Var går gränsen mellan till upphovsrättsintrång?

Frågan lyder som ovan, var går gränsen mellan till upphovsrättsintrång? De flesta vet redan att vi enbart får använda Bings satellitbilder, men hur är det med gatunamn, gatuadresser, sjöar och liknande? Nu tänker jag mig inte någon massimport av gatunummer från Eniro, utan snarare, får jag använda Eniro, Hitta eller liknande för att lägga till en mindre mängd gatuadresser, namn på platser och sjöar? Jag kopierar ju inte något.

Jag tänker ju att om exempelvis en sjö har hetat samma sak sedan lång tid tillbaka, bör namnet finnas i någon källa som inte längre skyddas av upphovsrätt. Eller tänk om jag får veta att en viss gata heter Storgatan av en bekant. Men denne hade i sin tur fått den informationen när han kollade på Eniro för tre år sedan, skulle detta verkligen kunna vara ett upphovsrättsintrång? Jag skulle ju dessutom få exakt samma information om jag besökte platsen IRL genom att kolla på skyltarna.

Det här forumet är inte speciellt välanvänt, du får troligen normalt svar snabbare av att fråga på IRC (#OSM.se i OFTC).

Hur som helst är det precis så här du tyvärr inte får göra. Jag köper ditt resonemang, men när du hämtar flera vägnamn du är osäker på så är det just kopierar du gör. Har du däremot pluggat en karta för ett tag sen och sen råkar komma ihåg och vara säker på vägnamn får du förstås lägga in dem, men utan att kolla kartan igen.

Du får dock gärna använda ekonomiska kartan för att kolla namn på sjöar och platser exempelvis. För denna har katalogskyddet gått ut så materialet i den är det fullt tillåtet att kopiera. Det finns en tms för josm under tms:http://osm.kodapan.se:8080/tms/1.0.0/ek_EPSG3857/{zoom}/{x}/{-y}.png som rekommenderas skarpt.

MVH Andreas

Företag som till exempel Eniro äger inte rättigheterna till gatunamnen, men de äger rättigheterna till flygbilderna det är en fråga om Meta data, att massimportera(data mining) från Eniro skulle vara förbjudet då de äger datan i sig.

Överlag en svår fråga som det inte finns något riktigt bra svar på.