verharde/onverharde fietspaden

Onverhard heeft geen verharding. De weg ziet er dus bijna net zo uit als de grond naast de weg. Behalve dat het gras kapot is gereden.

Als het niet onverhard is, dan is het half-verhard of verhard.

surface=gravel, zie wiki, is véél grover, veel erger dan waarvoor wij het tot nu toe meestal gebruiken. Dit fietst niet fijn! En wij gebruiken deze tag véél te veel.

Als gravel wél fijn fietst, dan is het (zie wiki): surface=fine_gravel.
Deze tag gebruiken we veel te weinig. Alle fietspaden rondom Lage Vuursche, bijvoorbeeld, zijn fine_gravel. Naar mijn mening althans.
Is vrijwel gelijk aan ‘shells’, alleen zijn dat echt schelpen. Het is de (mijn) vraag of deze tag officieel is. Daarom gebruik ik liever fine_gravel.

Als het geen asfalt is maar wel bijna en een verharde, gladde, aangewalste laag, dan: surface=compacted.
Zoals de wiki ook zegt:
Best sort of ways below paving with asphalt, concrete, paving stones. Alleen vind ik dan weer dat dit meestal beter is dan paving stones. Of zo je wilt, nog beter.

Ideaal is voor mij:

  1. surface=asphalt
  2. surface=concrete (vooral in noord-oost nederland, waar ze beton in de vorm van klik laminaat gebruiken. Je voelt géén naad. Daar prefereer ik het boven asfalt, omdat het ongevoelig is voor opdrukkende boomwortels).
  3. surface=fine_gravel (dit is glad, rijdt altijd even snel; weer of geen weer)
  4. surface=compacted (bijv. Let de Stigterpad). Nadeel: het zuigt, een beetje, bij nat weer. Dan is het minder snel. Ik ben ook benieuwd hoe het zich houdt na een aantal jaren, want gevoelig voor insnijdingen (paardenhoeven, tandems).
    Ook de laatste 2 soorten zou ik graag niet als half-verhard willen zien op OFM. Dit hele rijtje is voor mij: hartstikke - mooi - verhard.

Verhard (dus niet onverhard of halfverhard) is altijd goed te rijden. Ook in een natte periode. Behalve als het onder water staat.
Een pad is verhard als het niet onverhard of half-verhard is.
Als het pad in de regentijd slecht te rijden is dan is het geen verhard pad, dus geen gravel, fine_gravel of compacted.
Half-verhard is lastiger volgens dit criterium. Is dat verhard in droge periodes en bijna onverhard in een natte periode?

Onverhard: mud, dirt, ground, grass, sand enz.
“Mud” vind ik (…) weer onzinnig, want voor modder heb je vocht nodig. Dus wat vandaag modder is, is dat volgende week misschien niet meer.
Ik denk dat met [surface=unpaved] wordt bedoeld: onverhard, maar ongespecificeerd. (Vergelijk met highway=road).

Tenslotte nog OpenFietsMap. Deze gebruikt de volgende criteria voor onverhard en halfverhard.

highway=* & surface ~ ‘.(ash|bad|clay|cob|compact|dirt|earth|erde|gr|loam|mud|peb|sand|shell|shotter|rock|turf|unpaved).’ { add mkgmap:unpaved=1 }
highway=* & surface ~ ‘.(cob|compact|gravel|shell).’ { add unpaved=2 }
highway=* & smoothness ~ ‘.(very_bad|horrible|impassable).’ { add mkgmap:unpaved=1 }

“|cob|” wil zeggen: surface bevat “cob”, dus bijvoorbeeld: “cobblestone”

unpaved=1 > onverhard
unpaved=2 > halfverhard

En dan zit mtb_scale hier ook nog ergens. Ik geloof dat dat maximaal half verhard is.

Dus OFM bepaalt op basis van surface wat op de kaart als verhard, halfverhard of onverhard wordt weergegeven.

Een ander - subjectief - criterium zou kunnen zijn onze snelheid:

  • Verhard >= 25 km/uur
  • Half-verhard >= 18 km/uur
  • Onverhard < 15 km/uur.
    (Ja, ik zie dat de schaal niet aansluit. Bewust niet.)
    Hieruit blijkt voor mij dat fine_gravel en compacted inderdaad hartstikke verhard is.
    En dat “cobblestone” (kasseien) inderdaad half-verhard is. Maar wel hartstikke “hard”.

