Wegclassificatie van binnelandse wegen

Het valt me op dat vaak wegen in nederland onterecht een te hoge classificatie krijgen.

Ik begrijp dat veel mappers hun eigen straat heel belangrijk vinden, maar zo kreigen we in NL veel meer hoofdwegen dan andere landen. De conventies staan hier: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:The_Netherlands_roads_tagging en zijn in de 3 landen (NL BE DL) en zijn buiten de bebouwde kom:

Highway=
Motorway:
In alle 3 de landen de autosnelweg
Trunk:
In alle 3 de landen de autoweg

Primary:
DL: Alle B-wegen die geen autoweg zijn
NL: Alle N-wegen Met nummer <401 die geen autoweg zijn. (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:T … ds_tagging)
BE: Als ik de kaart bekijk de N-wegen met 2 cijfers, oftewel N nummers <100 die geen autoweg zijn.

Secondary
NL+BE: Alle overige N-wegen
DE: De L-wegen

Tertairy:
NL+BE: Andere belangerijke wegen
DE: Alle K-wegen

Op veel plekken gaat het verkeerd (zo verhoogde ene Niels een notabene door mij als eerste ingetekende weg neervoortse dreef dit weekend naar secondary, wat het echt niet verdient http://www.openstreetmap.org/?lat=51.46339&lon=5.59436&zoom=16&layers=M)), en het lijkt me goed om daarom eens te gaan Handhaven.

Mischien daarom hier een Sticky van maken?

Het valt mij ook vaak op dat wegen een hogere status hebben dan volgens de wiki zou moeten.
Nou ga ik maar eens wat gewaagds zeggen: het is de schuld van de renderer…

Als je naar pakweg zoom 11 gaat blijft er een aderstelsel van blauw en rood over.
De secundary wegen verdwijnen een beetje in de achtergrond. En sinds de import van landuse
verdwijnen de groene primary wegen helemaal uit het beeld. ( groen is een foute kleur voor een weg ! )
Ik kan me dus voorstellen, zonder dat ik het daarmee goedkeur overigens, dat mensen wegen taggen
om ze in het kaartbeeld zichtbaar te laten blijven. Zodat het lokale belang dat men er aan hecht zichtbaar blijft.

Taggen voor de renderer is natuurlijk niet goed. Maar in hoeverre zou de kleurkeuze van Mapnik
van invloed zijn ? En zou je de striktere handhaving van een correcte wegstatus niet kunnen bevorderen door
een betere kleurkeuze?

(voorbeeld:

Wat zou je bijvoorbeeld met de volgende weg doen?
http://www.openstreetmap.org/?lat=53.0030250549316&lon=6.383056640625&zoom=13
De N919 staat hier als primary. Dat is overdreven, en zou ook secundary moeten zijn.
Maar het belang voor het lokale verkeer is wel weer erg hoog, het wordt veel gebruikt om vanuit Drenthe naar Friesland te gaan.
De provincie deelt deze weg gedeeltelijk opnieuw in tot +/- erftoegangsweg. De status zou dan deels
tertiary worden , terwijl het N nummer blijft.
Maar als kaart ( visueel dus ) komt de rode lijn overeen met de gebruikerservaring.

)

Ik ken de details natuurlijk niet, maar ik maak uit jou verhaal op dat de provincie liever heeft dat men via de autoweg N381 te rijden. Ik zou dus de weg idd in status verlagen. Zolang hij zijn N-nummer houd blijft hij natuurlijk secondary.

Ik neem aan dat je met groen voor primary eigenlijk groen voor trunk bedoelde. Dat vond ik nou ook altijd een onhandige kleur! ik snap de keus wel, ze hebben de kleur gezogd die het dichtst bij het blauw van de snelwegen zat.

Toch denk ik dat gebruikers het prettig vinden om een overzicht te hebben van de hoofdwegen. Allemaal heelerg rode secondaire helpen daar niet bij.

Zo is dit een echte primary, grote weg met dubbele streep:
http://maps.google.nl/?ll=51.524341,5.656936&spn=0.026648,0.055189&t=m&z=14&layer=c&cbll=51.524341,5.656936&panoid=j_j–6O3kDhLJBMh9VrM5Q&cbp=12,0,0,0

http://maps.google.nl/?ll=53.028497,6.398415&spn=0.025758,0.055189&t=m&z=14&layer=c&cbll=53.028497,6.398415&panoid=pqs2hzuPp8AcovLwirsFEQ&cbp=12,319.27,0,4.06
Dit is dat zeker niet.

Ik wordt eerlijk gezegd graag ook geinformeerd over wat voor weg ik over ga rijden als gebruiker.

