Maximum snelheid kaartje

Als variatie op de welbekende Bicycle Tag Map heb ik een kaartje gemaakt voor de maximumsnelheden.

Ik denk dat het zich vanzelf wel wijst maar toch een kleine toelichting. Je kunt hiermee de maximumsnelheden van wegen beter zichtbaar maken. Ook de voorwaardelijke snelheden (bv tussen 6 en 19 uur 100KM) kun je zo bekijken. Door te klikken kun je nog meer opties bekijken en evt. de gegevens wijzigen met de editor van je keuze.

Ik zie dat het gebied rond Utrecht er vermoedelijk door jou is ingezet, hoe kan een ander informatie in deze layer zetten?

Ik doe helemaal niets hoor. Als de gegevens in OSM staan worden ze hier weergegeven. Klopt er iets niet dan kun je vanuit dit kaartje je favoriete editor openen, de boel aanpassen en enige minuten later wordt dat dan weer getoond. Middels een overpass-API worden de gegevens real-time uit OSM opgehaald.

Met dit kaartje kun je ook middels klikken info van een bepaalde weg opvragen en dus de OSM tags tonen. Door op de link te klikken kun je ook ook zien welke user deze heeft gewijzigd. Je zult dan zien dat ik rond Utrecht niet zo heel veel gegevens heb gewijzigd. Daar zitten al best veel mappers en dus ziet Utrecht er al heel netjes uit ;).

Commodoortje,

Mocht je zin en tijd hebben… dan zou je hier eens naar kunnen kijken. Voor mij even te ver uit de buurt nu. De fietsroute loopt daar denk ik verkeerd. Het pad staat trouwens op bicycle =no. Het is bij jou in de buurt. http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/index.html?map=bugs&zoom=16&lat=52.1387&lon=6.2366&layers=B00000TTTTTTTTF
Verder heb in de Fietsroutes van de Jo Spierlaan Zutphen (Warnsveld) afgehaald (bicycle=no), want ze stonden ook al op de fietspaden en daar ook het eenrichting weggehaald.
'k Heb je nog een PB-tje gestuurd over Vorden.
Die fouten kun je dus snel zien met BTM.

Eggie

Eggie

Leuke variatie,
ik had voor mijn eigen ook zoiets gemaakt, samen met Agricultural access.
eigenlijk zou voor elke vervoersvorm zoiets leuk zijn.

ik had nog een lijntje gemaakt set other, dus waar een andere value staat dan de gebruikelijke 30 50 etc. om verschrijvingen er uit te halen



make_layer("http://overpass-api.de/api/interpreter?data=(way[highway][maxspeed][maxspeed!~'^15|^30|^40|^50|^60|^70|^80|^90|^100|^120|^130'](bbox);node(w););out+skel;", "grey",name="#dl# Maxspeed set other ", 3, true,"6 10@1.0"),


of (privaat) andere snelheden als …

Waarom bewaar je dat voor “je eigen”? Zet het op je eigen site of als je die niet hebt vraag dan wat webruimte aan op mijndev. Dan kunnen anderen er ook nog gebruik van maken. Wel een leuke variant overigens maar ik zie dat je het wel beperkt tot NL. De Duitsers kennen ook nog als maxspeed de variant “none” :wink:

Yep, geen eigen website, alles nog zeer experimenteel, mijndev niet aangedacht niet opgekomen, nog niet goed uitgewerkt.

Niet aan de duitsers gedacht, daar staat nu dus stippellijntje op de snelweg.
Variant, gebruik hem aangepast als je wilt. met “none” erin. :wink:

Done. Ik heb em zo aangepast dat ie alleen de veelvouden van 5 (tot 140) afvangt en uiteraard de ‘none’. Ik heb em ook aangepast zodat ie in landen met miles per hour (mph) werkt. Ik zag dat men in Engeland wel erg precies werkt met die maximumsnelheden :wink:

Ik heb bij de info nog een link naar rijkswaterstaat geplaatst zodat je kunt zien wat de maximum snelheid op de snelwegen zou moeten zijn.

