Asfaltdijk Krammer slikken: hoe fietsroute taggen?

http://www.openstreetmap.org/?lat=51.6685&lon=4.2514&zoom=14&layers=M
De knooppuntenroute van KP92 (Heerendijk Oude Tonge) naar KP93 (Galathesedijk) loopt boven over een volledig geasfalteerde dijk langs de Noorder Krammer. Je kunt en mag er fietsen, hoewel er geen ‘fietspad’-borden staan, noch andere verkeersborden. Je kunt zelfs ook op het schuine deel fietsen. Auto’s en motorfietsen kunnen er niet rijden wegens aanwezige klaphekjes. Op de OnRoute Fietskaart staat dit stuk als ‘weg’.
Hoe zal ik dit taggen? Toch maar gewoon als fietspad met note= asfaltdijk (wat is dat in het engels?). Ik heb een gps tracklog van vandaag (nog niet ge-upload).

http://www.openstreetmap.org/browse/way/31046746/history

Het pad vanaf Lauwersoog richting Westpolder lijkt me vergeljkbaar. Deze gemapt als highway=cycleway, access=permissive

Snel taggen BikePC, dan ben je me nog voor. Dit stuk dijk was m’n volgende doel! :slight_smile:
Langs het Haringvliet richting Middelharnis liggen ook zulke “routemogelijkheden” en ik dacht vanaf Battenoord richting Grevelingendam ook zoiets was.
Met het voorstel van Mattheus kan ik instemmen. De dijken vallen immers onder Rijkswaterstaat.

Eggie

Dit stuk bedoel ik tussen Stad aan het Haringvliet en het havenhoofd van Middelharnis. Als het morgen niet te hard regent ga ik daar eens kijken.

http://www.openstreetmap.org/?lat=51.759&lon=4.2147&zoom=14&layers=M

eggie

Staat er al op hoor. Er zijn in dat gebied trouwens (nog) geen/weinig knooppuntroute-relaties gemaakt. Doet jkelder dat meestal?

J Kelder is de knooppuntenman.
Bij de Hoedekenskerke (Zak van Zuid-Beveland) is naar mijn idee ook een prachtig pad langs het water van de Westerschelde. Staat niet helemaal op de OSM. De track heb ik nog, maar ik weet niet meer zeker of ik toen niet stiekem op een voetpad heb gefietst. Dus dat is ook weer een doel.

Er valt gelukkig nog een hoop te fietsen en te taggen…

Er valt nog veel te fietsen, maar er valt niet zo veel meer te mappen, valt me op. In de gebieden waar ik kom, is de OSM redelijk volledig. Wel merk ik dat sommige fietspaden als verhard op de OSM zijn vermeld, terwijl het eigenlijk schelpenpaden zijn. Op zich is dit geen ramp, behalve als er net een nieuwe laag op ligt. Om die reden geef ik een nieuwe tag mee.

Op Goeree-Overflakkee bleken flinke stukke fietspad niet op de kaart te staan en de fietsknooppuntrelaties ontbreken nog voor het grootste deel. Ik woon er te ver vandaan om intensief te gaan verkennen, maar als we er met de fietsclub eens komen dan benut ik de gelegenheid.

Nou Mattheus…niks te mappen? kijk dan maar eens in de buurt. De bospaden op de Hondsrug! Ben met de meivakantie in Meppen in Drenthe geweest. Dat lijkt dan wel op “Mappen”, maar in jouw buurt is ook nog veel te doen. Vooral aansluitingen. Schitterend fietsen overigens.

Rond het eiland van Dordrecht verandert veel. Vooral ten noorden van. Hele nieuwe wijken. Het eiland van Dordrecht klopt nu aardig. Ben dus bezig geweest in de Hoekse Waard (aantal gloednieuwe fietspaden) de Albasserwaard, het Land van Heusden en Altena onlangs. Ook in de kleihoek van Brabant veel gemapt. Laatste updates moeten nog in de OFM.
Volgende eiland is Goeree-Overflakkee. Daar veel gefietst, maar nog in het gpsloze tijdperk. Dus geen tracks.
Het wordt nog wat die fietskaart. :slight_smile:

Ik heb al weer te vroeg iets geroepen:-) Vandaag heb ik weer twee nieuwe fietspaden op de kaart gezet. Zaterdag fietste ik in Noord Groningen en zag ik nieuwe betonpaden. Het leken me echt paden bedoeld als toegangsweg voor een boer. Het heeft weinig zin om die te mappen. Vandaag zocht ik voor de zekerheid op fietspad Krewerd en zag ik o.a. dit:

http://www.bbspijk.nl/routes/langs_boerengoed_fivelingo.pdf

Toen ik die route aan het uitzetten was, merkte ik dat er bij de Eemsmond enkele fietspaden ontbraken. Op de Falk Fietskaart van Groningen zijn ze wel vermeld. Ik ben vorig jaar nog in Nooitgedacht en Polen geweest en dit jaar nog in Hoogwatum. Het fietspad van Hoogwatum naar Delfszijl ken ik dus. Nu heb ik het fietspad van Hoogwatum naar de Eemshaven doorgetrokken en het fietspad van Polen naar dat fietspad aangelegd (Polendijkpad). Binnenkort ga ik deze route fietsen en controleer dan deze fietspaden.

