Openfietsmap Europa

Er was veel vraag naar andere landen dan de Benelux + Duitsland, dus hier is ie dan, een versie voor (West) Europa.
Alleen beschikbaar voor Garmin’s Basecamp of Mapsource, vanwege de grote hoeveelheid data (>4Gb) is het niet mogelijk die in één gmapsupp.img voor de GPS aan te bieden.
De kaartbestanden zitten in een zip file ingepakt, de zip file uitpakken naar een gewenste plaats (maakt niet uit waar), daarna install.exe draaien om de kaartenset te installeren.
Evt later verplaatsen van de map is mogelijk door opnieuw install.exe te draaien.

Mac gebruikers of liefhebbers van het gmap formaat kunnen het beste Javawa’s Mapconverter gebruiken, gewoon de zip file erheen slepen en de zaak wordt automatisch uitgepakt, geconverteerd en geïnstalleerd.

Download: https://sites.google.com/site/openfietsmap/downloads/other-countries/europe

Goed bezig hoor. Uitstekende promotie van OSM.

Ik heb nog wat extra routes gemaakt en ook die zien er gewoon goed uit. Ik zal mijn promo-materiaal voor de Fiets en Wandelbeurs aanpassen :wink: .

Op je site schrijf je dat deze kaart voorlopig niet regelmatig ge-update zal worden. Ik denk dat je daar niet onderuit gaat komen. Als men er eenmaal aan heeft geroken dan laten ze je niet meer los. Je zult zien dat je mailbox zo vol komt te zitten dat je waarschijnlijk beter af bent met het updaten van de kaart. Laat je “donate here” knop nog iets prominenter zien op je site dan heb je in no-time genoeg geld binnen voor een snellere PC of misschien wel een server . Is iedereen happy toch?

Bijkomstigheid van deze west-europa kaart is dat ik Duitsland niet meer hoef te updaten. Kan ik meer gaan mappen. :wink:

Nog een beter idee, ik besteed het maken van West Europa aan jou uit. Dan is jouw pc zo druk bezig dat je wel erop uit moet om te gaan mappen. :smiley:
In ieder geval komt er misschien een update voor 1 april. Daarna maar afwachten wat er van Europa is overgebleven als de rookgordijnen van de Odbl zijn opgetrokken :expressionless:

hahaha . tja dat kan natuurlijk ook maar wat ga jij dan doen? Zeker lekker op fietsvakantie. :wink:

Klinkt wat tegenstrijdig maar ik weet wel beter. Die gaat er gewoon komen. Wel handig ook zo net voor het vakantieseizoen.

Deal. Jij maakt de volgende update. Ik kan intussen kijken of er nog hoogtelijnen in te zetten zijn en kan dan met de kaart Europa in om te checken of alles klopt.

Van dit soort discussies wordt ik nu vrolijk.
Ik heb op een ander forum al alle hulde aan dit initiatief gegeven, bij deze nog een keer !!!
(Heb zelf al een keer een eigen fietsmap voor UK gemaakt en weet daardoor dit initiatieven zeer te waarderen (kost veel tijd en kreunende PC))
Gr.
Kees

Jij ook bedankt Kees voor het promoten op het forum van gps.nl :slight_smile:
De pc maakte overuren (>24 uur bezig) maar dan heb je ook wat,
vandaar dat ik updates graag uitbesteed :wink:

Groet, Minko

Ho ho … wel een voorwaarde mijnerzijds. Als je net als voor de OFM Germany alles in 1 batchfile stopt zodat ik alleen maar Europe van geofabrik hoef binnen te halen en de batch te starten vind ik het OK. Ach… we zien wel hoe het loopt. Wel een mooie opsteker zo net voor de F&W beurs.

Nog wat extra promotie van KeesM is natuurlijk altijd meegenomen. Ik heb ook nog op ligfiets forum gepost maar daar zijn nog geen reacties. Zitten ms in een winterslaap :wink:

Je hebt hoe dan ook een knap staaltje werk afgeleverd. Chappeau en bedankt.

@Ligfietser,
Mooi initiatief! Zijn in ieder geval de kaarten veiliggesteld vóór “de grote licentiewisseling”. Van Parijs b.v. blijft niet veel over. 'k Was al kaarten aan het verzamelen voor de komende zomervakantie.

Het downloaden gaat niet van harte. Bleef op 67% hangen. Probeer het in rustige uren nog wel een keer. Zou het storm lopen met downloaden?

Groet,
Eggie

Het was een hele bevalling…, maar het is uiteindelijk gelukt. Ondanks de hangende dialoogbox met 67% die ik had afgesloten kreeg ik toch op een gegeven moment de mededeling dat de download klaar was.
Mapsource was er niet blij mee (liep eerst vast), maar ik gelukkig wel :slight_smile:

Kreunende PC’s … Is het proces echt zo zwaar of is jullie PC nog uit de vorige eeuw.

Als mijn PC voldoet om van dienst te zijn … Deze staat met de komst van de Laptops en tables toch meestentijds niets te doen.

Welke specificaties heb je nodig? En is Windows7 geschikt? Of moet het zo’n Ubututututu OS zijn?

Mijn laptop uit 2009 heeft een AMD Athlon X2 QL-64 2,1GHz processor met 4Gb geheugen.
Het splitten van de geofabrik Europe data (7 gb) duurde zo’n 10 uur.
Daarna ongeveer 1,5 minuut per tile voor mkgmap. Met 600 tiles duurde dat proces zo’n 15 uur (de BNL is in 1,5 uur klaar).
Overigens gebeurt dat gewoon in de achtergrond terwijl ik 'm gebruik, dat kan natuurlijk ook het proces vertragen.

/me kijkt glimlachend mee. :slight_smile:

En ja, ik weet nog steeds van die openfietsmap op garmin.osm.nl :frowning:

Ha die Lambertus, nou ben ik wel nieuwsgierig hoe lang jouw wereldkaart zit te draaien :wink:

Zo te zien ongeveer een uur of 14-16 met nog de nodige ruimte voor verbetering, vooral dat plateau aan de rechter kant kan beter want dat is een enkele Mkgmap instantie die alle 1700+ tiles rendert. Dat zouden er ook twee kunnen zijn ware het niet dat het een lastig boekhoudkundig klusje is om twee recursieve threads goed aan het werk te houden zonder dat ze elkaar in het vaarwater zitten.

Hoe dan ook, dit is zonder upload wat vervolgens ook nog eens zo’n 20 uur kost als het niet meer is.

Ligfietser,
Als je voor bv de hike layer een extra computer wilt gebruiken, dan kunnen we daar gewoon eens over praten en tests uitvoeren. Wellicht dat een voorgestelde batch file van PeeWee een uitkomst kan bieden.

Die hiking layer is in een half uurtje gedaan (excl de splitter, maar die heb ik dan al gedaan voor de benelux), dus dat is het punt niet. Als ik een vaste format heb wb de installatie zou ik die productie ook aan jou uit kunnen besteden, misschien kan je dan de styles en typ file verder uitwerken en verbeteren.