Electrische auto oplaadpunten

Hi allemaal,

Allereerst de beste wensen voor 2012.

Mijn gemeente Heemstede heeft een 3 tal elektrische laadpunten geinstalleerd in de gemeente. Die heb ik nu met amenity=ev_charging ingetekend, maar ik zie ze niet op de Mapnik versie verschijnen.

Weet iemand of die al gerenderd worden, of moeten we dat gaan vragen (zo ja waar). Lijkt me dat als je benzine stations rendered je ook de laadpunten moet renderen.

Hugo

Mapnik rendert deze niet. Vooralsnog helpt het als je ook het adres toevoegt, dan zie je wel iets (het adresnummer) verschijnen. Om -op enige termjn- ev_charging in Mapnik te krijgen kun je een ticket aanmaken in http://trac.openstreetmap.org/
Voor Garmin zijn kaarten beschikbaar die ev_charging nu al weergeeft

Zijn er ook tags voor oplaadpunten voor electrische fietsen?
Ik hoop dat het nog even duurt voordat ik er gebruik van ga maken maar je weet maar nooit :wink:

Ha PeeWee

Op de onroute fietskaart zijn het gewoon benzinepompjes met b.v. de tag “io café De Rustende Jager”. (io zal wel op sparta-ion slaan) Misschien gaat dat in osm verwarring geven voor andere gebruikers. Ben ook nog geen poi’s tegengekomen. Lijsten met e-bike café’s zijn er wel.
Bij natuurmonumenten moet je zelfs een sleutel kopen voor €2,-

ps
'k heb nu al jaren een Flyer T8 HS. HS staat voor High Speed. Je weet niet wat je meemaakt! :slight_smile:
Er zijn zelfs MTB’s met ondersteuning. Het heeft weinig te maken met handicaps, maar alles met een andere manier van fietsen. 'k Heb een collega die vanuit Breda naar Dordrecht op de e-bike komt. Hij is in de twintig.

De rustende Jager… is dat toevallig op Terschelling. Ben daar wel eens geweest (op de huurfiets). Ik heb een paar maanden geleden bij een promotieactie van e-bikes al eens op een e-MTB gereden. Is inderdaad best sensationeel. Voor je weet rij je ruim 40. Waren volgens mij duitse bikes en ik neem aan dat daar geen max sneldheid geldt voor e-bikes. Ik ben zelf (ook?) een luie fietser want ik rij in een velomobiel. Als ik daarmee op vakantie ga zoek ik meestal een Italiaans restaurant op om de motor op te laden ;). Daarvan staan er op de OFM gelukkig meer dan oplaadpunten voor e-bikes.

Lijkt me voor OFM /OSM wel goed als die oplaadpunten er op staan maar dan moeten we wel weten hoe we die moeten taggen. Amenity=ebike_charging ?

Die jagers rusten tegenwoordig overal. Mijn Rustende JAger ligt in de Drunense Duinen. http://www.openstreetmap.org/?lat=51.63992&lon=5.149212&zoom=18&layers=M
Dan kun je onder het genoegen van een hapje en een drankje je accu laden. Laden doe ik bijna nooit. Heb gewoon twee accu’s bij me en wissel halverwege.
Dan heb je een actieradius van 120km bij een gemiddelde snelheid van 25km/u.
In Duitsland en Zwitserland (Flyer is Zwitsers) rijden de HS versies met Mofaschild. Leeftijd 16 jaar. Helm hoeft niet, maar is wel aan te raden. 'k Heb zelf altijd een helm op. Ze noemen het ook wel 45km versie.
Volgens het “boekje” horen e-bikes in Nederland af te slaan bij 25km/u en niet meer dan 250W vermogen te hebben. Je kunt ze ook met 350W motor krijgen. Eigenlijk bedoeld om een karretje te trekken. Ook in Nederland verkrijgbaar. Mijn e-bike heeft het “boekje” niet gelezen. :slight_smile:
Bionx heeft zelfs 500W.

ik heb ze ooit als amenity=fuel getagged
en dan fuel:electricity=yes
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:fuel

er is trouwens ook een proposal voor Charging_station
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Charging_station

allemaal, bedankt voor de constructieve opmerkingen. Change request is aangemaakt.

