OpenStreetMap Forum

The Free Wiki World Map

You are not logged in.

#51 2012-01-12 19:12:51

Re: Licentie-verandering

eggie wrote:

Wat gebeurt er eigenlijk met al die besmette nodes op redelijk schone wegen? Daar is geen beginnen aan.

heb je een voorbeeld van zo'n weg?

#52 2012-01-12 19:40:42

JanWandelaar
Senior Member
From: Melderslo
Registered: 2011-04-09

De licentiewijzigingen en policy kan ik niet helemaal volgen (en eerlijk gezegd doe ik niet veel moeite).

Wat ik niet snap dat is dat alles verwijderd wordt van mensen die de nieuwe licentie niet accepteren (en dat is uiteraard hun goed recht),
terwijl aangegeven wordt dat ze alle input als public domain beschouwen.

Kan die input niet behouden worden?

#53 2012-01-12 19:44:46

Mattheus wrote:

Genoemde mapper is 'undecided'. Waarschijnlijk zal deze persoon niet weten wat er aan de hand is. Als zijn emailasdres bekend is, zou men hem/haar een mailtje kunnen sturen met het verzoek de voorwaarden te accepteren. Er zijn nog vele mappers die 'undecided'zijn. Veelal zijn deze mensen enthousiast begonnen, maar mappen al ruim een jaar niet meer.

Ik zie dat in de regio Utrecht Christiaan Welvaart veel fietspaden in kaart heeft gebracht waaraan ik ook heb geedit. Heb 'm via de OSM site maar gemaild of hij wat van zich kan laten horen, en ook zijn naam gegoogled omdat zo'n e-mailadres inactief kan zijn na verloop van tijd. Afwachten maar, tenzij iemand hier toevallig hem kent?

#54 2012-01-12 21:00:31

eggie
Senior Member
From: Dordrecht
Registered: 2010-09-03

Ha Frankl2009

Het fietspadd hier is clean (niet geel of rood) , maar de nodes zijn wel rood. Wat gebeurt er als de nodes worden gewist. Kan alleen bedenken dat het fietspad dan wat minder bochten heeft. 't Is een beetje "koffiedik kijken"
Wat ik bedoel...er zijn veel gele en rode nodes op wegen niet direct besmet zijn. Ben eerst maar eens begonnen in de door mij gemapte gebieden op de Zuid-Hollandse eilanden en rond Lunteren en Veenendaal.

http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=wt … ne_created

en

hier de bekende Zwijndrechtse brug.

#55 2012-01-12 21:06:08

CeesW wrote:

Als een non-aggreer een route heeft gecreëerd, dan staat deze ook in de "rode lijst". De route zal dus ook verdwijnen. Zo ook alle relaties die aan de wegen en paden vastzitten. Dit geldt voor wandel en fietsroutes en ook voor busroutes.

Als voorbeeld: Relatie 20933, route ("Marskramerpad", 1.126 leden).Deze heeft als eerste auteur "meFrans" en sinds juli 2009 niets meer gemapt. Deze route is daarna wel zo'n 190 maal aangepast.

Ik weet niet hoeveel van deze routes er zijn. Dat kunnen er best wel veel zijn.
Als je voor deze routes alles "netjes"wil wijzigen ben je verplicht om de route opnieuw aan te maken en alle relaties opnieuw aan de wegen te koppelen.

Mooiste zou zijn als een van de wandelaars (ZMwandelaar / janwandelaar etc.) zich over het Marskramerpad zou ontfermen, in casu ODbL proof maken en liefst nog wat verbeteren. Dat voorkomt dat íe op 1 april verdwijnt.

#56 2012-01-12 21:10:09

JanWandelaar wrote:

De licentiewijzigingen en policy kan ik niet helemaal volgen (en eerlijk gezegd doe ik niet veel moeite).

Wat ik niet snap dat is dat alles verwijderd wordt van mensen die de nieuwe licentie niet accepteren (en dat is uiteraard hun goed recht),
terwijl aangegeven wordt dat ze alle input als public domain beschouwen.

