italiaanseweg Doorwerth

Ik heb een vraag over de Italiaanseweg in Doorwerth.

Het gaat om het stuk tussen W.A. Scholtenlaan en Van der Molenallee.

Weg staat aangemerkt als éénrichtingsverkeer, daarnaast staat dat cycleway = opposite.
Deze instellingen zijn in principe correct.

Probeer ik echter via mapsource voor de fiets een route te plannen, vanaf de Fonteinallee omhoog de italiaanseweg op, dan gaat de route in bovengenoemd gedeelte “omfietsen”, schijnbaar wordt tweerichtingsverkeer niet goed geïnterpreteerd.

Welke eigenschap moet er gecorrigigeerd worden, cq toegevoegd worden om toch correct te kunnen plannen zonder omwegen

Ik ben hier wel bekend, dus weet wel hoe ik moet fietsen, maar ik wil een complete tocht met anderen kunnen delen.

Donald

Als je de openfietsmap hebt om die route te plannen denk ik dat het komt door een bug in mijn scripts.
Er staat nl ook surface=cobblestone waardoor mijn kaart de unclassified als track beschouwd/rendert.
http://www.openstreetmap.org/browse/way/6884919

Daar gaat het denk ik fout in mijn scripts, want bij highway=track wordt de cycleway=* vervolgens weer omgezet naar highway=cycleway met de bedoeling om highway=track & cycleway=track (en varianten als track:left, track:right) te kunnen renderen, maar hier heb ik de mogelijkheid van cycleway=opposite over het hoofd gezien. Kortom hier moet de renderer worden aangepast en niet de tagging in OSM, tenzij cobblestone hier niet klopt, gaat het hier echt om een kasseienweg of zijn het gewoon klinkers (paving_stones)?
http://maps.google.com/maps?ll=51.974935,5.800985&spn=0.004058,0.013078&t=k&z=17&layer=c&cbll=51.974924,5.801108&panoid=nVNESVfErOp1ZraiYzSQzQ&cbp=12,45.55,1,8.99

Ik zie trouwens op streetview dat de andere kant van de Italiaanse weg een fietspad is en geen unclassified.

Ha Donald,

Dit is wel een hersenkraker. Alles lijkt goed. De weg staat als minor getagd. Als je echter in MApsource op de OFM kijkt versie 8 aug. Dan zie je de weg als gestippeld zoals een generatic path. Athans zo lijkt het.
Op 8-5-11 is aan het stuk gewerkt door Gri. Weet niet of jij dat bent?
Zou het betreffende stuk wissen en opnieuw de tag geven van minorweg. … éénrichting maken en op Cycleway=opposite zetten. Kijken wat er dan gebeurt.
Eggie

… "k Zie dat Ligfietser al een plausibele verklaring geeft. :slight_smile:

Inderdaad gebruik ik de openfietskaart (heb zojuist zelfs nog versie 8-8-2011 op mijn laptop en garmin)

Het zijn geen kasseien, maar klinkers. Maar wel van die erg ronde klinkers uit vervlogen tijden.
In de tijd dat men deze weg bestraat heeft, bestonden die nog niet van die mooie vlakke fabrieksstenen.

Ik probeer een foto, maar de details van de stenen is niet geheel goed te zien. Stuk tussen Utrechtseweg en Van der Molenallee is van een nog slechtere kwaliteit weg, waardoor je wel het gevoel van de Hel van het Noorden te fietsen :slight_smile:

http://www.klimgeiten.nl/images/nederland/italiaanseweg/itaweg7.jpg

Donald

Nu rest nog de vraag, zijn die klinkers zo slecht, dan zou ik cobblestone handhaven, zo niet weg met die tag of er paving_stone van maken :wink:
Ik zal dan tzt cycleway=opposite repareren in mijn styles dan moet dat goed komen.

Nog even reactie op ligfietser.

Dat fietspad waar jij op doelt op google maps is fietspad dat uitkomt op kruispunt Holleweg/Dunolaan/Spechtlaan.

Dit fietspad heb ik van de week ingetekend, is wel al zichtbaar op openstreetmap.org

Er loopt vanaf bovengenoemd kruispunt ook nog een fietspad in westelijke richting naar de WA scholtenlaan.
Ik ben over twee weken zowiezo nog, zal dan even wat heen en weer fietsen met mijn garmin, kan dan die fietspaden ook nog intekenen.

Die GRI ben ik niet, ik werk met account groen_duiven.