Ik zou trouwens ook een speciale tag voor de oplaadpounten van de elektriache fiets willen ondersteunen, als iemand dat maakt.

Hugo

Gelukkig bewaar ik mijn track altijd en zo kon ik zien dat ik daar in 2010 ook eens mijn accu heb opgeladen middels en bakkie koffie.

Als ik het proposal begrijp zou dat als volgt dan moeten;

amenity=charging_station
charging=pedelec
evt aangevuld met data als type plug.

Maar hoe geef je een oplaadpunt bij een restaurant of cafe aan die al een amenity=* heeft? Met een aparte node op een andere plek?

Idee:

Als het stopcontact aan (buiten)muur van het restaurant zit en het restaurant is reeds als “building” ingetekend:

Amenity=restaurant
Charging=pedelec

Als een apart oplaadpunt los het gebouw staat dan een losse node:

amenity=charging_station
charging=pedelec

Is dat wat?

waar laat je in het eerste geval dan amenity=charging_station ?

Ik zie overigens het nut niet in om stopcontacten te gaan mappen, en om aparte oplaadstations voor bepaald soort fietsen in de osm kaart te stoppen gaat ook te ver.
Die kunnen ze beter downloaden van de poi sets van de fabrikant (oa Sparta).

Ik zou zeggen, gewoon niet doen. Charging=pedelec zou toch voldoende moeten zijn om te renderen (of niet als de renderer dat niet belangrijk vind)

Mee eens maar ik denk dat de meeste oplaadpunten voor e-bikes/pedelecs in NL gewoon normale stopcontacten zijn. Als er en verloopstuk nodig is dan nemen die e-bike fietsers dat zelf wel mee. Bij ons op het werk zijn ook plaatsen in het fietsenhok voor e-bikes en daar hangt gewoon een normale wandcontactdoos. Volgens mij hebben de meeste oplaadpunten voor e-bikes ook gewoon een 230 v wandcontactdoos. Merk specifieke aansluitingen lijkt me ook wat overdreven om op te nemen in OSM maar gewone 230 aansluitingen lijkt me wel handig om te zien op de GPS. Voorlopig hoop ik dat ik nog op macaroni en bier kan blijven fietsen maar je weet maar nooit hoe lang ik dat nog vol kan houden :wink:

Lijkt me dat de oplaadpunten niet naar type voertuig maar naar manier van opladen en soort stekker moeten worden ge-tagged.

Auto’s kunnen ook met een “gewone” 2-potige stekker met 230V worden opgeladen, maar soms ook met 3-fase stekker. In de toekomst kan het soms ook inductief. dus ik zou graag wat commentaar op het volgende idee willen horen: Gebruik altijd de bestaande tag: amentity=ev_charging . Voeg daar aan toe: type=europlug (voor andere landen: http://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets)) voltage=230V (of wat er ook geleverd wordt). Voor inductief laden kunnen we dan type=inductive gebruiken.

ben benieuwd hoe hier over gedacht wordt. Het is de verwachting dat elektrisch rijden snel zal toenemen en ik zie op deze blog dat elektrisch fietsen ook al een flinke vlucht neemt. lijkt dan ook wel goed om te weten wat voor soort stekker je in de diverse buitenlanden zou moeten hebben en eventuele transformatie van de spanning.

Hugo

Ik denk juist dat het type van belang is. Als een restaurant aanbiedt om je e-bike gratis op te laden met een 230V normale aansluiting (terwijl je een kopje koffie op hun terras drinkt) dan willen ze ws niet dat er e-cars langs komen om hun accu even op te laden. Andersom zal het ws ook ongewenst zijn.
Extra info over type plug kan handig zijn maar ik denk niet dat ik die zal gaan taggen. Ik vermoed dat voor e-bikes een tag charging=pedelec in bijna 100% van de gevallen zal volstaan.

Dan nog even over oplaadpunten bij restaurants. Ik denk dat 2x amenity(restaurant en charging_station) lastig is. Is dat niet net zoiets als het taggen van een combinatie hotel/restaurant. Als ik met goed herrinner was daar een oplossing om voor het restaurant een aparte node aan te maken op de plek in het gebouw waar het restaurant zich bevind en die dan als amenity-restaurant te taggen. Misscchien ook iets voor charging_station?