Het probleem is ook dat het een domino effect heeft. Als je de verhoogde status bij de ene weg toestaat, denken andere gebruikers van hey, dat doe ik ook met mijn weg, want die en die andere weg heeft ook primary. Zo worden vervolgens alle tertairys naar secondair gebracht, en alle unclassified die niet doodlopen naar tertairys en verliest het zijn doel.

Ik vraag me af hoe blij de bewoners van die huizen van die weg zijn met al dat verkeer.

Oops, ja ik bedoelde groen voor trunk. Autowegen die nu vrijwel onzichtbaar zijn …
Ik had trouwens snelwegen rood gemaakt, trunk oranje, primary geel, secundary blauw en tertiary groen.

Even ter verheldering : ik ben het volkomen met je eens. Ik heb al eens stiekum sluipwegen weer in status verlaagd :roll_eyes:
En er lijden vele dorpen onder de tomtom terreur die zware combinaties rustig door dorpjes stuurt waar ze de huizen laten scheuren.
Iets onder de N919 ligt Appelscha. De weg daar doorheen noemen ze secundary. Is alleen geen N-weg, dus moet strict genomen op tertiary.

Mijn punt is: goed plan, groot voorstander, maar eigenlijk moet je dan ook iets aan de renderer doen. Want mensen zullen toch het belang van een weg af blijven lezen aan de kleur op de kaart. Dat is niet goed, maar zo werkt het wel.
Helaas ligt Mapnik buiten onze invloedssfeer …

Ja hoewel ik een iets ander kleurenschema zou nemen.

Rood voor snelweg, Oranjerood, beetje de kleur die google bij snelwegen neemt dan voor autoweg, primary zou ik paars doen, secondary blauw en tertairy lichtgeel.

Dit omdat geel en oranje ook niet de duidelijkste kleuren zijn.

maar we zijn eigenlijk al soepel in nederland. We hebben (autosnelwegen en autowegen daargelaten, dat zegt iets over de verkeersregels) eigenlijk 5 soorten wegen in nederland:

Rijkswegen (N1 t/m N99)
Hoofd Provinciale wegen (N175 t/m N400)
Lokale Provinciale wegen N400+
Hoofdverbindingswegen
Overigewegen

Catogorie 1 en 2 pakken we als primary catogorie 3 als secondair 4 als tertair en 5 als unclassified. Dat is al verschrikkelijk soepel als je bijvoorbeeld naar duitsland kijkt. Daar is de Bundestrasse (de B-wegen) oftewel de wegen van de bond=het rijk in nederland de primaire, maar de Landesstrasse de L-wegen oftewel de wegen van het Land, vertalen we voor de duidelijkheid naar deelstaat in het nederlands, al secondair. De Kreiswegen, de wegen van het kreis, de lokale wegen zijn daar tertair. Als we dus als de duitsers zouden doen zou Rijkswegen (N1 t/m N99) primair zijn, Hoofd Provinciale wegen (N175 t/m N400) secondair en Lokale Provinciale wegen N400+ tertiar.

Dus we zijn al soepel door alles op de rijkswegen na eentje omhoog te laten schuiven. (zeker omdat we niet zoveel rijks N-wegen hebben die geen autoweg zijn). Het onderschijd tussen rijksweg en hoof provinciale weg maken we dus al niet. Als we nou ook nog de lokale provinciale wegen de primaire weg intrekken en de ongenummerde wegen de secondaire weg gaan we in mijn ogen echt te ver.

Maar daarom wil ik graag dit topic als sticky zodat gebruikers als niels niet zomaar allerlei lokale rotweggetjes secondary worden.

Ik ben het met jullie eens dat dit onderscheid onomstotelijk vast moet liggen.
De pagina die TMHO het meest gebruikt wordt als naslagwerk is http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Kaarteigenschappen.
Ik zal het door jullie beschreven onderscheid zeer binnenkort in deze pagina verwerken.
Ook missende wegtypes zoals Cyclestreet moeten nog toegevoegd worden.

Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als we in plaats van de huidige indeling de modernere classificering van ‘Duurzaam Veilig’ gaan introduceren …
Er blijven dan maar 3 hogere wegtypes boven unclassified over.

Veel N-wegen zouden dan een klasse moeten zakken tenzij ze aangepast worden. Dit omdat een voorwaarde voor gebiedsontsluitingsweg ( pakweg de huidige N-wegen ) is dat er geen erf op uitkomt. Probeer dat op het platteland maar eens vol te houden!

