Handig voor historic=yes

Op de standaard rendering van OSM kom je niets tegen over de “historische” tags.
Omdat op de Vughtse Heide (waar ik vlakbij woon en waar zeer veel historie “ligt”) niets van al die getagde historie was te zien op OSM, ben ik blij met de volgende kaart:

http://geschichtskarten.openstreetmap.de/historische_objekte/translate/nl/index-nl.html?zoom=14&lat=51.65725&lon=5.26225&layers=B00000000FFFFFFTFFTFT

Misschien al langer bekend, maar nog niet bij mij!

Al die Lunetten zijn nu wel te zien!

Kijk ook eens naar o.a. de Zuid Kennemerland kaart, als resultaat van de “OSM Renderer for ArcGIS” waar ik op dit moment mee bezig ben. Ik render nog niet zoveel historische tags als op de “Geschichtekarten”, maar de forten van de Stelling van Amsterdam, zijn mooi te zien:

http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=26451

Met een beetje mazzel, komt hier uiteindelijk ook een webservice van…

Hi zoals Mboeringa aanhaalde is het meeste wel te zien, maar ontbreken vaak de tags en de verkenning. De Amsterdamse Stelling is werk van traildino. Hoe ver wil je met history gaan of wat is historisch ? Veel is er wel maar zonder historische tag, ik gebruik slechts historic:period met een datum of periode. De historische objecten zijn een zeer diverse groep van weidemolentjes met A Ford onderdelen, circa 1 m2 bij een hoogte van 4.00 m tot de Amsterdamse forten met zeer grote oppervlakten en hoogtes. Zoals Fort IJmuiden of wat er van over is. Maar de drakentanden bij Wimmenum en Velsen of tankgrachten en muren blijven buiten beeld.
Wie bepaald de selektie van de onderwerpen ?

Ik render in mijn Renderer juist alleen die features, die een historic=* tag hebben, deze hebben dus wel degelijk “historic” tags. Ik ga er daarbij vanuit dat als mensen het zo classificeren, dat het wel noemenswaardig genoeg is om te laten zien. Objecten krijgen daarbij of een gedekte kleur donkerpaars als het gebouwen zijn, of een donkerpaarse outline om ze eruit te laten springen. Dit zie je goed in de Zuid Kennemerland kaart, kijk b.v. naar Fort Ijmuiden of het kleine fort bij Velsen, die beide geaccentueerd zijn met een paarse outline.

Alleen historic:period wordt bij mij op dit moment niet gerenderd.

Overigens neemt tourism=* bij mij voorrang op historic=*. Is iets beide, dan zal het in de zalmroze (algemeen tourism) of donkerrode kleur (musea) worden weergegeven, niet met donkerpaars van historic. (Uitzondering door specifiek probleem met tagging en objectopbouw is het Louvre in de Parijs kaart, wat een zalmroze outline van tourism heeft, maar een donkerpaarse vulling van historic).

Dit is ook een meer algemeen probleem bij de weergave van OSM. Omdat er geen harde regels zijn over hoe elk object moet worden gedigitaliseerd (punt of vlak b.v.), en met welke tag, kan het dus voorkomen dat ogenschijnlijk onbeduidende objecten zoals poldermolentjes, toch prominent op de kaart komen, omdat er b.v. in dit specifieke geval van poldermolentje, geen aparte tag is die dit van grote molens onderscheid. Dus ja, in mijn kaart zijn poldermolentjes nu even belangrijk als een mooie historische houtzaagmolen…

Daar zijn o.a. de wikipedia pagina’s voor, maar het blijft uiteindelijk de keus van degene, die de renderers bijhouden. Overigens kun je die wel verzoeken, bepaalde objecten op te nemen.

