Fietsstroken met of zonder doorgetrokken streep

Ik geloof dat het antwoord nee is, maar …

is er een manier om onderscheid te maken tussen fietsstroken met een doorgetrokken streep als scheiding van de rijbaan en fietsstroken met een onderbroken streep?

Hi, fietsstroken met een onderbrokenstreep hebben slechts een informele onderbouwing, terwijl de doorgetrokken streep niet door andere bestuurders mag worden overschreden. Fietsstroken hebben in Nederland een wettelijke status. Er mag niet op of naast stilgestaan of geparkeerd worden, bij een doorgetrokken streep mag er door niet-fietsers geen gebruik van gemaakt worden. Fietsstroken worden gedefinieerd in artikel 1 (Lid N) van het RVV 1990.
Ik zou denk ik slechts stroken met een doorgetrokken markering taggen als zodanig, de andere optie beloofd veel maar beidt weinig houvast en je kunt nog steeds geconfronteerd worden met een stilstaande auto, moet je nog de rijbaan op tussen het andere verkeer.
Het onderscheid is IMHO dat de doorgetrokken getagd worden, de andere niet.
Greetz

Er is (tot nu toe in ieder geval) inderdaad geen mogelijkheid om dit onderscheid te maken. Ze krijgen beide de tag cycleway=lane.

M.a.w. ook op een fietsstrook gemarkeerd met een onderbroken streep mag je je auto niet stil zetten. Daar is niks informeel aan. Het klinkt alsof je in de war bent met een fietssuggestiestrook (cycleway=shared_lane)

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsstrook

Ik tag fietsstroken met en zonder doorgetrokken streep als cycleway=lane. Ik maak hierin geen onderscheid. Op zich is het natuurlijk eenvoudig daar een tag voor te gebruiken maar dan moeten we daarover afspraken maken.
Fietssuggestiestroken tag ik inderdaad als cycleway=shared_lane.

Pas sinds de webkaartje voor fietsers ben ik dat gaan doen. In het begin had ik de lane en shared_lane verwisseld dus het kan zijn dat je sporadisch een verkeerd getagde (shared) lane van mij tegen gaat komen. In dat geval… gewoon aanpassen. :wink:

De laatste maanden voer ik de shared_(lanes) in OSM in maar ik vraag me wel eens af waarom. Wat hebben we aan deze informatie? OK ik begrijp dat andere weggebruikers (mn automobilisten) iets meer rekening met fietsers gaan houden (bewust of onbewust) maar afgezien daarvan… wat heb ik als fietser hieraan? Ga ik een route plannen speciaal over deze wegen of juist niet? Wat zijn de voordelen voor mij als fietser dat deze wegen in OSM staan? Waarom zou ik niet andere wegen kiezen om mijn route overheen te laten lopen?

Kortom: weet iemand welke kenmerken deze wegen (meestal) hebben op basis waarvan ik zou bepalen daar wel of niet overheen te fietsen?

Ik tag lanes, omdat die (in de stad in ieder geval) meestal alleen daar aangelegd worden waar een bovengemiddeld aantal fietsers rijdt. Dus dan zijn de doorgaande routes beter zichtbaar op de OCM. (Hier betekent route dus iets anders dan recreatieve route!)

Ik tag shared_lanes, omdat er dan minder kans is dat iemand die het verschil niet kent tussen een fietsstrook en een fietssuggestiestrook er lanes tagged.

Dank. Dat zou betekenen dat wegbeheerders dus op doorgaande fietsroutes eerder een lane/shared_lane zouden aanbrengen. Ik had al wel een beetje zo’n vermoeden maar ik moet wel zeggen dat ik ook wegen zie met shared_lanes waarvan ik denk dat daar geen hond fietst. Weet jij of er ergens richtlijnen zijn voor wegbeheerders waar ze wel/niet deze belijning aan moeten brengen? en eh … wat is OCM?

Eens. :slight_smile:

Fietssuggestiestroken zijn eerder bedoeld om de snelheid van automobilisten te beïnvloeden dan de fietser te plezieren. De Fietsersbond is geen voorstander van deze “nepstroken”.

Ze zijn vaak te vinden op 60 km wegen buiten de bebouwde kom. Ik probeer ze waar mogelijk te vermijden (op de fiets) omdat mensen toch vaak vrij hard blijven rijden op dit soort (bochtige) wegen.

Suggestiestroken hebben geen wettelijk status, hoeven niet aan specifieke eisen te voldoen (al zijn er wel aanbevelingen); auto’s mogen gewoon staan of zelfs parkeren op de strook (als er geen andere beperkingen zijn op de weg) i.t.t. echte fietsstroken.

Zie ook de discussie hier.
Richtlijnen zijn te vinden in publicaties van het CROW.
Zie ook de wikipedia pagina over fietsstroken.

OCM = OpenCycleMap oftewel dat waar de tiles voor de fietskaartlaag op www.openstreetmap.org vandaan komen.

Frankl2009 en cartinus dank voor de reactie. Vooral de link naar eerdere discussie was verhelderend. Die heb ik om een of andere reden gemist. Ook ik tag tegenwoordig die suggestiestroken en de lanes. Gisteren nog een aantal “lane” omgezet naar “shared_lane” . Er was geen fietssymbool op de weg te bekennen. Ik heb de betreffende mapper geinformeerd.

Mooi dat de OCM de lanes laat zien. Gelukkig doet de OFM dat tegenwoordig ook.

Ik denk dat ik maar eens een analoge map met insteekhoezen met voorbeelden en de tagwijze aan ga leggen, om snel een wijze te controleren. Ik heb wel eens wat bedoelen ze en waar vindt ik nu snel de juiste link.
Een soort controlemap, een tweede analoge scherm. Soms draait het voor mijn ogen.