Vraag over details fietspaden (newbe mapper)

Beste mensen,

Ik ben een compleet nieuwe mapper uit Bennekom en enthousiast geworden voor het osm project nadat ik skobbler had gedownload voor m’n tablet. Mijn eerste actie bestaat uit het verbeteren van mijn directe woonomgeving. Ik ben met m’n Android telefoon met gpslogger over de fiets-/wandelpaden gelopen en heb vervolgens het .gpx bestand geopend in josm. Als ik deze laag over de betreffende kaart leg zie ik dat de wegen door een aantal gebouwen lopen. Dit komt iig deels door het feit dat de betreffende gebouwen groter worden weergegeven dan ze in werkelijkheid zijn. Daarnaast is de accuraatheid van de gps misschien niet optimaal.

Nu mijn vraag: moet ik veel moeite doen om alles exact te laten kloppen, of zal ik zorgen dat de verbindingsfietspaden netjes tussen de gebouwen lopen zonder de exacte wirwar weer te geven. Vanuit praktisch oogpunt lijkt me het tweede handiger, maar wat denken jullie?

Bedankt!

Welkom op het forum.
Dat de aangebrachte weg de panden doorkruist dien je wel op te lossen. Je conclusie dat de gebouwen groter worden weergegeven zal niet zo vaak de oorzaak zijn. Nederland heeft net een behoorlijke metamorfose ondergaan. De nauwkeurigheid van de panden is (meestal) op 10cm nauwkeurig. Deze data komt uit de BAG (basis administratie gebouwen) die meestal worden ingemeten en via het Kadaster worden verzameld. Natuurlijk is er een mogelijkheid dat deze BAG data niet (geheel) juist is, maar om vooringenomen deze conclusie op te werpen is iets voorbarig.

Het is misschien handig om te weten in welke editor je werkt.
De meest uitgebreide is JOSM. Misschien een overweging om deze aan te leren.

Goed van je dat je de vraag stelt. Door op dit forum je vragen te stellen is er altijd wel iemand bereid om je kennis uit te breiden. En je zult zien dat het plezier in het verbeteren van de OSM kaart zal stijgen.

Succes met je nieuwe hobby

Allereerst welkom op het forum!
Het klopt idd dat veel wegen schots en scheef zullen liggen in vgl met de gebouwen. Dit komt doordat de wegen afkomstig zijn uit een oude AND import die veel minder nauwkeurig is. Je kan ervan uitgaan dat de gebouwen meestal nauwkeuriger op de kaart staan. Je GPS track is meestal ook niet optimaal, zeker niet als je tussen hoge gebouwen fietst/wandelt. Dus de wegen netjes rechttrekken tussen de gebouwen door is zeker niet verkeerd, succes!

Bedankt voor de snelle reactie, leuk! Ik kan er dus vanuit gaan dat de gebouwen kloppen en de gps niet accuraat genoeg is. Nu weet ik vrij precies hoe de wegen lopen en kan ze dus, zonder perfecte gps-gegevens, tekenen. Ik heb josm geïnstalleerd en die wil ik zeker leren. Misschien dat ik nog even een foto kan maken zodat duidelijk wordt hoe de paden lopen, esthetisch verantwoord maar verre van nuttig.

Edit: ik zie nu dat ik niet helemaal duidelijk geweest ben; het is de gps-track die door de gebouwen lopen. De wegen zelf ontbreken grotendeels en/of zijn verkeerd getagged als gewone weg ipv fietspad met wandelaarsgebruik. Bedankt iig, misschien post ik een link naar het veranderde gebied zodat iemand kan checken of ik het foutloos gedaan heb. Ik ben nog in opleiding per slot van rekening :wink:

Je kunt de Bing Satteliet laag als achtergrond aanzetten. Kijk maar is bij imagery. Dit kan een handig hulpmiddeltje zijn als er geen bomen in de omgeving staan.

Da’s normaal, laat je GPS eens een tijdje liggen op tafel ofzo dan zie je dat de track in die tijd een hele wandeling heeft gemaakt. :wink:

Als ik jou was zou ik m’n gps goed in de gaten houden :wink: maar dan de vraag of dat te voorkomen is en hoe je dan je gps goed gebruikt.

@Commodoortje ik heb die kaart ook gebruikt maar helaas was mijn woonomgeving nog een bouwput, toch bedankt voor de tip!

Hi BenjiTheMan, je kunt ook punten of kruispunten vastleggen, met een GPS gaat dat eenvoudig of met een tablet gewoon doorlopen dan heb je minder last van de verschillende satellieten die altijd alle kanten op willen sporen. En loop of volg eenzelfde pad op een andere dag of tijdstip. Het gemiddelde levert een aardig betrouwbaar beeld. Kijk ook eens onder bestemmingsplan op de gemeentelijke site, dat geeft soms ook aardig houvast hoe en of het een en ander gaat lopen.
Map ze.

BenjiTheMan

Hier kun je zien wat er in je omgeving allemaal gemapt wordt. http://zverik.osm.rambler.ru/whodidit/?zoom=15&lat=52.008&lon=5.68203&layers=B
Met o.a. Keep right http://keepright.ipax.at/report_map.php?zoom=14&lat=52.00364&lon=5.69531&layers=B0T&ch=0%2C30%2C40%2C50%2C70%2C90%2C100%2C110%2C120%2C130%2C150%2C160%2C170%2C180%2C191%2C192%2C193%2C194%2C195%2C196%2C197%2C198%2C201%2C202%2C203%2C204%2C205%2C206%2C207%2C208%2C210%2C220%2C231%2C232%2C270%2C281%2C282%2C283%2C284%2C285%2C291%2C292%2C293%2C294%2C311%2C312%2C313%2C320%2C350%2C370%2C380%2C401%2C402%2C411%2C412%2C413&show_ign=1&show_tmpign=1
kun je checken wat er nog verbeterd kan worden. Niet elke fout is een fout.
En met BTM kun je het fietsgebeuren checken. http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/index.html?map=bugs&zoom=14&lat=52.00361&lon=5.67855&layers=B00000TTTTTTTTT
Het opbouwen van de kaart duurt even…

Zelf ben ik begonnen met de kleine paadjes en bruggetjes om alleen al mijn wijk uit te kunnen routeren met de fiets.