Houdt er verder rekening mee, dat het ogenschijnlijk zo eenvoudige “renderen” (je hoeft er toch maar een kleurtje of icoon aan te hangen?..), in werkelijkheid een heidens karwei is, dat complexe SQL database queries vraagt, om te voorkomen dat objecten die in meerdere velden (building, tourism, historic etc.) zijn getagd, ook meerdere malen in de kaart verschijnen. Je wilt toch niet 3x maal het label “Molen De Eendracht” lezen op de kaart, omdat het object in meerdere velden is getagd… :frowning:

Dit weet ik inmiddels uit eigen ervaring… Het open data model van OSM kan je heel wat grijze haren en hoofdbrekens bezorgen!

Marco

Ik wist niet dat ze in Dronten ook een castle hebben.

Wat mij meer zou interesseren is de fee, is iets toegankelijk, dichtbij kan komen, betaald of gratis. Dit uitgedrukt in de icoon.

Hi Marco, tagging is sinds ik aan OSM bijdraag een probleem, je kunt de NHWL niet eens herkennen en naar verluid zijn er achter mijn rug bijdragen verdwenen. Routes komen dank aan de Slippy map en de renderer in beeld, maar de in het landschap aanwezige cultuur historie helaas. Neem http://www.openstreetmap.org/#map=17/52.08556/5.55487 een van de grote onderdelen van de Grebbelinie, waar naar verluid geen tag aangehangen kan of mag worden, een eenvoudig (GL) heet niet herkend te worden. Maar dat geldt dus voor alle linies als NHWL, de Oude Hollandse Waterlinie en de Zuidelijke Waterlinie, ea. Hoe kun je een dergelijke lijn of verzameling als een ketting in beeld brengen, want de Stelling van Amsterdam reikt tenslotte van Fort Pampus tot Fort IJmuiden. Voor zover mijn kennis strekt is er dus geen andere mogelijkheid dan de slagveld tag, maar ieder element van de Greb, taggen met het slagveld symbool, om van de andere maar niet te spreken ? Er zijn mi te veel onderdelen tussen het IJsselmeer en de Waal. In OSM blijven de Ringwalburchten ook onvermeld, daar is geen aandacht voor.

Volgens mij wordt deze vraag in hoge mate beantwoord door alle objecten die een tourism=* tag hebben. In mijn in ontwikkeling zijnde renderer laat ik een belangrijke subset van objecten die een tourism=* tag hebben, in zalmrose (algemene touristische attractie) of donkerrood (musea) verschijnen. Met uitzondering van o.a. zoiets als tourism=yes, want dat is zo algemeen, dat het risico op “misbruik” groot is.

Als ik zo naar alle tot nu toe door mij gerenderde kaarten kijk, lijkt dit een aardige oplossing, kijk b.v. naar de kaarten van Amsterdam, Parijs en Londen (zie deze post: http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=439704#p439704). Alle belangrijke attracties springen eruit. Het komt (gelukkig) aardig overeen met wat je ook daadwerkelijk als toeristische attracties kunt zien. Kennelijk is de consensus hierover vrij hoog onder OSMers, en zijn er nog niet al teveel piraten geweest die hun hotel/restaurant/winkel als “toeristisch” hebben gemarkeerd om het maar lekker zichtbaar op de kaart te maken. Maar misschien is dat ook weer, omdat de hoofdsite van OpenStreetMap, nog niet zoveel met die tag doet (alleen musea krijgen een speciaal icoontje), en er nog geen specifieke kleur aan toekent.

Er is helaas een niet denkbeeldig risico, dat straks elk café, zijn gebouwtje in OSM met tourism=* gaat markeren, als er een site komt die daar een mooi onderscheidend kleurtje aangeeft (b.v. een site op basis van mijn OSM renderer in ontwikkeling), alleen maar om de gelegenheid te laten opvallen op de kaart.

