Knooppunten toevoegen aan open fietsmap

Beste mensen,

Als nieuweling heb ik pas eens de openfietsmap Benelux gedownload en op de pc gezet in Basecamp.
Het ziet er geweldig uit. Complimenten.
Maar, nu zou ik graag de knooppunten fietsroutes van NL en BE ook op de kaart willen krijgen.
Zijn er mensen die mij kunnen vertellen hoe ik dat voor elkaar krijg en hoe ik dat op mijn Garmin GPSMap 62st kan krijgen?
Ik heb al flink wat gezocht op internet, maar ik kom er gewoon niet goed uit.
Enige hulp is dus welkom.

Alvast bedankt
Joep

Ik weet niet waar je woont (en maakt denk ik niet zoveel uit), maar heel veel fiets-knooppunten staan ook al op de kaart (helaas niet allemaal).
Ikzelf ben bezig ze ook toe te voegen in mijn gebied (rond gouda, → reeuwijkse plassen en krimpenerwaard.). Ik zet dus op de locatie van het knooppunt voeg ik een tag toe (in advanced mode, potlatch) met tag: rcn_ref en als content dus het nummer van het knooppunt. (wat ik zelf had gedaan is even kijken hoe een al bestaand knooppunt is ingevoegd)
Wat ik zelf niet snap, is het toevoegen van fietsroutes van knooppunt naar knooppunt. (daar zie je dus ook verwijzingen soms bij bestaande knooppunten staan)

Maar ik denk dat er wel een paar experts hier zijn (o.a eggie, ligfietser, bikepc) die het nog beter dan mij kunnen vertellen. :wink:

Nu ik je vraag nog eens goed lees, bedoel je toevoegen op de Openfietsmap, of wil je die knooppunten gewoon op je GPS kunnen zien?

Die knooppuntenroutes staan ook op de kaart.
Mocht je die routes niet herkennen, het zijn de blauwe stippellijnen op de kaart:

Hoi Johanmyst,

Misschien even verduidelijken:
Ik zou graag via basecamp de knooppunten willen zien, daartussen een leuke route maken en daarna deze routes, met knooppunten, exporteren naar mijn GPSMap 62st.
Uit het antwoord van Ligfietser begrijp ik dat ze dus als route al op de kaart staan. Misschien dat ik het dan niet helemaal gesnapt heb, maar dat krijg je als je nieuweling bent…:slight_smile:
Ik woon zelf in Brabant, maar wil binnenkort even lekker kamperen in Overijssel en daar lekker wat fietsen. het zou dus mooi zijn als ik de knooppunt nummers ook ergens zou kunnen zien.

maar alvast bedankt voor jullie reactie
Goeten
Joep

Hallo Sedo!

Die knooppunten staan ook op de kaart. Kijk bijvoorbeeld eens goed in het door ligfietser geplaatste plaatje ( http://sites.google.com/site/openfietsmap/downloads/bnl_full/full.png ) op het kruispunt met de LF4 staat een blauw cirkeltje met 66 erbij.

Dat is knooppunt 66.

Als je wilt wat jij wilt moet je eerst even je basecamp updaten naar mapsource (gratis als je basecamp al hebt, stomme is dat basecamp ook gratis is…)

http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=209

Daar kun je mapsource installeren.

je kunt dan in mapsource op het routelogotje klikken (drie zwarte vierkantjes met lijntjes ertussen, midden-boven in mapsource), en je kunt dan vervolgens op de knooppunten klikken die je wilt fietsen.

Die kun je dan naar je garmin sturen.

In Basecamp staan die knooppunten ook, zie screenshot (is gemaakt met Basecamp).
Het kan zijn dat die te klein zijn, dan moet je het lettertype vergroten in je instellingen.

Alleen sedo wou een route maken, ik weet niet of dat ook in basecamp kan.

Tuurlijk kan je een route maken in Basecamp alleen hier moet je wel rekening houden met andere instellingen.
Als je die specifiek langs knooppuntroutes wilt laten lopen, moet je tolwegen vermijden aanzetten. Tolwegen vermijden kan in Basecamp helaas niet meer in het fietsprofiel, dus moet je de auto als vervoermiddel kiezen. Snelwegen ed NIET vermijden. Verder carpoolstroken ook niet vermijden tenzij je alleen op asfaltwegen wilt fietsen (let op, carpoolstroken vermijden staat ook nu standaard op ingeschakeld in het fietsprofiel in Basecamp, dus beter altijd hier auto als vervoermiddel kiezen).

Als je de route exporteert naar je GPS gaat die zelf weer een route uitrekenen op basis van de instellingen van het toestel zelf.
Het vervelende is dat dat nu bij Garmin helemaal niet gelijk is aan de route van Basecamp.

Kies je auto als vervoermiddel dan vermijdt die standaard de niet geasfalteerde wegen dus je moet hier juist wel fiets als vervoermiddel kiezen (tenzij je een Etrex 20 of 30 hebt die reageren weer anders).
Kortom je moet bij ieder toestel maar wat experimenteren met de instellingen want dat verschilt per toestel.

Ligfietser is en blijft de grootste expert!