Zoeken/weergave OSM/OFM POI's

De laatste tijd wat bankjes en parkeerplaatsen toegevoegd.

Geen van allen zichtbaar op OpenFietsMap vanuit BaseCamp :frowning:

Oorzaak is simpel:
Vanuit BaseCamp kun je de schermweergave van POI’s instellen.

En dan blijkt de communicatie tussen Garmin en OSM niet volgens mijn logica te verlopen:

  • Als ik een “parkeerplaats” wil zien; selecteer de weergave van: > Autodiensten > Bergingsdienst.
  • Als ik een “bankje” wil zien; selecteer de weergave van: > Autodiensten >Stiltegebied/toeristische informatie.

Logisch toch? En ik had gewoon alle “Autodiensten” uitgeschakeld… :confused:

Nu nog even uitzoeken wat BaseCamp wel/niet laat zien als ik > Autodiensten > Parking wel/niet selecteer.

Is hier nog een “schuldige” aan te wijzen?
OSM? OFM? Garmin? Ik zelf?

Dat ben ik, ik heb alle autodiensten misbruikt door fietsvoorzieningen hieronder te stoppen, zodat ze vindbaar zijn.
Dus fietsenmakers zijn te vinden onder autoreparatiebedrijven, parking=fietsenstalling en gewone autoparkings heb ik verplaatst naar bergingsdiensten :wink:
Bankjes heb ik onder Garmins stiltegebieden geplaatst. Ik zou gewoon alle pois een voor een aanzetten dan kan je zien wat waar onder valt want er zit weinig logica achter.

O ja, dit heb ik geweten, had ik moeten weten, maar vergeten. Dus toch gewoon zelf “schuldig”: RTFM.

Handig dat je onder Autodiensten alle Fietsdingen kunt vinden, alleen ik mis dan nog de “picnic bankjes” (tourism=picnic_site).
Die staan nu ver weg onder: >Recreatie>Park/tuin.
Mogen die ook in de “stiltegebieden” komen te staan? Als zijnde luxe bankjes…

Mag wel maar waar laat ik dan de bankjes? Er is maar plek voor één pictogram.

De bankjes weer verplaatsen is onlogisch, bovendien waren die er eerder.
Dus (niet gehinderd door enige kennis over de beschikbare mogelijkheden) lijkt de eerste vrije “Autodienst” mij de aangewezen plaats voor de “picnic_sites”, waarbij “Chauffeurscafé” ook nog enige relatie heeft met picnic_site. Net als “autoparkeerplaatsen” een relatie heeft met “Wrecker Service”, gelet op het aantal autoinbraken op deze locaties :confused:

De picnic plaatsen heb ik niet zelf bedacht, maar zitten gewoon op de plaats die Garmin heeft verzonnen.
Kijk maar eens naar 0x4a op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_Map_On_Garmin/POI_Types
en http://www.cferrero.net/maps/downloads/garmin_feature_list.xls

Ik zie nu in de spreadsheet dat er nog wel plek is voor veel meer icoontjes bij die picnic plaatsen (04a00-04aff) maar daar wil ik die bankjes niet onder hebben.
Reden is dat ik ze in Mapsource niet uit kan schakelen, als ik ‘diensten uit’ heb staan zie ik ze nog steeds.
En dat is bij bankjes veel hinderlijker dan picnic plaatsen omdat het er véél meer kunnen zijn.
Bankjes zitten nu toevallig op type 0x2f0c (‘restroom’) die Garmin dus kennelijk onder stiltegebied/toeristische info stopt.
Kortom het is erg lastig uit te zoeken waar ik een poi onder kan stoppen, hoe de zichtbaarheid geregeld kan worden, hoe die gevonden kan worden op de gps en in welke categorie die in Basecamp verschijnt. Dat is bij Garmin verre van consequent en ik heb daar eerlijk gezegd weinig trek in om daar veel tijd in te steken.

Ik weet nu - mede dankzij deze disccussie - alle (relevante) POI’s te vinden. En het is voor een gebruiker minder werk om binnen de goede categorie te zoeken (ook al is dat de “verkeerde categorie”) dan het voor jou is om een “verre van consequent” systeem naar je eigen hand te ztten.