Ik denk dat de door mij gekozen oplossing, hier wel degelijk werkt. Als de forten en bunkers als historisch of toeristisch zijn gemarkeerd, komen ze duidelijk in beeld. Ik heb helaas nog niet heel Nederland gerenderd, en kan dus zo even nog geen voorbeeld van de NHWL laten zien (heb juist vandaag heel NL van Geofabrik gedownload, circa 24 GB ongecomprimeerd XML, en ArcGIS staat te stampen om er een geodatabase van te maken. Daarna moet ik nog renderen… Hoe lang dat gaat duren weet ik niet, kan alles bij elkaar wel twee weken continue stampen worden voor mijn PC… Even duimen dat we geen stroomstoring krijgen in die tijd :expressionless: Gelukkig wonen we in Nederland, met hoge leveringszekerheid :))

Slagveld render ik ook, maar ik weet niet of dat een handige tag is om die stellingen te markeren. Ik denk dat met mijn oplossing, markeren met paarse outline of fill (vlakvulling), ze duidelijk genoeg als geheel zichtbaar zijn, en een dergelijke “truuk” niet nodig is.

Marco

Marco, succes kmp en tot over 14 dagen.

Update: die 2 weken bleek aardig te kloppen, ik heb nu heel Nederland in een “render-ready” vector database met alle noodzakelijke attributen. :slight_smile: Wauw(!), >50GB aan OSM vector data onder handen, en dynamisch gerenderd in ArcGIS. Dat is wel een ervaring!

Ook heb ik inmiddels meerdere kaarten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie echt daadwerkelijk gerenderd naar vector PDF, vanaf de randmeren tot aan Slot Loevestein. Nog geen voorbeelden hier voor jullie om te bekijken, maar ik kan je wel zeggen dat de forten schitterend in beeld komen. Doordat ik ways met historic als een donkere paarse outline render (zie o.a. de Zuid Kennemerland kaart die ik wel al had laten zien), zijn nu ook de NHW forten prachtig te zien. Je kunt de hele linie van Noord naar Zuid zo volgen. Ook markeer ik de musea, dus de echt toegankelijke forten zijn ook te onderscheiden, mits goed getagged.

Ik wacht nog even met posten van voorbeelden, omdat ik nog volop bezig ben met definiëren van nieuwe render rules. O.a., in de tijd van die 2 weken, heb ik embankments en cuttings toegevoegd, zowel losstaande, als getagged op railways en highways. Dit is zeker voor die forten een hele leuke toevoeging. Maar om dat zichtbaar te maken, moet ik eerst mijn nu net gevulde NL database verversen met de noodzakelijke velden. Dat is gelukkig bij mij niet zo ingrijpend, als bij osm2pgsql, ik kan vrij makkelijk attributen toevoegen, omdat ESRI die al in een soort van hstore opslaat in de File Geodatabases, ik hoef alleen de noodzakelijke velden te “extraheren” (met de “OSM Attribute Selector” tool in ESRI’s OSM Editor for ArcGIS), maar dat heb ik al volledig geautomatiseerd als onderdeel van mijn OSM Renderer. De rules definiëren tevens welke attributen uit ESRI’s “variant van hstore” moeten worden getrokken.

Misschien dat je het al ontdekt hebt, maar dit is inmiddels niet meer het geval in mijn OSM Renderer for ArcGIS. Na de laatste wijzingingen in mijn OSM Renderer for ArcGIS, kun je de tankgrachten, tankmuren, de tobruks en andere bunkers, inclusief het bij Velsen gelegen en in OSM getagged “hauptquartier”, prachtig zien. “Ge-highlight” in met de door mij gekozen paarse kleur voor historische objecten.

Download de laatste versie van de Zuid Kennemerland kaart vanuit de link in deze post:

http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=439704#p439704

Het is overigens mijn bedoeling dat hier uiteindelijk ook een webservice van komt. Deze zal functioneren naast, of beter gezegd onafhankelijk, van de CartoCSS/Mapnik site openstreetmap rendering van de hoofdpagina van OSM, want de achterliggende technologie staat hier ook volledig los van. Wat mij betreft wordt die webservice volledig OpenGIS compliant, zodat deze niet alleen in ArcGIS te benaderen is, maar ook in b.v. QGIS, en in elke website die OpenGIS compliant webservices kan consumeren.

