wegclassificatie

Hier http://www.openstreetmap.org/?lat=52.37107&lon=5.82292&zoom=17&layers=M staat de Van Petersom Ramringweg nog als tertiary en 1-richting.

De feitelijke situatie:

Aan beide zijden is een meter of 10 verwijderd en opgevuld met grond;
Aan beide kanten is het asfalt afgesloten met een hek met een hangslot;
Geen bebording.

De weg is dus duidelijk uit circulatie genomen, maar ligt er grotendeels nog wel.

Hoe hier mee om te gaan?

Peter

-Aan beide zijden kan je aan het begin een node intekenen met barrier=gate
-highway=tertiary veranderen in service of unclassified
-access=no toevoegen aan de weg

Dank.

Peter

Kun (en mag) je als voetganger nog wel over deze weg?
In dit geval zou ik bij de tag access=no aanpassen naar foot=yes;bicycle=no;motor_vehicle=no (of iets soortgelijks).

Ik ken een aantal voorbeelden waar een oud verhard fietspad nog onderdeel van een wandelroute is.
Er is dan een stuk asfalt weggehaald, zodat fietsers er niet meer over gaan.
Een rood/wit gestreept hek staat er om de fietsers te weren. Voetgangers kunnen en mogen er dan nog wel overheen.

En aangezien een plaatje meer zegt dan duizend woorden, een link :
http://maps.google.nl/maps?q=beekweg,+venray&hl=nl&ll=51.537597,5.94496&spn=0.000554,0.002789&sll=52.469397,5.509644&sspn=4.959992,9.887695&hnear=Beekweg,+Venray,+Limburg&t=m&z=19&layer=c&cbll=51.537597,5.94496&panoid=E1R65uF9eE3Dxh_qRc1lSw&cbp=11,354.65,0,13.15

Bij dit voorbeeld lijkt de 3dshape data (de witte lijnen wijzen meestal op niet ingetekende onverharde paden) er op te wijzen dat er drie paden op deze weg uitkomen.
Als voetganger (en misschien fietser afh. van de algemene regels in het bos) kun je dan toch gebruik maken van deze weg.

Vanmorgen honden uitlaten lekker gecombineerd met wat tracks maken.

Het resultaat is te zien op:

http://www.openstreetmap.org/?lat=52.36907&lon=5.82322&zoom=16&layers=M

Zoals ik al eerder schreef is er GEEN specifieke bebording bij deze weg, dus geldt volgens mij de standaardregel die hier geldt: Vrij wandelen op wegen en paden.

Ik heb echter de indruk dat het pad hoofdzakelijk gebruikt wordt door wilde zwijnen en herten. :slight_smile:

Als wandelpad ligt het ook niet echt voor de hand, omdat er parallel aan een (ruiter)pad en een fietspad loopt.

Zoals je kunt zien is er:
1 kruisend pad, de zuidelijkste;
1 pad wat eindigt op een grasveld;
1 pad wat aansluit op het asfalt.

Een keuze voor alleen toegankelijk voor voetgangers is dan nog een serieuze optie, maar gezien de alternatieven hiet voor de had liggend.

Hoor graag een reactie.

Peter

Als het smalle paden zijn, zou ik de paden als highway=path;foot=yes taggen.
Bij een track verwacht je dat het pad breed genoeg is voor een voertuig (bv. tractor).

Zelf gebruik ik de access=no tag in een natuurgebied alleen als er een verbodsbord is.
Of het daadwerkelijk in gebruik is laat ik niet al te sterk meewegen bij de access tag.

Als het hek de toegang tot de weg echt blokkeert en er kan niets er gemakkelijk langs, dan lijkt de me de access=no tag de logische keuze.