Het zoeken naar POI’s op de GPS heeft bovendien slechts beperkt nut (waar het gaat om bankjes en picnic plaatsen) omdat Garmin niet de functionaliteit kent om te zoeken naar POI’s langs de route (zoals mijn TomTom in de auto wel kan, maar in de auto ben ik weer niet geïnteresseerd in POI’s).

Resten mij nog 2 taken:

  • Informeren van mijn KeyUser (waar vind ik wat, mede aan de hand van het mooie Excel werkboek);
  • Het zoekmenu op de Etrex 30 aanpassen (item volgorde/zichtbaarheid kun je daar aanpassen, zodat je alleen de gebruikte categorieën ziet in de volgorde van meest gebruikt categorie).

Klaar, OK.

Eerst had je Mapsource. Daar kon je pois alleen aan of uitzetten. Daarom maakte het niet zo uit waar ik die pois (die Garmin niet kent, zoals bankjes, fietsenmakers of windmolens) onderbracht. Nu heb je in Basecamp wat meer mogelijkheden door diverse categoriën aan of uit kunt zetten en dan lijkt het opeens heel onlogisch (is het ook). En kennelijk heeft de nieuwe Etrex dus ook veel meer mogelijkheden dan een Dakota of de oude Etrex. Je zou me goed kunnen helpen die pois wat verder uit te werken en te onderzoeken of er pois zijn die naar een beter vindbare / zichtbare / logischere categorie verplaatst kunnen worden. Op http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/openfietsmap/Scripts/Styles/points kan je zien welke osm tag bij welk garmin type wordt gebruikt.

Ik heb de – voor ons als fietser – relevante POI’s op OFM bekeken.
Mijn excuses vooraf: formeel mag ik dit niet meer dan een ‘draft’ versie noemen.

> Eten & Drinken
Sommige POI’s staan 2 keer op de kaart: zowel als Shape en als POI.
http://help.openstreetmap.org/questions/2958/pois-nodes-vs-outlines
ToDo Mappers: POI verwijderen als deze ook als Shape aanwezig is (+ controleren welke informatie de beste is).

> Amusement > Bar/nachtclub
Deze categorie bevat vaak: café, eetcafé, theetuin en restaurant.
ToDo Mappers: icon ‘Cafe’ wijzigen in ‘Restaurant’ (indien van toepassing).
ToDo Renderer, indien mogelijk: [Cafe] toevoegen aan de categorie ‘Eten & Drinken’.

Knooppunten staan twee keer op OFM:

Cities > -
Other > Communications

Picnic_sites staan twee keer op OFM:

Attractions > Park/Garden
Recreation > Park/Garden
(Redundant = not ok; redundant = redundant = ok, want je vindt het eerder, ongeacht waar je zoekt).

> Other > Other : barrier=gate
ToDo Renderer: deze categorie toevoegen aan OFM. (Zoeken op ‘hek’ is wel mogelijk, icon wordt echter niet op de kaart getoond).
Voorbeeld: Kanaaldijk in Utrecht. Hier is een ‘heftig’ hek wel op OSM aanwezig, maar OFM toont dit niet.
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.17659&lon=5.10837&zoom=16&layers=M

‘hekje’ + [bicycle = no]

  • Categorie Zoeken niet mogelijk (alleen via ‘Alle speciale punten’).
  • Wordt niet gerenderd indien geplaatst op voetpad (bicycle = no).
    Mijn bezwaar: zie Kerkvaartspad.
    http://www.openstreetmap.org/?lat=52.13085&lon=4.70933&zoom=17&layers=M
    Bij de ingang van het pad (aan beide zijden) is niet duidelijk waarom ik dit pad heb gewijzigd in [bicycle = no]. Fietsen wordt niet immers niet verboden en fietsen lijkt in eerste instantie mogelijk. Echter: halverwege ligt een brug met aan beide zijden een [barrier = stile] (dus: hek met traptree voor wandelaars). Deze [barrier = stile] is de (mijn) rechtvaardiging voor [bicycle = no]. Maar juist deze barrier wordt niet op de OFM getoond.

