Routerings foutje

Onder de indruk van de OSM kaarten toch ook maar eens een posting hier wagen.
Ik heb recent Nederland binnen gehaald via http://garmin.openstreetmap.nl/ en gekozen voor “Generic Routable (new style)”.

Vandaag was ik op station Houten Castellum en heb een paar geo caches gedaan.
Echter bij “routeren over de weg” naar “GC4Z0FH - Bruine hoop” kreeg ik toch wel een heel raar voorstel.
Een gigantische omweg via Wijk bij Duurstede, Leersum, Driebergen, Odijk enz.

Enig idee wat dit kan veroorzaken?

Kan van veel factoren afhangen.
Wat zijn je exacte instellingen wb routering?
Welk apparaat?
Heb je soms meerdere routerende kaarten aan?
Dat laatste zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Een fout in osm zou ook kunnen, die zou je in mapsource of basecamp kunnen vinden door op die plek een aantal routes te maken.

Het gaat om een Garmin Dakota 20.
Ik kan daar niet iets in vinden om de routering te beïnvloeden. :frowning:

Ik heb alle kaarten verwijderd behalve de ingebakken Worldwide Basemap, NR en de OSM Nederland kaart.
De routering blijft dan fout gaan.
Gebruik ik alleen de Garmin Topo Benelux PRO v2, dan gaat het routeren goed.

Zodoende ben ik er toch redelijk zeker van dat het fout gaat op de OSM kaart.

BaseCamp staat op mijn PC, helaas ben ik er totaal niet handig mee.
Ik ga uitzoeken hoe ik daar een route kan maken.

Edit: Wacht ff, er zit een heel menu in de Dakota 20 om de routering te beïnvloeden!
Die had ik nog niet gevonden. (Allemaal nieuw voor mij.)

Hij stond op:

  • Begeleidingsmethode → Offroad
  • Bereken routes voor → Fiets
  • Plaats op de weg → Ja
  • Overgangen offroad → Auto
  • Vermijden instellen → Tolwegen/u-bocht…

Ik heb eerst alle smaken geprobeerd onder “Bereken routes voor” → “Auto/motorfiets” en “Voetganger” en “Fiets”.
Dit ging ineens goed bij “Auto/motorfiets”!

Maar goed, dat wil ik niet, dus terug op “Fiets”.
Dit bleef weer fout routeren. :frowning:
Daarna het menu “Begeleidingsmethode” getest.
Gezet op “Tijd onderweg” en “Afgelegde afstand”.

Jawel, in beide standen doet hij het routeren goed!

Weer terug gezet op “Offroad” maar hij blijft goed routeren.
Beetje vreemd, dit was de uitgangspositie waarin het fout ging.
Lijkt dus op een geintje van de Dakota 20.

Bedankt voor de hint van de routeer instellingen!

Begeleidingsmethode off road is een rechte lijn van A naar B dus dat klopt niet.
Plaats op de weg kan je beter uitzetten.
Heb je wel een recente versie van de generic routable (en met recent bedoel ik niet ouder dan 2-3 weken)?
Want de routering is onlangs aangepast. Iets oudere versies routeerden inderdaad slecht voor fietsers, hoewel dat bij de Dakota nogal mee kon vallen.

Als je een routerende kaart voor fietsers zoekt kan je overigens beter de Openfietsmap gebruiken. Zelfde site (light versie) of mijn site http://www.openfietsmap.nl voor de volledige versie van Benelux, Duitsland of Europa. Die heb ik ontworpen mbv een Dakota dus die moet het gewoon goed doen (fouten op OSM of bugs in de Garmin software daargelaten).

Inderdaad, Offroad geeft een rechte lijn.
Daar heb je niet zoveel aan.

Het gekke is dat als ik in het menu “Routering” iets anders kies dan “Offroad” (b.v. “Tijd onderweg” of “Afgelegde afstand”) hij meteen een idioot foute route laat zien.
(Dus met een giga omweg.)
Laat ik hem echter staan op “Offroad” dan komt hij dus eerst met een rechte lijn.
Vervolgens kies ik “Waarheen?” en “Via weg herberek.” dan gaat het routeren prima!

Lijkt mij een vette bug in de Dakota?

Meestal wandelen we in het bos met geocachen, vandaar dat ik de OSM kaart gebruik.
Een enkele keer gaan we van huis uit op de fiets, daarom heb ik de Openfietsmap nog niet geprobeerd.
De prio ligt bij de kleinste paadjes bij wandelen.

