Knooppunt routes onverhard in auto mode

Ik begrijp dat :In the latest versions car mode will also route on unpaved cycle routes, but still will avoid other unpaved sections.
Voor welke routes LF en ook voor knooppunt routes?

Voor niet ingewijden: dit gaat specifiek over de Openfietsmap.

Florijn, het geldt voor alle fietsroutes, dus LF, knooppunten en andere lokale rondjes.

Waarom ik dat heb gedaan:
In eerste instantie was het mijn bedoeling de “auto navigatie modus” specifiek te gebruiken voor de racefietser. Dwz onverharde wegen worden vermeden.
Nu maakt Garmin het mij steeds lastiger en heeft de tolweg vermijden functie geschrapt in het fietsprofiel, en die functie “misbruik” ik juist om de route te dwingen over fietsroutes (blauw geblokt op de OFM).
Je kan in Basecamp die tolwegen vermijden helaas alleen gebruiken in het autoprofiel (met kunstgrepen lukt het ook in het fietsprofiel, maar standaard kan je er niet meer bij, in Mapsource lukt dat gelukkig nog wel).
Ook op de nieuwere Garmin GPS-modellen (oa Oregon 600) lukt dat niet meer.

Dwz tolwegen vermijden routeert dan ook niet over onverharde fietspaden want die waren op de OFM immers geblokkeerd tbv de racefietser.
Kortom, in de laatste OFM heb ik de onverharde fietsroutes weer opengezet voor “auto’s” (lees racefiets) anders heeft die tolweg vermijden functie weinig zin (mn in het buitenland lopen veel fietsroutes over onverharde weggetjes).

Ligfietser dat is duidelijk en een goede aanvulling.

Hoe kan ik nu mijn profielen van mijn Etrex 30 het beste instellen.
Ik heb de volgende fiets profielen.
Knooppuntfietsen
Fietsen (kortste weg met onverhard vermijden)
Racefietsen

Alle profielen in ieder geval nooit instellen op snelwegen vermijden.
Knooppuntfietsen tolwegen vermijden (waarschijnlijk kan dat met de Etrex nog in het fietsprofiel?)
Racefiets: autoprofiel, onverhard vermijden.
Andere instellingen als nauwe paden, kabelbanen, carpoolstroken etc hebben geen effect.

Oke hartelijk dank.

En in basecamp zodat ik dezelfde routes krijg als ik ze overzet naar mijn Etrex

Zelfde instellingen

Prima handleiding voor mijn fietsactiviteiten.
Bedankt.

Marius

Misschien wat overbodig om te melden:
Zelf maak ik van de route ook een track, dit om mijn voorgenomen route veilig te stellen. Persoonlijk navigeer ik ook op deze track. Ik kan me voorstellen dat anderen liever op een route navigeren.

Ik navigeer op de route maar zorg dat ook de track zichtbaar is op de kaart. Bij de Oregon 600 zie je dan 2 lijntjes over elkaar en als je dan afwijkt van de route wordt er herberekend (mits ingesteld) maar blijf je toch altijd je track zien.

Bedankt voor deze tips.
Track en route is een goed idee.
Ga ik proberen
Zeker omdat je bij de Etrex het herberekenen niet uit kunt zetten.

Marius