Fietspaden en Paden

Door Peewee32 werdt ik er op gewezen dat ik bij de fietspaden zowel highway als path had getagt en waarom ik dat had gedaan. Ik had geen benul hiervan, en heb het uitgezocht. Als ik een gecombineerd fiets voetpad via Josm, tabblad voorkeuren/wegen/wegen/Gecombineerd fietpad of gescheiden fietspad aanmaak krijg je automatisch zowel een highway als een path.
Ik zou dit alles moeten gaan veranderen, maar die knoppen zitten er toch niet voor niets.
Als je Ttagt volgens het aanmaken van een weg, en via eigenschappen iets toevoegt krijg je inderdaad geen path, en kun je via toegangsbeperkingen bijzonderheden melden of toevoegen. Hoe heurt het eigenlijk?

Parie:D

Even een kleine toevoeging. Ik heb Parie een mail gestuurd omdat ik nogal wat fietspaden (borden G11, G12a en G13) in de buurt van Putten/Ermelo zag die getagged waren als Highway=path. In de history zag ik dat andere mappers deze in mijn ogen terecht hadden gemapt als cycleway. Ik vroeg me af waarom ze nu opeens naar path waren omgetagged?

Waar hebben we het over? zie link. De meeste zijn door Parie omgezet van cycleway naar path en dat lijkt me niet terecht.

Even voor de duidelijkheid: “highway” is de categorie lijntjes waarmee wegen worden ondergebracht op OSM en “path” het soort wegen.
In Nederland is het de gewoonte alle fietspaden als highway=cycleway te taggen, zeker als ze voorzien zijn van een verkeersbord (on)verplicht fietspad of bromfietspad/fietspad.
Ik ben niet zo thuis in de JOSM presets maar ik denk dat de verwarring is ontstaan doordat JOSM een van oorsprong Duitse editor is.
In Duitse steden moeten de fietsers meestal het pad delen met voetgangers:

Daar tagt men dan ook dergelijke wegen als highway=path, bicycle=designated en foot=designated
Maar in Nederland gebruik je dus bij voorkeur highway=cycleway.

Ik zou de NL Kaarteigenschappen op de wiki volgen. Onder “Wegen”even naar benden scrollen naar highway | cycleway. Ik geloof dat de meeste mensen het zo taggen in Nederland.

Of kijk hier (want het is een stuk overzichtelijker): http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:The_Netherlands_roads_tagging#Overige_wegen_en_paden

JOSM presets zijn niet heilig. Zoals ligfietser zegt, de versie die ingebakken zit, volgt de Duitse inzichten (op basis van andere regels voor het gebruik van fietspaden). Als men andere presets laadt, dan krijg je andere tags.

Mensen die Potlatch gebruiken zullen highway=cycleway gebruiken bij fietspaden (want dat zijn daar de standaardwaarden).

Omtaggen van =cycleway naar =path en bicycle=yes/designated zou ik zeker niet doen.

OK bedankt, ik ga het aanpassen. Peewee32 bedankt voor de les.

Graag gedaan. Zoals ik in de mail al aangaf kan ik wel helpen mocht het niet helemaal lukken of te veel werk zijn. Met zo’n overpass querie de data ophalen en daarna in JOSM bewerken zal denk ik het snelst gaan.

Als je toch bezig bent en lokale kennis hebt kijk dan ook eens naar die tag foot=designated op een aantal van deze wegen. Geen idee of dat ook door de JOSM preset komt maar ik vermoed dat voor de meeste fietspaden niet ook nog met borden aangegeven is dat je er moet/mag wandelen Ik heb ze in ieder geval niet gezien maar dat kan ook komen omdat ik meer op fietspaden let :wink: Dat je op de meeste fietspaden mag wandelen maakt het immers nog geen foot=designated.

Ik gebruik ook JOSM maar blijkbaar heb ik nooit met presets gewerkt. Ik klik meestal gewoon op het lijntje en kijk in het tag venster wat de huidige tags zijn. Afhankelijk van de situatie klik ik dan op “toevoegen”, "bewerken"of “Verwijderen”.

Misschien goed te weten dat de Android App Osmand al deze path met bicycle=designated nu opeens anders (zwart/bruin stippellijn) rendert dan highway=cycleway (blauwe stippellijn). Deze renderer interpreteert het dus eerder als een pad dan een fietspad.

Yep. Als ik in JOSM (Engelstalig) kies Presets | Highways | Ways | Combined Foot- and Cycleway, krijg ik vanzelf gratis foot=designated en segregated=no mee.

Als je kijkt naar het bord die men erbij heeft gezet is dat een fiets met voetgangers eronder (d.w.z., ze mogen door elkaar lopen i.t.t. de fiets naast de voetganger wat segregated=yes krijgt).

Als je Ways | Segregated Foot- and Cycleway kiest dan is het weer foot=designated maar met segregated=yes, natuurlijk.

In Nederland, tenzij er een aparte stukje is met het bord voor voetgangers, is het altijd gemengd (en ik ben het er ook mee eens dat we dat dan niet apart hoeven aan te geven, want het is m.i. niet “designated” als er geen bord is. De meningen verschillen wat dat laatst betreft.

Edit: Ik heb een eigen JOSM Preset (van noordfiets, dank!) met de NL presets: zie hier http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=255664 #29

Het afgelopen jaar heb ik ook een keer of twee de “Duitse methode” gevolgd en een fietspad als:
highway=track;bicycle=designated;motor_vehicle=no
ingevoerd.

In dit geval was het een landbouwweg (zand, gras in het midden, komt overeen met tracktype grade3 of grade4).
Er stond het blauwe ronde bord met een fiets langs de track.
Er waren sporen van landbouwverkeer, geen sporen van fietsers en het was geen doorgaande route.
Er was ook geen aansluitend fietspad.

Het klopt niet met de richtlijnen, maar behalve het bord was er niets dat op een fietspad leek en zo was ook duidelijk niet in gebruik.

Is dit een situatie (landbouwweg met het rond blauwe fietsbord) die je jullie vaker tegen komen of zijn het uitzonderingen?