Rotterdam Centrum helemaal kaal

Zojuist gezien dat in het centrum van Rotterdam heel veel verwijderd is, volgens mij alle lineaire ways (wegen, maar ook tram- en metrospoor etc). Misschien probeerde iemand e.e.a. autovrij maken… :slight_smile:

Ik heb geen flauw idee wat ik er aan kan doen; hopelijk valt er bijvoorbeeld iets automatisch terug te draaien, dus ik hoop dat er iemand is die hier raad mee weet.

Ik geloof niet zo dat iemand per ongeluk een foutje heeft gemaakt, dit is gewoon vandalisme:
http://www.openstreetmap.org/user/nbishop/edits

Bannen die persoon en al zijn edits terugdraaien!

zijn de edits toevallig gemaakt vanaf een school in zwijndrecht?

Bewerker is zo te zien http://www.openstreetmap.org/user/nbishop/edits ene nbishop die als commentaar geeft “just buildings that’s all”. Zegt denk ik genoeg. Iemand hem maar weer een mailtje sturen, en dan weer een terug krijgen zodat je weer voor kankh wordt uitgescholden, en vervolgens weer contact zoeken met vader of moeder zodat die weer op het kleutertje kan letten?

EDIT: lekker oplettend, ligfietser had de persoon ook al geidentificeerd, lees ik zo overheen

@Ligfietser - Het moet inderdaad vandalisme zijn, zoveel is duidelijk, mijn autovrij-opmerking was niet meer dan een nogal flauw grapje. :slight_smile:

Verder heb ik geen flauw idee hoe ik een wijzigingenset kan terugdraaien (kan dat in Potlach?), dus hopelijk kan iemand anders dat regelen. Dat zal de snelste manier zijn om Rotterdam weer op de kaart te krijgen, denk ik zo. Dank! :slight_smile:

Ik heb in ieder geval hem een mailtje gestuurd, de reden dat mensen dit soort dingen durven is omdat het ver van hun afstaat en weten dat het geen consequenties heeft, en als hij opeens een mailtje krijgt van een mens laat hij het misschien de volgende keer. @Jozzy we hebben hier eerder mee te maken gehad zie: http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=12480 misschien heb je daar wat aan. Er zijn een aantal pagina’s op de wiki over, maar ik begrijp die niet helemaal, misschien dat de terugdraaiers van de vorige keer zich kunnen melden?

Vandalen en trollen op internet doen hun “werk” omdat ze aandacht willen. Mailjes sturen naar dat soort types geeft ze alleen maar voldoening.

Ik verdwaal ook een beetje in alle info die ik in de genoemde links (forum + wiki) vind, het meeste snap ik ook niet. :slight_smile: Zelf gebruik ik bovendien alleen Potlach, dus bij een verwijzing naar JOSM haak ik ook al een beetje af…

In elk geval heb ik zojuist een e-mail gestuurd naar de Data Working Group, aangezien ik dit probleem veel te groot vind om handmatig op te gaan lossen.

Mail je hem wel in het Engels? “nbishop” is een typisch engelse naam, en zijn changeset-comments zijn ook in keurig Engels. Hij heeft zich op 14 okt ingeschreven, en heeft slechts drie changesets op zijn naam, allemaal in de kleine uurtjes (bij ons). Het zou best kunnen dat hij, ergens ver ten oosten van ons, een custom-kaart probeert te maken, en niet doorheeft dat hij DE kaart zit te vernaggelen.

Moeten de changesets nog teruggedraaid worden? Ik bied me wel aan.

Kan je 'm ook bannen? Hij heeft zo te zien alleen maar dingen gedelete dus dat moet wel moedwillig zijn.

In Potlach 2 ziet Rotterdam er inmiddels in elk geval weer schitterend uit, dus met nog even geduld zal de stad er ook in Mapnik / Osmarenderer et cetera weer prachtig opstaan. Aan de verantwoordelijke partij(en): heel hartelijk dank!!

(English summary of this message :stuck_out_tongue: : thanks!)

EDIT: Ik zie nu dat het Martien Sch was die de changesets heeft teruggedraaid, dus mijn zeer uitgebreide Engelstalige dankbericht was niet nodig. :wink: Bedankt, Martien!

Ik heb de changesets bekeken en er is enkel data verwijderd, een mislukte poging om iets te mappen lijkt mij uitgesloten. Daarom heb ik het advies in de vraagbaak genegeerd om eerst contact op te nemen (en gerust meerdere dagen te wachten), alvorens men de wijzigingen gezamenlijk verbeterd/terugdraaid.
Er waren 1360 nodes en 404 wegen verwijderd, 68 relaties veranderd.

Ik heb het account aangegeven bij woodpeck, hij heeft ons in Dordrecht ook al bijgestaan.

Het is weer herfstvakantie :wink:

Gezien de opmerkingen die erbij staan, zou ik dat ook zeggen. Maar als ik naar de tijd kijk waarop gemapt is, krijg ik de indruk dat die persoon een alcoholische versnapering kan hebben gehad.

Zo kwam ik in juli een fout op de kaart op het spoor toen ik in Duitsland fietste. De kaart klopte niet. Iemand had de weg verlegd. Toen ik thuis was, heb ik de weg weer gecorrigeerd. De ‘dader’ heeft slechts één keer iets fouts gedaan. Het kan dus vanzelf weer overgaan.

De laagdrempeligheid van de OSM heeft vele voordelen, maar kent ook nadelen. Sommige beginnende mappers maken fouten. Als je Keep Right gebruikt, zie je vele fouten. Soms stuur ik een mailtje naar een beginnende mapper die goed bezig is, maar die regelmatig fouten maakt. Soms kom ik er via Keep Right achter dat ik ook fouten maak, ook als probeer ik zo goed mogelijk te mappen.

Jozzy…'t is maar goed dat je zo opmerkzaam was.

Kreeg een keer als tip om dit programma te gebruiken om een bepaalde regio in de gaten te houden.
http://matt.dev.openstreetmap.org/owl_viewer/

'k zal in ieder geval R’dam in de smiezen houden. Herfstvakantie dus! :slight_smile:
Eggie

Dat OWL ziet er inderdaad uit als een handige tool om met behulp van RSS-feeds e.e.a. automatisch in de gaten te houden. Daar ga ik binnenkort maar eens wat van instellen.

Verder zou ik het inderdaad fijn vinden als jullie Rotterdam nog even in de gaten willen houden, voor als het om een draaideurvandaal blijkt te gaan. :wink: Ik ben zelf namelijk een paar daagjes weg en kan er dus even niet op letten.

(EDIT: typo)

Nee daar heb ik eigenlijk niet bij stil gestaan. Maar aangezien het nu al is opgelost zullen we het even in de gaten houden.

ten oosten van ons… bedoel je soms dat een changeset uit 1940 wat laat is binnengekomen of dat iemand het probeert te herhalen?

Gaven ze mij die ook maar…

Ik zie drie changesets, om 01:16, 01:24 en 06:10: http://www.openstreetmap.org/user/nbishop/edits
Slapeloze nacht in NL? Of een gewone middag op kantoor in Australia? Wie zal het zeggen.

Of een gefrustreerde Ajax fan die 010 van de kaart wil vegen? :wink: