Scheldeveer

Hallo,

Ik heb mij onlangs een Garmin Oregon 600 aangeschaft en ben dus nieuw in de materie. Ik hoop dat iemand mij kan helpen met volgende vraag.
Ik heb de OSM generic routable (new style) ingeladen en wens in BaseCamp een route als Hiker aan te maken. Ik merk dat de software weigert het veer over de Schelde te gebruiken in Schellebelle (N51°00.796’ E3°55.844’) alhoewel het hiker-profiel wel degelijk actief is en ik in dit activiteitenprofiel geen vinkje staan heb bij ‘te vermijden kenmerken : veerboten’).
Weet iemand raad ?

mvg

Stapper52

Dat is misschien een vraagje dat je beter op het Nederlandse forum stelt, want de maker van die style is daar aanwezig. Er zit op dat forum veel meer ervaring ivm de routering op Garmins

Ik heb via het Nl forum een oplossing gekregen. Als je bij de route een via-punt aanmaakt juist in het midden van de stroom werkt het wel. Dit is natuurlijk geen oplossing ten gronde. Ik zoek verder !

Als ik via graphhopper kijk, lukt de routering wel: https://graphhopper.com/maps/?point=51.01287%2C3.928878&point=Aard%2C%209260%2C%20Wichelen%2C%20Belgium&vehicle=foot&elevation=true&layer=Lyrk
dus de data in OSM is juist. Ik vind het vreemd dat Lambertus niet gereageerd heeft op je post in het NL-forum. Er is natuurlijk ook een Garmin forum, maar de voertaal daar is Engels.

Het forum hier is heel stil, de meeste Belgen zitten op de mailing list.

Ik ken de interne routeringsmechanismen die de Garmin Oregon voor “hiking” gebruikt niet, maar ik zie idd dat veerponten om een of andere reden worden vermeden in dit profiel.
Gebruik “wandelaar” ipv hiker dan gaat het goed.

Reden is denk ik dat mkgmap (het programma waarmee de OSM kaart wordt gemaakt) standaard road_class=3 voor veerponten gebruikt (anders worden die vermeden door auto’s) en Garmin vermijdt dit soort wegen als “hiker” (want cat. 3 zijn belangrijkste provinciale wegen In Basecamp), maar blijkbaar niet als voetganger.

Ik zou dit bij voet- en fietsveren wel kunnen aanpassen in de new style OSM kaart (ik kan er road_class=0 op zetten) maar dan moet zo’n veerpont eerst worden getagd als zodanig (er staat geen motorcar=no op).

Bedankt Ligfietser. Ik heb de informatie doorgespeeld via de mailing list.

Graag gedaan, intussen via de mkgmap list wat regels bedacht die in het vervolg alle veerdiensten voor voetgangers op road_class=0 zal zetten zodat de Garmin je er niet omheen zal sturen (de openfietsmap uitgezonderd, want die maakt van iedere fietsroute standaard ‘snelwegen’ dus daar is het raadzaam om die dan op voetganger/wandelaar of fietser ipv hiker te zetten).