Mappen van winkels

Het is me opgevallen dat er in veel grote Nederlandse steden nauwelijks winkels getagd zijn. Dat is jammer, want het tagen van winkels kan erg nuttig zijn, zowel voor toeristen die op zoek zijn naar bijvoorbeeld een supermarkt of bakkerij in de buurt, als voor bewoners die ter vergelijking een overzicht willen van, bijvoorbeeld, alle electronicazaken in hun stad.

In Amsterdam bijvoorbeeld zijn nauwelijks winkels getagd. Zelfs de Kalverstraat en Nieuwendijk zijn vrijwel leeg. Datzelfde geldt voor Rotterdam. Dan Haag heeft iets meer getagde winkels, maar is bij lange na nog niet compleet. Utrecht aan de andere kant is, in elk geval in het centrum, vrijwel volledig gemapt qua winkels. Kleinere plaatsen die vrij compleet gemapt zijn, zijn Almere, Kampen, Heerhugowaard, en Amstelveen.

Het mappen van de grote winkelstraten kost niet zoveel tijd. In mijn ervaring is fotomappen de snelste manier om winkels te mappen. Loop door de straat, maak een foto van alle shoplogo’s die je tegen komt (een kant van de straat tegelijk), en van eventuele zijstraten. Daarna is het een kwestie van de winkels invoeren in JOSM (of iD). Hierbij kan dit overzicht van meest gebruikte winkeltags helpen: http://taginfo.openstreetmap.org/keys/shop#values . Meer documentatie is beschikbaar op de wiki: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:shop

Zijn er mensen geinteresseerd om hier aan bij te dragen? Ik woon zelf in Luxemburg, dus ik kan in Nederland hieraan geen bijdrage leveren. In Luxemburg heb ik wel een hoop winkels getagd en heb dus ervaring met het tagging-systeem. Ik ben beschikaar voor vragen en om mensen eventueel op weg te helpen.

In Utrecht is anders ook nog genoeg te mappen. Een groot deel is het resultaat van een mapping party 3 jaar geleden, waarna er later door individuele mappers toevoegingen zijn gedaan. Toevallig heb ik het vorige week aangedurfd om heel Hoog Catharijne te mappen :wink:

Het taggen van winkels is lastig om mee te beginnen om een aantal redenen:

  • Veel verschillende mogelijke tags.
  • Soms zijn meerdere tags van toepassing.
  • De huidige tagging is meer gebaseerd op de Engelse situatie. Het Nederlandse winkelaanbod voldoet hier niet altijd aan.
  • Lang niet alle tags zijn beschikbaar in presets van diverse editors.
  • Lang niet alle tags worden gerenderd. Het viel mij bijv. op dat zelfs niet alle tags in JOSM gerenderd worden in de Mapnik-rendering. Dat kan het taggen van winkels misschien demotiveren, omdat je het niet makkelijk ziet.
  • Als je niet zoveel ervaring hebt met het taggen van winkels, kun je behoorlijk moe worden van de mentale inspanning. Dit is wel een kwestie van gewenning :slight_smile:
  • Soms word je raar aangekeken of aangesproken wat je aan het doen bent. Dat is wel een mooie gelegenheid om over OSM te vertellen :slight_smile: Ik ben wel eens voor medewerker van de gemeente, e.d. aangezien.

Wat je zegt over dat het niet zoveel tijd kost, is wel waar. Natuurlijk kun je een grote stad niet in een middagje taggen, maar je kunt wel de taartpuntmethode gebruiken die ook bij mapping parties wordt toegepast. Het is prima om een aantal straten te doen. Uiteindelijk krijg je het winkelaanbod wel compleet.

V.w.b. de methode geef ik er zelf de voorkeur aan om met een boekje rond te lopen en zaken als naam en winkeltype op te schrijven. Wel op een logische manier, zodat je het thuis goed kunnen invoeren. Het invoeren kun je het beste z.s.m. doen na het inwinnen, omdat je dan nog de meeste details bijstaan. Ik kies voor opschrijven, omdat ik me bezwaard voel om overal foto’s van te maken. De kans is daarbij veel groter dat je raar wordt aangekeken, als je bijv. een lingeriewinkel of sexshop op de gevoelige plaat vastlegt :wink:

Ja, ik zag de toevoeging van Hoog Catharijne. Goed werk!