Ik ga eens kijken of ik een bug bij Garmin kan melden.
Verwacht er niks van, maar je weet maar nooit.
Zit nu op de meeste recente v5.80.

Deze bug melden bij Garmin heeft helaas geen zin, die ondersteunen geen OSM kaarten (behalve hun eigen kaarten).
Bovendien lijkt me het geen bug die in de Dakota zit. Die versie 5.80 is de firmware versie van de Dakota, maar van welke datum is de OSM kaart?
Probeer anders eerst eens de laatste versie te downloaden en heb je nog steeds een rare omweg, plaats dan een screenshot hier, dan kunnen wij zien waar dat ergens is en kan ik kijken of ik die foute route kan reproduceren op mijn Dakota.

OSM kaart heb ik gisteren nieuw binnen gehaald.
Bedoel je een screenshot van de Garmin?
Dat is een nogal klein plaatje.

Pfff, nog ff verder zitten klikken op de Dakota.

Als ik “Routering” → “Begeleidingsmethode” → “Tijd onderweg” kies, gaat het zo te zien altijd fout bij de bovengenoemde cache.
Selecteer ik “Afgelegde afstand” dan gaat het goed.
(Bij “Fiets” en “Voetganger”.)

Maakt denk ik ook uit waar je precies heen navigeert, die cache ligt neem ik aan niet op een routerende weg of pad maar ergens in het veld/bos?
Soms krijg je nl een rechte lijn als je tussen twee punten een route wil berekenen die niet op een weg liggen.
Ligt het dus toch aan de Garmin en niet aan de OSM kaart.

De cache ligt idd een meter of acht naast een “onverharde weg”.

Overigens geeft hij nooit een rechte lijn naar deze cache.
Dat heb ik misschien niet goed uitgelegd.
De route is altijd over wegen/paden enz.
Alleen als ik “Tijd onderweg” kies geeft hij bij deze cache een joekel van een route.
Echt vele kilometers om.

Ik ben er nog niet uit waar de fout zit.
Maar eens een nachtje over slapen.

Bedankt voor je hulp zover!

Als je die fout in Basecamp kan reproduceren is het een fout in de kaart. Dat kan enerzijds een bug in de software zijn waarmee die kaart is gemaakt (mkgmap) of een fout in OSM.

Mocht je Basecamp te lastig vinden, dan kan je ook Mapsource, de voorganger van Basecamp installeren. Kaarten die je al geïnstalleerd hebt in Basecamp zijn ook zichtbaar in Mapsource (en andersom).

Dat is dan toch het antwoord op de vraag. :slight_smile:

Het lukt mij niet om in BaseCamp de fout te reproduceren.
Ik heb de route laten herberekenen voor auto, fiets, wandelen enz.
Ook in de opties voor tijd als belangrijkste criteria kunnen kiezen.

Dat laatste gaf het probleem op de Garmin Dakota 20, maar in BaseCamp gaat het altijd goed.

Toch een bug in de Dakota dus, in combinatie met de OSM kaart.
(Op de ‘Garmin Topo Benelux PRO v2’ kaart is het ook niet te reproduceren.)
Gelukkig kan ik om het probleem heen, door in de Dakota voor “Afgelegde afstand” te kiezen.

Bedankt voor het meedenken.
We zijn er weer wat wijzer van geworden. :sunglasses:

Kr@bs,

Heb je nu al de Openfietsmap geprobeerd?
De instellingen van Basecamp zijn toch altijd net anders dan in de dakota. Mapsource komt meer in de buurt.
Lijkt me sterk dat een bug is in de Dakota samen met de OSM, maar ik moet zeggen dat ik die kaart alleen voor autoroutering gebruik. Dan ook wel eens wonderlijke keuzes, maar die heeft de Garmin CNE ook. Overigens gebruik ik een etrex 30.

Bij gebruik van de OFM het volgende…
Bij instelling tijd onderweg heeft de routering een voorkeur voor " fietspaden" . Zet je dan ook nog Tolwegen vermijden aan, dan gaat de routering over de “fietsroutes/knooppuntroutes” (de geblokte wegen) . Dat geeft weleens flinke omwegen.
Via de weg zoekt meestal de kortste weg en niet speciaal de fietspaden.
De OFM kun je niet voor de auto gebruiken. Het is een fietskaart en ontwikkeld met gebruik van een dakota.
Eggie

Ik denk dat “snelste route” voor wandelaars of fietsers op de algemene OSM kaart ook helemaal geen nut heeft.
Snelste route is vooral bedoeld voor de auto, dan pakt die snelwegen en N-wegen boven binnenweggetjes.