Succes,
Eggie

Bedankt! Ik vroeg me nog af of er een functie is om dan de gemiddelde weg te berekenen, weet je dat toevallig?

@eggie, bedankt voor de links. Ik heb ze opgeslagen.

Verder vroeg ik me af of iemand zou willen kijken naar mijn eerste werk. Commodoortje heeft gisteren al even gekeken maar ik ben inmiddels verder en heb haar opmerkingen meegenomen. Ik sta open voor allerhande tips!

Ziet er goed uit, je hebt de fietspaden en bollards toegevoegd en bankjes en postbus erin gezet .
Alle paden zijn met elkaar verbonden middels een node, perfect dus.
links van de Oost-Breukelderweg heb je een soort keerpunt aangebracht, is dit in werkelijkheid ook zo?

Ik zie na de validator in JOSM te hebben gedraaid, een losse node zonder tags. Dit gebeurt weleens zonder dat je hier iets aan kunt doen. Deze zijn ook simpel op te lossen door de “fix” button te klikken in de validator.

Hey commodoortje,

Bedankt! Ben blij dat ik vorderingen maak. Ik heb de node gefixed. Het keerpunt heb ik er niet ingezet, maar het klopt wel. Ik ga nu eens kijken of ik wat winkels ed. kan toevoegen.

In plaats van de weg in een cirkel te tekenen kun je het keerpunt wellicht beter taggen met highway=turning_loop of highway=turning_circle op de node waar de weg overgaat in het fietspad.

Hi BenjiTheMan,

Helaas nee gewoon hollands verstand en er eventueel nog een meting aan toevoegen. Tussen twee ways kun je goed middelen en zoals je het maakt is het. Bij bestaande situaties helpt de luchtfoto ook nog wel eens. Ik werk met een GPS en maak dan op een punt twee markeringen waarbij ik de GPS 180 gr draai. De GPS maakt wel sporen maar daar doe ik weinig mee. Ik vergeet ze te wissen en dan heb je een bord spaghetti. Door 1 of meer markeringen op een punt te maken heb ik later bij het uitwerken wat onderscheid tussen een druppel, een drempel en een tafel op een way (verkeersremmers).
Deze link neemt je ook wat controle werkzaamheden uit handen, http://osmose.openstreetmap.fr/nl/map/ persoonlijk vindt ik deze aardiger, meer resultaat dan KR.

KeepRight is ook een foutanalyser.

Ik zou graag zien dat men KeepRight niet meer aanraad. Het word niet meer actief ontwikkeld wat de doodsteek is voor het goed blijven functioneren van een tool. (KeepRights boundaries false positives zijn mij al tijden een doorn in het oog).

Bedankt voor alle reacties! Nog een vraag dan.

Ik kwam de volgende situatie tegen:
https://www.google.nl/maps/@51.996434,5.67553,3a,75y,190.59h,71.84t/data=!3m4!1e1!3m2!1sHNul8CtvKYuqAlGn0KtOfA!2e0

Ik heb deze weg getekent als fietspad (highway=cycleway en foot=yes), daarnaast heb ik de barrier getagd als barrier=motorcycle_barrier. Hoewel de barrier eruit ziet als een cycle_barrier ga ik er vanuit dat fietsen er wel doorheen kunnen. Wat denken jullie, is dit goed getagd?

Hi, dat poortje heeft slechts een functie een fietser langzaam doorlaten ivm de achterliggende weg. En ja je kunt er met goed sturen doorrijden, langzaam. Zhttp://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:barrier%3Dcycle_barrierie
En het is dus een fiets nietje een motor cycle mag niet eens voorbij de blauwe bord.

Merkwaardig maar waar, een “cycle barrier” kan bedoeld zijn om:

  • alleen fietsers (en voetgangers; evt. ook nog snorfietsen of zelfs brommers) door te laten maar andere verkeer niet;

  • fietsers en andere gebruikers af te remmen als ze bij een verkeersader komen, maar verder door te laten;

  • geen fietsers (maar alleen voetgangers) door te laten.

Ik denk dat je zelf moet inschatten wat de bedoeling is en het voorzien van geschikte tags voor toegang.

(Het valt me op dat de meeste navigatieprogramma’s geen rekening houden met barrier=* zonder tags voor access.)

Let op dat JOSM Presets standaard aangeven dat zowel fietsers als voetgangers mogen passeren. Opties zijn er ook voor paarden en motoren. Er staat niets over snorfietsen en brommers.

Een fiets/bromfietspad wordt dus standaard afgesloten voor snorfietsen en brommers door gebruik te maken van een JOSM preset voor barrier=cycle_barrier (mits je aanneemt dat een tag barrier heeft als default access=no tenzij anders aangegeven).

Hier is het bebord als een verplicht fietspad; dus afgesloten voor brommers (moped=no), maar kennelijk toegestaan voor snorfietsen (mofa=yes); tenzij je bepaalt dat je met een snorfietsen er niet doorheen komt).

Een handige link voor de standaard acces instellingen van wegen: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Access-Restrictions#The_Netherlands