Ik peins eigenlijk dat dat onwerkbaar is, en als je dat doet juist alles omhoog gaat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Duurzaam_Veilig#Categorisering

Staat dat een stroomweg een weg met 100 of 120 km/h is. Dat is dus een autoweg of autosnelweg, dus trunk of motorway. Een primary met 100 km/h kan niet, want dat kan alleen op een autoweg, een trunk.

Dan zouden alle gebiedsontsluitingswegen primary zijn. En alle wegen die dan over blijven zijn dan de erftoegangswegen. Dat betekend dat die dan alle secondary zijn. Dan hebben we in nederland geen tertairys en unclassifieds meer over, omdat we dan al alle catorgorieen hebben gehad. Dan is zelfs een boeren karrepad secondary, als hij maar toegang bied tot een erf…

Bij de gebiedsonsluitingswegen kan ik mij niets bij voorstellen.
Zo’n beetje elke weg in mijn regio heeft erven en landbouwwegen/akkers die er op uit komen.

Gaan we dan de fietspaden langs de provinciale wegen maar ombouwen naar een parallelweg voor fietsers en landbouwverkeer?

Dit zal dan ook de reden zijn waarom de verbindingswegen tussen de dorpen meer en meer omgezet worden naar 60 km/uur wegen.

Goed laten we daarom Duurzaam Veilig maar voor wat het is, en ons focussen op de huidige conventie.

Ik pakte een relatief oude falk kaart van nederland (Easy Driver) van 2002/2004 erbij en zag eigenlijk precies wat ik bedoelde. (ik neem aan dat falk kaarten van andere jaartallen niet erg verschillen)

Volgens de conventie die bij openstreetmap geld, zijn op de falk kaart de rode en paarse wegen de primary’s de oranje de secondary’s, de gele de tertairy’s en de witte de unclassified’s. Houdt je dat naast de openstreetmap kaart dan zie je inderdaad dat er veelteveel wegen een te hoge status hebben.

Daarom denk ik als je de grote van het probleem wilt aanvoelen moet je eigenlijk een falk kaart pakken en die naast leggen.

Kijk bijvoorbeeld hier bij neunen. http://www.openstreetmap.org/?lat=51.4736&lon=5.5647&zoom=13&layers=M Op de N615 zelf na moeten alle wegen zo’n beetje 1 klasse omlaag. Alle secondarys naar tertairys en alle tertairys naar unclassified. De weg naar geldrop staat nu primary, waarom? dat is niets meer dan secondary, en vanwegen het ontbreken van een nummer eigenlijk tertairy. Het heeft totaal geen doorgaande functie, verbind alleen nuenen en geldrop met elkaar en de A270.

EDIT: Eigenlijk kan neunen nog heel snel worden opgelost, je opent het gebied in JOSM, gebruikt de zoeken/vervangen functie, zoekt op unclassified en vervangt alle unclassified door residential, zoekt vervolgens op tertairy en vervangt alle tertairy door unclassified, zoekt vervolgens op secondary, en vervangt alle secondary door tertairy en veranderd de N615 vervolgens terug naar secondary en zet de weg naar geldrop op tertairy.

Zal ik binnekort eens doen.

EDIT2: Ik denk ook dat een deel van het probleem zijn oorsprong vind dat de meeste highway=residential vanwege de AND import onterecht op highway=unclassified staan. tertairy is dan al gauw verleidelijk voor een weg die niet puur residential is aan te geven, terwijl voor zo’n weg unclassified is. Dit gebeurd binnen de bebouwde kom, en dan versprijd het zich naar buiten de bebouwde kom. Vrees overigens ook dat sowieso veel wegen bij de AND-import een te hoge classificatie hebben gekregen. zie bijvoorbeeld hier http://www.openstreetmap.org/?lat=51.48587&lon=5.46374&zoom=16&layers=M

  1. Ik vind de huidige beschrijving op map_features prima voor priamire en secundarie wegen
    Wegen die steden, grotere dorpen of het omliggende wegennet van een hogere orde met elkaar verbinden. Binnen een stad ook gebruikt om wijken (geen buurten) met de belangrijkste verkeersaders te verbinden. Verder ook alle (Nederlandse) N-wegen met nummers groter dan 400, tenzij hun functie zo belangrijk is dat deze reeds als primary geclassificeerd zijn.

Oftewel: niet te zwart-wit zijn met die 400 grens. Kijk bijvoorbeeld eens naar de verbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam, dat is echt wel een primaire weg.