Kan die input niet behouden worden?

Klinkt logisch. De LWG heeft echter, om eveneens logische redenen, anders besloten. Het is wat merkwaardig dat iemand zijn data als PD kenmerkt, wat inhoudt dat iedereen die data mag gebruiken. En vervolgens aangeeft dat OSM die data niet mag gebruiken. Dan kun je net zo goed de licentie wel accepteren (aldus de LWG)

#57 2012-01-12 23:33:17

eggie wrote:

Het fietspadd hier is clean (niet geel of rood) , maar de nodes zijn wel rood. Wat gebeurt er als de nodes worden gewist. Kan alleen bedenken dat het fietspad dan wat minder bochten heeft. 't Is een beetje "koffiedik kijken"

Ja, "koffiedik kijken", omdat we niet weten wat er precies gaat gebeuren (dat weet niemand nog, precies). Ik heb ook geen zekerheid; ik kan het alleen beredeneren:

Voor Way #118842416 (nieuw geconstrueerd in changeset # 8525570 op 23 juni 2011) gebruik je opnieuw nodes  #861042918,  #861042922, #861042931 enz. (gemaakt op 15 Aug 2010 in changeset #5619375 door een gebruiker die de CT's heeft afgewezen). 

Ik geloof dat deze nodes zullen verdwijnen (tenzij de afwijzer terugkeert op zijn beslissing); alleen die ene van jezelf blijft; het fietspad wordt vervormd. 

Als we de Bing achtergronden bekijken (in Potlatch 2 en JOSM) is het fietspad nu al niet zo accuraat ingetekend als het zou kunnen. Een oplossing is:  nieuwe nodes zetten op de juiste plaatsen en de oude nodes verwijderen. Way #118842416 ook een Source=Bing  (o.i.d.) geven om het te documenteren.

Wel wat werk, maar het knapt er van op! En het is veilig voor na 1 april.

Wat overblijft, is Relation #1152730 (fietsknp route 91-94), gemaakt op 29 august als eerste door dezelfde afwijzer. Ik weet niet wat hieraan te doen is. (Is hij bereid is om toch terug te keren op zijn eerder beslissing?* Zo niet, zou hij bereid zijn om alles PD te maken? Dan kan iemand zijn edits 'adopteren', en zouden ze ook veilig moeten zijn**).

*en als hij dat doet, is al het ander niet nodig.
Edit: ** of misschien toch niet. Ik dacht dat het 'adopteren' dingen veilig kon stellen, maar na herlezing van een discussie op legal-talk lijkt dat niet waar te zijn. Jammer.
Probleem met knooppunt routes is dat je ze echt moet fietsen/lopen en met een GPS vastleggen o.i.d.; ik zie geen manier om het over te nemen.

Last edited by Frankl2009 (2012-01-13 00:41:55)

#58 2012-01-12 23:58:57

eggie wrote:

hier de bekende Zwijndrechtse brug.

Niet alleen de nodes, ik neem aan dat ook de weg wordt terug gezet naar de versie van "Jozzy" d.d. 29-07-2008.
Je ziet wat dat doet door te kijken naar de 'Deep Diff' ( hier (Click in OSMI op de clock icon rechts)).

In dit geval verlies je toch niet zo veel info (bridge=true wordt bridge=yes; bicycle=no; een stukje vandalism m.b.t. maxspeed=130; de twee toegevogde nodes 903298666 en *662).

Bicycle=no is een consequentie van de verplichte fietspaden aan weerzijds van de weg. Ik zou die weer toevoegen. Bridge=yes kan iedereen doen. "Jozzy" kan maxspeed=50 weer invoeren (of je kan dat zelf, als je het zeker weet door local_knowledge). De verloren nodes met Bing achtergrond corrigeren. ...

Vraag bij dit alles is: als de mapper toch terugkeert op zijn afwijzing en gaat akkoord met de CT's, doen we al het werk voor niets?