Er zijn echter nog wel wat “beren” op de weg, voor ik zover ben…

Ik heb nog wat wijzigingen aangebracht in de weergave, er ging namelijk nog wat fout met de “historische” bunkers, deze werden geheel paars weergegeven, terwijl ik ze eigenlijk alleen met een paarse outlijn en grijze fill wilde. Dat is nu hersteld en ziet er voor b.v. die grote snelbotenbunker, veel mooier uit.

Ook heb ik de labeling aangepast, er wordt nu ook op “ref” gelabeled bij bunkers, en dat toont weer wat meer van het verhaal, zo is de luchtafweerbatterij Olmen nu in beeld, en de verschillende bunkertypen op het Forteiland Ijmuiden zijn nu ook beter zichtbaar. Dat alles natuurlijk wel beperkt door de 1:25000 schaal van deze overzichtskaart. Voor meer detail is 1:10000 nodig…

OK, ik wist al dat het even een tijdje zou duren, gezien de verwachte 2 weken “render” tijd (feitelijk opbouw database, het renderen naar > 150 PDF’s op schaal 1:25000 kostte mij vandaag voor heel Nederland niet meer dan een halve dag…), maar hier zijn ze dan: twee kaarten van delen van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Een kaart van de omgeving van Utrecht, de andere omgeving Gorinchem. Veel kijkplezier, ik denk dat de linie prachtig in beeld komt :wink:

The Netherlands - Nieuwe Hollandse Waterlinie - Utrecht
http://www.boeringa.demon.nl/OSM/OSM_TheNetherlands_NHW_Utrecht_1_25000.zip
The Netherlands - Nieuwe Hollandse Waterlinie - Gorinchem
http://www.boeringa.demon.nl/OSM/OSM_TheNetherlands_NHW_Gorinchem_1_25000.zip

Hi Marco rond Utrecht staat de tankgracht erop, maar de Werken bij Griftenstein komen mager in beeld ? De tankgracht bij Rhijnauwen komt zonder tags in beeld, de tag is toch echt anti_tank_ditch verder weinig, nog nooit naar gezocht. Een van mijn eerste bijdragen, die ik nog eens netjes eenduidig moet taggen. Maar heb net gezien dat er met de import het een en ander is verdwenen.

Griftenstein,… dat moet ik even opzoeken! Weet zo niet wel stuk je precies bedoeld.

Tankgracht bij Rhijnauwen… ik zie in mijn kaart wel een serie kanalen “historisch” geaccentueerd net boven Werk aan de Hoofddijk, ten noorden van de A28, bedoel je die? Deze wordt helaas niet gelabeld, weet nog niet waarom, misschien weer geen “name” opgenomen?

Uiteraard, is dit nog niet de hele linie van Noord naar Zuid, daar zijn meer kaarten voor nodig, dus er ontbreekt zeker nog een hoop.

Overigens is met de “anti_tank_ditch” of “anti_armored_vehicle_barrier” niet zoveel mis, want die tags lijken vrij logisch, het ging mij eigenlijk alleen om de “building=yes” die daarmee gecombineerd was. “anti_armored_vehicle_barrier” kan ik toch niet als “building” definieren, tenzij jij mij de geheime achteringang kan wijzen :wink:

Is er trouwens een wiki die deze tags behandeld, ik ben hem nog niet tegengekomen, maar jij waarschijnlijk wel. Post hem even hier dan…

volgens taginfo (http://taginfo.openstreetmap.org/search?q=anti_tank#values )
zijn er 28 barrier=anti_tank_fence, 17 disused:military = anti_tank_ditch, 14 barrier=anti_tank, 10 designation=anti_tank_ditch (NHW) nog wat minder gebruikte varianten.

