truuk routering lambertuskaart met etrex 30

De nieuwe etrex 30 heeft moeite met routeren als de osm autokaart staat ingeschakeld. (Lambertuskaart)
Voetpaden en trappen worden genomen alsof het niks is.
Zet je de weginstelling echter op Carpoolstrook vermijden dan worden voet- en fietspaden vermeden.

Ook de OpenFietsMap vermijdt met Carpoolstrook vermijden trappen en voetpaden en onderharde wegen.

Misschien wil iemand de lambertuskaart uitproberen in basecamp met die instelling, want daar zitten de problemen ook.

Eggie

Ik heb gemerkt dat in Basecamp de tags access = no of motorcar =no alleen icm carpool vermijden de weg afsluit voor al het verkeer (dus ook fietsers, ook al staat er bicycle=yes). Omdat ik motorcar=no gebruik op de OFM om racefietsers te weren van onverharde wegen, werkt dat ook met de carpool optie. Maar dus weer niet op jouw Etrex?

Het blijkt nog ingewikkelder, met de tag motorcar=destination worden auto’s wel tegengehouden in Basecamp, ook met motorcycle=destination of access=destination, maar met motorcar=no an sich dus niet (alleen weer wel als carpool vermijden wordt gebruikt).

Of dit een bug is in mkgmap of van Garmin is nu de vraag, en hoe kunnen de renderers daarmee omgaan. In ieder geval niet door trappen in OSM te gaan mappen met motorcycle=destination :wink:

Ha @Ligfietser,

Het stukje waar de Lambertus kaart niet wilde routeren icm carpoolstrook vermijden had toevallig als tag motor_vehicle = no op het fietspad gezet.
Dat had ik indertijd gedaan omdat automobilisten clandestien de wijk zo inkwamen. Dan zou het door deze unieke tag komen.
Ga weer eens verder experimenteren.

Het fietspad is inmiddels omgebouwd tot een parkeerplaats bij vv Wieldrecht. Dit zit nog niet in de Lambertus update.
Het is nu gedeeltelijk een serviceroad. Klein stukje motor_vehicle = no zit er nog in.
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.772321&lon=4.663951&zoom=18&layers=M

Tot nu toe kom ik met de LAmbertuskaart (auto) met de truukinstelling niet meer via de fietspaden de wijk uit richting Smitsweg en Wieldrechtse Zeedijk.
Niet overal staat de tag motor_vehicle = no bij. Dus ik ga weer eens verder experimenteren met de etrex30.

Lex op malta heeft het uitgeprobeerd met carpool vermijden en daar routeerde basecamp in idee geval niet over de vele trappen.
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=10&t=34783&start=135
Denk toch niet dat er destinationtags op die trappen zitten?

Nog even verder geëxperimenteerd met de etrex 30. Via fietspaden zonder verdere restricties (op het bruggetje na) kom ik met de auto (instelling carpoolstrook vermijden) de wijk niet uit en moet volgens de regels omrijden en eerst noord de wijk uit.
Dat zou dus betekenen dat de instelling carpoolstrook vermijden voor dit toestel werkt.
bv de wijk Sterrenburg uit via het bruggetje naar de Wieldrechtse Zeedijk. Het zijn in dit geval gewoon fietspaden. highway=cycleway + klein bruggetje.

Hoi Eggie,

Op de trappen zit wel een access=no tag. Die tag wordt er door mkgmap standaard aan toegevoegd :
highway=footway|highway=path|highway=steps {add access = no; add foot = yes}

Access=no plus carpool vermijden zorgt in Basecamp ervoor dat al het verkeer wordt geblokkeerd.
Ik heb wat testjes uitgevoerd en geplaatst op de mkgmap mailinglist in de hoop dat men er wat aan heeft:
http://www.mail-archive.com/mkgmap-dev@lists.mkgmap.org.uk/msg10800.html
Felix van Openmtb vind mijn postings maar onzin maar ik begrijp zijn overspannen reaktie eerlijk gezegd niet.
Men heeft dus bewust iets ingebakken in mkgmap wb carpool vermijden, maar als we daarmee Basecamp beter kunnen laten routeren waarom niet?