Dank AnkEric; daar kan ik iets mee (en inderdaad; ik gebruik =gravel veel te veel; was ik al bang voor. :roll_eyes: ).

Ik ook hoor :wink:

Pas sinds onze OFM studiereis in april heb ik gemerkt dat ik ten onrechte halfverhard vermijd (bij grotere dagafstanden en met volle bepakking).
En dat “ik en vele met mij” (dus ook racefietsers) dit soort fine_gravel paden (zoals ik ze nu sinds een maand tag) graag rijden.
Maar ja, het gebruik van fine_gravel wordt pas echt zinvol als ligfietser hierop kan filteren. Als ik filter op “gravel” of “fine_gravel” krijgt ik alle wegen met surface = gravel én fine_gravel :frowning:

Het onderscheid in drie soorten verharding in de OFM is door de veranderende routering van Garmin bijna onhoudbaar aan het worden. Het was bedoeld om racefietsers de gelegenheid te geven om de halfverharde gravel en schelpenfietspaden te mijden door het autoprofiel te kiezen ipv het fietsprofiel. Maar doordat nu in Basecamp en in de nieuwere firmware de boel is omgegooid werkt die truc niet meer (wel in Mapsource en de oudere GPS-en). Sterker nog, het werkt nu andersom. Stand “fiets” is nu voor de racefietsers en het autoprofiel voor alle andere fietsers.

Vraag aan Eric, kan je me aangeven welke opties van vermijden er op jouw Etrex 30 staan in het fietsprofiel? Staat daar nog carpoolstroken vermijden op?
Zo niet dan betekent dat standaard alle gravel (dus ook fine_gravel) fietspaden worden vermeden.

Ik kan de OFM styles zo bewerken dat alle NL fietspaden met fine_gravel en ook compacted omgezet worden naar “paved” (dwz ik gooi gewoon deze surface tag eruit, want zonder surface veronderstel ik cycleways als verhard). En evt ook gravel, of die laat ik halfverhard. In het buitenland en ook België laat ik het zo, tenzij de Belgen hetzelfde taggen als wij doen. Andere wegtypes als tracks path unclassified e.d. laat ik ongemoeid.

…'k praat even voor Eric, want die heeft nog wat last van dat laatste bier van gisteravond…
Op mijn etrex 30 (instelling fiets en firmware 2.8)
vermijden/niet vermijden
u bochten
tolwegen
snelwegen
onverharde weg
carpoolstroken

Meestal heb ik bij de OFM:
onverharde weg- vermijden
carpoolstroken - vermijden ( om trappen te ontlopen)

Bij de OSM generic in de auto heb ik alleen carpoolstroken- vermijden aan staan om voet-/fietspaden te ontlopen.
Eggie

Bedankt Eggie, op mijn Oregon 600 kan ik in het fietsprofiel carpoolstroken en tolwegen niet meer vinden, die heeft Garmin eruit gehaald.
Kan iemand met een GPSMAP 62 of Oregon 450 aangeven hoe het fietsprofiel er daar uitziet?

Carpoolstroken vermijden op de Garmin is nu synoniem aan access=no of motorcar=no in OSM. Op de OFM verwijder ik dus alle OSM tags motorcar/motor_vehicle/motorcycle=no tags, want daar doe ik niets mee en dat zou de routering van de OFM alleen maar in de war schoppen, want ook met auto als vervoermiddel moet die het gewoon doen.

Alleen motorcar=no tag voeg ik later als “hack” automatisch toe aan gravel fietspaden tbv racefietsers maar daarmee creeer ik dus een probleem met de nieuwe “active routing” op gravel fietspaden.

Hé, goed bezig (zit ik hier op mijn werk, niet gehinderd door het laatste bier van gisteravond).
Off topic geleuter zinvol gemaakt!

Het was me inderdaad de laatste tijd opgevallen dat ik zowel onverhard vermijden als carpoolstroken vermijden uit moet zetten om onverhard te mogen rijden.