‘hekje’ + [bicycle = yes]
[cycle_barrier] + [stile] + [kissing_gate] = ‘hekje’.
Enerzijds vind ik dat deze barriers onderling te veel verschillen om als hetzelfde icon op OFM te staan (‘stile’ is een blokkade voor de fiets, cycle_barrier/kissing_gate is dat (meestal) niet).
Maar aan de andere kant: ‘hekje’ wordt - indien nodig - gecombineerd met [bicycle = yes/no], waardoor het toch duidelijk wordt hoe hinderlijk deze blokkade is.

Alle barriers - altijd - weergeven op OFM:

  • barrier = bollard = ‘paaltje’
  • barrier = cattle_grid = ‘wildrooster’
  • barrier = stile+ kissing_gate+cycle_barrier = ‘hekje’
  • barrier = gate = ‘hek’

Zoeken op [barrier]:
(barrier = bollard = ‘paaltje’; alleen te zoeken via ‘Alle speciale punten’)

  • barrier = cattle_grid = ‘wildrooster’
  • barrier = stile + kissing_gate + cycle_barrier = ‘hekje’
  • barrier = gate = ‘hek’
    binnen één (sub)categorie mogelijk maken.

Zoeken op ‘paaltje’ (binnen een subcategorie), is onwenselijk. Daarvan zijn er te veel aanwezig en het lijkt me niet dat iemand gaat zoeken naar paaltjes. Die (verschrikkelijke) dingen kom je vanzelf wel tegen.

Onlogische categorieën:

Eten & Drinken (‘Restaurant’)
Amusement > Bar/nachtclub (‘Cafe’)
Betekent: zoeken in twee verschillende categorieën naar een kop koffie met appeltaart.

Overig > Reparatiedienst: [highway=incline_steep] + [incline=x%] = ‘helling’
verplaatsen naar:
Autodiensten> Stiltegebied/toeristische informatie

> Autodiensten> Stiltegebied/toeristische informatie
bevat hiermee:

  • Knooppunten

  • Hellingen (highway=incline_steep; incline=x%)

  • barrier = cattle_grid = ‘wildrooster’

  • barrier = stile + kissing_gate + cycle_barrier = ‘hekje’

  • barrier = gate = ‘hek’

  • Bench (al aanwezig)

  • Picnic_site

  • Informatie (al aanwezig)

  • WC (al aanwezig)

Dus alles wat je onderweg als fietser nodig hebt.

Binnen MapSource beschikbare subcategorieën binnen [Autodiensten]:

  • Autohuur = leeg

  • Automobielclub = leeg

  • Autoreparatie = Fietsrepatie

  • Autowasstraat = leeg

  • Bergingsdienst = Auto Parkeren

  • Chauffeurscafé = leeg

  • Dealer/auto-onderdelen = leeg

  • Parking = Fiets Parkeren

  • Stiltegebied/toeristische informatie = zie boven, heel veel…, overigen…, onderweg informatie tijdens het rijden

Binnen BaseCamp in combinatie met OFM zijn slechts twee subcategorieën beschikbaar:

  • Autoreparatie

  • Stiltegebied/toeristische informatie

In combinatie met een andere kaarten (Garmin of VeloMap) zijn wél alle subcategorieën beschikbaar. Vraag: waarom ziet BaseCamp niet alle OFM POI categorieën? Ligt de 'schuld' bij BaseCamp of bij 'OFM'? Ook op de GPS zijn wél alle subcategorieën beschikbaar. De binnen BaseCamp ontbrekende subcategorieën kunnen worden omzeild door niet binnen een subcategorie te zoeken, maar op 'Autodiensten'.

Overigens is MapSource end-of-life en zelf gebruik ik voor 80% van de tijd BaseCamp. MapSource wordt steeds minder belangrijk als referentiepunt.

Teksten aanpassen op - nieuwe generatie - GPS:
Garmin\Text<language>.gtt geeft de mogelijkheid om teksten aan te passen, dus bijv.:

  • ‘Autodiensten’ = ‘Fietsdiensten’

  • ‘Autoreparatie’ = ‘Fietsrepatie’

  • ‘Bergingsdienst’ = ‘Auto Parkeren’

  • ‘Parking’ = ‘Fiets Parkeren’

Zo, je bent goed bezig geweest met die pois Eric.

