www.knooppuntplanner.nl

Hallo,

Ik wil graag een tip geven voor een nieuwe gratis knooppuntplanner App.
Ik ben de maker van deze App en het is een hobby project waar ik de afgelopen maanden mee bezig geweest ben.

De App is gratis en zonder reclame. Het maakt gebruik van de OpenstreetMap data.
Ik heb op mijn website www.knooppuntplanner.nl meer informatie staan, met uitleg en tips.

Ik draag iedereen die routes invoert/aanpast een warm hart toe.
Ik hoop dat het netwerk van Flevoland er mettertijd ook bij komt.

Ik wens iedereen veel plezier met de App.

Met vriendelijke groet,
Tjerk Spriensma

Geen Android hier dus kan het niet testen maar het klinkt als een mooi initiatief!

Inderdaad mooi initiatief. Paar punten:

  1. op mijn Galaxy S3 kan ik alleen de Fiets knooppunten planner van Spencer Pieters met de Vlaamse knooppunten installeren
  2. ik lees op je site dat je Google Maps (‘google maps views’) gebruikt? Is dat niet met OSM (bijvoorbeeld open Mapquest) op te lossen?
  3. voor het fietsnetwerk in Flevoland heb je aan mij (regio Den Haag/Rotterdam) helaas niet zo veel.
  4. Is het nu Fiets Knooppunt Planner of Fiets Knooppunten Planner?

Cheers, Johan

Dag Johan,

  1. bedoel je dat je de App niet kan vinden in de play store? (zie ook punt 4, ik heb de naam aangepast). Als ik zelf nu zoek op “knooppuntplanner” wordt hij wel gevonden. Maar op meervoud, dan niet. Ik zal eens proberen uit te zoeken hoe de playstore dit indexeerd.

  2. Ik ben oorspronkelijk begonnen met OSM, maar ik vond google maps fijner in gebruik, wilde ook graag standaard het satteliet beeld en om tegen de bibliotheken te programmeren was het ook fijner, zodoende.

  3. Je hebt gelijk, de website domeinnaam sluit inderdaad niet aan bij de App naam, enkel en meervoud.
    Ik heb de naam van de App daarom veranderd in enkelvoud “Fiets Knooppunt Planner” (het duurt even doordat dit bijgewerkt is in de play store)

Groeten,
Tjerk

Wb Flevoland: ik probeer al een maand om data op te vragen van het Fietsplatform, de instantie die deze gegevens beheerd en toestemming moet verlenen (data is niet Public domain). Ik krijg echter geen of nauwelijks antwoord (u hoort nog van ons).

Programma werkt op een Asus Memopad 7 (Android 4.2.2). Dit is een wifi/bluetooth tablet met GPS, zonder GSM. Downloaden onderweg kan dus alleen als je een mifi o.i.d. meeneemt.

Ik zou liever een OSM (b.v. Mapnik) -achtergrond gebruiken ipv Google, wat m.i. weinig toevoegt (een kaartachtergrond is duidelijker en vraagt minder bandwidth). Ik zou het gebruiken om de fietsknooppunten-netwerken te verbeteren (al is het niet erg praktisch om een 7” tablet te gebruiken op een fiets); dan helpt het om een OSM-achtergrond te zien.

Op de kaart zelf staat alleen een verwijzing naar Google en zelfs een “Map data (c) 2014 Google". Op zijn minst is dit onvolledig als de knooppunten en routes van OSM afkomstig zijn.

De gegevens van de fietsnetwerken moet je van te voren apart downloaden (en naar mijn ervaring, moest ik de app opnieuw openen om ze te zien). Dat gaat per provincie. Voor Gelderland houdt dat in dat je niet alleen het omvangrijke netwerk Stadsregio Arnhem Nijmegen moet nemen, maar ook nog Veluwe en Rivierenland. Dat kost de nodige tijd bij het opstarten van de app en ik liep verschillende keren vast.

Om praktische redenen heb ik het nog niet in het veld getest.

Had waarschijnlijk te maken met indexeren.

Met het zoeken op fiets staat hij nu op plek 29
Via knooppunt op plek 2
Via knooppunten idem

Ik ben het eens met Frankl2009. Je zou in ieder geval de mogelijkheid kunnen bieden om te switchen van kaartlagen naar satellietbeelden vice versa. En eventueel te werken met downloadable kaarten. Denk je dat het mogelijk is om een fietstocht van een aantal uren te doen voordat de accu van een hedendaagse smartphone leeg is?

Jij bent niet de eerste die geen OSM gebruikt op een smartphone. De OSMF heeft vanwege kosten een usage policy ingesteld. Maar er is bijvoorbeeld wel een alternatief in de vorm van Mapquest. Wat zou er wat jou betreft in het algemeen (dus niet alleen bij jouw app) moeten gebeuren om bij het ontwikkelen van apps meer gebruik te maken van OSM maps (bv. Leaflet/Mapquest)?

Heb jij rechtstreeks met Eric Nijland contact gezocht?

Het switchen van kaart/sateliet zet ik op mijn lijstje.

Als je onderweg geen internet hebt, dan was het de bedoeling om op de geplande route thuis even na te lopen (op een paar zoom niveaus) zodat het in de cache staat.
Het inladen van een complete OSM kaart van Nederland is me niet gelukt, wel via inladen van tiles net zoals met google maps.
Ik ben eigenlijk op Google maps overgegaan omdat het programmeren tegen deze biblitheken eenvoudiger was, zodoende.
Ik vindt zelf de google maps kaart erg prettig in gebruik. Ik zal een kaart/satteliet keuze zeker inbouwen.