Ik vind, omdat de wiki dat vindt, dat [surface=gravel] hartstikke halfverhard is. Het is halfverhard omdat het geen probleem heeft in de regentijd, maar wel een grof wegdek is. Sommige gravels rijden slechter dan vochtig zand.

Het is ons werk om daar waar [surface=gravel] vervangen zou moeten worden door [surface=fine_gravel] dat dan ook te doen. Ik ben al begonnen bij Lage Vuursche. En ten zuiden van Amersfoort.

Eric,

Wanneer moet ik dan compacted gebruiken? Meestal doe ik dat bij die kleiachtige paadjes die langs de zandtracks lopen. Wat ik altijd gravel noemde is dus fine_gravel en dat grovere steentjeswerk (meer grind) gravel?
Eggie

Op een GPSMAP 62 heeft 3.90 nog wel carpoolstroken bij fietsen. 4.80 heeft ze niet meer. Je kan die optie wel aanzetten door direct het profiel te editen. Gevolg is wel dat dan wegen met bicycle=no ook meegenomen worden bij routering.

Typo is aangepast.
De wiki is niet heilig hoor, die kan ook aangepast worden en soms móet die worden bijgesteld.
Surface=fine_gravel is helder, zal ik voortaan als verhard beschouwen (ik kende die tag nog niet, is die onlangs ingevoerd?)

En wat doen we met surface=compacted en shells? Shells komt in feite ook neer op verhard, tracks met compacted in het buitenland zijn vaak half verharde wegen, die wil ik met de ligfiets nog wel eens vermijden ;)).

Het bosgebied ten zuiden van Amersfoort is Peewee’s territorium, daar zou ik maar vanaf blijven :wink:
En ten westen van Amersfoort kom je mij tegen, ik heb jouw fine_gravel al weer door asfalt vervangen (fietspad parallel aan het spoor onder het nieuwe ecoduct Op Hees bv, http://www.openstreetmap.org/?lat=52.144626&lon=5.259726&zoom=18&layers=M)).

Dit is niet fijn gravel :wink:

Dat laatste begrijp ik niet helemaal phicoh. Heb je het over de OFM? Kan je daarvan een voorbeeld geven?

Is surface=pebble correct?

[surface=compacted] zag ik gisteren - toevallig - bij Lambertus. Het is vervolgens mijn aanname dat dit dan gebruikt kan worden voor Let de Stigterpad (Heuvelrug, tussen Doorn en Amerongen, verplichte basiskennis voor iedere fietser, vooral ook gezien de moeite en kosten gemaakt om dit aan te leggen). Maar ik weet niet of Let de Stigterpad inderdaad als compacted staat getagd.
Ander voorbeeld (ook op dit forum bij nieuwe fietspaden genoemd, inclusief een discussie over surface: Hoonaardpad, ZO van Haastrecht).
Of jouw kleiachtige paadjes hieraan voldoen weet ik niet.
Bedenk:

  • ze moeten een behoorlijk glad oppervlak hebben (anders moet het halfverhard worden)
  • geen last van regen hebben (anders moet het halfverhard worden)
  • bijna gelijkwaardig zijn aan asfalt (anders moet het halfverhard worden), want compacted wordt dus binnenkort gewoon verhard.

Ik neem aan dat [gravel] als een verzameltag is gebruikt voor [gravel] en [fine_gravel]. Je kunt dan niet alle gravel vervangen door fine_gravel. Alleen als gravel ‘fine’ is, is het [fine_gravel]. Zie ook de tekst op de wiki bij gravel en fine_gravel.

Grind en scherp grof gravel, tot aan keien toe (als je richting Denemarken, Oostzee, Hanzeroute gaat bijvoorbeeld). Maar ik ken - in Nederland - maar weinig (of geen) cycleways waarbij gravel terecht is. Als het echt gravel is dan zijn dit meestal tracks.

highway=* & surface ~ ‘.(ash|bad|clay|cob|compact|dirt|earth|erde|gr|loam|mud|peb|sand|shell|shotter|rock|turf|unpaved).’ { add mkgmap:unpaved=1 }

Dus “pebble” is onverhard.

Die foto heb ik ergens in Albanïe gemaakt.
Staat nu nog op unpaved, http://www.openstreetmap.org/browse/way/204632398 maar zou heel goed kunnen dat het nu al geasfalteerd is.

