onbedoeld (?) neven effecten BAG import / weg als fietspad

Twee dingetjes die me opvallen:

Nu de eerste grote gebieden zichtbaar worden valt me persoonlijk iets storends op: het kaartbeeld wordt door al die cijfertjes erg onrustig.
Er is alleen nergens een mogelijkheid om die cijfertjes via een laag in/uit te schakelen.
Zou het niet mogelijk zijn het in ieder geval zo te regelen dat huisnummers pas op het allerhoogste zoomlevel in beeld komen?

Neem de volgende kaartuitsnede: http://www.openstreetmap.org/#map=17/53.21675/6.56611, een blik op de binnenstad van Groningen.
Nog zonder import. Mooi om een beeld te krijgen van wat er te vinden is. Op dit zoomlevel zijn straks ook al die cijfertjes in beeld … en ik denk dat het
daar niet mooier van wordt …

Een ander ding waar ik me in mijn omgeving de laatste tijd over verbaas is het toegenomen aantal fietspaden. Nou heb ik niks tegen fietspaden zoals de meesten weten.
Maar een weg met bord ‘verboden in te rijden’ en onderborden ‘uitgezonderd fietsers’ en ‘vrachtverkeer ’ is toch nog steeds geen fietspad.
Als voorbeeld deze: http://www.openstreetmap.org/#map=19/53.21451/6.56511
De Folkingestraat/Ubbo Emmiusstraat zijn hier fietspad geworden.
Dit is het beeld op straat: https://maps.google.nl/?ll=53.214494,6.565443&spn=0.00283,0.008256&t=m&z=18&layer=c&cbll=53.214494,6.565443&panoid=SNjdf8j4EtCYnI7mZiCg7Q&cbp=12,171.07,2,4.65
en : https://maps.google.nl/?ll=53.214494,6.565443&spn=0.00283,0.008256&t=m&z=18&layer=c&cbll=53.214494,6.565443&panoid=SNjdf8j4EtCYnI7mZiCg7Q&cbp=12,338.32,2,2.27
Ik zelf zou hier gaan voor highway=residential, motor_vehicle=no (motor_vehicle:conditional=delivery @ (ma-vr 8:00-11:00)), dus wat er op het bord staat.
Maar zeker niet voor highway=cycleway. Dat is het immers niet.
Hoe kijken anderen daar tegen aan?

@noordfiets, bedoel je op Mapnik openstreetmap.org of bedoel je een laag in JOSM?

Op Mapnik. Dus voor de eindgebruiker. Die zal naar mijn inschatting ook pas op dat zoomnivo geinteresseerd zijn in de huisnummers?

Zoals ik er tegenaan kijk is dat de mapnik een algemene openstreetmap kaart is. Algemeen van alles staat erop. De basis kaart voor “de tagger”.

Vele denken dat, dat** “de” **kaart is. ( De meest gebruikte basis kaart ) Voor alle doelen is. (onbewust)

Waarom worden die andere vrij te gebruiken kaarten niet gebruikt.

In andere programma’s, is “de” kaart nog steeds de beste basiskaart, zou er meer uitgeklede basiskaart moeten komen.

Of zijn er te weinig andere goed te gebruiken basiskaarten, die passen bij het doel, waarom je gaat kijken.

Doel gebruik voor fietsen is wat anders dan gebruik voor de tagger.

Ik zou mij een fietskaart kunnen voorstellen zonder al die routes ingebakken op de kaart. Een basiskaart.
Maar ook je bent met de kinderen onderweg.
Als ik niet wil shoppen, wil ik al die ingebakken shoppoi’s niet te zien.

Huisnummers op laag, het zichtbaar worden, als het huisnummer omgebouwd (tag node) is naar een poi met icoon en een naam, wordt het nog drukker, vooral als de naam ook nog zo lang is.
Dan zou je daar ook moeite mee hebben.
Vele poinodes zijn nog eerder zichtbaar dan de huisnummers

Voor de tagger is de mapnik kaart geschikt.