  1. thug_n_g: doe je aanpassingen niet te snel. De ODbL bot gaat eerst nog een hoop (paar duizend of zo) unclassfied wegen veranderen in tertiary

  2. ik help graag (na de ODbL bot) mee aan een project om een echt irritant iets op te lsosen: de knipperlicht wegen waar Nederland op sommige plekken vol mee ligt: zie bijvoorbeeld http://www.openstreetmap.org/?lat=51.45043&lon=6.05846&zoom=15&layers=M

In dit voorbeeld van Horst zie je een mengeling van een oude en de huidige situatie.
De functie van doorgaande weg is overgenomen door nieuwe wegen (westsingel) of door wegen die opnieuw ingericht zijn (doolgaardstraat)

Er staan ook wegen in als tertiair, maar die nu doodlopend zijn voor auto’s.
De meeste tertiaire wegen zijn ook niet voor het doorgaand verkeer bedoeld.

Ik ben het er ook mee eens dat te veel wegen een te hoge classificatie kennen. Het idee van een primary de weg van nationaal/interregionaal belang is en dus grotere plaatsen verbonden worden. Zelf heb ik bijvoorbeeld de N376 (Rolde-Schoonoord-Sleen-Nieuw Amsterdam) bijna helemaal van primary naar secondary gezet. Waarom?

  • je mag tussen de N34 en de N381 maar 60 (!)

  • De meeste rotondes zijn van het type klein en smal (populair bij vrachtautochauffeurs)

  • Er liggen geen belangrijke plaatsen langs de route

  • Er liggen op enkele kilometers hoofdverkeersaders (A28, N34, N33, N381)

@It’s so funny: Ik help graag.

PS: Google heeft het zelfde probleem, als je uitzoomt lijkt Noord-Nederland een gele vlakte en in Nedersaksen zie je maar een paar lijntjes.

Omgekeerd mag ik hopen? Of bedoel je unclassified naar residential?

Lijkt me prima. Je kunt ook moeilijk volhouden dat er na 400 geen primary wegen zijn bijgekomen. Sommige wegen groeien, ook al hebben ze een hoger nummer. En andere wegen worden lager door de aanleg van vervangende wegen in de buurt.

Zo zat ik ook te denken. En eigenlijk niet zo gek als ik naar de N-wegen hier in de buurt kijk … ze onderschijden zich vaak enkel van tertiary doordat er een fietspad naast ligt.

@ It’s so funny,

Ik mag net als noordfiets hopen omgekeerd. Er zijn juist veelteveel tertairys, laten we er aljeblieft niet automatisch nog meer maken.

@Noordfiets,

Dit moet ik even uitleggen. 400 is niet een zomaar verzonnen grens. Een nieuw aangelegde primary zal nooit een N-nummer boven de 400 krijgen (er zijn ook nog zat nummers over onder de 400)

De grens van 400 komt ook niet van ons, maar van de overheid:

Zie bijvoorbeeld hier:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Provinciale_weg
Ik citeer: “ummers 1 t/m 174 zijn gereserveerd voor interprovinciale wegen. 175 t/m 399 zijn voor de provinciale wegen. 400+ is voor lokale provinciale wegen (deze zullen op termijn allemaal vervallen en aan de gemeentes overgedragen worden).”

EN:

"Vanaf 1981 is begonnen met de invoering van driecijferige N-wegnummers ten behoeve van bewegwijzering. De eerste fase betrof de nummers 175 t/m 399, welke als volgt over de provincies verdeeld werden:
175 t/m 250 Noord- en Zuid-Holland en Utrecht.
251 t/m 300 Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
301 t/m 350 Overijssel, Gelderland en Flevoland
351 t/m 399 Groningen, Friesland en Drenthe.

Deze wegen kunnen de provinciegrenzen overschrijden en hebben aan beide zijden van de provinciegrens hetzelfde nummer.

Vanaf 1993, tegelijk met de invoering van de Wet herverdeling wegenbeheer, werden ook de minder belangrijke provinciale wegen genummerd van 400 t/m 999, waarmee de oude secundaire en tertiaire nummers kwamen te vervallen. Voorheen kwamen deze nummers zelden voor op de bewegwijzering en waren dus puur administratief gebruik, de laatste jaren worden deze nummers steeds vaker wel op de bewegwijzering vermeld.
401 t/m 430 Utrecht
431 t/m 500 Zuid-Holland
501 t/m 550 Noord-Holland
551 t/m 600 Limburg
601 t/m 650 Noord-Brabant
651 t/m 700 Zeeland
701 t/m 730 Flevoland
731 t/m 780 Overijssel
781 t/m 850 Gelderland
851 t/m 900 Drenthe
901 t/m 950 Friesland
951 t/m 999 Groningen"

Daar heb je gelijk in, maar in zo’n geval wordt ook het nummer verlaagd! (of verhoogt eigenlijk)

zie bijvoorbeeld:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Provinciale_weg_630

Die heete vroeger N261, maar is verlaagd, omdat de hoofdroute nu via baarle is.

