Fietsknooppuntennetwerk Verwijsbord Informatiepaneel

Als men een informatiepaneel niet op de plaats van een Knooppunt zelf heeft geplaatst (kunnen plaatsen), is er soms wel daar een verwijsbord (met richting en, vaak, afstand). Hoe geven we dat aan?

Misschien relevant is het volgende.
Op talk-nl heeft Dirk Bussche de vraag gesteld naar de verwijsborden “Centrum”.
Zijn voorstel: een additionele relatie met tags:

network:rcn
note:centrumverbinding {naam plaats}
route:bicycle
type:route

LDP antwoordde dat je dit met state=connection moet uitbreiden.

Er zijn ook verwijsborden naar andere relevante dingen voor (toeristische) fietsers zoals “Fietscafe” en “Fietshotel”. Deze additionele relatie zou je een tag kunnen meegeven: note:Fietshotel of note:Fietscafe

In dezelfde lijn zou je waar nodig (=aanwezig in het veld) voor een verwijsbord naar een infopaneel een relatie kunnen maken met note:Informatiepaneel knooppunt{nr}

Zijn er bezwaren te bedenken?

Hallo Frank,

Zou je dat, bij wijze van voorbeeld ergens kunnen doen, waar dat nodig is/zou zijn? Eigenlijk zou 'k misschien liever zien dat die borden gewoon aan de networkrelatie worden toegevoegd. Om het bestaan ervan te bevestigen (het wordt dan eenvoudiger om ze af te halen met Overpass) en om aan te geven dat ze bij dat netwerk horen/dat de informatie die erop staat betrekking heeft op dat netwerk.

Bezwaren tegen een extra route kan ik niet zo meteen bedenken, maar ik ben er ook niet van overtuigd dat ze nodig zijn.

Polyglot

Hier is een voorbeeld in Hernen, SRAN knp 68 (Kasteel Hernen).

Er zijn vier routes vanaf knp 68: 67-68, 68-69, 68-71 en 68-86.

Komend vanuit de Dorpsstraat (vanaf knp 71), zijn er op de kruising (Node #44028135) routeborden richting 67 (linksaf), 69 (rechtdoor) en 86 (rechtdoor). De routeborden geven zo aan dat knp 68 is bereikt.

Er is een verwijsbord naar het informatiepaneel, (richting 69/86, De Dreef in). Het informatiepaneel zelf is hier (nog) niet zichtbaar.

Verderop, bij Node #44021557 (De Dreef | Flerdeweg), zijn er routeborden voor knp 69 (rechtdoor) en 86 (linksaf de Flerdeweg in). Het informatiepaneel van knp 68 (Kasteel Hernen) is daar ook, met (zoals gewoonlijk in SRAN) een kaart, naam van het knooppunt en wat informatie over de omgeving.

Als je in omgekeerde richting vanaf knp 69 komt (over De Dreef), zijn de routeborden op deze kruising: rechtsaf knp 86, rechtdoor knp 67 en knp 71. M.a.w. dit is volgens de routeborden ook knp 68, want er is geen routebord meer naar knp 68.

Hier dus beide nodes aangegeven met knp 68, zoals de routeborden aangeven.

Vanaf Node #44028135 zou er een additionele relatie gemaakt kunnen worden. Die is niet strikt nodig als je de routes 68-69 of 68-86 volgt (want je komt er zelf langs). Als je route 68-71 volgt, en toch langs het infopaneel wilt komen, zou het wel helpen.

E.e.a. is nog niet in OSM verwerkt volgens de laatste inzichten.

Hallo,

Ik heb in deze changeset (http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/13672738) gedaan wat ik ermee zou doen.

Ik heb een aparte node gemaakt voor de kaart, of deze wordt toegevoegd aan de networkrelatie, laat ik in het midden. Ik heb het wel gedaan, omdat het dan eenvoudiger is om alles wat met het knooppuntennetwerk te maken heeft, ineens af te halen met iets als Overpass API.

Het lijkt me niet nodig om een extra relatie te maken. Stel dat iemand een kaart afgedrukt heeft adhv OSM-gegevens, dan staat die kaart daar normaal gesproken op. Hetzelfde geldt als iemand een elektronische versie op bv. OsmAnd gebruikt. Iemand die echt langs die kaart wil, kan zien dat er één staat een beetje verderop. Natuurlijk, is het zo dat als die al een kaart heeft, dat de kaart bij het knooppunt overbodig is… Als hij geen kaart heeft, tja dan komt ie er ook niet achter dat wij daar een extra relatie op voorzien zouden hebben… Aangezien hij in Nederland onderweg is en daar bijna standaard een kaart bij de knooppunten staat, zal hij dan zelf op het idee moeten komen om die omweg te maken.

Een lange uitleg om te zeggen dat ik vind dat het volstaat als we een knooppunt aanmaken voor die kaart/dat informatiepaneel op de plaats waar het staat.

mvg,

Jo

OK. Ga ik ook proberen.
Zou de JOSM map style aangepast kunnen worden zodat een knooppunt kaart beter opvalt (b.v. node # 1994530523 valt nu helemaal weg bij landuse=grass).