Ik ben het met je eens dat de docuentatie van winkels op de wiki niet geweldig is. Ik ben momenteel bezig met het verbeteren van de documentatie, maar ik ben bang dat dat een project van lange adem is. Het lijkt me verder ook een goed idee om wat standaarden af te spreken voor ketens in de Nederlandse situatie, voornamelijk wat betreft de complexe zoals Hema, Blokker etc.

Qua mapnik rendering, daar wordt momenteel aan gewerkt: https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto/pull/117

‘Niet veel tijd’ is natuurlijk relatief, maar in mijn ervaring is het een stuk minder werk om een rij winkels te mappen, dan om bijvoorbeeld een verzameling bospaden te mappen. Vooral omdat de meeste winkels dicht bij elkaar liggen.

Rondlopen met een boekje werkt inderdaad ook, hoewel je iets meer kans hebt op schrijffouten (zeker als winkels vreemde namen hebben). In Luxemburg ben ik nooit aangesproken tijdens het maken van foto’s, maar ik kan me voorstellen dat de Nederlanders in zo’n geval iets nieuwsgieriger zijn dan de Luxemburgers.

Ik had afgelopen week een halfuurtje over, en heb een groot deel van de winkels in de Nieuwendijk (Amsterdam) getagd. Wat nog ontbreekt is het noordelijke deel, en de even zijde tussen Kruidvat (huisnummer 160) en McDonald’s (huisnummer 212). Ook de Kalverstraat moet nog gedaan worden.

Ik kom zelf niet vaak in Amsterdam, dus ik kan hier helaas zelf niet mee verder. Misschien zijn er anderen die wat tijd in Amsterdam over hebben en bij willen dragen door de winkels op een stukje van de Kalverstraat/Leidsestraat te mappen?

Kalverstraat en Nieuwendijk zijn uiteraard een van de drukste winkelstraten van Nederland, en worden ook veel door toeristen bezocht, dus het zou erg nuttig zijn om de winkels hier in Openstreetmap te hebben.

Daarbij kan mijn nieuwe tool (taglocator) ook helpen bij het zoeken naar lege plekken:

http://mijndev.openstreetmap.nl/~marczoutendijk/taglocator/

Hier bv. een beeld van centrum Amsterdam.

Bovendien kan het een goede test zijn voor die taglocator. Zie ook het aparte topic daarover.

Hi math1985, mooi werk. Wat ik mis zijn de websites of de omschrijvingen van de handel in bv kleren of de keuken / kleur van de restaurants. Wat verkopen ze kinderkleren, sportkleren ed en McD ja geen keuken maar Febo ?

Dit is ook leerzaam:

Dit zijn de kledingzaken:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~marczoutendijk/taglocator/?map=shop&zoom=15&lat=52.37187&lon=4.89911&layers=B000FFFTFFFFFFFFFFFFFFF
Dit zijn de boekwinkels:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~marczoutendijk/taglocator/?map=shop&zoom=15&lat=52.37187&lon=4.89911&layers=B000FFFFFFFFFFFFFTFFFFF
Dat klopt nog voor geen meter dus, want ik weet dat er in dat gedeelte van Amsterdam minstens 50 boekwinkels zijn!

Wie gaat die voor zijn rekening nemen?

Tja Marc een lokale mapper misschien. Ik heb even in mijn eigen omgeving gekeken, maar ook daar geen compleet overzicht. 'n Lokaaltje dan maar, staat op mijn lijst maar die is lang, ik wil tenslotte niet ondergaan in een niet te dragen werklast, tis hobby. Is er een to do list voor OSM of werken we aan ons eigen straatje ?

Als we in NL als doel hebben om zoveel mogelijk POI’s op een zo betrouwbaar mogelijke wijze in OSM te krijgen (hoewel veel OSM apps ook een Google search kennen), dan zouden we ook eens aan slimmere technieken kunnen denken omdat niet elk dorp/stad een (zeer) actieve mapper heeft. PeeWee32 had al eens een mogelijkheid gesuggereerd om OpenKvK te gebruiken in een aparte laag. Een andere optie is nadoen wat Google doet: de websites van hotels, restaurants, tankstations e.d. afstruinen. Ook daarmee kan zo’n aparte laag, desnoods gecombineerd met OpenKVK, gevuld worden ter ondersteuning van het mappen.

En heb je het dan over een laag die we bv. in JOSM kunnen gebruiken?