Donald

De klinkers liggen er inderdaad niet zo goed bij dat de cobblestone tag zou kunnen :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=UFH6gzSa8zE

Precies wat ik bedoelde, dut kun je toch niet omschrijving als paving_stone

Daarom liever full speed naar boven dan er af…

Donald

Vandaag toch maar even naar Doorwerth gefietst en nav mijn melding dat ik met een week of twee wel in Doorwerth zou zijn om nog wat fietspaden in te tekenen, kan ik inmiddels melden dat ik vandaag nog maar even een rondje gedaan heb. Westenwind was toch nog wel aardig…

Volgende fietspaden gevolgd en ingetekend in Doorwerth:
Dalweg <-> Ridder Robertlaan
Ridder Robertlaan <-> Van der Molenallee
Van der Molenallee <-> W.A. Scholtenlaan
W.A. Scholtenlaan <-> Spechtlaan/Holleweg

Op fietspad W.A. Scholtenlaan <-> Spechtlaan kun je ook naar het zuiden (zw hoek van de tennisbaan), dit fietspad komt uiteindelijk uit op Boersberg

Wanneer nu nog de Italiaanseweg de juiste berekening maakt, kunnen we de stuwwallen van diverse kanten naar beneden fietsen, danwel er tegen op.
Zag trouwens op één van bovengenoemde fietspaden een gepijlde route. Mochten er mensen met navi daar fietsen morgen, zullen ze het nog even zonder fietspad moeten doen :slight_smile:

Donald

Goed bezig! Klopt dit stuk weg http://www.openstreetmap.org/browse/way/6884103 wel? Op de kaart van de fietsersbond is het een fietspad.

In de laatste OFM light versie heb ik de bug hersteld, dus de routing moet nu goed gaan.

Dit gedeelte van Italiaanseweg is identiek dramatisch als dat andere gedeelte qua wegdek :slight_smile: , ofwel een stuiterend klinkerweggetje.

Vanaf de Kerklaan kun je het nog net zien, na 100 (??) meter staat zo’n wit hek van het Geldersch Landschap (of wat er ook voor een tekst opstaat) over de gehele breedte van de weg. Even met de fiets om het hek heen fietsen. Je hoeft er niet voor af te stappen.

http://maps.google.nl/maps?q=Kerklaan,+Doorwerth&hl=nl&ll=51.978926,5.805341&spn=0.00411,0.011362&sll=52.469397,5.509644&sspn=4.163499,11.634521&vpsrc=6&t=h&z=17&layer=c&cbll=51.97884,5.805441&panoid=CT7uyNAfHvWuXHMQoiW1vA&cbp=12,24.2,0,14.87

Verder is het een fietspad, zoals je op de link kan zien.

Vanaf kruispunt met de Utrechtseweg (voor kenners “De Tol”), weet ik niet 100% zeker wat daar op borden staat. Maar volgens mij is dat éénrichtingsverkeer historie. Want een éénrichtingsweg die eindigt bij een hek (bij de Kerklaan) leidt tot iets wat niet kan.

In ieder geval kun je wandelend en fietsend over deze weg vanaf Utrechtseweg tot de Kerklaan.

Ik zie in laatste stuk weg ook staan “Contraflow unmarked”. Daar kan ik wel met de fiets tegen verkeer in (op kaart OpenFietsMap Benelux 8-8-11). Ik heb dit zojuist ook voor de andere stukken gedaan. (dat was vermoedelijk ook de insteek van je), want route plannen leidt verderop weer tot rijden van omweg.

Kortom:
Het is in ieder geval fietspad in beide richtingen, met een surface van cobblestones, waar je ook op mag lopen.
Verder weet ik niet wat je met hek wil/kan doen.
Ik zal bij volgende keer even bekijken wat er aan bebording staat aan begin Italiaanseweg vanaf de Utrechtseweg, zodat duidelijk is of er nog éénrichtingsverkeer is. Indien daar iets staat van fietspad, dan zal ik een volgende keer de minorroad veranderen in cyclepath

Donald

Ik vind die Potlatch editor termen als ‘Minor road’ en ‘Contraflow’ verwarrend, die zitten in de preset menuutjes maar de werkelijke OSM tags vind je onder de ‘Avanced’ knop linksonder.
Aangezien er een hek staat, wrsch om gemotoriseerd verkeer te weren, zou je de weg ook als track kunnen zien. Highway=track met tracktype=grade1 of grade2 (ik weet niet wat potlatch hier van maakt, maar anders gewoon in het advanced menu invoeren) en surface=cobblestone. Maar als er aan de andere kant een fietspad bord staat lijkt het me zinvoller er gewoon een fietspad van te maken.
Die richtingspijlen kunnen dan gewoon weg.

Ivm tijdgebrek kort rondje gefietst en direct maar wven gecontrolwerd.