Bedoel je dan in die stijl die ik gemaakt heb voor de fietsknooppunten? Daar kan ik één van de tags expliciet mee laten weergeven. Het symbool zelf valt mij wel op. Landuse grass wordt bij mij niet heel erg groen getoond. Contrast genoeg tussen dat gifgroen en de rest hier. Heb jij nog andere stijlen ingeschakeld staan?

De standaardstijl van JOSM aanpassen ligt wat moeilijker, vrees ik. Maar ik vind dat icoon wel passen, eigenlijk.

Jo

Ja, dat bedoelde ik. Nee, ik heb geen andere stijlen ingeschakeld. Zie jij node # 1994530523 met een Mapnik achtergrond in JOSM? (ik heb dat meestal aan; ook met OpenCycleMap als achtergond valt dat node niet echt op.

Oh, nu ben ik mee. Ik heb gewoonlijk Bing op de achtergrond. Als ik wil weten hoe het er op Mapnik uitziet of op OpenCyclemap, dan doe ik alsof ik wat ga afhalen van de server. Je kan zelfs schakelen met dat ±teken. Wat mij betreft mocht hikebikemap.de daar ook nog bij…

Ik heb de stijl aangepast. Probeer ook eens in en uit te zoomen op Arnhem-Nijmegen en de Achterhoek en laat me weten wat je ervan vindt. Ik heb een nieuw trucje geleerd… Ik heb ook een stijl gemaakt voor OV (Public Transportation). Probeer die 's uit op haltes van De Lijn in de buurt van Leuven! Alle relevante data wordt getoond op andere lagen in verschillende kleurtjes. Elke zone wordt ook in z’n eigen unieke kleur weergegeven.
Zo zie je meteen bij welke haltes er nog wat te weinig gegevens voorhanden zijn.

Groeten,

Jo

Misschien als je bij de nodes voor de netwerkkaartjes laat zien welke knooppuntnummer het is? (Ik gebruik note ipv rcn_ref, anders heb je weer een knooppuntnummer op de (Mapnik) kaart).

Heb je die stijl uitgeprobeerd? Ik weet eigenlijk niet of die automatisch wordt bijgewerkt in JOSM, als ik die online wijzig. Ik heb voor nodes met information=map de note tag zichtbaar gemaakt vanaf zoom level 13.

Groeten,

Jo

Is inderdaad nog niet zichtbaar. Bij de laatste veranderingen kreeg ik het ook niet meteen te zien.

Iets anders.
Bij node # 44619189 (FRN SRAN knooppunt 26 Driel) zie je een vaak voorkomende situatie. De routes 26-32 en 26-27 lopen langs de dijk; bij de splitsing, de dijk af (Kerkstraat in) is route 26-33. Een infopaneel voor knp 26 staat onderaan de dijk (veiliger om af te stappen). Iemand die direct fietst van 27 naar 32 of omgekeerd hoeft de dijk niet af en weer op, maar zou direct door kunnen fietsen. Hij/zij wordt echter wel zo gestuurd. Hoe lossen we dit op?

Je kan vanop het kruispunt waar de routes samenkomen het bord met de kaart zien staan. Ik zou daar verder niets mee doen. De routes eindigen allemaal in 1 punt. Dat lijkt me goed zo. We moeten het ook niet ingewikkelder willen maken dan het is. Ik heb je note tag omgezet in een tourism=map.

Ik krijg de indruk dat in Nederland het bord met de kaart als de locatie van het knooppunt wordt beschouwd, terwijl dat, wat mij betreft, eerder een accessoire is. Dit is waarschijnlijk te verklaren door het feit dat dat het enige ‘attribuut’ is waar het knooppuntnummer expliciet op vermeld staat in Nederland.

Wat wel nog moet worden uitgeklaard is, of we de nodes van die kaarten willen opnemen in de networkrelaties. (Voor mij hoeft het niet - weer extra werk om m’n script aan te passen), maar het kan wel. Ze horen er per slot van rekening wel bij.

Wat dat knooppunt betreft, behoort die bushalte met dat hokje bij lijn 76? Er tegenover is volgens mij ook een bushalte zonder hokje.

Jo

Hoe de knooppunten zelf zijn aangegeven hangt van de uitvoering van een netwerk af, ook in Nederland. In FRN SRAN staat het knooppuntnummer inderdaad op een informatiepaneel (met kaart e.d.). Er is dan alleen één nummer te vinden. In de beschrijving van een van de meer noordelijke netwerken wordt duidelijk gemaakt dat het informatiepaneel aangeeft waar het knooppunt is.

In FRN Rivierenland echter heb ik geen informatiepaneel met een kaart gezien; de knooppuntnummers zijn op een klein bord net zo groot als de routeborden (zoals geloof ik ook in België); en ze staan op de fietspaden op beide kanten van de weg. (Wordt dus twee keer aangeven, zoals jij het ook steeds uitvoert.)

Ik en anderen waren/zijn gewoon om het informatiepaneel te beschouwen als de locatie van het knooppunt. Dat maakt het mappen veel eenvoudiger (maar geeft een probleem bij het routeren als je steeds op het netwerk door wilt fietsen).

Wat dat laatst betreft, of een toeristische fietser zo blij zal zijn om door een (toekomstig) navigator steeds van de dijk gestuurd te zijn is maar de vraag. Het ging mij dus in dit geval niet om de locatie van het informatiepaneel maar om de effecten op het routeren.