Wat zou de sourcetag voor de Upload in JOSM kunnen zijn ?

De laatste versie van JOSM vraagt om een sourcetag voor er data geupload gaan worden : “…assists other users to understand the origins of the data…”

De Wiki noemt bv source=survey, source=knowledge. Komt wel overeen met wat ik meestal feitelijk doe. Met de fiets en een Gps-logger door het land fietsen en opschrijven wat ik onderweg zie. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat andere gebruikers ergens mee helpt (?)

Heeft er misschien iemand een hint ?
Dank
Gys

Gys,

Wanneer je met gebruikers bedoelt de gps-gebruiker dan heeft die er niets aan. Voor de collega-mappers is het wel interessant hoe iemand zich verantwoordt met het zetten van tags. Wanneer iemand aangeeft source=tracklog of gps dan komt het toch iets vertrouwder over.

Bedankt eggie, het is dus een maat voor de kwaliteit (?) of een bewijs dat er niets illegaal gecopieerd is (?)
Als ik JOSM gebruik heb ik meestal ook een Gps spoor samen met de POI’s open.

Misschien zou JOSM een optie kunnen aanbieden om die ook te uploaden. In dat geval zouden andere mappers de ruwe data kunnen gebruiken om fouten te herstellen.

Gys

Beste Gijs, de sporen of punten zijn of worden al in JOSM geladen, dus die hoeven niet nog een keer. Het zijn bovendien tijdelijke hulp gegevens, die moet je niet willen bewaren. IMHO is de tweede regel meer om de herkomst van je gegevens vast te leggen, survey, Bing ed, n mooi voorbeeld is https://help.openstreetmap.org/questions/29655/search-for-objects-created-by-a-specific-author-in-josm waarin een mapper vraagtekens zet bij aanvullingen of aannames van een ander.
BW

Bedankt voor uw antwoord Hendrikklaas.
Ik snap dat zowel het Gps-spoor als de POI’s geladen zijn in JOSM nadat ik die files lokaal geopend heb.

Mijn voorstel zou zijn dat JOSM een optie aanbied om tegelijk met de ge-edite kaart Data Layer ook de op dat ogenblik geopende andere Data Layers te uploaden naar OSM. Ik dacht niet dat dat nu al gebeurd. Ik weet dat je eventueel met de hand data kunt toe voegen aan je eigen data verzameling op OSM of aan de publiek toegankelijke data op OSM. Zie : http://www.openstreetmap.org/traces . Als het meteen vanuit JOSM gebeurd dan is er een relatie tussen die changeset en z’n ruwe data zodat andere mappers kunnen helpen om de fouten uit OSM te houden.

Gys

Redenen om GPX wel te uploaden werden o.m. hier besproken:
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=3157

De PlugIn ‘DirectUpload’ geeft een GPS menu optie (“Sporen uploaden” Ctrl+G).

Gys,

Als je de data uit de GPS in de PC opslaat en aanklikt en JOSM automatisch start, dan zijn alle sporen en POI al op de kaart aanwezig. Ik zwerf veel buiten paden en wegen en gebruik derhalve geen sporen, maar kom met ruim 200 kb aan POI thuis. En vooral rename het bestand naar iets leesbaars, dubbel klik en starten maar.

Daar ben je me kwijt ik doe weinig of beter niets met layers en voor wegen of paden is een bocht 3 kliks. Ik heb ooit in P2 geprobeerd mijn sporen na bewerking uit te wissen die stonden heel ergens anders, lastig.
Gegroet

Naast het upladen van de sporen zoals Frank beschreef, kan je via de afbeeldingslaag “OpenStreetMap GPS Traces” ook kijken welke andere sporen er geupload zijn.

Hartelijk dank voor u reaktie Frankl2009.
De plugin had ik nog niet gezien. Lijkt me een goede optie.
De vorige thread met redenen om GPX wel te uploaden vond ik heel verhelderend.
Ik wist niet dat er zoveel verschil in de nauwkeurigheid van de Gps loggers is. Misschien eens een nieuwe kopen :slight_smile:

Thx again
Gys