Nee, om te experimenteren maak ik zelf even een kaart. En dan ga ik uit van de mkgamp default style, met eventuele wijzigingen om te kijken hoe Garmin daarop reageert.

Nog even vermelden wat die unpaved=2 (geen OSM tag maar een interne tag in de OFM styles) precies doet:

highway=* &  bridge!=* & surface ~ '.*(cob|compact|gravel|shell).*' { add unpaved=2 }

Dwz de wegen met surface=cobblestone (kasseien) compacted (fine_)gravel of shell(s) krijgen een extra markering als half verhard

highway=cycleway & unpaved=2  {set motorcar=no; set motorcycle=no} 

-Fietspaden worden ontoegankelijk in het autoprofiel (alleen op oude toestellen/firmware en Mapsource!)
-Fietspaden worden ontoegankelijk wanneer carpoolstroken vermijden actief is (Basecamp en toestellen met active routing)

Verder krijgen ze een iets ander kleurtje (rood gestippeld op een witte achtergrond)

Ik overweeg nu die laatste regel aan te passen door {set motorcar=no; set motorcycle=no} weg te halen.
Of zo laten voor gravel en cobblestones, en shells/compacted/fine_gravel gewoon als verhard te beschouwen.

Hoe denken jullie erover?

Geen idee, ik kende hem ook niet. Tot na onze studiereis in april.

Yep!
Persoonlijk rijd ik liever op schelpenpaadjes dan asfalt: romantiek, klinkt gezellig en minder last van de boomwortels.

Compacted daarover heb ik nog niet echt een mening. Als ik de wiki lees (die niet heilig is) dan is het verhard. Maar zo lang ik zelfs niet weet hoe Let de Stigterpad is gemapt :confused:

Klopt, ik zou me beperken tot Nederland.
Als we kiezen voor compacted = verhard, dan kunnen we weer corrigeren door mbt:scale=0 toe te voegen waarmee het weer halfverhard wordt.
De vraag is: is compacted in Nederland meestal verhard zoals op de wiki beschreven?

Geen denken aan. Veel te mooi voor Peewee alleen.

Inderdaad we reden afgelopen weekend langs de andere kant. Daar stond nog een stukje asfalt als halfverhard op De Beaufortlaan. Mooi dat het ecoduct nu klaar is. We rijden dat vaak op vrijdagavond in het donker.

Waar ik ook aan twijfel is de LF1 ten hoogte van Petten. Hier hebben ze fine_gravel gebruikt met veel scherp glas. Fietsers die niet met onze tractorbanden rijden klagen hier over lekke banden. Maar ja, om de LF1 om die reden nou als halfverhard te mappen op dat gedeelte?

Ok da’s helder, bicycle=no wordt in de nieuwe routering compleet genegeerd dus die tag kan je eigenlijk niet meer gebruiken met mkgmap.
Op access=no of motorcar=no reageert de garmin alleen in de carpool vermijden stand.
Om snelwegen te vermijden zou je kunnen spelen met de road_class=* road_speed=* parameters, of deze wegen helemaal niet meer routerend te maken zoals ik nu doe. Dat heeft wel wat nadelen, zoals in het buitenland waar je soms wel, soms niet over autosnelwegen mag fietsen. Maar goed, fietsen over snelwegen is sowieso geen pretje dus de OFM stuurt je er gewoon omheen ook al mag je wel fietsen.

Gravel?
http://goo.gl/maps/ryCP9

http://www.openstreetmap.org/?lat=52.048962&lon=5.540682&zoom=18&layers=M

De Schalm (klein) stukje bij het spoor zit in een doorgaande fietsroute RCN .

Dat smalle paralllefietspad heeft veel fijnere gravel. Dat zou dan fine_gravel moeten worden? Voorlopig laat ik het even op Gravel staan.
Ook een beetje Peewee’s gebied.( Fiets zelf daar heel veel.)

Aan dat Let de Stigterpad heb ik ook stukken toegevoegd tijden m’n tochtjes. Zal eens kijken. Beetje van dat oranje/bruine spul.

Zie dat het nu de tag paved heeft meegekregen of helemaal geen tag. Kan ik wel mee leven. (Goed te fietsen: zomer en winter)