Ook vanaf de Ytrechtseweg is het een fietspad. Er staat ook aan deze kant een hek met daarop ‘Het Gelders Landschap’.

Wanneer het hek dicht is, kun je via een klinkerpaadje om de paal heen. Dit geldt ook aan de zijde van de Kerklaan.

Daar ik dit schrijf via iphone, kan ik het nu niet aanpassen.
Maar het is dus een cycle path. Eenrichtingsverkerkeer kan dus verwijderd worden.

Donald

@Ligfietser:

Op site http://sites.google.com/site/openfietsmap/news/19-08-2011 geef je aan dat bug is opgelost.

Ik heb de nieuwe kaart van die site gedownload, echter wanneer ik vanaf de Fonteinallee de Italiaanseweg omhoog probeer te plannen, gaat ie toch weer “rare” route plannen.

Doe ik nu iets verkeerd ?

Donald

Omhoog tot waar Donald? Tot aan de Kerklaan gaat het nu goed. Mapsource, voorkeur voertuig Fiets, kortste afstand, wegselectieschuif in het midden. Verder niets vermijden, OFM light 19/8.
Tot de Utrechtseweg een omweg via de Kerklaan omdat op 19/8 het fietspad nog was ingetekend als eenrichtingsverkeersweg op osm (ik zie dat je die vandaag hebt verbeterd).

Ik heb nu ingesteld:
Fiets
Kortere afstand (deze stond bij mij op snellere)
Wegselectie staat in het middem
Probeer te vermijden:
Tolwegen
Onverharde wegen
Carpoolstroken
Datum van tijd en afsluitingen

Ik zie echter in mapsource staan: Openfietsmap (Benelux_v08-08-2011). Of heb ik nu een verkeerde kaart ? Daar jij het over light op.
Dit is toch juiste ur: http://sites.google.com/site/openfietsmap/downloads ?

Vanaf de Fonteinallee moet ik al een extra punt in de eerste haarspeldbocht zetten, want anders gaat ie al weer “gekke” route rijden.

Dan gaat het goed tot kruising W.A. Scholtenlaan

klik ik vervolgens op de Van der Molenallee, dan gaat ie weer stukje terug, om via LF4 en dan Heelsum (bennekomseweg) naar de spoorlijn, om via Wolfheze en Oosterbeek weer naar Doorwerth te gaan . Het is dan bijna 21 km ???

Kijk ik in eigenschappen, dan zie ik de 5 viapunten die ik zet, kijk ik bij richtingen, dan 40 aanwijzingen.

Donald

Oeps…

Ik geloof dat ik niet ver genoeg keek op downloadpagina

Ik zie verder naar beneden dat daar de lightversie staat.

Deze inmiddels op pc staan, nu gaat het goed. Moet echter wel een paar punten op Italiaanseweg zetten, anders vind systeem toch een wat rare omweg.

Sorry van mijn kant.

Nog wel korte vraag: verschil light en full versie zit puur in “overbodige” details ?

Donald

Klopt,
Het verschil zit vnl in de polygoon elementen, de full versie heeft veel meer landuse als gebouwen, grasland, akkers, en verder nog hoogtelijnen waarmee je een profiel van de route kunt maken.
Verder zijn ze identiek, op de osm data na waarmee de kaart is gemaakt (light versie is op dit moment recenter) en de verbeteringen die ik heb aangebracht en in een volgende update ook zal invoeren in de full versie.

Probeer te vermijden:
standaard NIETS aanvinken

Tolwegen = kiezen voor alleen fietsroutes (dat zijn de blauwe stippellijnen op OFM)
Onverharde wegen = spreekt voor zich
Carpoolstroken = wordt niet gebruikt in mijn kaart
Datum van tijd en afsluitingen = idem, en bovendien raakt Basecamp van de kaart

Toch nog een vraag:

Wanneer ik alles uitvink (bij “Probeer te vermijden”), kan ik de Italiaanseweg op.

Ik selecteer kruising Fonteinallee/Italiaanseweg en daarna Bentincklaan/Italiaanseweg.

Wanneer ik echter aanvink dat ik onverharde wegen wil vermijden, dan gaat ie niet via de italiaanseweg omhoog, maar gaat via Fonteinallee, Holleweg, Spechtlaan, Van der Molenallee, Bentincklaan.

Betekent dit dat ie de cobblestones dan toch als onverhard ziet ?

Heb ook nog even de wegselectie (die in het midden stond) ook nog helemaal naar links gezet.

Dan gaat ie de italiaanseweg wel op, tot weer het “beruchte” stuk (éénrichting en de fiets twee richtingen), dan via W.A.Scholtenlaan, Johannieterweg, Bentincklaan.

Blijf het dus vreemd vinden…

Donald