Validation Check results

Graag wil ik graag een topic openen om vragen te kunnen stellen die gaan over de validation results dialog box.
In dit draadje kunnen ervaren mappers reageren om OSM nog beter en schoner te maken dan het nu al is.
Deze kennis kan dan door minder ervaren mappers gebruikt worden om (op de juiste manier) de door de validator ontdekte “problemen” op te lossen.

Het ene probleem is makkelijk op de lossen. Het andere kan, als je verkeerd oplost, tot grotere problemen leiden dan het al was.

Alvast bedankt voor de hulp en de reacties

Groeten,
Commodoortje

Het komt regelmatig voor dat bij de validatorcheck: Unnamed ways worden geconstateerd.
Dit is normaal gesproken prettig om op te lossen, om zo OSM te voorzien van betere straatnaam informatie.
Hoe dien je om te gaan met straatnamen op voetpaden? (pedestrian)

Is het noodzakelijk dat voetpaden een straatnaam krijgen?

Hi, tag wat er is. Een voet- of fietspad met een naambordje krijgt een naam. Aanliggende en dus niet zelfstandige paden niet.
Uitzonderingen zijn historische en met een naam gekende paden, maar dan toch nog even navragen bij de betreffende beheerder of gemeente mbt de naamgeving, dus geen andere toevoegingen maken zonder verificatie. Het naambordje kan tenslotte om een plausibele reden tijdelijk verwijderd zijn.

Dank je voor je heldere antwoord Hendrikklaas.

Error: Duplicated ways/Warning: Ways with same position

Positie: http://www.openstreetmap.org/#map=19/52.153331/6.43984

In bovenstaande error ligt een multipoligon forest glijk met de inner multipoligon grass outer.
Omdat deze precies op elkaar liggen wordt dit voorbeeld als error geconstateerd in de validatorcheck.

Dien je nu 1 node een fractie te verlegen van 1 omtrek, zodat de weg niet meer identiek op elkaar ligt?
De melding komt overigens als waarschuwing vaker voor. De melding is dan: Ways with same position.
Zijn deze meldingen oplosbaar, of moeten ze blijven bestaan in JOSM.

Commoddoortje de polygoons zijn verschillend ! Afkomstig van de originele 3dshapes import, vermoedelijk compleet met de verwijderbare And codes. De 1e Multi inner hoort bij het gehele gebied en de 2e is het bos outer met vijver als inner. Dit is dus de goede manier om multies te maken, een nieuwe outer en inner creeren. De polygoons sluiten dus aan, de weide outer eindigt bij het bos en het bos bij de vijver.
De landuse moet zo te zien nog wel ingevuld worden, dat is zonder verkenning of plaatselijke kennis lastig.

Mmh. Ik ben het hiermee eens, en doe het ook zo. Maar ik dacht dat er toch andere meningen waren.

Bicycle Tags on OSM heeft een “bugs in tags”: cycleway/path without streetname (address search):
(Voorbeeld hier.)

Voor een discussie, zie:

@ligfietser: als je mening is veranderd, hoor ik dat graag.

@commodoortje: Daar stikt het van de dubbele van 3dshapes import. Tenzij je héél goed weet waarmee je bezig bent gewoon negeren die foutmelding.
@frank: nee hoor dat probleem bestaat nog steeds, fietspaden zou je gerust de straatnaam kunnen meegeven, als het maar niet name=fietspad is (die fout maakte ik vroeger ook, want dat was bij de planner van de fietsersbond gebruikelijk).

Regelmatig kom ik in de validator de melding tegen:

Incorrect roundabout (highway: cycleway instead of tertiary)

In de kaarteigenschappen van de wiki bij junction=roundabout wordt met niet helemaal duidelijk of het bij fietspaden ongebruikelijk is om deze te benoemen als roundabout.

Mag een fietspad wel of niet getagged worden als junction=roundabout?

Ja dat mag. Kennelijk hebben ze in het buitenland (geen idee wie die ontwikkelaars zijn van josm) nog nooit gehoord van fietsrotondes? :frowning:

Ik dacht ook in het verleden gelezen te hebben dat parallele fietspaden geen straatnaam krijgen tenzij er toch een straatnaambordje staat. Kon niet meer vinden waar ik dat had gelezen dus even googelen maar kon het niet 123 vinden. All googlend vond ik wel wat anders. Blijkbaar is niet iedereen het met Ligfietser eens en vrezen ze zelfs dat we nu ook de stoep een name gaan meegeven. :wink: Met een mooi voorbeeld van fietspaden in het altijd prachtige Leusden.

Dank voor je heldere antwoord. JOSM geeft wel vaker wazige waarschuwingen heb ik inmiddels ervaren.

Hoi Ligfietser, laat k er vandaag ook zo een in een VINEX locatie tegenkomen, http://www.openstreetmap.org/#map=19/52.05460/5.08992

Oh ja,…
Even gekeken, leer ik altijd van… maar.

Als het plaatje klopt mag je op dit fietspad ook een stukje tegengesteld rijden en dan de wijk in, zie haaientanden en belijning.

Lijkt met dan geen rotonde, zelf vindt ik dat er een bord zou moeten staan voor de fietsers.
Er zijn teveel situaties, die net even anders zijn.

Ik snap deze omschrijving ook niet.
en dan
sidewalk
footway=both is Deprecated!
bij een bollard moet je ook de access op de bollard nog regelen, vanwege routering, edit: er is dus een default.

d.w.z. m.n. mofa, moped evt. ook nog motorcycle want voetgangers en fietsers zijn al impliciet toegestaan: wiki.

Edit:
Sidewalk ipv footway.
Ik gebruik sidewalk=yes/both/right/left i.p.v. footway voor een trottoir. wiki.

Tja als way 32303090 niet eens highway tags heeft routeert die helemaal niet! :confused:
En als access op bollards ontbreken nemen de routers gewoon de default waarde aan, dwz bij barrier=bollard worden auto’s niet doorgelaten en fietsers/bromfietsers wel. Maar aangezien het hier om een cycleway gaat mogen auto’s (en ook motorfietsen) er sowieso niet komen.

Volgens mij is de default voor bollard niet om brommers (incl. snorfietsen) door te laten (wiki). Die zullen toch apart moeten worden getagd. (Dit is, uiteraard, alleen relevant als een routeprogramma iets doet met bollard=* en andere toegangsrestricties op knopen; maar wat nog niet is kan komen; en als we het niet consistent doen, komt het nooit.)

Waar staat dat dat bromfietsers (moped en mofa) default zijn.
Daar wilde ik dan ook naar verwijzen.

Edit: was een reactie op ligfietser opmerking.

Ik weet dat sommige routeerders bollard al meenemen, las laatst dat het bij een motorcycle voorbeeld het wel werkte geen tag of =yes tag.

Werkt het dan niet verwarrend als er ook bollards staan die de auto stromen / bewegingen beperken maar niet gericht zijn op de doorgang, anti parkeren bv. Dit komt nu in woonerven voor waar ze slechts als begrenzer werken.

Dacht het niet, want losse nodes hebben geen effect op routering wel de bollard nodes die als node een onderdeel van de weg zijn.
Waar zet je de node.