Zoals je al eerder stelde, je mist een uitgeklede kaart voor mobile en tablet versie.
Bij een tag programma hoort een tag basiskaart.
Bij een routeringsprogramm hoort een routerings basiskaart.

De hindernis is of het gratis beschikbaar is anders blijven ze de tagger mapnik kaart gebruiken.

Fietspaden, er wordt teveel vanuit eigen voortbeweging gedacht.

Zie ook vaker dat cyclyway=lane op een weg staat en dat men er ook nog een highway=cycleway naast legt (geen verplicht fietspad aanwezig)
Dit komt omdat die blauwe fietspadlijntjes, zo normaal worden dat men denkt dat ze overal moeten staan.
Misschien ligt het in het feit dat het renderlijntje van lane niet duidelijk is. Dat zou een onderbroken blauw lijntje naast of op de juiste zijkant van de lijn kunnen zijn.
OOK hier weer men kijkt op de basis openstreepmap kaart (Mapnik), blauwe lijntjes, ik zie het niet, dus ik heb het niet goed gedaan.
http://www.openstreetmap.org/#map=19/52.70897/5.74999
GM situatie

Voorbeeld Groningen:
Denk fout dat motor_vehicle=no alleen maar auto en motor is, terwijl moped en mofa etc er ook onder vallen.
Groningen is zeker geen cycleway.
Er is geen verplicht fietspad bord, of onverplicht fietspad bord.
Dat wordt de tagger aanschrijven.
Zo doe je andere vervoersvormen te kort, die ook willen routeren.

dat vind ik wat kort door de bocht. tenslotte is het wel de kaart die mensen als eerst zien als ze naar openstreetmap gaan. Maar ook ( of mischien juist ) als mapper vind ik het te druk.

Zijn er meer dan 1, lijkt wel nieuwe trend.

Ik ging er altijd vanuit dat C12 alle ‘echte’ motorvoertuigen is, en de snorfiets/scooter/E-fiets onder fietsen vallen.

Motorvoertuig definitie wikipedia:
Motorvoertuigen zijn in de definitie van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen (inclusief snorfietsen), fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen.

Een motorrijtuig is niet hetzelfde als een motorvoertuig: motorrijtuigen zijn volgens art. 1 lid c van de Nederlandse Wegenverkeerswet 1994:
alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning.[1]
Voorbeelden van motorrijtuigen: auto, motorfiets, bus, trekker, bromfiets, bromscooter, brommobiel en snorfiets. Treinen, trams en metro’s zijn motorvoertuigen noch motorrijtuigen.

In OSM is motor_vehicle opgenomen als motorrijtuig. motor_vehicle=* (category: any motorized vehicle)
Dit is dan ook de reden dat er extra tags aangebracht moeten worden voor gebruik van het C12 bord in OSM.

Daarom wordt in OSM het gebruik van C12 onderstaande tags gebruikt, volgens de OSM wiki
motor_vehicle=no
moped=yes
mofa=yes
traffic_sign=NL:C12

En dan kom je weer bij het verkeersborden topic
Het is een punt tag en geen tag over de hele weg als dit bord alleen maar aan een kant staat.

Discussie in vbordentopic

De kaart op osm.org is slechts een weergave van wat OSM is. OSM gaat om de data.

Maar je hebt gelijk dat het erg druk is in de standaard kaart op osm.org. Er is veel commentaar op de standaard mapnik rendering, niet alleen over gebouwen. Ik begreep laatst dat het tegenwoordig makkelijker is om wijzigingen voor te stellen (weet zelf niet meer precies hoe).

Vroeger stonden er bijna geen panden in OSM dus het is niet vreemd dat de rendering een beetje achterloopt. Dit probleem gaat zich denk vanzelf wel oplossen als iedereen straks ziet hoe druk de kaarten worden.

Als je andere lagen bekijkt zie je dat het veel beter kan. Cycle map laat helemaal geen nummers zien, Humanitarian heeft op zoom 17 minder nummers en sowieso alle gebouwen hetzelfde.

In Haarlem zijn alle 5 de standaard renderers inmiddels up to date: http://www.openstreetmap.org/#map=18/52.38134/4.63686&layers=H