Pois / shape
Let er op dat de 3dshapes gebouwen mogelijk worden vervangen door BAG data. Ik hoop dat de extra info op de gebouwen wordt meegenomen.

Eten/Drinken vs Amusement

Cafe niet aanpassen in OSM omdat het dan in de goede categorie valt op de OFM want dat is mappen voor de renderer, don’t tag for the renderer

Cafés voor de Appeltaart toevoegen tot de categorie eten en drinken in de OFM is een goede tip. Er is daar nog wel plaats voor binnen de beschikbare pois (0x2A)

Edit: Cafés zitten in de default mkgmap style (oa te zien op Lambertus kaart) onder Eetcafé in Mapsource (0x2a0e) wat veel logischer is. Wordt in de volgende update aangepast op de OFM.

Bars blijven dan waar ze zijn (bar/nightclub)

Knooppunten staan twee keer op OFM
Ze staan er zelfs drie keer in maar dat hangt samen met de verschillen in weergave tussen diverse gps-en en mapsource.
Daar verander ik voorlopig niets aan.

Picnic_sites staan twee keer op OFM
Daar moet je bij Garmin zijn, die hebben dat verzonnen :wink:

barrier=gate
Zoeken op ‘hek’ is wel mogelijk, icon wordt echter niet op de kaart getoond

Dat je geen hekjes op de kaart ziet begrijp ik niet. Ik zie ze overal, in Mapsource, Basecamp en op diverse GPS-en.

Opm.: die stile heb je pas kort geleden op de kaart gezet en is dus nu pas zichtbaar op de versie van 11/11

Onderscheid tussen stile en cycle barriers en andere voor fietsers ontoegankelijke obstakels is een goede. Misschien voor de duidelijkheid twee soorten hekjes. Een wel en een niet toegankelijk (dwz als er uitdrukkelijk bicycle=no op staat). Misschien in verschillende kleuren?
Zoeken op hekjes vind ik totaal niet relevant. Ik had ze destijds in een categorie gestopt waar geen standaard garmin poi overheen kwam (was een bug in de nieuwe GPS-en). Hetzelfde geldt voor hellingen, zou tzt mogelijk ook verplaatst kunnen worden als er nog beschikbare pois zijn in Stiltegebied/toeristische informatie. Gamin toont op die plek wel een wc, dus als je gaat zoeken zie je eerst een symbool van een wc en dan pas de OFM icoon. Vind ik erg bezwaarlijk.

Binnen BaseCamp in combinatie met OFM zijn slechts twee subcategorieën beschikbaar

Komt omdat Basecamp de eerste keer dat ie een kaart laadt een index maakt van beschikbare pois. Als ik later de kaart uitbreid met meerdere categoriën ziet die 'm niet. Remedie:
Basecamp resetten: Extra>opties>Algemeen>reset Let op, je bent dan wel wat instellingen kwijt.

Teksten aanpassen op - nieuwe generatie - GPS

Leuk als je maar met één kaart werkt maar niet aan te bevelen als je meerdere kaarten hebt. De BMW dealer komt dan ook onder fietsenmakers als je op de CN gaat zoeken.

Deze opmerking overstijgt mijn kennisniveau.
Moet ik begrijpen dat als ik nu een POI verwijder, de kans bestaat dat de Shape informatie óók verdwijnt op het moment dat 3dshapes gebouwen worden vervangen door BAG data? Met andere woorden: Laat die POI gewoon staan! Of, juist de andere kant op redenerend: verwijder/verplaats de Shape informatie van Shape naar POI?

Deze les heb ik al een keer geleerd :slight_smile:
Ik doel hier op een hele bak met - ons bekende - restaurants (en restaurantjes) die nu ten onrechte ‘slechts’ als Café worden aangeduid. Eén voorbeeld: Tijsterman in Nieuwkoop.