Dat laatste (designation) is echt wel verkeerd, want die key zou alleen in Groot-Brittanië mogen voorkomen (zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key%3Adesignation))

Hoi Marco en escada, ik heb al eens geroepen dat ik niet creatief wil zijn. :expressionless: Maar lig voortdurend met de engelse termen overhoop, een bouwwerk is een building. Designation is IMHO bestemming of bestemt voor. Ook daarvoor geldt dat een oude is en mogelijk een revision nodig heeft, maar hoe tag je doel ? Voor tagging zegt de een het wordt aangepast als het veel gebruikt wordt, terwijl een ander zegt eerst maken en dan gebruiken :confused: De werkelijkheid is verder en al aanwezig. Op het moment dat ik na aanschaf van een GPS de Nieuwe Hollandse Waterlinie en alle elementen, vestingen, kazematten of Forten met sluizen, bruggen en stuwen, maar ook kades samenhangend in beeld wil brengen binnen OSM ondervind ik slechts weerstand, toepasselijk nou nee. De helft staat er zonder kenmerk met building op en de rest niet, toch ruim 900 landschappelijke elementen. De vestingen staan zelfs in de weg. Terwijl iedere route relatie kan, maar slechts als die gemarkeerd is. De aangehaalde pantser muren en versperringen zijn op schaal ingetekend net als al het tekenwerk, ik loop met GPS, kaart, camera en meetlint buiten in het veld. En zoek later ook het een en ander op.
‘t Komt zelfs nu nog voor dat een onder de weg (zichtbaar) liggende betonnen plaat pantserwagen versperring (Dutch) van 5.00 x 2,50 die als bouwwerk getekend is, zonder overleg gewijzigd wordt en daarmee gereduceerd wordt tot een enkele geblokte lijn ! Geen juiste weergave van de werkelijkheid die met deze handelswijze geweld wordt aangedaan, er ligt tenslotte een betonnen fundatie plaat voor spargel, de lol gaat er op die manier wel van af. De eerder genoemde bruggen, maar ook tunnels en andere onderdoorgangen van Rijkswaterstaat zijn nagenoeg allemaal betreedbaar. De penose heeft die ruimtes ook gevonden en kweekt er wiet in. Al is het maar voor pompen, motor- of machinekamer of de bascule van de brug. Over de Nauernasevaart ligt een brug met de bascule er los hangend onder, de weg ligt op hoogte. Ik ijver er dan ook voor om bruggen ed op de juiste manier in OSM te krijgen en niet slechts als toevoeging aan de weg met route.
Dat zal ook wel wat tijd vergen, net als de jongste discussie over de motor vriendelijke vangrail, komen ze met de motor_cycle barrier aan, een poortje :roll_eyes:

een aantal opmerkingen

  • het introduceren van nieuwe tags kan inderdaad op verschillende manieren gebeuren, elk met zijn eigen voorstanders.
  • het herdefiniëren van bestaande, gedocumenteerde tags (designation) is toch nog iets anders IMHO en kent wel iets meer weerstand over het algemeen
  • een building is een gebouw voor mij, geen bouwwerk. Voor bouwwerk gebruikt men man_made (bv. tower), military (bv. bunker), waterway (bv. dam)
  • op de tagging mailing list is er al een paar keer over bruggen gesproken, voorlopig vooral nog over het type. Af en toe wordt er al wel eens geopperd om de brug ook als vlak voor te stellen
  • barrier is een niet enkel, een poortje, kijk maar naar https://translate.google.com/#en/nl/barrier, afsluiting, barriere, hinderpaal, etc. barrier=guard_rail is al gedocumenteerd op de wiki
  • om alles van de Nieuwe Hollandse Waterlinie te groeperen denk ik nog altijd aan een site relatie. Ik ken geen enkele tag (in de stijl van operator, brand, e.d.) die zou kunnen gebruikt worden om alle delen te identificeren.

groeten

Hi, 2e

Dat was niet de bedoeling maar een vertaling van een begrip.

tJa dan krijgt een brede overloop een streepje.

Als civilist heb ik toch een andere kijk op de wereld.

