Status adresdekking Nederland na BAG-import

Nu de BAG-import klaar is, verwachtte ik dat vrijwel alle Nederlandse adressen in OSM zouden staan. Om dat te controleren, heb ik de adressen van de BAG van 8 september vergeleken met de adressen in OSM. Resultaat: ruim 63.000 BAG-adressen staan niet of onvolledig in Openstreetmap. Blijkbaar zijn er al veel adressen gewijzigd sinds het begin van de import eerder dit jaar.
Voor de geïnteresseerden heb ik een kaart gemaakt met alle ontbrekende adressen:

http://a.tiles.mapbox.com/v3/vholten.jhe1kbpm/page.html

Mooi kaartje, jammer dat zoomniveau niet al te ver gaat. Je kunt zo niet echt goed kijken wat er aan de hand is.
Ik heb op JOSM de BAG layer erachter gelegd, dan zie je inderdaad sommige gebouwen wel in de BAG maar niet in OSM staan.
Dit klopt overigens ook, omdat de plug-in vanaf “bouw gestart” importeert, en de BAG vanaf gevuld is vanaf “vergunning aangevraagd”
Dit is een bewuste keuze geweest, omdat in deze crisistijd nog weleens niet alles gebouwd werd wat in het bestemmingsplan stond. Bestemmingsplannen zijn in veel gemeentes aangepast met als gevolg dat er minder huizen gebouwd werden.

Vanaf status “bouw gestart” is vrij safe om te importeren. Ik verwacht dat in de nabije toekomst een verbeterde plug-in zal komen die de mogelijkheid heeft om OSM actueel te houden.
Tot die tijd kun je natuurlijk altijd de ontbrekende huizen aanbrengen van wie je weet dat de bouw gestart is, het kan namelijk ook zijn dat de BAG achterloopt op de werkelijke bouw.

Bij sloopvergunningen en nieuwbouw op dezelfde plek constatteer ik vaak dat er dubbele contouren worden geïmporteerd, het is dan vrij lastig om te zien wat de werkelijkheid gaat worden.
Zelf hou ik dan meestal het hoogste BAG id aan als nieuwbouw.

Dat het zoomniveau niet zo ver gaat heeft te maken met mijn datalimiet bij Mapbox. Als er veel behoefte is aan een kaart met hoger zoomniveau kan ik deze maken, maar dan moet ik meer betalen aan Mapbox.
Ik heb het gratis uMap geprobeerd als alternatief, maar mijn browser crasht als ik teveel punten upload. Een kleine regio lukt nog wel (voorbeeld Amsterdam: http://umap.openstreetmap.fr/en/map/ontbrekende-adressen_16052) waarbij ook ver ingezoomd kan worden.

Ik houd bij de vergelijking van adressen rekening met de bouwstatus. Ik vergelijk alleen adressen van verblijfsobjecten met status ‘Verblijfsobject in gebruik’ of ‘Verblijfsobject in gebruik (niet ingemeten)’, precies wat de plugin importeert.

Heb je mapbox ook gevolgd en wierp ter verificatie even een blik op Google, zonder satelietbeeld staan daar nu ook grijze panden. De info is echter in een oogopslag waardelooos, haastwerk om OSM in te halen ?

Ik heb in Assen even gekeken wat er aan de hand is.
Ik heb een gebouw gevonden waarin appartementen en winkels zitten met adressen met drie verschillende straatnamen.
Kennelijk kan de BAG import plugin daar niet mee omgaan. Van één straat is een huisnummer geïmporteerd uit de BAG en de rest is niet aanwezig in OSM.

Een ander gebouw is pas in 2014 in gebruik genomen.

René.

edit:
Ik heb geprobeerd om de panden van 2014 alsnog te importeren maar de ODS plug in importeert niets.

Ik heb even gekeken in het gebied waar ik bekend ben. Het betreft woningen in aanbouw of woningen die pas gebouwd zijn.

dubbel

Heb ook even gekeken:
een schuur was al bag getekend, bleek dat de schuur nu anders getekend is, met behoud hetzefde bagnummer, tevens had de schuur nu adres 2a gekregen. Hier ligt nog een punt van aandacht, uit hoeveel punten bestaat een gebouw of afwijkende x -y lat lon coördinaten.
Was wel een locatie, die ik aan de gemeente had doorgegeven. Ze hebben dus een ecyta adres verstrekt.
twee punten waar de gebouwtjes van sta caravans er niet meer staan.

twee punten wel gebouw maar missende huisnummers, deze over gekopieerd. raar, …geen verklaring voor met de BAG plugin opgehaald.

maar ik weet dat ik ten tijde van deze imports, gemeente contact, ze vlak stonden voor een verplichte beheeraudits, en ze moesten nog veel zaken controleren. Dus ook verbeteren.

edit:
op een tranformatorhuisje de postcode aangepast door bag
nieuw gebouw, kassen verwijdert
het veranderen van 7A in 7a en 28A in 28a is al een rood puntje.

gebouwen samengevoegd tot 1 gebouw met twee huisnummers er op
zijwanden uit gebouw gehaald 5 delen samengevoegd tot 1 gebouw 5 huisnummers er op

Complimenten, dit is een erg fraai en erg nuttig kaartje. Ik weet dat Gertjan ideeën heeft om de plugin een stap verder te krijgen, in combi met deze kaart zou dat helemaal ideaal zijn (dat kan voorkomen dat je elk los punt moet selecteren om een update te doen). Slim ook om de straatnamen niet te gebruiken, zodat je foutieve meldingen door de in OSM afwijkende straatnamen voorkomt. Wat je met die extra kosten voor het zoomniveau kunt proberen is een mailtje te sturen naar Alex Barth van Mapbox (alex@mapbox.com) en hem de situatie uitleggen. Misschien dat hij iets kan regelen. Ben je trouwens van plan om dit kaartje regelmatig bij te werken?