Op mijn fietskaart is dat een heel ander verhaal, want daar zijn fietspaden/fietsroutes de snelwegen.
Zet je 'm op snelste route (dwz tijd boven kortste afstand) dan geeft die de voorkeur voor de fietspaden/fietsroutes.
En dat kan dus via een omweg zijn. Kies je tolwegen vermijden dan gaat de route helemaal uitsluitend via fietsroutes en is de omweg nog wat groter, maar heb je kans op een mooiere route.

Maar goed, het probleem is dus te omzeilen. Je hebt best kans dat in een volgende kaartupdate je die bug helemaal niet meer ziet (of op een andere plek weer wat raars tegenkomt). Of dat het alleen exemplarisch is, op het ene model manifesteert die fout zich wel en op het andere model (soms zelfs van hetzelfde type) niet. De wegen van Garmin zijn vaak ondoorgrondelijk. :wink:

Euhh nee, mijn voorkeur gaat uit naar de OSM kaarten omdat we meer in het bos lopen dan op de fiets zitten.
Met mijn beperkte kennis van dit alles, ga ik er even vanuit dat dit dan ook de betere keuze is.

Maar voor het experiment heb ik ze binnen gehaald.
Ik zal even kijken of de routering in de stand “Tijd onderweg” het rare gedrag geeft.

Kom ik op terug. :slight_smile:

Ben benieuwd, wel letten op de routeringsinstellingen, want die zijn weer net even anders dan de algemene OSM.
Zie http://www.openfietsmap.nl/news/15-03-2014

OK, de resultaten.

De OFM gaat goed, geen routerings probleem.
Dan ook nog maar de OSM map Nederland ‘Generic Routable’ binnen gehaald.
Ook geen probleem op te roepen.

Hmmm, opnieuw de OSM map Nederland ‘Generic Routable (new style)’ binnen gehaald.
En ja hoor, bij het kiezen van “Tijd onderweg” weer in de stress.

Dus hij is nu iets specifieker, ‘Generic Routable (new style)’ geeft problemen.
Overigen haal ik altijd het bestand ‘osm_generic_new_tiles.zip’ binnen.
Vervolgens stop ik dat in de OSM Combiner tool en selecteer ik ‘TYP-bestand:’ → GRnew.
Vinkje bij gmapsupp.img aan en gaan met die banaan.
gmapsupp.img gaat op SD de Garmin in en de installer trap ik af voor BaseCamp.
Lijkt mij de goede procedure.

Voor de zekerheid zal ik de ‘osm_generic_new_gmapsupp.zip’ nog binnen halen en direct op SD zetten.
Dan haal ik de OSM Combiner slag er nog tussenuit.

Morgen weer verder…

Aha, zou die combiner stap misschien de oorzaak zijn?
Die maakt nl gebruik van een iets oudere mkgmap versie dan waarmee Lambertus zijn kaart is gegenereerd.
Beter is inderdaad de kant en klare gmapsupp downloaden of mbv Basecamp een kaartje voor de gps produceren.

BTW OSM Combiner wordt niet meer door Javawa geupdate en verder ontwikkeld. De mkgmap versie die erin zit zal je zelf moeten updaten (zit in de resources map van de programmabestanden van osm combiner). Het tooltje zelf is ook niet meer op zijn site gehost, maar op de openfietsmap server.

Het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat dat de oorzaak is. Wat OSM Combiner doet (of eigenlijk mkgmap) is voornamelijk het maken van een zoekindex en het
"aan elkaar plakken’’ van wat bestanden. Bij het berekenen van een route wordt de zoekindex niet gebruikt; alleen de inhoud van de afzonderlijke img-bestanden die door mkmap zijn samengevoegd tot één gmapsupp.img
Dat samenvoegen is een vrij simpel proces (zeker in vergelijking met de rest wat mkgmap kan) en de functionaliteit daarvoor zit er al heel lang in. Ik verwacht niet dat er in de samenvoegroutine iets essentieels gewijzigd is sinds de versie van mkgmap die OSM Combiner gebruikt.

OK, dan hou ik het op een iets oudere versie van de Generic Routable (new style).
We zullen het zien als Kr@bs de laatste versie heeft uitgeprobeerd, dat zou in principe goed moeten gaan (al weet je het nooit ;))