imports@ moderated?

Ik heb geen zin om een nieuwe flamewar op talk@ te ontketenen …

Is er misschien iemand die betrokken was bij de BAG import discussie in November en December die heeft meegekregen (en mij dus kan vertellen) waarom de imports mailinglist is gemodereerd? De moderatoren zijn zeker de DWG :roll_eyes:

Moderator is Ian Dees net als voor andere lists, hij lijkt als een van de weinigen daartoe bereid te zijn. Sinds 5 Februari word de lijst gemodereerd, zie: Spam and New Moderator.

Voorafgaand daaraan werd er druk gediscussieerd en geflamed over een Poolse adressen import. Er was bezwaar tegen het zelf beslissen van de lokale community, zoals het ook niet van de NL community universeel word gewaardeerd dat we de BAG import in gang hebben gezet.

Onze import is dan ook weer expliciet genoemd de laatste dagen (op OSM-talk), dus helemaal klaar zijn ze er niet mee. Ze lijken te vallen over de al te ad hominem toon van de mails.

Ik kan niet goed hoogte krijgen wat de gedachte is achter die vraag om een “code of conduct” juist nu op talk@

  • Puur de toon van de discussies. (Bij de discussie over Amerikaanse fietsroutes zijn een paar mensen redelijk uit hun slof geschoten.)
  • Zorgen voor duidelijkere regels, zodat de DWG minder willekeurig regels uit hun duim kan zuigen.
  • Een extra middel om tegengeluid over de DWG de nek om te draaien.

Dat zijn namelijk nogal verschillende invalshoeken.

“OpenStreetMap legt de nadruk op lokale kennis. Bijdragers gebruiken luchtfoto’s, GPS-apparaten, en low-tech veldkaarten om te controleren of OSM accuraat en bij de tijd is.”

http://www.openstreetmap.org/about

Ik heb altijd begrepen dat de OSM wordt gemaakt door de mensen in het veld met eenvoudige hulpmiddelen. De OSM krijgt dan geen problemen met copyright, etc. Iedereen kan de data vrij gebruiken.

Enkele jaren geleden begon het armchair mappen. Mensen die nog nooit in een bepaald gebied zijn geweest, gaan d.m.v. computerprogramma’s allerlei wijzigingen aanbrengen in de gegevens van lokale mappers. Daar komt nu de import bij. De OSM als organisatie zal er zeker van willen zijn dat er materiaal wordt gebruikt dat vrij van copyright is. Als er mappers in 35 landen dingen gaan importeren, zal de OSM moeten nagaan of al dat materiaal aan hun doelstelling voldoet.

Vele mappers gebruiken niet meer uitsluitend eenvoudige hulpmiddelen, zoals GPS, maar gebruiken zwaar geschut, zoals diverse imports. Het werk van de amateur wordt geprofessionaliseerd.