Last edited by Frankl2009 (2012-01-13 00:00:48)

#59 2012-01-13 00:18:03

eggie
Senior Member

Als een weggetje door rode node (delete) gewist worden dan is de schade nog te overzien. Kwestie van de weg weer goedleggen. Maar als een node de verbinding is tussen twee aparte wegen en hij wordt gewist routeert de kaart niet meer. Als ik als proef een node wis wis ik soms een heel stuk weg mee. Wellicht (ja.. koffiedik..) zal dat dan ook gebeuren. Als dus de verbindingsnode ook "tainted" is maak ik een nieuwe verbindingsnode een eindje verder. Daarna wis ik de besmette node.

Overigens heb ik nu dat hele stuk brug opnieuw gemapt door het schone stuk door te trekken naar het noorden.

Last edited by eggie (2012-01-13 00:27:29)

#60 2012-01-15 16:53:01

eggie wrote:

Als een weggetje door rode node (delete) gewist worden dan is de schade nog te overzien. Kwestie van de weg weer goedleggen. Maar als een node de verbinding is tussen twee aparte wegen en hij wordt gewist routeert de kaart niet meer. Als ik als proef een node wis wis ik soms een heel stuk weg mee.

In Potlatch2 is er een oplossing. Zie talk-gb:
http://lists.openstreetmap.org/pipermai … 12728.html

(Ik neem aan dat er "bewijs" is, onafhankelijk van de afwijzende gebruiker, dat de locatie van de node klopt.)

Last edited by Frankl2009 (2012-01-15 16:56:22)

#61 2012-01-15 21:48:56

eggie
Senior Member

@Frankl2009,

Ga het dadelijk eens proberen. Dat scheelt een hoop werk. Als bron kan ik er b.v. bing bij zetten. Vaak moet je de node toch verzetten "according Bing".

#62 2012-01-18 22:36:58

Allen,

Ik kreeg een hint dat er hier op het forum ook de nodige discussies speelden. Ik zal proberen het forum de komende tijd te volgen en mogelijke vragen te beantwoorden.

Een paar mogelijk interessante links:
Wat is clean: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Open … s_clean%3F

Voorbeeld: http://osm.mapki.com/history/way.php?id=7347006
De creator is akkoord. Er is een wijziging door iemand gedaan die niet akkoord is. De wijzigingen van de tweede worden verwijderd. De weg blijft dus wel bestaan.

Er is ook een pagina op de wiki over het remappen: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Remapping
Wanneer jullie mensen kennen die nog "undecided" zijn, kun je ze natuurlijk ook benaderen. Mogelijk hebben zij nog niet gehoord over de nieuwe Contributor Terms.
Zie ook: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Aski … t_the_ODbL

Groet,
Henk Hoff

#63 2012-01-20 16:26:17

Hoop gedoe hier met die verdwijnende wegen, maar de tekst van Toffehoff heeft me wel een extra dingen in OSM laten zien.
Niet dat ik daar nou een betere mapper van wordt (en ja ik weet dat ik een aanbod met JOSM van ZMwandelaar heb gehad, maar er zijn redenen waarom ik er niet op ingegaan ben, 1 ervan is dat ik potlatch 2 beter snap wink, maar goed OSM blijft een lastige kaart.

Maar goed wat dit met licentie te maken heeft is het volgende:

Hé goed werk. Je ziet er is nog veel te doen. Mooi gebied trouwens daar boven Gouda. Heb een keer de Reeuwijkse plassen rondgefietst en kwam op de Kippenkade uit. Dat werd een hele klus op de fiets en later op de Prinsendijk moest ik m'n elektrofiets over een hek tillen om weer in de bewoonde wereld te komen. De OFM bestond toen nog niet. smile
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.04 … 6&layers=M

.
Deze oude quote van Eggie  in een ander topic (de plek dan) ging ik eens bekijken op de OSM n.a.v. de OFM. Dus even gekeken hoe het daar gemapt is en ik zie dat de prinsendijk gemapt is met oranje lijntjes, en dat klopt, er zit een mapper (Quarens) tussen die nog de status undecided heeft.

Terzijde: In Gouda bij het Albert Plesmanplein/Station zitten ook 'undecided' mappers tussen, maar goed het is daar nu zo'n rommeltje (in het echt) en op OSM (mijn actie wink ) dat straks die 'undecided wegen' vanzelf wel verdwijnen. De hele rotonde wordt een kruispunt. Ergens juni hopen ze klaar te zijn.

#64 2012-01-21 01:57:32

Lieve mensen, willen jullie mij niet meer mailen over het accepteren van ODBL? Ik besteed nu bijna een minuut aan het wachten per changeset. Om het goed te keuren als ODBL data... want ik heb ooit wel eens CC-BY en CC-BY-SA geimporteerd toen dat nog compatible was.

Vinkjes zetten red ik het niet mee. En ik wil iedereen die wat met Wikipedia naar OSM heeft gedaan, ook wijzen op deze incompatibiliteit.

Last edited by Stefan de Konink (2012-01-21 02:12:35)

Steun elkaar, Kopieer Nederland waar!

#65 2012-01-21 22:34:48

@ de OSM'ers die na 1 april aanstaande een fatsoenlijk routeerbare fietskaart in Nederland willen hebben:

zo te zien wordt er door een aantal OSM'ers heel hard gewerkt om de ODbL fouten uit de fietspaden te halen (+ hopelijk ook de nodige kwaliteitsverbetering obv de nieuwe Bing kaarten door te voeren :-) ). Was het aantal nodes/ways die in het geheel nog niet voldeden aan ODbL (de rode, gecreëerd door users die niet hebben geaccepteerd) op 4/1 nog 6.100, dat is inmiddels met maar liefst 2.000 afgenomen tot 4.100. In bijgaand bestand staat een overzicht van alle fietspaden in Nederland naar de stand van vandaag. Via JOSM kun je met de license change plugin zien welke van die fietspaden niet ODbL proof zijn.

http://www.mediafire.com/?rvjqfjhg8mkicq2

#66 2012-01-22 12:32:38

JanWandelaar
Senior Member
From: Melderslo
Registered: 2011-04-09

Stefan de Konink wrote:

Lieve mensen, willen jullie mij niet meer mailen over het accepteren van ODBL? Ik besteed nu bijna een minuut aan het wachten per changeset. Om het goed te keuren als ODBL data... want ik heb ooit wel eens CC-BY en CC-BY-SA geimporteerd toen dat nog compatible was.

Vinkjes zetten red ik het niet mee. En ik wil iedereen die wat met Wikipedia naar OSM heeft gedaan, ook wijzen op deze incompatibiliteit.

Zelf volg ik de talk-nl mailing list alleen vanuit het archief.
Helaas is het niet te voorkomen dat door de verschillende kanalen dezelfde items nog een keer aan de orde komen.

Doordat je zo ongelooflijk veel werk verzet heb, kom je in elk gebied nodes tegen die je gezet heb.
Vandaar zul je wel bestookt worden met mailtjes.

De enorme berg werk die nu verzet wordt zeker gewaardeerd.

Zelf heb ik ook een paar mailtjes verstuurd naar mensen die een bijdrage bij mij in de buurt gedaan hebben.
Ze staan in de lijst dat ze nog niet beslist hebben en hebben de laatste jaren geen edits meer gedaan.

De reden hiervoor was dat een aantal wandelroutes die ik vorig jaar ingevoerd heb gaan ook over wegen/paden die door de licentiewijziging evt. gaan verdwijnen.
Het is ook een stuk de onzekerheid dat je niet weet wat er mee gaat gebeuren.
Nu is het nog relatief eenvoudig met de josm plugin deze paden terug te vinden en te vervangen.

#67 2012-01-23 13:59:25

ToffeHoff wrote:

Ik zal proberen het forum de komende tijd te volgen en mogelijke vragen te beantwoorden.

Fijn. Alle hulp is zeker welkom.

ToffeHoff wrote:

snip
Er is ook een pagina op de wiki over het remappen: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Remapping

Inderdaad: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Remapping is erg verhelderend. Dank.

ToffeHoff wrote:

Wanneer jullie mensen kennen die nog "undecided" zijn, kun je ze natuurlijk ook benaderen. Mogelijk hebben zij nog niet gehoord over de nieuwe Contributor Terms.

En daar wringt het. Wij hebben geen idee waarom mensen de CT's hebben afgewezen. Ik begrijp de frustratie van mensen zoals Stefan die overspoeld worden met verzoeken om maar de CT's te accepteren terwijl dat lastig of (juridisch) onmogelijk voor ze is (of, gelukkig in zijn geval, dat er hard aan gewerkt wordt).

Dan twee vragen:
Zou je kunnen aangeven hoe men zal omgaan met relaties als er:

(a) Een CT-afwijzende mapper aan gewerkt heeft (m.n. hoe kunnen we het alsnog ontdoen van die 'besmetting') om het veilig te stellen. Alles nog een keer nalopen is erg onpraktisch met vele van die relaties.

(b) Een weg of pad die door een afwijzer is gemaakt, deel uitmaakt van een relatie (fiets-, wandel-, paard-, busroute) en wordt verwijderd. Wordt alleen dat stukje uit de relatie gehaald en blijft de rest staan? (Dan kunnen we t.z.t. het opnieuw in OSM zetten.)

#68 2012-01-23 19:07:29

ToffeHoff wrote:

Frankl2009 wrote:

En daar wringt het. Wij hebben geen idee waarom mensen de CT's hebben afgewezen.

Let wel: ik heb het over "undecided" niet de "declined". Declined = CT afgewezen; Undecided = CT nog geaccepteerd, nog afgewezen hebben. Laatsgenoemde groep moet dus nog een beslissing maken. Dit zijn veelal users die in het verleden aan OpenStreetMap hebben bijgedragen en ergens een keer zijn gestopt.

Frankl2009 wrote:

(a) Een CT-afwijzende mapper aan gewerkt heeft (m.n. hoe kunnen we het alsnog ontdoen van die 'besmetting') om het veilig te stellen. Alles nog een keer nalopen is erg onpraktisch met vele van die relaties.

Voor relaties geldt hetzelfde als met ways en nodes. Indien deze aangemaakt is door iemand die declined of undecided zijn, wordt deze naar alle waarschijnlijkheid verwijdert. Indien de user een relatie heeft aangepast, wordt de aanpassing ongedaan gemaakt.
Ik realiseer me nu dat er (voor zover ik weet) nog geen visualisatie tools zijn om de relaties te checken op "besmetting". Ik zal eens een balletje opwerpen binnen de LWG hierover.

Frankl2009 wrote:

(b) Een weg of pad die door een afwijzer is gemaakt, deel uitmaakt van een relatie (fiets-, wandel-, paard-, busroute) en wordt verwijderd. Wordt alleen dat stukje uit de relatie gehaald en blijft de rest staan? (Dan kunnen we t.z.t. het opnieuw in OSM zetten.)

In dat geval wordt inderdaad de weg uit de relatie gehaald. De relatie zelf blijft bestaan.

#69 2012-01-24 16:44:38

ToffeHoff wrote:

Let wel: ik heb het over "undecided" niet de "declined". Declined = CT afgewezen; Undecided = CT nog geaccepteerd, nog afgewezen hebben. Laatsgenoemde groep moet dus nog een beslissing maken. Dit zijn veelal users die in het verleden aan OpenStreetMap hebben bijgedragen en ergens een keer zijn gestopt.

Eigenlijk bedoelde ik dat ook.

Feit is dat "afwijzers" alsnog van zin kunnen veranderen. Maar inderdaad, het is beter om ze met rust te laten.

