Tolweg voor fietsers?

Dit weggetje:

https://www.openstreetmap.org/way/232582448

is een tolweg voor fietsers.
Je kunt betalen aan de pinautomaat die bij de ingang staat en daar een dagkaart kopen. (Als je een jaarkaart hebt van de PWN mag je er uiteraard ook gebruik van maken).
Ik fietste kortgeleden van Haarlem naar Den Helder en ook bij de ingang van het duinpad bij Wijk aan Zee staat een bord dat niet duidelijk is of je daar nu wel of niet voor moet betalen. Wij deden dat niet en met ons nog 10-tallen anderen. Onder het inrijverbodsbord staat daar: “met uitzondering van fietsers en vergunninghouders”. Op de ANWB richtingaanwijzer die naar de ingang wijst staat: “met toegangskaart”. Wie/wat heeft daar nu gelijk?

Het bord bij de ingang van het pad (Woudweg) naar Bergen aan Zee is duidelijk: Daar is betalen verplicht voor iedereen die over dat pad gaat. (Maar of ze dat ook doen…)
De tags bij de hierboven genoemde Woudweg (toll=yes) lijken me correct, maar uit de rendering blijkt nergens uit dat dat fietspad afwijkt van andere fietspaden in de omgeving (die gratis zijn). Op deze - nuttige - site van ligfietser:

http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/

is nog geen keuze waarop je de tolwegen zichtbaar kunt maken, maar misschien komt dat nog als hij dit bericht heeft gelezen :laughing:
Ook op OFM kun je die tol niet terugvinden.
Op mijn Garmin GPSmap62 kun je ook vrijwel niets zien van al die tags die er aan een weg kunnen hangen (door bv. de cursor op weg te plaatsen waarna schermpje met tags opent. Bestaat zoiets trouwens voor andere apparaten?), maar dat zou in zo’n geval wel handig zijn.

Kent iemand nog andere situaties waar die fietstolwegen zijn?

Volgens mij zijn er daar ten zuiden van Egmond in dat gebied nog meer van dat soort tolwegen. Dat hele bos en duingebied is betaald gebied.
En hoe ligfietser dit moet aangeven weet ik ook niet. Alle fietspaden zijn al snel- en tolwegen op zijn kaart. Als je op Garmin tolwegen aanzet, gaat die over fietsroutes routeren.

Op de OFM wordt tol voor fietsers aangegeven met een paarse T, dus ook de Woudweg.

Zie http://www.openfietsmap.nl/news/12-10-2013

Autowegen waar tol betaald moet wordt dit natuurlijk niet gerenderd, voetpaden ook niet maar bv op wegen door het Nat. park de Hoge Veluwe waar gefietst mag worden en toegang betaald moet worden wel. Gebruik overpass turbo om wegen met toll=yes te vinden: http://overpass-turbo.eu/s/1eE of zoek in Basecamp/Mapsource maar naar tolweg onder alle speciale punten.

Tolweg voor fietsers? Is dit satire?
Hier in Beyeren hebben we al een paar tolwegen, maar alleen med de auto of bromfiets moet je iets betalen, niet med de fiets. Maar wanneer ik op Nederlandse wegen fiets, moet ik als Duitse fietser tol betalen?
Dat is echt een leuk idee, die moet ik nu vlugs an de heren Seehofer en Dobrindt vertellen: tol voor buitenlandse fietsers in Duitsland! Fietsen naar Prague - niet meer zonder tol voor Duitse fietswegen! :laughing: :rage:

Bernhard, no kidding, on many MTB routes you need to buy a permit to ride on the trails too.
So these trails could also be tagged with toll=yes.

Aaah! Is dat de betekenis van dat symbooltje! Ik vatte het op als een tafeltje langs de route.! :slight_smile:

Als de weg door betaald gebied loopt, geldt de tol / heffing / fee dan voor het gebied of voor de er door lopende wegen ? IMHO voor het gebied en niet voor de wegen. De LAW of Wandelnet maakte in het verleden afspraken met de beheerder dat de wandelaar met de gids (toonbaar) ‘tolvrij’ als passant mocht doorlopen. Net zon soort aktie als het Boekenweek geschenk en NS / Prorail.

Hoi Marc,

Wat te denken van de verbinding Vlissingen - Terneuzen, verplichte busreis !

Wb die MTB routes geldt dat voor die specifieke route, dus voor de weg. Met het geld kan dan het onderhoud van die MTB route worden betaald.

Hi Ligfietser, eigenlijk logisch, de geprofileerde banden veroorzaken veel meer schade dan een voetstap en het mengen van MTB ers met wandelaars is ook niet gelukkig. En door het aanbieden van bewegwijzerde routes wordt de schade beperkt tot de routes, dan is tol zo gek nog niet. Veel van de wandelpaden in het NHDR hebben geen tag tol, moet dat dan of geldt dan toch voor het gebied ?

Niets moet, maar als het voor zo’n heel gebied geldt zou je ook kunnen overwegen om op de grens/toegangspoort/hek/barrier o.i.d. een tag met tol kunnen plaatsen ipv op alle paden.