BAG status

Heb met wat regenachtige dagen weer eens wat BAG updates gedaan.

Volgens mij hebben meer mensen last van slecht weer.

De tileserver kan het volgens mij niet bijhouden.

Is er een manier om eenvoudig na te gaan welke witte vlekken er nog op de BAG staan en wel zo actueel mogelijk?

Martin

De vorderingen van de BAG import worden nog altijd bij gehouden met behulp van de Polygonen kaart en de Intekenlijst op de wiki. Alle gemeente waarvan de User kolom nog op ZZ-Wie? staat zijn nog niet geclaimed, en moeten dus nog gedaan worden.

Mij niet onbekend natuurlijk, maar nu de laatste puntjes op de i gezet worden speelt de actualiteit een rol.
De polygonenkaart en ook de BAG import layer daar is niet altijd compleet en actueel. Sommige polygonen zijn niet 100% klaar en de BAG status layer geeft niet op alle zoomniveaus gelijke informatie.

De intekenlijst is tevens niet volledig of actueel. Vandaar de vraag, maar het zou goed kunnen dat er niets beters is.

Voor iets beters kom je in het terrein waar we nog tools voor moeten ontwikkelen.

Een script om een recente BAG database te vergelijken met een recente OSM database, waaruit een rapportage komt van panden en adressen die zijn toegevoegd/aangepast/verwijdert in de BAG ten opzichte van OSM.

Dit is eerder besproken in een topic van jou: BAG update?.

Mbv address inspector van http://tools.geofabrik.de/osmi/ kan je (wel iets ingezoomd) zien welke regio’s nog ontbreken. Deze data wordt dagelijks ververst.
Erg handig voor de “streets not found” want er blijken nog behoorlijk veel fouten en lacunes wb straatnamen te zitten in de OSM database en dan heb ik het niet over ontbrekende umlauts of Burg. ipv Burgemeester.

Related: ik heb afgelopen week geprobeerd alle import status tiles te downloaden op zoomniveau 14 omdat deze het meest up to date leek (1 tile tegelijk, random 0.1-1.0s wachttijd tussen de tiles, dus veel minder server load dan een gewone client). Dit lukte redelijk, maar er missen hele happen:

Andere formaten: 2048 x 2500 (439KB), 22006 x 26880 (34MB).

Beetje jammer dat de tileserver zo traag doet laden, traag update (ligt weken achter) en sommigen geen zin hebben om de intekenlijst danwel de polygons te gebruiken. De enige overgebleven optie is om zelf met osmosis en geofabrik’s dagelijkse snapshots te gaan knoeien :confused:

Wat ik weleens gedaan heb:
Maak de BAG-WMS layer en de OSM Mapnik WMS actief.
Maak beide doorzichtig, maak een nieuwe layer waar je een polygon kunt maken van het nog niet geïmporteerde stuk(je)

Natuurlijk gaat dit alleen wanneer je ongeveer weet waar nog niet is geïmporteerd.

Wellicht dat Ldp de cache van de tileserver weer eens kan legen zodat het BAG status kaartje weer een beetje bij is.

Heb overigens ook in de intekenlijst namen van anderen ingevuld als ik zag dat de BAG import in een gemeente al was uitgevoerd.

Ik had een mailtje gestuurd aan Ldp met het verzoek om een update van de BAG-status-kaart. Hij gaf aan dat de server vol was waardoor de database achter liep met updates. Ldp heeft het updaten en renderen weer aangezet, maar het kan nog wel even duren voordat de kaart bijgewerkt is.

ik ben gister begonnen met nacontrole. toevallig was er vandaag mooi artikeltje op at5 over naamgeving in amsterdam

http://www.at5.nl/artikelen/133105/at5-onderzoekt-het-mysterie-van-het-katte-n-gat

Omdat de BAG-statuskaart op de tileserver nog niet is bijgewerkt, heb ik mijn kaart op http://a.tiles.mapbox.com/v3/vholten.hjpi72nl/page.html weer geupdated. Om makkelijker te zien waar nog niet geïmporteerd is, heb ik de kaart versimpeld en worden alleen “oude” gebouwen weergegeven. Zo is te zien dat nog slechts enkele plaatsen niet gedaan zijn:

Volkel (Uden)
Langenboom (Mill en Sint Hubert)
De Lier (Westland)
Utrecht (verschillende wijken en de Uithof)
Zeddam (Montferland)
Almelo noord
Vriezenveen (Twenterand) ten oosten van Almeloseweg

Volkel uitgevoerd!

Zeddam ook gedaan.

Hoe gaat het dan met de straatnamen die we gewijzigd hebben? In de BAG zitten vaak echt fouten. Ik hoop niet dat de verschillen rechtgetrokken worden, want dan kunnen we weer opnieuw beginnen met OSM inspector. Soms heb je meer werk aan het corrigeren van de verschillen dan aan de BAG import.

OSM inpector ligt er al een paar dagen uit. Weet iemand of daar wat aan gedaan wordt? Kennelijk heeft het met Nederland te maken, want op Duits grondgebied doet hij het wel.

René.

die view is een paar maanden geleden naar heel de wereld uitgebreid maar doet het nu weer alleen in duitsland. ik kan er niet over vinden op talk-de of het duitse deel van dit forum.

Voorheen was heel europa beschikbaar, maar werd minder vaak geupdate.
Naast Duitsland lijkt de view het ook nog te doen in het noordoosten van America vanaf de Canadese grens tot New York.
Ook Spanje, Italie en Polen lijken het nog te doen, maar Groot Britannie en Frankrijk ook niet.
Lijkt dus alsof ze problemen hebben ergens of bewust bepaalde regio’s/landen uitgeschakeld hebben.

Ik heb 15 aug. hierover een foutmelding gestuurd naar info@geofabrik.de, maar ik heb nog geen antwoord gehad.

Ben bezig met De Lier (Westland); is moeizaam daar veel kassen (die ik alleen aangeef met building=greenhouse en niet met landuse=…) met 3shapes of Bing status;
Tevens veel ronde waterreservoirs die 3shapes onterecht als building heeft aangeven en ik als water=reservoir tag. Veel handmatig werk dus…:frowning:
Verder is het bestand aan kassen nogal volatiel en houdt BAG dat niet bij; in sommige gevallen lijkt Bing dan een betrouwbare aanvulling.

Als het ‘klaar’ is moet een lokaal bekende maar eens gaan surveyen (ik heb het gebied al zo’n 25 jaar geleden verlaten)

Ik denk eigenlijk dat de BAG meer up-to-date is dan Bing’s foto’s.

Utrecht Kanaleneiland was ook veel werk. Gegevens van winkels hingen aan geïnterpoleerde adressen. Als je de adressen verwijdert, ben je de winkel gegevens ook kwijt.
Een voor een overbrengen dus.

René.