Copyright

Wanneer ik plattegronden vind, met de onderstaande copyright formulering:

“Het is niet toegestaan de informatie anders dan voor persoonlijk en niet-commercieel gebruik te verspreiden, op te slaan in geautomatiseerde bestanden, of te kopieren in welke vorm dan ook, zonder schriftelijke toestemming.”

Kan ik deze informatie dan gebruiken om de OSM kaarten te bewerken? Ik zou zeggen dat dit valt onder “niet-commercieel gebruik”?

Dat valt weldegelijk onder commercieel gebruik, aangezien er niets is in de “gebruiksvoorwaarden” van de resulterende OSM data dat commercieel gebruik verbied.

Jammer, dat had het een stuk makkelijker gemaakt.

Nu moet je dus eerst schriftelijke toestemming vragen? :wink:

Ben er al mee bezig :wink:

Reactie:

"De informatie op de website is openbare informatie en kunt u over het algemeen vrij gebruiken.

Op sommige documenten rust een copyright, bijvoorbeeld op enkele foto’s. Lees hiervoor ook de disclaimer."

(disclaimer heb ik hierboven al genoemd)

Ik vind het nog wat mager. Is dit voldoende?

Kan je link naar de website plaatsen, misschien wordt het dan duidelijker.

Nog even een beetje rondgekeken. De goede wil is er wel zo te zien, auteursrecht gaat ze om foto’s en beeldmerken. Maar ik wil eigenlijk toch wel de expliciete toestemming hebben. Ga er morgen nog een keer achteraan.

Het gaat om deze site:
http://www.hilversumbeterbereikbaar.nl

Link naar de disclaimer staat onder aan de pagina

Als je toestemming vraagt, zou je eigenlijk toestemming moeten vragen voor de voorwaarden die openstreetmap gebruikt. Toestemming om het op openstreetmap te plaatsen is eigenlijk te vaag.

Maar om welke informatie gaat het dan? Feiten vallen in beginsel niet onder het auteursrecht. Ik zie op die website bijvoorbeeld kaartjes met daarop welke wegen in een bepaalde week zijn afgesloten. Als je die informatie wekelijks zou willen bijwerken in openstreetmap, heb je helemaal geen toestemming nodig.

Het gaat om dit soort informatie:

Definitief ontwerp

Auteursrecht slaat impliciet ook op plattegronden en deze worden in het antwoord dat ik nu heb naar mijn smaak nog niet voldoende expliciet uitgesloten. Ik zal nog even goed kijken naar een correcte formulering van de vraag en verwijzen naar de Openstreetmap voorwaarden.

Zie: http://blog.iusmentis.com/2009/05/29/afgeleide-werken-bij-openstreetmap-2/

Plattegronden zijn auteursrechtelijk beschermd, maar vooral vanwege het kleurgebruik, gebruikt lettertype of de manier waarop je de bomen intekent. De topografische gegevens zijn niet auteursrechtelijk beschermd.

Volgens mij is het geen probleem de ligging van de wegen over te nemen. Ik denk zelfs dat je huisnummers kunt overnemen.

Overigens zou iemand dit soort tekeningen van heel Nederland kunnen verzamelen. Dan zou die verzameling onder het databankenrecht kunnen vallen. Maar zoiets is hier niet het geval.

Ik zou hier wel een expert over willen horen. Als zo’n tekening deel uitmaakt van een overheidsbeslissing, kan er volgens artikel 11 van de auteurs wet geen copyright op rusten (http://www.wetboek-online.nl/wet/Auteurswet/11.html).

Hugo