Stroomrichting van rivieren?

Hoe belangrijk is het om de stroomrichting van rivieren (en alle andere waterlopen) te taggen?
Op de standaard OSM rendering en de meeste kaarten die ik in mijn Garmin gebruik, is niet zichtbaar wat de stroomrichting van een rivier is. Uitzondering die ik ken zijn de kaarten van velomap. Ik werd laatst (letterlijk) op het verkeerde pad gezet toen ik rijdend langs een rivier (met velomap in mijn GPS) dacht dat ik de verkeerde richting op reed omdat ik eigenlijk stroomafwaarts zou moeten rijden, maar op de kaart zag dat ik stroomopwaarts reed. Bij controle bleek ik toch echt goed te rijden, maar later bleek dat de informatie op de kaart verkeerd was en dat de mapper de stroomrichting van de rivier verkeerd had neeergezet.
Dat gaat (is mijn ervaring) wel vaker fout, en de vreemdste fout die ik tegenkwam was die waarbij op zeker moment de rivier op een bepaald punt naar twee richtingen stroomde (alsof de rijn bij Millingen zowel naar Duitsland als naar zee stroomde!). Een nog vreemder zijn de rivieren die van de zee het land instromen! (Of een rivier die een stuwmeer niet vult, maar bergopwaarts leeg laat lopen).

Een voorbeeld (in de buurt van Dordrecht) waar het fout gaat:

Hierbij stroomt het Mallegat ineens 2 kanten op vanuit het midden van de haven, maar de haven staat tocht echt niet droog!
Bovendien is het maar de vraag of de rivier op die plaats echt stroomt en of de tagging correct is.

Kortom, ook al is het op de meeste kaarten niet terug te vinden, ik wil ervoor pleiten om als je waterlopen tagt, dan ook de richting in de gaten te houden. (Of deden we dat altijd al?)

De conventie is al vanaf jaren geleden dat je de waterways zo tagged dat het water in dezelfde richting stroomt als de weg is getekend. Ik denk echter dat er genoeg mappers zijn die dat niet weten. Vooral omdat het bijna nergens zichtbaar is. Er is laatst geopperd om het op de standaard OSM kaart te laten zien. Daarover is nog geen beslissing gevallen.

Het lijkt mij het meest logisch dat de stroomrichting dan ook richting zee gaat. Zo ligt de betonning ook. Aan stuurboord rood en aan bakboord groen richting zee.
In de haven stroomt het, want er is nog invloed van het getij vanuit R’dam. Het stroomt dus twee kanten op.
Vroeger was het Mallegat een doorgaande verbinding tussen de Dordtse Kil en de Oude Maas. Na de ontwikkeling bij Moerdijk (havens) heeft de Kil een andere loop gekregen en werd het Mallegat een onderdeel van de Dordtse Zeehaven.
Ik zal de stroomrichting aanpassen in de richting van de zee.

edit: 'k Zie dat iemand de vaarweg in het Mallegat heeft verwijderd. De Krabbegeul laat ik even zo. 'k Wil niet de navigatiemogelijkheden in de war brengen van de openseamap?
'k Weet ook niet of er nog een vaarweg in de haven zelf nog nodig is?

@eggie, ik had dit topic gelezen en had er even naar gekeken. Het Mallegat was twee keer aangegeven, dus die ene met stroomrichting heb ik verwijderd. Verder heb ik de waterwegen op en rond het eiland nagekeken en gecorrigeerd. De enige die ik niet zeker weet is het Wantij, lang geleden is mij verteld dat het zo heet vanwege de verkeerde stroomrichting. Maar bij de aansluiting met de Nieuwe Merwede ligt een sluis, dus denk ik dat er niet zoveel stroming is. Als er iemand is die het weet, graag veranderen indien nodig.

