Fietspaden in het Vondelpark

Heeft iemand er bezwaar tegen als ik de fietspaden in het Vondelpark in Amsterdam omzet in voetpaden (met bicycle=yes)?

Ik heb een en ander gedocumenteerd in http://www.openstreetmap.org/user/phicoh/diary/19033

Volgens mij moet je er ook mofa=no bijzetten, aangezien snorren er niet mag volgens dit bord.

Ja, dat kan inderdaad geen kwaad.

Niet alleen geen bezwaar, maar ik vind het gewoon een heel goed plan. Doen!

Komende twee weken heb ik mijn eigen agenda. C12 terecht gemapt als fietspad? Terwijl ook deze niet klinken als fietspad, niet bedoeld zijn als fietspad, geen fietspad heten en er niet uitzien als een Duck, sorry fietspad. Je mag er fietsen, maar dan wel op basis van gelijkwaardigheid met voetgangers, of als gast op een voetpad.

Dus mijn agressieve bel staat op dergelijke wegen uit!

highway=pedestrian zou ook nog kunnen, graag ook surface=asphalt erbij zetten als dit nog niet is gedaan. Pedestrian rendert ook beter op mapnik (grijs) zodat je beter het contrast ziet met de gravel voetpaden.

Klinkt als: mappen voor de renderer. :wink:
Fiets er niet ieder jaar, maar in mijn herinnering zijn deze voetpaden te smal voor Pedestrian.

De brede met asfalt kunnen denk ik wel als pedestrian gemapped worden. En dan footway voor de smalle paden.

Blijft over wat er met de gravel paden gedaan moet worden die langs de brede paden liggen. Misschien ook maar footway.


Die zou ik footway laten (zoals ze al gemapt zijn). De brede geasfalteerde straat in het midden idd highway=pedestrian lijkt me het meest van toepassing (staat ook op het bord, voetgangerzone), met bicycle=yes

Een van de redenen dat de changes van clara destijds gerevert waren, was dat de verschillende paden niet meer op hun kleur op de OSM kaart onderscheiden konden worden. Ondanks dat de geasfalteerde paden met bicycle=yes getagged waren.

Ook ik stoorde me aan 3 rode (voet)paden waarvan ik weet dat de middelste door fietsers word gebruikt, een daar dus een blauwe lijn verwacht. Omdat de paden wel correct waren getagged heb ik de verleiding weerstaan om de changes te reverten, dit heeft PaulBe niet veel later alsnog gedaan.

Zolang de rederer nog niet eenvoudig aan te passen is (de CartoCSS style voor mapnik is nog altijd niet in gebruik) blijft het gevaar bestaan dat je changes ongedaan gemaakt worden als het verschil tussen de paden niet zichtbaar is. Het is taggen voor de rederer en in principe not done, maar daar verschillen in de praktijk de meningen over.

Daarom is highway=pedestrian beter dan footway, daarmee maak je duidelijk onderscheid tussen de verharde middenlaan (wordt grijs gerenderd in Mapnik) en de gravel zijpaden (rood gestippeld). Als je alles als footway zou taggen zie je geen onderscheid en dat is er duidelijk wel. Ik denk niet dat dat mappen voor de renderer is, er is wel degelijk verschil in soort weg.

Ik vind het toch wel heel erg dat je zelfs al overweegt om iets wat correct getagd is te slopen omdat het niet mooi gerendered wordt.

Ik ken ‘clara’ niet, dus ik heb het alleen via via gehoord. Maar zoiets werkt ontzettend demotiverend.

Ik hoop niet dat je daadwerkelijk gedemotiveerd word door een verleiding die ik heb weten te doorstaan.

Als je de suggestie van ligfietser aanhoud zal een herhaling van de changes van clara minder waarschijnlijk worden. Het visuele onderscheid is er dan wel.

Dat het reverten van changes demotiverend werk is zeker waar, en daar hebben we niet echt een goede oplossing voor. Je zal dan in conclaaf met de betreffende mapper moeten, en/of de DWG bij betrekken. Maar of daarme je motivatie weer opgekrikt word is geen gegeven.

Bij de mappers borrel van November vorig jaar in Amsterdam was clara aanwezig en we hebben nog gelachen om de “edit war” die het niet was. Iedereen was het er wel over eens dat de changes van haar correct waren, maar ook dat de rendering daarvan de kaart minder duidelijk maakte. Het feit dat de mapnnik style op het moment niet aan te passen is voor osm.org is daarin de grote boosdoener, en is het van belang dat de CartoCSS style in productie gaat zodat er weer actief onderhoud aan de style gepleegt kan worden. Dan is taggen voor de renderer minder nodig omdat de render weer aangepast kan worden.

Dit waren niet mijn changes, maar als het wel mijn changes waren, en de ‘community’ zou blijken te mappen voor mapnik dan zou ik inderdaad wel weg zijn.

Ik vind het echt helemaal niet kunnen. Maar goed, dit waren niet mijn changes, en het was een goede gelegenheid om eens helemaal rond het Vondelpark te lopen.

Even terug.
Waar gaat het nu om?
Fietspaden, die geen fietspaden zijn taggen als voetpad/voetgangersgebied. Prima toch?
Maar als ik kijk naar de foto van ligfietser dan is het middenpad inderdaad pedestrian (breed en als zodanig aangeduid). En je mag er fietsen, dus bicycle:yes. En tenslotte nog surface:asphalt.
De smallere (gravel?) paden zijn footway.
Tot nu toe zie ik het probleem niet. Dit is ook geen mappen voor de renderer, want de middelste grijze paden zijn gewoon pedestrian (met als bijkomend voordeel dat deze dan ook beter renderen en je niet twee footways naast elkaar hebt).

Maar als het er om gaat dat je footway/pedestrian mapt als cycleway omdat het beter rendert, dan…

De gele gravel paden zijn expliciet alleen voor voetgangers, het hele Vondelpark is voetgangersgebied waar alleen op de geasfalteerde wegen ook fietsen is toegestaan. Ondanks dat LF20 er over gaat is het geen cycleway. De keus voor pedestrian ipv cycleway is beter dan de keus voor footway+bicycle=yes.

De toegangswegen naar het Openlucht theater zijn ook geasfateerd en moeten dus ook highway=pedestrian worden, links en rechts daarvan lopen in het begin nog gravel paden expliciet voor voetgangers. Dat is het lastigste stukje Vondelpark om goed te krijgen.

Ik heb alles wat cycleway was omgezet naar pedestrian. Maar er missen nog allerlei details. Ik heb het park rond gelopen en daar kwam ik ook van alles tegen. Dat zal ik binnenkort verbeteren.

Blijft over dat volgens het map features de onverharde paden geen gravel moeten zijn, maar iets als compacted.

Het kon natuurlijk niet lang zo blijven, het zijn weer fietspaden geworden: http://zverik.osm.rambler.ru/whodidit/?lon=4.87055&lat=52.35749&zoom=16

Ik heb Django de Hond via een bericht op dit topic gewezen.

Dat geldt - helaas - voor veel fietspaden.
Kijk eens naar de surface tag op de WIKI: gravel of fine_gravel ?!

Er zijn momenten waarop ik mij schaam mijzelf in eerste instantie “fietser” te noemen. Dit is zo’n moment.
Het wachten is nu op de Telegraaf kop: “Fietsers annexeren voetpaden in OSM oorlog”.