Mapillary

De laatste tijd gebruik ik Mapillary (http://www.mapillary.com eindelijk eens wat vaker. Wat vooral komt door een oude telefoon (Galaxy S3) die ik op een carmount heb staan. Zeker in situaties waarbij je nieuwe wegen hebt, of waarbij je iets met de bebording wil doen is het erg handig. De content van de foto’s mag je namelijk, in tegenstelling tot Google’s Streetview, gebruiken in OSM.

Zijn er al meer forumleden die ervaring hebben met Mapillary?

Kende ik nog niet, ziet er leuk uit. Zo te zien kan je alleen met een mobiele app iets uploaden wat wel jammer is.

er is ook de mogelijkheid voor handmatige upload: http://www.mapillary.com/map/upload (login vereist)

http://mapillary.com/map/im/hUQyybqKhmk3i29t45Zmkg

jammer dat de uitzonderingen zo niet leesbaar zijn.

Ik heb al wat opmerkingen gemaakt naar het Mapillary team over het blurren van de afbeeldingen. Ze moeten dit doen uit privacy-overwegingen, maar het blurren schijnt technisch heel complex te zijn. Het goede nieuws is dat ze hiermee aan de slag zijn, dus hopelijk komt er op enige termijn een verbetering zodat in ieder geval verkeersborden niet meer worden geblurd.

Maar Mapillary heeft nu al wel een handmatige oplossing: als je inlogt kun je de blurfouten bewerken. Dus ook in het bovenstaande voorbeeld kun je de verborgen delen van de bebording weer zichtbaar maken.

Dat zou Google ook moeten doen, want heel vaak gebruik ik streetview (en dan vooral in Spanje) om te zien wat er op een bord staat, om vervolgens te constateren dat het onleesbaar is geworden door het blurren.

Vandaag was het mooi weer om Mapillary eens uit te proberen:
http://www.mapillary.com/map/im/SN6FzQJCmWR3XDyNSM_YWA
De action cam op timelapse (een foto per 5 sec.) gezet en achteraf gegeotagd met geosetter.

Die fietser in de schaduw, dat is toch geen ligfietser? :slight_smile:

Ik heb me vandaag ook weer ff uitgeleefd met Mapillary, o.a. op de route Rotterdam-Amsterdam. En bij de open dag van de Leidse universiteit kreeg ik een rondvaartje van de universiteit in een elektroboot aangeboden. Soms zie je pas achteraf bijzondere zaken. Hoe heeft deze chauffeur ooit zijn bestelbus zo weten te parkeren? http://www.mapillary.com/map/im/sLWhPfRdBJfz50BK4ulICg

Ik denk dat ie zijn mooie ligfiets niet vuil wilde maken op zijn fietstocht over het nieuwe (met modder bedekte) fietspad langs de Eem :slight_smile:

Ik had eerst niet in de gaten dat ook echt al die foto’s op Mappilary stonden. Mooi gedaan hoor ligfietser. Om de 5 sec een plaatje en zo te zien ook best goed te gebruiken voor het mappen. Als je straks weer op je ligfiets gaat zou ik de timelaps maar op 3 seconden zetten en de sluitertijd verkorten anders missen we te veel :wink:

Misschien moet ik ook maar eens een goeie actioncam kopen. De timelaps voor foto’s is dan wel een belangrijke feature.

Het single trail fietspad bij Eemdijk zou op de ligfiets helemaal niet te doen zijn, en continu die voeten in beeld is ook niet zo fraai :wink:
Ik was bang dat een interval van 5 sec. teveel zou zijn maar dat is achteraf nog te lang, af en toe miste ik een bordje.
De camera kan helaas niet op korter dan 5 sec. gezet worden, het nieuwere model Sony HDR AS100 kan dat wel (tot 1 sec, die laatste heeft bovendien GPS en is spatwaterdicht).
Een andere optie zou zijn om een x aantal frames van een video op te slaan, kan ik ook nog eens testen.

Hoe doe je dat? Ik zie alleen een omgekeerde optie, personen die je liever geblurd wilt hebben, kan je laten blurren.

Als ik het goed begrijp dan worden sommige delen van foto’s “geblurd” door Mapillary. Ik vermoed dat je misschien de optie om te “ontblurren” alleen te zien krijgt bij je eigen foto’s maar dat is speculatie.

Ik heb net met de smartphone app even wat getest en dat werkt vrij eenvoudig. Leuke tool. Ik moet alleen nog een houder voor op de fiets zien te maken. Zo’n houder op het stuur van de fiets werkt niet omdat die te veel slingert. Ik denk dat ik de telefoon het best via een of andere constructie kan bevestigen aan de balhoofdbuis. Een telefoon bovenop op mijn helm zie ik even niet zitten :wink:

Ik zie nergens een optie om te ontblurren, alleen request blurring.
Heb nog geprobeerd een filmpje in wat frames om te zetten maar dat gaat 'm niet worden, er ontbreken teveel gegevens (timestamps, orientation, gps data) dus die moeten allemaal nog toegevoegd worden.

Ik zie dat ze ook een API hebben. Zou dit bv in de BTM geintegreerd kunnen worden? Ik heb er te weinig verstand van om er iets over te zeggen. Noordfiets misschien?

Het lijkt erop dat in 1 van jouw foto’s er iets “geblurred” is. Als ik die foto wil “ontblurren” dan kan ik op het kruisje klikken. Dan komt de knop “request blurring” beschikbaar. Ik neem aan dat als ik daarop klik het blurren verwijderd wordt. Hopelijk werkt deze link.

Dat snap ik niet. Request blurren is toch een verzoek om iets te blurren, en niet te ontblurren? :confused:

Verder merk ik dat een heleboel links op de website niet lekker werken in FF, alleen openen ze wel als ik ze in een nieuw browser venster of tabblad open.
Hebben jullie dat ook?

onder de foto staat een edit knopje (2e van rechts) als je hier op klikt kom je op een scherm waar je kun klikken op “edit blurring”. van daar uit kan e blurs toevoegen of verwijderen, ook van andermans foto’s.

Met de button ‘edit blurring’ kom je op een pagina waarbij je in de foto, door te slepen met je muis, blurring kan toepassen én door te klikken op het kruisje blurring kunt verwijderen. De button om de wijzigingen door te voeren heet vervolgens ‘request blurring’. Om de lading dekkender te maken zou ‘request blurring’ misschien beter ‘request (un)blurring’ genoemd moeten worden.

De max 24h die Mapillary belooft om het verzoek tot (un)blurring door te voeren halen ze momenteel niet. Waarschijnlijk is het checken van de verzoeken handwerk en krijgen ze nogal wat verzoeken binnen.

Ik heb geen last van niet werkende links (IE en Chrome). Ik merk wel dat de koppeling naar iD doorverwijst naar een fork van iD, en dat niet alle foto’s in iD zichtbaar zijn.

Bedankt, nu begrijp ik het. Ik zat te kijken naar een wazig verkeersbord maar die was niet geblurd maar slecht opgenomen, daar ontbrak dat rode vlak dus :wink:
Heb het nu bij dat flatgebouw ontblurd, eens kijken of dat werkt.

Probeer deze eens, ik heb deze bug gemeld op github: