JOSM - hoe vaak uploaden tijdens een edit sessie?

Als ik met JOSM aan het werk ben heb ik vaak de neiging om al steeds na een paar edits voor upload te kiezen terwijl daar feitelijk nog geen reden voor is en het alleen maar zorgt voor een toename van het aantal editsessies achter mijn naam.
Oorzaak is dat ik bij het editten met iD wel eens tegen een ‘hangende’ upload aanliep waarna ik weer alles opnieuw kon gaan doen. Dus ik heb de gewoonte om vaak te uploaden.

Maar hoe doen de JOSM gebruikers dat hier? Doe je een upload als je klaar bent met bv. alles dat gerelateerd is aan elkaar (bv. alles rondom een bepaald kruispunt of rotonde)? Of doe je een grote upload als je klaar bent met alle wijzigingen?

Zelf werk ik meestal af waar ik mee bezig was. Meestal, want de laatste tijd gebruik ik video mapping als bron, dit duurt dan wat langer…
Wat is lang en wat zijn de gevolgen bij later uploaden.

Ik vind 3 dagen lang voordat je upload. Op zich niets mis mee, maar als er meer actieve mappers zijn in het te bewerken gebied kan het voor problemen zorgen.
Deze problemen kunnen zijn dat er op de server inmiddels nodes gewijzigd zijn, die jij net wil uploaden.
JOSM geeft dit via een pop up scherm weer. De veroorzaakte problemen zullen dan eerst opgelost moeten worden voordat verder gegaan kan worden met upload.
Deze conflict oplosser heeft dan een “oude” en jouw “nieuwe” situatie waar je een keuze uit moet maken. Visueel kun je (als je inzoomd op het gebied, dmv rechtermuisknop met zoom naar het gebied) meestal zien wat de juiste situatie hoort te zijn.

Ook gebeurt het weleens dat er geen mapper actief is terwijl er wel conflicten gevonden worden, de oorzaak hiervan is mij tot heden nog onduidelijk. Wel is duidelijk dat ook deze conflicten eerst opgelost moeten worden.

Als ik een rondje heb gefietst/gemapt en ik kom thuis dan ben ik gauw een uurtje bezig met JOSM. Ik upload dan niet alles in 1 keer maar in etappes. Dit omdat ook bij mij JOSM in het verleden wel eens fout liep en ik opnieuw moest beginnen. De laatste tijd gaat het eigenlijk altijd goed maar toch doe ik het nog steeds in etappes. Dat er dan meer changesets achter mijn naam staat vind ik niet belangrijk. Sommigen hebben al een changeset bij het toevoegen van 1 node en anderen pas bij het toevoegen van honderden of duizenden nodes/ways. Het aantal changesets achter iemands naam zegt mij dus niet zo veel.

Ik heb een paar jaar geleden ook met JOSM meegemaakt dat ik niet kon uploaden door een bug in een plugin. Dus sindsdien ben ik voorzichtiger door wat vaker te uploaden. Hoewel het updaten van die plugin het probleem destijds oplostte en ik daarna ook nooit meer een probleem gehad heb.

Wat ik typisch wel doe is de optie Close changeset after upload uitschakelen zodat ik ook met meerdere uploads een changeset hou. Zie https://josm.openstreetmap.de/wiki/Help/Action/Upload#Choosingthechangesettouploadto

Volgens mij is het juist verstandig vaker te uploaden en niet alles in een changeset te willen uploaden.
Stel dat je ergens een fout hebt gemaakt is het voor anderen makkelijker die fout op te sporen en evt. de changeset terug te draaien.
Hoe groter zo’n changeset, des te lastiger wordt het om zo’n set terug te draaien.

Marc, in het begin met P2 sloeg ik t liefst alles in een keer op, iedere upload koste tijd en een fout of storing was een verlies. Stel je het met JOSM te lang uit dan kom je de melding tegen, welke versie en moet je dat eerst oplossen. Nee bedankt, dan maar iets in het midden en regelmatig opslaan, de safe time wisselt maar is in het algemeen goed.