Geslotenverklaringen

Ik heb twee vraagjes:

1. Het volgende bord staat aan beide kanten van een stuk weg:

C01 (rond wit bord, rode rand): “Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee”
Uitgezonderd fietsers
Uitgezonderd laden/lossen

Moet ik dit taggen als [access=no, delivery=yes, bicycle=yes, foot=yes] of [access=delivery, bicycle=yes, foot=yes]?
Dit omdat access=delivery nergens terug te zien is in OSM/Mapnik. access=no wordt wel mooi aangegeven met rode lijntjes. Ook lijkt het mij dat bord C1 standaard access=no is en dat de uitzonderingen op de onderborden apart moeten worden getagd.

2. Het volgende bord staat aan beide kanten van een ander stuk weg:

C12 (rond wit bord, rode rand, auto en motor erin): “Gesloten voor alle motorvoertuigen”
Uitgezonderd aanliggende percelen

Ik heb dit getagd als [access=destination, motor_vehicle=no, mofa=yes, moped=yes].

Hoe ziet OSM (en met name navigatiesoftware) dit? Als ‘fietsers en voetgangers mogen er alleen in als ze op een aanliggend perceel moeten zijn, motorvoertuigen mogen er überhaupt niet in’ (wat het dus NIET is) of ‘fietsers en voetgangers mogen er altijd in, motorvoertuigen alleen als ze op een aanliggend perceel moeten zijn’ (wat het WEL moet zijn)?

In het eerste geval, hoe moet ik het dan wel taggen?

Alvast bedankt.

  1. is laden/lossen door ruiters toegestaan? Als je te paard bent en je wilt iets afgeven? Zo ja, dan zou ik gaan voor je tweede optie: access=delivery, bicycle=yes, foot=yes. access=delivery is volgens mij nog niet zo wijdverspreid maar ik vind het wel bestaansrecht hebben.

  2. Jouw voorstel komt niet overeen met het bord, want de specifieke tags motor_vehicle/mofa/moped prevaleren boven de generieke access-tag en niet andersom. Dus motor_vehicle=destination, mofa=yes, moped=yes is volgens mij precies goed. Anders zeg je dat je er ook niet mag lopen tenzij je bestemming een van de “aanliggende percelen” is.

Geen access-tag impliceert access=yes ofwel iedereen en alles is toegestaan. Je hoort bij de tagging geen rekening te houden met hoe specifieke navigatiesoftware ermee omgaat. Wie dat wel doet maakt zich schuldig aan “tagging (wrongly) for the renderer”. In OSM moeten wij zorgen voor een consistente toepassing van tagging zodat de navigatie-software (en andere afnemers) tenminste een eerlijke kans heeft om het goed te interpreteren.