De data is te gebruiken dus je kan er mee doen wat je wilt. Het probleem is dat de data niet 100% betrouwbaar is omdat soms een adres van een bedrijf het prive adres van bv de directeur is ipv de vestiging. Om die reden had ik ooit een suggestie gedaan om een kaartje te maken waarop de data zichtbaar wordt. De lokaal bekende mapper weet dan vast wel of het klopt of niet en kan vanuit zijn luie stoel de data toevoegen/corrigeren aan/in OSM (klick and edit).
Ik heb destijds een kaartje gemaakt (als concept) die zoiets doet. Zie hier. (LET OP. Wees geduldig met het renderen en de data die ik heb gebruikt is erg verouderd want het is denk ik wel 2 jaar geleden dat ik het gemaakt heb)

Ik vermoed dat jij hier een veel betere versie van kunt maken. of een andere toepassing ziet :wink: Stefan de Konink (van o.a. OpenKVK) kan wellicht hierbij helpen. Hij heeft dacht ik inmiddels ook locatie data opgenomen dus dat maakt het al een stuk makkelijker. Ik heb destijds met BAG data en MS access lopen prutsen.

Ik ben op het moment in Nederland, dus nu heb ik ook de kans zelf wat bij te dragen. Ik heb zojuist het grootste deel van de winkels en cafés in de binnenstad van Eindhoven toegevoegd. Het kostte mij een middag om de data te verzamelen, en nog een avond om de data in te voeren (maar mappers met minder ervaring zal het misschien wat meer tijd kosten).

Van de top-10 Nederlandse steden zijn de binnensteden van Amsterdam, Den Haag, Groningen, en Tilburg nu het minst gedetailleerd gemapt. Is er toevallig iemand in een van die steden die meeleest en tijd heeft mee te helpen met het mappen van de winkels? In de andere top-10 steden (Rotterdam, Utrecht, Eindhoven, Almere, Breda, Nijmegen) zijn de voornaamste winkelstraten vrijwel volledig in kaart gebracht.

Ziet er goed uit!

Ik heb nu (bijna) alle winkels en restaurants in de binnenstad van Amersfoort ook toegevoegd. Was overigens al voor een groot deel gedaan door ligfietser en Edwin de Jong.

http://www.openstreetmap.org/#map=17/52.15530/5.39066

Suggesties voor een volgende stad?

Hi Math1985,

, wat zijn de criteria voor die definities ? Overigens ga zo door :slight_smile:

Niet echt harde criteria, maar als je Utrecht or Rotterdam vergelijkt met Den Haag of Tilburg is het verschil zo wel duidelijk. Ik geef toe dat Almere een beetje een tussengeval is.

Hi Math1985, duidelijk. Persoonlijk kom ik weinig in winkelcentra behalve vandaag , maar 'k blijf nooit lang, winkelen is mijn ding niet. Hoe weet je welke winkel, welke artikelen voert ? Ter plekke opnemen ? Vaak kom ik niet verder dan naam en website. Onder het mom wie het weten wil zoekt het op, compleet met tijden en dergelijke. Wordt het verschil in winkel dichtheid veroorzaakt door lokale mappers ?

Ja, ik schrijf het te plekke op. Meestal is een vlugge blik op de etalage wel voldoende om te zien wat voor winkel het is. En voor de landelijke ketens weet je het natuurlijk zo wel.

Rotterdam is voornamelijk gemapt door wvdp, Utrecht door gertjan idema en fsteggink, Nijmegen door MrCruiser en Nearo, 's Hertogenbosch door Graeme Herbert en Andre Engels, Leiden door stroet43, en Haarlem door florisje. Dat zijn volgens mij inderdaad vooral lokale mappers?

… en ik maar zeuren dat ik echt niet mee naar de stad ga… Als ik Dordt vergelijk met andere steden ga ik me toch een beetje schamen. Ben dus maar eens rustig begonnen met dank aan de app. van Marc Zoutendijk, want dat is toch wel een enorm hulpmiddel.
Mijn vrouw is toch wel erg verbaasd als ik telkens vraag,… waar is die Hunkemöller ook alweer en de Wibra… … wat moet je nu bij de Wibra? :smiley:

Ik gebruik mijn echtgenote dus als bron.

Math1985,

, je kunt je telefoon ook als dictafoon gebruiken, werkt buiten nog sneller zelfs bij regen.