Of de http://nl.wikipedia.org/wiki/Provinciale_weg_612 heette vroeger N266

Laat dat toch even duidelijk zijn, N400+ is secondair van overheidswege, dat is geen willekeurige grens!

Zoals ik kijk is de N209 de primaire verbinding. De N470 is dus secondair, want de N209 is er al.

Waarom heeft de provincie zuid-holland er anders niet voor gekozen deze weg als secondair en niet als primair te classificeren?

De weg is ook niet doorgaand, alleen de verbinding tussen zoetermeer en delft wordt gemaakt. Ik zie overigens wel dat de weg groot is.

Kun je iets uitleggen over die ODbL bot, voor nederland vol licht met tertairys…

Verhelderend, wist niet dat ze de nummers dan ook aanpasten.

Ja, wat gaat die bot doen? Toch niet al die wegen die na de AND import netjes op unclassified zijn gezet weer op tertiair zetten?

Niet allemaal. Maar een hoop wel. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze weg http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=wtfe&lon=6.07633&lat=52.47502&zoom=17&overlays=wtfe_line_modified_cp,wtfe_line_modified
Dat is de Hoenwaardseweg, met wegnummer 6498629. Achtereenvolgens hebben daar aan gewerkt: AND, JRT, Lambertus, ligfietser, Andre Engels en joep. Bij de AND import was deze weg tertiary. JRT heeft de ODbL licentie niet geaccepteerd. Andre Engels heeft de classificatie gewijzigd van tertiary in unclassified. De ODbL bot schoont alle mutaties vanaf de niet geaccepteerde gebruiker volgens het systeem: oudere rechten hebben voorrang op nieuwere rechten. Helaas hebben in dit geval Lambertus, ligfietser, Andre Engels en joep hun bewerkingen voor nop gedaan en blijft alleen de originele AND import over.

Nu is dit nog 'maar 'een gele weg wat inhoudt dat die wel routeerbaar blijft. Nederland kent ook nog -zie http://www.odbl.de/netherlands.html - 2.640 wegen, waaronder fietspaden en wandelpaden, die ingevoerd zijn door een non agreeer. Die wegen verdwijnen binnenkort en het is erg lastig routeren over een niet bestaande weg. Binnenkort was 1 april jongstleden. Zie de posting door Henk Hoff in sticky over de huidige timing.

Raar systeem. Als ik dus een weg heb bewerkt en iemand 4 generaties voor me heeft de licentiewijziging niet bevestigd ( omdat ie allang met iets anders bezig is en helemaal niet meer met OSM … ) dan gooi je mijn werk weg!?
Dat is tenminste wat je zegt.Wat is dat voor KOLDER!! Welke gek heeft dat bedacht? Een angsthazige jurist?

Dit is niet wat bij de wijziging van de licentie is gecommuniceerd en ik vraag me dan ook af wie het bedacht heeft.
Het gaat uit van de vreemde gedachte dat er een kettingverband tussen wijzigingen is, waarbij het ‘recht’ op een object wordt overgenomen door iemand die een wijziging aanbrengt.
Neem na de A-import aan dat gebruiker B wat nodes verplaatst, C de wegstatus wijzigt, D de rijrichting omkeert en E de maximum snelheid verlaagt.
B wil niet meedoen. Het enige wat dan weg hoeft zijn de node verplaatsingen van B. De wijzigingen van C,D en E op de A-import blijven gewoon geldig, want het zijn wijzigingen op de import, niet op B. B kan niet door een paar nodeverplaatsing ‘eigenaar’ van de weg worden. C,D en E kunnen terecht klagen dat hun werk onrechtmatig is verwijderd.

Daar komt nog bij dat in jou voorbeeld JRT geen non-agreeer is maar een nodecision. De vraag is of er zobiezo wel een reden is om dat weg te halen. Er is aannemlijk voldoende getracht om JRT te bereiken en ook op andere wijze aangegeven dat er een licentiewijziging is. Een nodecision heeft niet gereageerd en kan dus gewoon blijven staat. Mocht ie in de toekomst alsnog non-agreeer worden dan kun je zijn wijzigingen weghalen.

Je hebt zojuist kans gezien mijn dag en interesse in OSM te bederven. Als dit werkelijk doorgaat wordt ik met terugwerkende kracht non-agreeer en mag je al mijn bijdragen ook schrappen.