Uiteraard, vanzelfsprekend. Bar/nightclub zijn off limits voor fietsers (met fietskleding aan) :slight_smile:

En dezelfde redenering geldt voor de picnic-tables. Ik moet nu voor ‘bankjes’ zoeken in 3 categorieën en geen enkele categorie bevat bankjes én picnic-tables tezamen. Terwijl beide geschikt zijn voor Appeltaart consumptie :slight_smile:

Leuk, klopt, jij weet beter wat ik gedaan heb dan ik zelf :slight_smile:

Op naar het volgende voorbeeld: de Kanaaldijk, ‘hek’… wel zoeken en vinden, niet zichtbaar op de kaart (van 4/11).

Zou leuk zijn, maar ik betwijfel of dit haalbaar is met de huidige OSM informatie. Alleen ‘stile’ zou je in een heftige kleur kunnen zetten, want deze is per definitie niet-toegankelijk voor fietsers.
Vele andere, ‘niet-toegankelijke’ barricades, zijn niet bedoeld om fietsers tegen te houden (maar brommers en scooters). Deze staan gewoon op een fietspad. Voor tandem-fietsers, met-bagage-fietsers, met-aanhanger-fietsers zijn deze soms vrijwel onneembaar. De Fietsrouteplanner van de Fietserbond heeft wel de informatie waarmee je het onderscheid kunt maken: [hindernissen voor gewone fietsen]/[lange fietsen]/[brede fietsen].

Zoeken op hekjes vind ik ook niet relevant (net zo min als zoeken op paaltjes). Maar de mogelijk om te zoeken op hekjes bestaat al.
Zoeken op ‘ontoegankelijke obstakels’ is voor ons soms best wel een beetje relevant. Sommige hekjes betekenen voor ons: alle bagage van de tandem, Bob los en met tandem boven ons hoofd door een ‘kissing-gate’ lopen, zonder te zoenen :slight_smile:

En weer wat geleerd!
Mag ik nu denken: Garmin = ‘prutsers’? Komt misschien omdat we vandaag tegen de eerste showstopper met de Etrex 30 aanliepen: onvermogen om halverwege onze Route opnieuw te laden :rage:.
Gelukkig laad ik altijd én Route én Track. Anders waren we nu nog niet thuis geweest.

Klopt, een beetje. Dit is ook een persoonlijke - mogelijke - aanpassing die niet voor alle OFM gebruikers geldt.
Mijn redenering om het wel aan te passen: Etrex gebruik ik uitsluitend op de fiets of wandelend. In de auto is TomTom de baas (en ook geen OFM :)). Dus ben ik op de Etrex nooit geïnteresseerd in ‘Autoservices’. Bovendien, zelfs als ik de Etrex gebruik met CN: ‘Autodiensten’ is voor 80% van de tijd onjuist, ‘Fietsdiensten’ is slechts voor 20% van de tijd onjuist. Bij gedeeld gebruik van een label is het nooit in alle omstandigheden juist.
Of een beter label zou zijn: ‘Auto/fiets’ en ‘Bergingsdienst/Parkeren’.

-Wb pois/shapes weet ik niet hoe dat tzt zal verlopen, afwachten maar.
-Picnic tafels laat ik even rusten, vind ik een minor issue
-Dat hekje zie ik gewoon in jouw screen shot (wordt wat overschaduwd door het blokjespatroon van de fietsroute). Heb je in Basecamp wel alle pois geactiveerd? Of Diensten aan in Mapsource?
-Stiles/Kissing gates etc apart weergeven zal ik invoeren. In welke zoekcategorie weet ik nog niet. Het algemene hek (die jij blijkbaar over het hoofd ziet) zit in een poi met adres info. Daar kan ik bijvoorbeeld extra info aan toe voegen als bicycle=yes/no. Lijkt me ook handig voor alle overige categorieën maar er is daar geen ruimte voor meerdere hekwerken.
-Garmin = prutsers? Haal dat vraagteken maar weg. :wink:
-Teksten aanpassen (dutch.gtt):
Bij routeren zou je dan ook kunnen aanpassen
auto/motorfiets > racefiets/ligfiets
kortste tijd > mooiere route
Te vermijden:
Tolwegen/vermijden > Geen Fietsroute/vermijden :confused:

Dus niets doen! Oké, dat kan ik, heel goed zelfs.

