changeset 23013586 revert

Na een paar leerzame opmerkingen van mede forumleden, kom ik er achter dat ik als newbie ook niet geheel foutloos ben :rolleyes,
het best lastig is om een goede mapper te worden :slight_smile:

een van de tips is te zorgen voor betere change comments zodat niet alleen andere maar ook ikzelf beter weet wat ik gedaan heb…

zo kom ik er achter dat ik in deze changeset 23013586 een fout heb gemaakt, vermoedelijk door een niet bedoelde wijziging op een selectie en met josm naar de server heb doorgezet.

kan iemand mij helpen onderstaande changeset terug te draaien. ik heb hier denk ik een misplaatste tag addr:street toegevoegd cq. gewijzigd.

foutieve bewerking

Het mooie zou zijn als ik al genoeg OSM kennis zou hebben gehad om mijn eigen fouten op te lossen in plaats van jullie daarvoor nodig te hebben, waarvoor mijn excuus.

alvast bedankt

Als het een niet zo dramatische fout is zou ik het zelf weer aanpassen. In 6 dagen is er al weer veel bijgemapt en dat zou dan ook weer verdwijnen.

http://zverik.osm.rambler.ru/whodidit/?zoom=13&lat=52.1095&lon=5.09405&layers=BTT (Even de tijd geven dan komt de info op het scherm)

Hier kun je zien hoe je als mapper functioneert http://hdyc.neis-one.org/?Jasmon :slight_smile:

eggie,

Hier raak je me kwijt, omdat ik eigenlijk niet zo goed de ernst van de fout overzie. kijk een typo ergens kan ik nog wel uitkomen, maar op dit moment met mijn osm map kennis heb ik nog een lange weg te gaan.
en ik denk dat de meeste edits in deze periode in dit gebied van mijn hand zijn.

Het overzicht hoe ik als mapper functioneer, zegt mij niet zo veel, het gaat mij om de kwaliteit. en hoe klein de fout ook is, ik word er zelf niet vrolijk van. Ik wil het namelijk vooral goed doen, en kan de lat voor mijzelf erg hoog leggen.

De changeset is gerevert. Nu nog controleren of alles klopt.

Ongeveer 2500 objecten voorzien van een addr:street die ze niet horen te hebben. Dat is niet iets wat je makkelijk met de hand terugdraait :wink: Dit is een pure tag change dus zijn de conflicten met nieuwere data makkelijk op te lossen. Als het nu wijzigingen in de vorm waren, dan zou er inderdaad nieuwere informatie verloren kunnen gaan met een revert.

EDIT:
Nog Ă©Ă©n way met de hand moeten aanpassen.

Dan was het dus wel een dramatische fout… :roll_eyes: , maar Cartinus heeft het gelukkig opgelost.

Die site “Hoe je als mapper functioneert” is niet serieus bedoeld. :slight_smile:
Dat programma moet je met een glimlach bekijken. In het begin heb ik half Dordt onderwater gezet en toen was ik blij dat iemand met ervaring de boel heeft gerevert.

En geloof mij, ik snap nog echt niet hoe ik dat heb kunnen doen. wet eigenlijk niet wat ik dan in josm fout doe,

een eerdere fout die ik maakte met power=sub-stations was overduidelijk en wist ik wat en hoe ik fout ben gegaan. maar deze niet

ondertussen heb ik na zitten denken hoe ik dat eventueel toch zelf had kunnen oplossen.

Denk even met mij mee of ik de goede aanpak gehad zou kunnen hebben ie ik jullie eerst zou voorleggen om van mijn fout te leren, ik ken geen tools om een revert te doen.

er zou geen of hooguit een paar nodes met addr:street= Georges Cohanhof kunnen bestaan in
met de overpass turbo had ik onderstaande query gemaakt om een beeld te krijgen.

Deze zou ik dan in delen in josm geladen hebben, de node selecteren en dan leeggemaakt hebben,
zou dit in de goede richting zijn geweest,
Het hoeft nu niet meer omdat Cartius de revert heeft uitgevoerd waarvoor mijn dank.

en een laatste toevoeging
note to myself lees de revert help pagina

Op zich is dat geen verkeerde aanpak. Het zou in dit geval echter heel veel werk geweest zijn. Als het om een klein aantal objecten gaat kun je het echter zeker zo doen.

Wat ik gedaan heb is de reverter plugin in JOSM gebruiken. Die kon bijna alles zelf oplossen. Er bleven maar 73 conflicten over. 72 daarvan waren met twee klikken op te lossen. Alleen voor de busnetwerk relatie moest ik even kijken.

De reverter plugin heb ik net over zitten lezen.

nou moet ik alleen niet bang en onzeker worden om nog iets aan te passen in OSM… :wink:

Het heeft grote voordelen als je “een gemaakte fout” in het forum bespreekbaar maakt.
Dit doe je omdat je ten eerste niet geheel zeker bent hoe je deze “gemaakte fout” het best kunt corrigeren. Je merkt zelf al dat de response vaak een stap in de goede richting is.

Op deze manier heb ik al veel geleerd in het OSM-forum.

Er zijn een aantal hulpmiddelen die inzicht kunnen geven in de “gemaakte fout” en ik zal er zeker nog een aantal zijn vergeten, gewoonweg omdat ik ze (nog) niet weet of vergeten ben in dit draadje op te sommen.

