maken tussen totaal niet weg te halen paaltjes (bijvoorbeeld die houten dingen) en paaltjes-met-een-slot (meestal metaal) die bijvoorbeeld door hulpdiensten en dergelijke te openen zjn ? Gaan we op OSM uit van de gemiddelde (weg)gebruiker en moeten politie, ambulancediensten en dergelijke het zelf maar uitzoeken ?

Zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Talk:Tag:barrier%3Dbollard
en http://taginfo.openstreetmap.org/keys/bollard#values
Dus ja, je zou het kunnen mappen met bollard=rising fixed o.i.d.

Hi Mvd, ik kan me vergissen maar ga er niet vanuit dat een renderer gebruik zal maken van het kaartbeeld dat een andere renderer gemaakt heeft door uit de grote grijze databak iets te kiezen om dat weer te geven als belemmerend paaltje. De renderer kijkt IMHO naar de database en gebruikt die ongeacht de inhoud. Mijn laatste bollard=moveable, lit=yes een nieuwigheidje, flikkerende ledjes op de kop. Er staat of hoort bij een blokkade (bollard) dan ergens een bord L08, of geen doorgaand verkeer muv, … bv OB54. Daarom was taggen van verkeersborden ook zo’n mooi en goed idee.

Hoe je paaltje ook noemt: rising of niet,…

Het zijn de access tags op de barrière, die bepalen of je er langs kan/mag.
Standaard staat een paaltje op *=no bij, default, automatische navigatie, mits die in de way road als node zit. Alleen die barriere wordt meegenomen bij automatisch routering. Als alle barrières worden meegenomen!!!
Paars geeft alleen aan dat er een barriere is, het kleurtje erop zegt rood/dicht - groen/open, dat wordt bepaald door de access tags, PAS OP, dat je die checked aan hebt staan.

Zulke rising paaltjes of anderszins, kunnen tijdelijk open zijn, vaste tijden? dan :conditional

Met de kaart is uitgegaan van gewoon gebruik, zo ook motorcar, politie vergunninghouders etc. hebben hun eigen regels.

De MtM-render heeft alle barrière meegenomen. Paars.