Goeie, op niveau 19 kom je er al tegen. Dan ben je gelijk het probleem fietspad, rijbaan, fietspad kwijt, gewoon alles over de brug.

maar niet die voor motoren.

Operator en de site staan er hier en daar al bij. historic gebruik ik in combi met period om het venster aan te geven.
Voel me nog steeds een newbie.

Hoi Hendrik,

Laat je zeker niet weerhouden van je werk binnen OSM door een opmerking van deze of gene (incl. ondergetekende ;)). Ik waardeer je werk aan de Nieuwe Hollandse Waterlinie zeer. Ook erg leuk en interessant om in beeld te proberen te brengen met mijn eigen OSM Renderer.

Ik snap dat je je als civilist misschien wel eens ergert aan de onkunde van anderen, maar ja, voor de gemiddelde burger (ergo, de bulk van de OSMers, hoewel ik vermoed dat de populatie van OSMers eigenlijk helemaal niet zo standaard is :D), is een “kunstwerk” toch echt een “Van Gogh” of “Rembrandt” aan de muur van een museum, en niet een civieltechnisch hoogstandje als een basculebrug of viaduct… Ik zelf heb het een en ander meegekregen via mijn tijdelijke werk bij Rijkswaterstaat, en ben daardoor in enigermate bekend met wat civieltechnische termen, maar dat is toch uitzondering.

Ik ben het met je eens dat mijn definitie van een gebouw / building als iets dat een “deur” of ingang moet hebben, op losse schroeven staat. Misschien is het beter om te zeggen, dat de gemiddelde burger een gebouw of building ziet als iets met een “verblijfsruimte”, dus niet slechts een onderhouds- of technische machinekamer die slechts bij inspectie betreedt wordt, maar voor bewoning of werk meerdere uren per dag gebruikt wordt.

Ik ben het ook met je eens dat de vertaling naar het Engels moeilijk ligt, maar puur kijkend naar de Engels Wiki, lijken “buildings” toch puur voor bouwwerken met verblijfsruimten bedoeld, woningen, winkels, fabrieken, kantoren ed. Datgene wat als civieltechnisch kan worden gezien, staat vaker onder “man_made”.

Anyway, gebruik rustig die “building=yes” als je dat voor jezelf voorlopig de beste oplossing vindt… het is OSM, en je bent dus vrij. Daarmee rendert het in ieder geval ook. Als meer specifieke rendering beschikbaar komt, is dat wellicht niet meer nodig… je weet inmiddels een adres waar je nog suggesties kan doen voor belangrijke te renderen objecten… :slight_smile: kan niks garanderen, want soms is het verdomd moeilijk om iets goed te renderen op de meest gebruikelijke schalen, maar kan altijd kijken.

Laatste tip (die wellicht niet relevant voor je is omdat je misschien nooit zo hebt getagged): vermijd de “disused:” namespace als enige te renderen tag op een object, indien je de door jouw ingevoerde objecten ook nog op de kaart wilt terugzien. Deze tag is, voor zover ik het van de Wiki kan beoordelen, vooral bedoeld om bepaalde tagging / functies van objecten als het ware tijdelijk te “parkeren”. Het is voor mij, vanuit technisch oogpunt, haast onmogelijk om hier iets zinvols mee te doen, omdat hierin dus feitelijk elke andere tag kan zijn opgeslagen. Dat zou de facto een totale verdubelling van al mijn render rules betekenen als ik alles zou willen dekken dat daarin potentieel kan worden opgeslagen, nog even los van andere technische problemen… Daar ga ik niet aan beginnen.

Dus geen:

disused:military=bunker

als enige tag op een object

evt kan wel:
building=bunker
disused:military=bunker

of (ja, ja, dat is OSM met zijn vrije tagging, deze is ook gedocumenteerd):
historic=bunker

Maar misschien hebben andere meer ervarene OSMers hier nog iets zinnigers over te zeggen.

Marco