Helaas ben ik geen wandelaar, maar wel een fietser. Mijn favoriete fietsgebieden zijn: Groningen, Friesland, en Noord Duitsland. Geef mij maar de kale vlakte, de ruimte. Wat fietspaden betreft, kom ik in deze gebieden niet veel nieuwe tegen. Voordat ik een pad op de OSM zet, wil ik dat pad wel kennen en/of controleren. Ik heb al wat leergeld betaald door onbekende paden m.b.v. Bing kaarten te mappen. Ik merk wel dat er nog vele ongemapte wandelpaden zijn. Als ik die zie, map ik ze.

P.S. Ik denk dat de OFM vollediger is dan de OFK in Groningen en Friesland.

De OnrouteFietsKaart heeft een opvolger middels een benelux versie van Garmin. Er komt geen udate meer. Helaas alleen op SD kaartje. Benieuwd of de nieuwste fietspaden daar opstaan. Denk niet dat ik die investering ga doen, want wisselen tussen OFM en de nieuwe OFK is dan onmogelijk.
'k ga voor de OpenFietsMap! :slight_smile:

BikePC,

Even terug on topic… Dat stuk buitendijkse fietsroute op Flakkee zou ik de tag geven name=Buitendijks Traject of name=Dijktalud . Dan komt dat als naam op het fietspad.
Zoiets heb ik ook gedaan met een klimroute in Jordanië bij Wadi Rum, anders denkt men dat je met de 4x4 naar de top kunt rijden.
name=Climbingtrack to Burdah-Bridge
http://www.openstreetmap.org/?lat=29.476797&lon=35.49968&zoom=18&layers=M

Eggie

De nieuwe Garmin fietskaart was me ontgaan. Ik heb op het forum de volgende tekst geplaatst:

Sorry Hans, maar deze opmerking van jou is behoorlijk eufemistisch: 'De ‘densiteit’ van het netwerk zal wat lager zijn".

Eén set vergelijkende screenshots betreft mijn geboortegemeente en binnen een straal van 5 km zijn er minimaal VIER schitterende, betonnen fietspaden, c.q. nog niet bijgewerkte fietspaden op de OFK verdwenen. Het niet op de OFK verwerkte pad betreft heel mooi betonnen fietspad (van zo’n tien jaar oud) door een schitterend natuurgebied, zie:

http://www.woldstee.nl/omgeving/koningslaagte/

De nieuwe kaart is absoluut geen verbetering, maar een aanzienlijke verslechtering. De echt mooie fietspaden zijn weggelaten. De nieuwe fietskaart is duidelijk NIET voor de recreatieve fietser bedoeld.

P.S.: De nieuwe Garmin fietskaart hoef ik echt niet. De nieuwe kaart is bij lange na niet volledig. De fietspaden langs de grote wegen staan erop en de mooie fietspaden over het platteland zijn weggelaten. Eerlijk gezegd gebruik ik nu vrijwel alleen de OFM die voor mijn manier van fietsen voordelen heeft boven de OFK.

Ha BikePC,

Heb me even “kwaad” gemaakt op Goeree-Overflakkee en een groot aantal fietspaden gemapt vanuit m’n geheugen. (veel gefietst daar) en mbv Bing.
Zag wel dat Emiel (Goudappel Coffeng) overal fietspaden trekt en zeker niet waar ze horen Ook ontbreken alle aansluitingen met zijwegen aan de overzijde. Ben nu voornamelijk op Flakkee aan het corrigeren geslagen.
Tussen “Stad” en Middelharnis heb ik ook het "buitendijkse fietspad getagd met als naam " Buitendijks Traject.

Eggie

Sinds 13 mei heeft Emiel niets meer gedaan.

Dit is zo’n voorbeeld van 11 mei. Het gaat gewoon steeds slordiger. Dwars door de bebouwing. Zal wel nodig zijn, want mappen kost veel tijd.
Maar goed… het is even gestopt.

http://www.openstreetmap.org/?lat=51.748151&lon=4.109231&zoom=18&layers=M

Zal eens kijken of ik met Bing wat kan, ander fiets ik wel een keertje naar Dirksland. :slight_smile:

Ik heb net een fietspad gecorrigeerd dat over het strand van een meer liep:-) Gisteren heb ik een fietspad dat ik een paar maand geleden zelf had gemapt, gecontroleerd. En een verbinding van een fietspad met de Dijkweg. Op één kaart na staan ze er niet op. En op de kaart waarop die wel staat, wordt dat pad noordelijker aangegeven. Op de satellietfoto’s staan ze wel, evenals op de Bing kaart.

Landuse maakt het mappen wel moeilijker merk ik. Je knoopt een pad gauw verkeerd vast. Soms ga ik er ook doorheen om het pad later weer te corrigeren.

Ook merk ik dat mappers verschillend over bepaalde zaken denken. In een bepaalde gebied corrigeren een andere mapper en ik regelmatig dezelfde paden en wegen. Maar we zagen ook allebei een fout over het hoofd. Twee weken geleden heb ik er foto’s van gemaakt en de zaak gecorrigeerd. We denken het allemaal te weten, maar het geheugen blijkt wel eens selectief te werk te gaan.