Flevoland was eigenlijk maar een voorbeeld, maar ook een beetje omdat ik zelf in Flevoland woon :wink:
Als iemand aanpassingen doet op een provincie, dan doe ik op verzoek graag een update van de data voor die betreffende provincie.

Tjerk

Twee dingen:

Als er meerdere netwerken zijn in een provincie, zou het goed zijn om te kunnen kiezen.

Als de gegevens komen van OSM, vermelding van OSM zou fijn zijn. Nu lijkt het alsof de gegevens komen van Google. (Edit: D.w.z. op de kaart, niet alleen bij “Over”).

Edit: Drie dingen:
De openingstijden van fiets-/voetveren zijn (deels) aanwezig in OSM. Fietsnetwerkroutes lopen er wel overheen (b.v. SRAN 71-79, van de Millingerwaard naar Doornenburg). Zou je die gegevens kunnen laten zien (b.v. als popup; zie OFM).

Ja, heb ze gisteren nog maar weer eens een mail gestuurd hoe het ermee staat. Ze hebben nog steeds niet gereageerd.

Tjerk,
Misschien kan jij als bewoner van die provincie en gebruiker/app maker van OSM data jouw gemeente of de provincie eens benaderen of ze die data willen vrijgeven?

Zojuist een mail gestuurd naar de gemeente :). Ben benieuwd hoe snel ze reageren…

Welke gemeente Tjerk? Bij Zeewolde gaf iemand via osm notes al zelf aan gegevens te kunnen aanleveren.
Heb m al gemaild maar ook hij heeft niet meer gereageerd.

Ik heb Gemeente Dronten een mail gestuurd.
Wie coördineert zoiets eigenlijk, de Gemeenten gezamenlijk?
Ik vroeg me ook af hoe bijvoorbeeld de ANWB dan weer aan de data komt. Ik heb de ANWB indertijd ook benaderd, maar daar is ook niet mee te communiceren op dit vlak.

Het fietsplatform moet dat coordineren, maar blijkbaar weten ze zelf ook niet wie precies waarvoor verantwoordelijk is.
Ik denk dat we de meeste kans hebben om dit via de gemeenten op lokaal niveau los te krijgen. Zoveel gemeenten zijn daar niet dus das wel zo overzichtelijk :wink:

Volgens mij moeten we het proberen via de provincies. De fietsknooppunten van Groningen zijn als open data beschikbaar gesteld door de provincie Groningen. De provincie was in onze regio de ‘motor’ achter de aanleg van het fietsknooppuntennetwerk en de grote sponsor. Zou dat in andere provincies niet net zo zijn?

We zouden het ook kunnen proberen via data.overheid.nl. Er is een formulier waarmee je een nieuwe dataset kunt aanvragen: https://data.overheid.nl/data/behoefte-aan-meer-data.

Ik vind het belangrijk dat die data beschikbaar komt. Zag deze week het blad ‘fietsroutes’ van Fietsen.123 in de winkel liggen. Met meer dan 90 routes op basis van het fietsknooppuntennetwerk. De topografische ondergrond voor de kaartjes komt uit OSM (helaas geen naamsvermelding…) maar de fietsknooppunten niet. Dat kan ik zien omdat er ter hoogte van Zoutkamp nog een foutje in het fietsknooppuntennetwerk zit, die zit niet in de route in het blad.

Het is super dat commerciële bedrijven een bijdrage leveren aan toeristische promotie (én tegelijkertijd geld verdienen) door routes te publiceren o.b.v. het fietsknooppuntennetwerk, maar ik vind dat er wel sprake moet zijn van een ‘level playingfield’ en eerlijke concurrentie. Dus: stel die data beschikbaar aan iedereen onder een open data licentie.

Vriendelijke groet,
Willy

Krijg net een bericht van Paul Suijkerbuijk (www.twitter.com/palinuro), trekker van het Open Data project bij Binnenlandse Zaken, dat hij in gesprek is met het Landelijk Fietsplatform over het beschikbaar stellen van het fietsknooppuntenneterk. Wordt vervolgd :wink:

Hoi Willy,
Dat is snel!
Ik had zojuist dat formulier ingevuld :slight_smile:

Heb inmiddels met het Fietsplatform contact. De data van Flevoland krijgen ze tzt binnen (men is nog bezig met het netwerk) en kan dan de shapefiles krijgen tbv import in OSM. Wordt dus vervolgd.

Hoi Tjerk,
Goed werk deze app.
Op mijn Galaxy S4 (Andr. 4.4.2) is hij goed te gebruiken.
Wel heb ik (natuurlijk) een paar opvallendheden opgemerkt waarmee je de app kunt verbeteren:

  1. Een knop waamee je de app uit zet. Na een tocht dacht ik hem uit gezet te hebben en midden in het restaurant begon de slimbo opeens keihard tegen me te praten. genant. :wink: HEb diect maar een product presentatie gegeven aan de aanwezige belangstellenden. :laughing:
  2. Het zou een meerwaarde hebben als je tochten kunt opslaan en selecteren.
  3. Het zou prettig zijn als de route zou starten bij je huidige positie en je naar het dichtst bijzijnde punt op de route brengt.
  4. In plaats van nalopen van de route in een bepaalde zoom level, is het een idee om een routine in te bouwen die dat automatisch voor je doet? Bij voorbeeld dat je zelf naar het gewenste zoomlevel gaat en dan het commando geeft. Zou gaaf zijn.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.