@Katana
Officieel is een wantij de plek waar twee stromingen samenkomen en daar staat juist geen stroming. In Zeeland hebben ze op die plaatsen de eerste dammen geplaatst anders hadden ze de zeegaten nooit dicht gekregen wegen zonder schade aan de dijken door een gierende stroom om de eilanden. Grevelingendam, Dam in de Zandkreek.
Het Dordtse Wantij heet waarschijnlijk zo wegens de onvoorspelbare stromingen onder invloed van de grote rivieren vroeger. Na het aanleggen van de Ottersluis kwam de vloed alleen nog van de Dordtse kant. Als ik met m’n kano de Dordtse Biesbosch inging moest je echt 't tij berekenen anders kwam je zonder sleepje niet meer terug. http://www.openstreetmap.org/#map=15/51.8105/4.8079 Het Balkengat was een stroomgat waar je echt niet tegen opkwam.
Sinds een paar jaar is de dijk naar Het Gat van de Hengst doorgestoken en wordt er volop gegraven dus is er denk ik weer meer invloed van water uit de Beneden Merwede. Zelfs recente luchtfoto’s kloppen niet meer!

Tot eind 2015 wordt er gewerkt aan de Wantijdijk en de dijken langs Nieuwe Merwede en Dordtsche Kil. Ik heb ze afgesloten in OSM met access=no en bicycle = no als er fietsroutes overlopen.
De fietsroutes laat ik intact, want de boel gaat uiteindelijk weer open. Op BTM levert dit natuurlijk wel foutmeldingen op.
Eggie

edit: 'k Heb nog wel even de juiste namen op de vaarweg gezet t/m Het Gat van de Hengst. Ja… en de stroming… dat heeft nu met de wisselende afvoer te maken van de Rijn/Waal/Merwede.
Ik zou dan kiezen voor richting zee.
De namen die op de multipolygonen staan kloppen na de Helsloot dus niet. Dat moet zijn achtereenvolgens Doode Kikvorschkil, Zoetemelkskil en na het Balkengat Het Gat van de Hengst.
Ben een beetje huiverig om aan die polygonen te zitten.

De netto stroomrichting over de hele dag is richting zee, dus ja die pijl moet ook richting zee. Wat je natuurlijk kunt doen voor de volledigheid is ook tidal=yes toevoegen.

Edit: De naam zetten we bij de grote rivieren ook alleen op de stroomlijn en niet op het vlak. Dat kun je bij kleinere ook doen.

Cartinus,
Dan haal ik de namen van de vlakken, want nu is het vlak van de Kikvorschkil te groot en in conflict met de stroomlijnnamen die ik er net op heb gezet. Op alle rivieren rond Dordt zou tidal=yes kunnen. Van de Polygonen blijf ik verder af, want voor je het weet staat de rivier droog.

En de stroomrichting wordt enkel aangegeven door de richting van de way?
Toevallig kwam ik van de week een paar ditches tegen waar iemand oneway=yes aan had toegevoegd en hoewel de JOSM validator er over klaagde heb ik het maar zo laten staan, maar ik begrijp nu dat die eraf kan als de richting van de way maar goed ligt, toch?

oneway=yes slaat niet op de stroomrichting, maar op het verkeer. Die eerste wordt bepaald door de richting van de way zelf, de laatste zegt dat een vaartuig maar 1 kant op mag.

Flinke ditches dus, als je er kunt varen. Kano?

oneway=yes op een waterway=ditch wil zeggen dat je met je kano alleen stroomafwaarts mag varen. Dat kan er dus waarschijnlijk wel af ja. (Zelfs als de ditch te klein of te droog is voor kano’s).

Bijvoorbeeld https://www.openstreetmap.org/way/286865390 en https://www.openstreetmap.org/way/286767294.
De ene is inderdaad ditch, de ander stream. Zo te zien zijn ze precies breed genoeg om met je kano aan beide kanten klem te zitten, dus je peddel kan je wel thuislaten.
Mag denk ik wel aannemen dat iemand iets ten enthousiast aan het taggen is geweest. Komt in dat gebied best vaak voor, zo te zien zelfs van deze maand. Heb maar even een berichte gestuurd naar de mapper.

Maar eigenlijk klopt dan de JOSM validatie dan niet eigenlijk en zouden ze waterway ook moeten whitelisten naast de huidige highway/railway.

Die check zit niet in JOSM omdat het altijd fout is. Die zit erin omdat het veelvuldig fout gebruikt is, zoals hier. Let op dat validatormeldingen in verschillende categoriën komen. De “lichtste” catagorie wil niet meer zeggen dan: “Hé kijk hier eens naar. Het zou fout kunnen zijn.”