Van de mensen die nog geen beslissing hebben genomen, weten we dus niets (ook niet of ze (recentelijk) zijn aangeschreven door iemand). Misschien handig om evt. antwoorden ergens (hier?) te melden.

#70 2012-01-26 00:18:52

Frankl2009 wrote:

Van de mensen die nog geen beslissing hebben genomen, weten we dus niets (ook niet of ze (recentelijk) zijn aangeschreven door iemand). Misschien handig om evt. antwoorden ergens (hier?) te melden.

Zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Aski … t_the_ODbL (en dan wat naar beneden scrollen).

#71 2012-01-28 14:20:29

eggie
Senior Member

Van de indecided heb ik van Edistar een antwoord terug.
Dus geen mailtjes meer naar Edistar

It's done! Good luck with future mapping! Unfortunately I've moved away from the Netherlands so I cannot contribute any further.
Best wishes,
Edistar

Eggie

#72 2012-01-28 16:44:52

Ook user landloper is inmiddels benaderd en heeft ingestemd. Weer een rode vlek op de Utrechtse heuvelrug minder.
Van de heer Welvaart echter niets meer vernomen.

#73 2012-01-30 14:01:29

Drie weken terug heb ik meFrans en Christiaan Welvaart aangeschreven, maar van beide geen reactie.
Ik kom veel routes tegen die door Cetest zijn aangemaakt. De meeste wegen waar deze routes overlopen zijn inmiddels opnieuw getekend. De relaties met de routes is ook weer aan de wegen gekoppeld. Blijft nog over dat de initiator van deze routes Cetest is. Volgens mij betekend dit dat deze routes alsnog per 1 april zullen verdwijnen.
Heeft iemand hier al een oplossing voor?

#74 2012-01-30 16:13:06

ToffeHoff wrote:

Ik kreeg een hint dat er hier op het forum ook de nodige discussies speelden. Ik zal proberen het forum de komende tijd te volgen en mogelijke vragen te beantwoorden.

Ter verduidelijking, Henk:
Volgens de JOSM plugin is er "harmless data loss/minor issue" op Node 267767702 (barrier=cattle_grid).
De mapki Deep Diff laat alle drie de versies naast elkaar zien.

1. Node is gemaakt door iemand die de CT's heeft geaccepteerd. Hij heeft het getagd highway=cattlegrid.

2. Dit is veranderd in "highway=cattle_grid" in Ver 2 door iemand die de CT's afgewezen heeft.

3. Iemand die de CT's accepteert, heeft in versie 3 de highway tag verwijderd en de tag "barrier=cattle_grid" toegevoegd.

Is het correct dat er op 2 april (of welke datum dat feitelijk wordt) er aan dit node niets verandert?

Reden: Ver 3 mapper heeft de (aangepaste) tag van de afwijzer verwijderd. Er is dus niets meer van die afwijzende mapper aanwezig.
(Zo ja: de JOSM plugin is in dit geval niet accuraat; er is zeker geen dataverlies.)
(Zo nee: hoe werkt dat dan wel?)

Dank alvast.

Last edited by Frankl2009 (2012-01-30 16:14:29)

#75 2012-01-31 15:36:02

eggie
Senior Member

Even voor de goede orde.
Inmiddels een mailtje gestuurd naar de volgende mappers die nog-geen-beslissing-hebben-genomen. (maar ook geen antwoord hebben terugestuurd)

Remcop
beaker
cvervoort
user2017
wouters
dannyvh
charley45
teun
joan2

Stefan de Koninks edits blijf ik even van af, want ik heb begrepen dat dat vanzelf goed komt smile

'k Geef even de voorkeur aan de doorgaande fietspaden en wegen. De verschillende wijkjes komen wel weer.
'k Heb rond Eindhoven en Best veel odbl damage gerepareerd. let op! Daar zijn zoveel nieuwe wegen aangelegd dat je de Bingfoto's van 2011 zelfs niet kunt vertrouwen. Je moet de situatie ter plaatse kennen.

Board footer