  1. OSM history viewer
    Deze ken ik nog niet zo lang, hier wordt visueel zichtbaar gemaakt welke items er gewijzigd zijn. Soms is het druk met verkeer, dan word je in de wachtrij gezet. Middels F5 (verversen) kun je zien of er al schot in zit.
    Gebruik deze link maar is om inzicht te krijgen in changeset 23013586 Je ziet visueel alleen de changeset welke je wil inzien, dit is het grote voordeel tov voorbeeld 3.(Recent Edits van ITO world)

  2. WHO DID IT? (zoals vermeld door Eggie)
    Zeer fijn hulpmiddel om te zien of er nog changesets na en buiten die van jou zijn verrricht. Je dient vrij ver in te zoomen om snelle response te verkrijgen. (Of geduld hebben bij groter zoombereik)

  3. Recent Edits: Last 7 days
    Dit hulpmiddel wordt ook in de BAG wiki handleiding besproken om te gebruiken. Visueel zie je wat er in de laatste 7 dagen gemuteerd is. Ik gebruik deze als snel overzicht, anders stap ik over naar voorbeeld 2. en als ik nog gedetailleerder wil bekijken stap ik naar voorbeeld .1

  4. Deep Diff
    Als je de historie van een specifieke node, way of relatie wil inzien.

Onzekerheid kun je overwinnen door samen met het forum tot oplossingen te komen.
De revert tool is eigenlijk net als mutaties aanbrengen in JOSM.
Namelijk: “Zo lang je niet upload gebeurt er niets!”

Je download namelijk de gehele changeset zoals deze voor de upload was.
Als je deze dan gaat uploaden revert je de changeset. Alle mutaties die na een changeset werden gemaakt, worden als conflict aangemerkt.
Je zult dan eerst de conflicten moeten oplossen voor je verder kunt. (terwijl ik dit schrijf ben ik hier niet geheel zeker van, misschien kan iemand me aanvullen.)

Dat ik hier kom en met de billen bloot moet vind ik helemaal niet erg, zoals hier ook gezegd dat heeft vooral ook voordelen.

Wat mij persoonlijk nu vooral nog bezig houd is dat ik nog niet begrijp wat ik in josm heb gedaan.
de oplossing is er nu.
wat ik fout heb gedaan weet ik nu ook, een heleboel nodes met eenzelfde adrestag toegevoegd. Waar ik blij mee ben is dat ik dat zelf geconstateerd heb, dat betekent namelijk ook dat ik vooruitgang boek.
wat ik nog steeds niet weet, is hoe.

Kan ik dat standaard vinkje aan voor uploaden ook uit voorzorg uitschakelen?

Vermoedelijk heb je een filter actief gehad, waar je een mutatie in je selectie niet gezocht hebt met ctrl-f.
Laat ik het proberen iets duidelijker te omschrijven.

  1. Als ik tijdens de consistentie controle op straatnamen de straat naam gelijk ga trekken met de addr:street=* gebruik ik het filter -type:node (niet geĂŻnviteerd, maar wel hiding aangevinkt)
  2. Nu maak selecteer ik met de muis het gebied van mijn “te muteren” straatnaam op de node.
  3. Ik kan nu in “Tags/Memberships” de addr:street aanpassen, maar…
  4. Ik moet niet vergeten om te zoeken (met crtl-f) in de selectie op de bewuste straatnaam.

Vergeet ik stap 4. dan muteer ik alle addr:street zonder te zien dat ze in de selectie zitten.
Ik breng nu ook een tag addr:street aan op de highways, terwijl deze wegen niet zichtbaar zijn (omdat het filter actief is)
De combinatie van ctrl-f is zeer belangrijk heb ik gemerkt.

Ook ik had in de testfase van de plug-in regelmatig geconfronteerd met dit soort problemen, waar ik in eerste instantie ook de oorzaak niet wist. Gelukkig heb ik samen met de andere testers van de plug-in mijn vele vragen gesteld die ik tegenkwam (als newbie) en zodoende in sneltrein vaart JOSM redelijk goed onder de knie heb gekregen, en daarmee natuurlijk de BAG plug-in.

Ik weet niet of bij jou hetzelfde aan de orde was, maar in ieder geval wel zoiets van dergelijke strekking.

Open a list of all commands (ALT-SHIFT-O) is ook een handig hulpmiddel in JOSM.
Bij activering verschijnt in rechter console “Command Stack”

Er is meestal een moment dat je inziet dat je iets verkeerds hebt gedaan, en zolang je niet upload gebeurt er niets. Je zou kunnen overwegen om de inmiddels gemaakte changeset niet te uploaden. Eigenlijk is dit zonde omdat je vermoedelijk al veel mutaties hebt gedaan die je dan ook kwijt bent.
Om inzicht te krijgen wanneer het fout ging, kun je dit hulpmiddel gebruiken, door de laatste stappen te corrigeren middels de “undo” button. Zodat je vanaf hier weer verder kunt.

Ik weet niet welk vinkje je bedoelt, kun je iets meer verduidelijken?

Nog een gotcha met die filters:

Als je een filter hebt ingeschakeld en ctrl-A (selecteer alles) doet, dan selecteert hij werkelijk alles. Ook de zaken die door het filter verborgen zijn.

Klopt, dit is ook beschreven in de BAG wiki handleiding: De noodzaak om met de muis een blok te trekken om een selectie te maken in een actief filter.