Afritnummers

Als nieuwe gebruiker van OSM kaarten op mijn Garmin NUVI 255, zijn er een paar dingen die ik nog duidelijk mis.
Een daarvan is het gemis van de aanduiding van de afritnummers en destination bij snelwegen. Uit dit topic http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=12882 krijg ik de indruk dat dit door de standaard style van mkgmap al goed zou moeten komen. Maar zowel met een kaart van Lambertus, als de door mijzelf gegenereerde kaart krijg ik bij het moeten verlaten van de snelweg enkel de naam van de straat onderaan de snelweg te zien, dus niet het afritnummer en destination.

Wat doe ik, of mijn Garmin, fout.

Op de Garmin wordt (met de default style) de eventuele “name” van een afrit (type 0x09) genegeerd. Hij probeert iets te verzinnen aan de hand van het andere uiteinde van de afrit. Daarom gebruik ik nu een aangepaste style, die bv. motorway_link als hetzelfde wegtype genereert als motorway (0x02). Dan ziet de Garmin ze niet meer als afrit, maar als aftakkende weg en respecteert hij de “name”.
Vervolgens vul ik de “name” met “dest_ref” cq. “destination_ref” gevolgd door “destination”. Op deze manier zegt hij “rechts aanhouden op de N230 Maarssen” in plaats van “rechts aanhouden op 6 Maarssen”. Nog een verbetering: de OPritten kun je met destination/dest_ref taggen, zodat je gestuurd wordt naar “A2 's-Hertogenbosch” (wat op de borden staat) i.p.v. wederom “6 Maarssen”, een aanduiding die nergens op slaat voor de oprit naar het zuiden toe.
Zo heb ik dus een manier om de aanduidingen van de op- en afritten als nuttige, bruikbare, waardevolle teksten in de Garmin te krijgen, zonder conflicten met het gebruik van “ref” and “name” op de op- en afritten.

Verder negeer ik “name” op highway=motorway (omdat “Utrechtsebaan” etc echt niet behulpzaam is als je bij Voorburg de A12 op wilt) en zorg ik ervoor dat motor_vehicle=no/destination goed werkt.

Wat ontbreekt zijn de “dest_ref” en “destination” overal. Ik heb ze op mijn normale routes toegevoegd (Utrecht-Amsterdam-Den Haag). Als ik ergens kom en ik vergeet het niet probeer ik elke keer een klein stukje in te vullen, maar ik kan onmogelijk heel NL in m’n eentje op die manier afdekken. Persoonlijk ben ik heel blij met het resultaat.

Als je mijn style-bestanden wilt hebben, stuur even een PM.

Bedankt voor de bestanden. Als de data op de kaart beschikbaar is geeft hij nu keurig het afritnummer en de richting.
Een minpuntje van deze methode is dat de gesproken aanwijzing nu zegt: recht aanhouden ipv rechts uitvoegen.
Maar ja, je kan (nog) niet alles hebben

Ik ben blij dat je het resultaat een vooruitgang vindt. Persoonlijk vind ik het grootste voordeel dat je nu de navigatieinstructies direct met tags kunt beinvloeden, zonder de feitelijke informatie zoals ref en name hiervoor te moeten ‘misbruiken’, wat uiteraard gezien zou worden als “tagging for the renderer”. Hopelijk kunnen we ooit afritten met mkgmap helemaal op de Garmin-manier in de kaarten krijgen. Als het zover is zal de informatie in de “destination” en “dest_ref” tags een goede basis vormen. Afrit-tags op de node van de feitelijke splitsing zijn m.i. te beperkt. Een motorway_link die afsplitst van een motorway is misschien een makkelijk voorbeeld, maar een verdere afsplitsing van een motorway_link of een drieweg-splitsing lukt niet (op een handige manier althans) met alleen informatie op de node.