Hoe tag je een coffeeshop? En een Blokker?

Hoe tag je eigenlijk een coffeeshop? Dat is natuurlijk iets heel Nederlands, maar ja, er zijn er wel veel van.

Is daar wel eens discussie over geweest?

En hoe doe je eigenlijk een zaak in huishoudelijke artikelen? Zoals bijvoorbeeld een Blokker… Een department_store is het niet (want niet groot). Shop=household zou eigenlijk wel handig zijn hiervoor. Maar misschien dekt dat dan alleen de Blokker? Of zou misschien de Hema er ook onder vallen?

Ik zou de blokker en aanverwante winkels gewoon een department_store noemen.
Sommige van die winkels hebben grote en kleine filialen. In jouw beleving zou de de ene blokker dan zus en de andere zo noemen.
Ik denk dat dat niet de bedoeling is. Department_store is gewoon een zaak als Blokker, Marskramer, V&D en Bijenkorf. de ene is, fijn voor hen, wat groter dan de andere en dus een wat ruimer assortiment.

Inderdaad, department_store lijkt een goede keuze, daar houd ik het maar bij.

Ik vond op http://www.mail-archive.com/talk-nl@openstreetmap.org/msg08171.html een discussie over coffeeshops, waarbij gesuggereerd is dat shop=softdrugs een oplossing zou zijn. Ene Roeland kondigt daar aan ‘zometeen even de wiki te updaten’ over dit onderwerp, maar ik kan daar geen spoor van vinden.

Ik heb inmiddels begrepen dat de OSM-database dermate open is dat je nieuwe categorieen kunt voorstellen, en zelfs meteen kunt gaan gebruiken (al zullen renderers in geval van al te particuliere initiatieven in deze niets met zo’n tag doen).
Maar de gewoonte is blijkbaar dat iedereen gewoon tags kan voorstellen, en dat alles aankomt op het verwerven van draagvlak in de ‘community’.
Zo zie ik het toch juist?

Dit klopt. Documenteer je tag in een correcte page en je zult merken dat steeds meer mensen deze gaan gebruiken.
Duidelijkheid is echter wel gewenst. Voeg foto’s toe en je pagina is top.
Doe het als eerste in het Engels en daarna natuurlijk een Nederlandse vertaling.

Ik zou eerder denken aan shop=household.
Zie bijvoorbeeld een discussie hier waar Blokker en Marskramer met name worden genoemd.

V.w.b. shop=department_store de wiki is niet bijzonder behulpzaam, al geeft de foto van Galeries Lafayette Haussmann wel een ander beeld dan we bij Blokker mogen verwachten. Van een Department Store mag je wel een klein beetje luxe verwachten: Proposed_features/department_store geeft wat meer helderheid. De tag shop=variety_store zegt mij persoonlijk niets.

Bijenkorf en V&D zijn inderdaad department stores.

Edit: Hema: mmh, lastig. (Ben een Hema-fan, maar het is toch niet naar mijn gevoel shop=department_store). Volgens dit wikipedia stukje wel.
Dat het niet geheel helder is zie je aan het Engelse wikipedia stukje (m.i. hebben ze daar de betekenis al te ver opgerekt om ook “discount stores” erbij te doen).

Verder, mag inderdaad iedereen tags bedenken, gebruiken, documenteren en (helaas, ook nog) laten verdwijnen, want een wiki is net zo goed als de laatste redacteur.

Voor een coffeeshop lijkt me shop=softdrugs of shop=soft_drugs inderdaad het beste. Blokker en Marskramer heb ik shop=household_supplies meegegeven; een Hema heb ik geloof ik nog niet gemapt.

Ik heb de database er eens op nageslagen, en ik denk dat het toch wel goed is hier wat meer eenheid in te krijgen… Zonder te controleren of de winkels echt in Nederland lagen (dus er kunnen enkele andere dan ‘onze’ keten tussen zitten), krijg ik de volgende winkeltypes voor Blokker:

department_store 14x
convenience 12x
general 8x
hardware 5x
supermarket 4x
household_goods 3x
variety_store 2x
furniture 2x
generic 1x
mall 1x
housewares 1x

Bij de Hema zijn er 2 types die eruit springen:
department_store 25x
convenience 13x
supermarket 4x
clothes 2x
gift 1x
general 1x
stationery 1x
furniture 1x
chemist 1x

Stel dat je tijd over hebt en je wilt in ieder geval de vreselijk afwijkende zoals “chemist” of “mail” elimineren. Hoe zoek je snel een dergelijke winkel op? Daar is vast wel een trucje voor.

Ik heb ze te pakken gekregen met behulp van http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Overpass_API#XAPI_Compability_Layer . Daar zijn ze gemakkelijk genoeg te vinden, en krijg je het nodenummer en de lengte- en breedtegraad erbij. Met dat nodenummer kun je ze dan op de site krijgen (het gaat om http://www.openstreetmap.org/browse/node/1244318593 voor de chemist en http://www.openstreetmap.org/browse/node/1036399325 voor de mall. Maar als iemand een methode weet waarbij het niet nodig is voor elk geval een afzonderlijke editor te openen, dan houd ik me aanbevolen!

Het is overigens niet “mail” (post) maar “mall” (winkelcentrum).

Als je JOSM gebruikt (NL-versie) en geen gebruik van de edit-link op de wensite met info over de node wilt maken:

  1. Kopieer de node-id.
  2. Open JOSM en kies: Bestand → Object downloaden (shortcut: Ctrl+Shift+O)
  3. Selecteer Objecttype: Knooppunt
  4. Voeg de node-id met Ctrl+V in (met rechter muisknop werkt helaas niet).
  5. OK drukken, enkele seconden wachten.
  6. Bewerk de node

Naar aanleiding van deze discussie heb ik eens gekeken hoe Nederlandse winkelketens algemeen getagt worden. Zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Dutch_chain_stores. Naast Blokker hebben ook Action, Marskramer en Xenos geen duidelijke meest gebruikelijke tag.