Lastig: 70mph is lowspeed



		var wegmax = new OpenLayers.Layer.WMS("Weggegevens Rijkswegen, max snelheid",
			"http://geodata.nationaalgeoregister.nl/weggeg/wms?",
			{'layers': 'weggegmaximumsnelheden', transparent: true, format: 'image/png'},
			{isBaseLayer: false}
			);
			map.addLayer(wegmax);


hoe op de hoogte deze wms is?
ook zo’n probeersel

Goeie tip Allroads. Geen idee hoe actueel dit is maar kan wel handvat zijn om de boel goed te krijgen. Ik zie wel dat de kleurtjes van de WMS wat anders zijn dan die ik heb gebruikt dus dat is verwarrend. Enig idee waar ik de legenda kan vinden? Dan kan ik er ook naar verwijzen. Ik zag ook dat er een WMS beschikbaar is voor het aantal rijstroken. Das ook nog een aardige optie om toe te voegen. Daar moet ik dan misschien maar een apart tabblad van maken oid.

Ik zie wel dat het kaartje aardig goed werkt om fouten op te sporen. Dan snap ik meteen weer waarom de Android app Osmand soms schijnbaar onterecht waarschuwt voor een snelheidsovertreding :wink:

Via de GetCapabilities request is de Legend URL te vinden:

kijk je naar de eerdere link van jouw 130 snelheden pdf daar gebruikt de overheid ook weer andere kleuren, lastig

Versie september 2013

Sebastic en Allroads bedankt. Ik ben er nog niet helemaal uit met die WMS laag. Ik heb het vermoeden dat het niet allemaal klopt. Als ik hier bv kijk naar het begin van de A6 (vanaf A1) dan lijkt me dat erg onwaarschijnlijk.

Het lijk erop dat de ene kant op 130 is en de andere kant op 100. Dat wijkt af van de gegevens op de PDF kaart. Het vreemde is ook nog dat als je de snelweg verlaat vanaf een 100km stuk je op de afrit opeens 130 zou mogen. Kortom: ik heb niet zo’n goed gevoel bij deze kaart en laat em dus maar achterwege.

maximumsnelheid.openstreetmap.nl is trouwens ook een handige kaart voor de maximumsnelheden in Nederland. Werkt ook op meer uitgezoomde kaarten en kent ook lagere maximumsnelheden dan 70 km/h. Nadeel van die kaart is dan wel weer dat hogere zoomniveaus nog niet gerendered zijn.

JOSM kaarettekenstijl

maxspeed selecteren

Controle missende of brug stukjes.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM/Maxspeed_tagging

Start JOSM
2. Go to Edit > Preferences…
3. Click on left tab Map Settings
4. In this tab, click on the tab Map Paint Style Select the style Maxspeed and then click on the button > to activate it

  1. Then go to the next tab Tagging Presets Select the style One click settings and then click on the button >

  2. Click on Ok and restart JOSM

  3. Go to the left tab Toolbar customization In list Available, go to Presets > One click. And add all maxspeed buttons with button <.

  4. Restart JOSM

Wat bedoel je precies met route loopt verkkerd?
Inmiddels even gekeken, ik was er nog nooit geweest, en woon er zo dichtbij. Ik moet zeggen prachtig landgoed, en toegankelijk voor loslopende honden.

De knooppuntenroute loopt hier van 77 naar 80
bicycle = yes inmiddels aangepast.

Commo…
Het hoort eigenlijk niet helemaal thuis in dit draadje. In het reguliere BTM zie (zag, nu denk ik ) je een groene geblokte lijn. Op die route is fietsen verboden getagd. … en toch loopt er een fietsroute. Of het een of het ander is fout. Nu lopen daar ook fietspaden parallel. Het zou zomaar kunnen dat die fietsroute daar moet lopen en dat het paadje een wandelpad is.
Kortom ik weet het niet…, maar jij wel. :slight_smile: Kennelijk loopt de route goed en was bicycle=no fout.
Kijk… zo kom je nog ergens in de buurt. Waar OSM allemaal goed voor is. :smiley: Met Bicycle tags on OSM kun je al snel zien dat het opgelost is. Maar hierboven je ziet dat de bedenkers al meer nuttige toepassingen hebben zoals de toepassing “snelheid”.
Hier bv zie je in geel dat de fietspaden nog geen naam hebben. Om een “adres” te vinden moet juist het fietspad een naam hebben in ofm. Je komt immers alleen op het fietspad. Die fouten zijn snel te verbeteren.
Met dank aan het programmeerwerk van bovenstaande mappers. http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/index.html?map=bugs&zoom=18&lat=52.09728&lon=6.31142&layers=B00000TTTTTTTTT
Eggie