Grappig, was ook al in conclaaf met Chris :slight_smile:

http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=203838#p203838

Chris was degene die het ontdekt heeft, hij verdient alle credits :wink:
Ik zal eens kijken wat die tag motorcar=destination / access=destination verder kan doen. Als Basecamp access=no negeert maar acess=destination niet dan zou mkgmap er wat mee moeten doen lijkt me.

Ik heb tot nu toe in Basecamp het volgende getest:

highway=unclassified met de volgende tags

motorcar=no & motorcycle=no of
motorcar=no of
motorcycle=no of
access=no

  • carpool vermijden NIET geselecteerd: weg is toegankelijk voor ALLE verkeer
  • carpool ingeschakeld: weg routeert alleen voor voetgangers

mkgmap:carpool=1 of
motorcar=no & mkgmap:carpool=1

  • carpool uit: weg niet routerend voor autos, wel voor overig verkeer
  • carpool aan : weg niet routerend behalve voetgangers

motorcar=destination
motorcycle=destination
access=destination

carpool in of uitgeschakeld: weg niet toegankelijk voor auto’s, overig verkeer wel (zelfs motorfiets).

access=no & motorcar=yes
bicycle=no
bicycle=destination
carpool=yes
motor_vehicle=destination
motor_vehicle=no

Al deze tags hebben geen enkel effect op het gedrag van Basecamp, zowel met als zonder carpool ingeschakeld.

NB de tag motor_vehicle tag wordt door mkgmap automatisch omgezet naar motorcar, net zoals bijv. trappen automatisch getagd worden met access=no & foot=yes, dus de OSM tags kunnen door diverse kaarten anders geinterpreteerd worden (bijv motorcar=no op de onverharde wegen op OFM tbv racefietsers).

Het lijkt wel hogere wiskunde en dat voor een simpele bio-docent. Vroeger moest ik het aantal combinaties berekenen dmv zoveel “faculteit”.

Dan is dus zo dat een fietspad op zich highway=cycleway dus in de mkgmap ook automatisch een tag mee krijgt als motor_car=no of access = no zoals bij een trap? Want de etrex 30 (BC gebruik ik nog niet) wil met de lambertuskaart, standje auto èn truuk carpoolstrook vermijden , niet over fietpaden de wijk uit.
Basecamp kennelijk wel?
Dit stukje bv van Weerdestein naar Wieldrechtse Zeedijk? (Alleen maar de tag highway=cycleway)

http://www.openstreetmap.org/?lat=51.77011&lon=4.671204&zoom=18&layers=M

Yep, met basecamp gaat de auto over het fietspad, tenzij je 'm verteld dat ie carpoolstroken moet vermijden. :sunglasses:
Komt omdat mkgmap er standaard de access=no aan toevoegt:
highway=cycleway {add access = no; add bicycle = yes; add foot = yes} [0x07 road_class=0 road_speed=1 resolution 23]
http://www.mkgmap.org.uk/svn/wsvn/mkgmap/resources/styles/default/lines

Ik zal eens kijken wat daar gaat gebeuren als ik de default styles een beetje ga manipuleren (door tags als motorcar=destination, mkgmap:carpool=1 etc toe te voegen aan deze regel).

Mooi… het zal alleen hier niks mee te maken hebben. Dit ook in Mapsource nagedaan. Uiteraard geen probleem, maar ook hier vliegt de route uit de bocht van de Lunenburg naar de De Jagerweg -Ja 2x “de” :slight_smile: - met instelling op kortste weg. Op snelste tijd pakt de route wel goed de bocht.
Zal het nog een keer op de etrex30 testen.

De etrex 30 vliegt met “Lambertus” met kortste weg op het zelfde punt de bocht uit. Pakt een woonerf (tag living_street) en komt weer op de tertiary road De Jagerweg uit. Net een rennende hond die de bocht uitvliegt.
Op snelste tijd gaat het goed.
Die “grappen” had de ofm ook soms.