René, staan die adressen wel in de BAGviewer http://bagviewer.geodan.nl/index.html?

Welke status heeft dat gebouw in de BAG? De plugin importeert namelijk niet alle statussen

Cheers, Johan

Ja, die adressen staan in de BAG. Ik zie nu dat de oude gebouwen nog in OSM staan. Ik snap niet hoe dat kan. De gebouwen er omheen zijn allemaal BAG.
Kennelijk heeft de persoon die hier BAG geïmporteerd heeft een fout gemaakt. Nieuw gebouw verwijderd en oude laten staan???
http://www.openstreetmap.org/#map=19/52.98859/6.58076

http://www.openstreetmap.org/#map=19/52.97665/6.57281
Verblijfsobject
Identificatie: 0106010000035344
Status: Verblijfsobject in gebruik
Gebruiksdoel(en): woonfunctie
Oppervlakte: 40 m²
Adres
Adres: Middenweg 18 N
Postcode: 9404LL
Plaatsnaam: Assen

Gebruik jij de meest recente (0.5) versie van de plugin? Het lukte mij zojuist om het pand te importeren

Ik gebruik nog een oude plugin(0.4). Zal de nieuwe installeren.

René.

edit
Inderdaad met de ODS 0.5 plugin is het wel gelukt.

Er staan bag building=construction in OSM, deze hadden eerst nog geen nummer, nu staat er een nummer, maar ook de tag op de building is verandert. naar house.

Als er 10.000 ontbrekende adressen per maand bij komen, dan komt de kaart snel vol te staan met rode punten. Regelmatig bijwerken van de kaart lijkt me wel nuttig als Gertjan met een versie van de plugin komt waar updates mee uitgevoerd kunnen worden. Dan is het namelijk mogelijk om de rode punten weg te werken. Door de snelheid waarmee adressen in de BAG veranderen, is het op dit moment handmatig niet bij te houden om alle veranderde adressen in OSM te krijgen, lijkt mij.

Ja, dat gebeurt als het huis af is, “Bouw gestart”/“Verblijfsobject gevormd” wordt veranderd in “Pand in gebruik”/“Verblijfsobject in gebruik” in BAG. In het geval “Bouw gestart”/“Verblijfsobject gevormd” wordt het gebouw wel geïmporteerd door de plugin en het verblijfsobject (adres) niet.

Cavit

, klopt met nog een struikel blok, dubbele panden, commercieel / office in de plint en appartementen er boven, dan verdwijnen er huisnummers. Dat vergt mi veldwerk ter plaatse.

Vandaag een aantal adressen in de buurt van Assen gecorrigeerd met behulp van bovengenoemd kaartje. Soms ging het om “pand niet ingemeten”. Op andere plaatsen is het misgegaan met huisnummers met een toevoeging.

Al met al lijkt het mij een ondoenlijke zaak om heel Nederland adresje voor adresje te controleren omdat het om 65.000 adressen gaat of zijn hier al een aantal mappers mee bezig?

René.

Waar kan ik de plugin versie 0.5 downloaden? De link op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/BAGimport_via_ODS_plugin#OpenStreetMap_-_BAG_import_Nederland werkt niet meer.

Edit: inmiddels heb ik versie 0.5 ontvangen (en ik bleek 'm al te hebben)

De link heeft nog nooit gewerkt, de plug-in werd overgedragen indien er belangstelling was voor het meehelpen aan de BAG import.
Via DM heb ik inmiddels een berichtje met een link gelegd naar de bag-plugin-0.5.0.

Waarom staat de link dan nog in de wiki als die toch nooit heeft gewerkt?
En wat bedoel je met “Via DM heb ik inmiddels een berichtje met een link gelegd naar de bag-plugin-0.5.0.”

Hiermee bedoel ik dat wat je bedoelde nooit een link is geweest, en dat er vermoedelijk voor gekozen is om eerst contact op te nemen om een plug-in te ontvangen.
De plug-in is naar mijn weten nooit downloadbaar geweest. Volgens mij heeft dit geen dieperliggende gedachte.

Ik bedoelde met DM dat ik je inmiddels een mail gestuurd heb waar je de 0.5 versie kunt downloaden.

Edit:
Ik zie dat gejee op 6 september 2014 een link heeft geplaatst naar de plug-in. Deze link werkt niet (meer?)
Ik heb Inmiddels een werkende link geplaatst in de handleiding