Pfffttt, ik zie het nu ook :wink:
Maar ik begrijp nu wel waarom Anke het onderweg niet ziet :wink:
En: de symbool grootte is instelbaar (MapSource/BaseCamp/GPS) dus hiermee is ook nog ‘iets’ te winnen. Niet veel, maar als je weet dat er een hek is, dan zie je het ook :roll_eyes:

Yep! Dit staat ook nog slechts op mijn ToDo lijstje. Staat zo waarschijnlijk nog wel meer Garminiakaans Nederlands in. Anke weigerde vroeger met een Nederlandstalige Etrex Vista te rijden, omdat die steeds zei dat we een ‘draai’ moesten maken. Net als ik BaseCamp schijn te moeten ‘afslaan’.

Het is eigenlijk nog simpeler hoe je die Garmin voor de gek kunt houden.
Gewoon een nieuwe taalbestand aanmaken, Openfietsmap (NL). Ik heb Dutch.gtt voor de Oregon/Dakota gekopieerd van http://garminoregon.wikispaces.com/OpenGTT
Die hernoem je naar Dutch_OFM.gtt ofzo. In de headers kan je met een teksteditor eea aanpassen:

<lang>Openfietsmap (NL)</lang>
<desc>Openfietsmap (NL)</desc>

<tag>TXT_LANG_ID_STR_M</tag>
<txt>Openfietsmap (NL)</txt>

etc

Deze file sla je op je Garmin bij de andere gtt files en de Garmin ziet dan als extra taal Openfietsmap (NL)!
Wil je weer terug naar het origineel dan switch je gewoon naar Nederlands als taal.
Een aangepaste Dutch_OFM.gtt voor de Oregon/Dakota kan je hier downloaden: http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/openfietsmap/Scripts/Garmin/
Andere aangepaste taalbestanden voor Etrex en Edge etc zijn natuurlijk ook welkom en kan ik daarbij plaatsen.

Geweldig!

(Jammer dat de Taal instellling niet in het Profile wordt opgeslagen).

Wel een waarschuwing voor anderen die dit ook willen toepassen:
Een update van de firmware betekent vaak ook een update van de taalbestanden. Dus ook je eigen taalbestanden zul je weer moeten updaten.

Ik gebruik als text editor notepad++ waarmee je ook wijzigingen in de tekst snel kan bekijken:
http://notepad-plus-plus.org/

Ik heb de wijzigingen in een spreadsheet gezet, je kan ze hier bekijken.

Voor meer info over het wijzigen van de taalbestanden zie http://www.javawa.nl/vertaal.html

Ik zie nu ook dat de NL teksten op de kaart nu in het Engels zijn (bijv. gebouw is nu building). Werkt toch nog niet zo goed of ik heb iets over het hoofd gezien?

Geen idee (minor detail overigens), maar eerste gedachte is: ‘gebouw’ / ‘building’ zit in de type file.
En misschien geldt daar:

  • ‘Dutch’ = Nederlands

  • <> ‘Dutch’ = Engels

Zou betekenen:
Dutch
niet wijzigen, alleen:
Openfietsmap (NL)
aanpassen.

Ja dat dacht ik ook. Heb alle mogelijke combinaties geprobeerd, maar dan ziet ie of de originele dutch.gtt (met NL teksten op de kaart) of de alternatieve menu’s met Engelse teksten.

Ik heb nu de originele Dutch.gtt hernoemd naar NL.gtt met in de headers
Nederlands (org)
Nederlands (org)

En de gewijzigde noem ik nu Dutch.gtt en dan gaat het wel goed.
Alleen zie ik nu wel in het originele NL taalbestand Engelse termen op de kaart maar dat is minder erg.

Je kunt ook aan JaVaWa vragen of er wat samen te werken valt (meer geautomatiseerd?) Bij nieuwe versies van huidige taalbestanden stuur ik ze naar hem toe en hij integreert en vergelijkt, dan is gelijk bekend welke toevoegingen erin zitten en kun je hele snel ook weer een update bestand downloaden.

Dan kunnen de mensen kiezen, of alleen een OpenFietsMap taal toevoegen (als User file) of een geheel nieuwe “taal” toevoegen.

Ik zal in ieder geval de eTrex 20/30 tekstbestanden naar JaVaWa sturen om toe te voegen aan de totale vertaallijst.