Snelheidscamera's niet zichtbaar

Hallo,

Als ik snelheidscamera’s toevoeg in JOSM, worden deze niet zichtbaar in openstreetmap.org

Of worden deze niet herkent in osm?

Christophe

Lang niet alles wordt op die kaart gerenderd. Gelukkig niet, zou ik zelfs zeggen.

Er is nog een kaart die meer dingen laat zien. Kies daarvoor osmarender of tiles@home uit de lijst rechtsbovenin (klik op het plusje). Dan zie je ook waarom het niet handig is dat alles op de kaart terecht komt. :slight_smile:

Dat wil overigens niet zeggen dat het geen nut heeft te mappen omdat het niet wordt weergegeven (gerendered) op osm. bijv routeplanners kunnen er gebruik van maken.

Ok, dit is inderdaad een logische verklaring.

Bedankt

Juist, zeker mappen! OSM draait om de data. Daar worden kaarten mee gemaakt, maar ook routeplanners en wat iemand er ook maar mee kan verzinnen. Wat voor de ene niet interessant is, kan voor de andere juist essentieel zijn.

Ok, we doen ons best.
Vind ook wel interessant want er is nog veel werk aan de winkel.

Christophe

Sorry, Maar ik blijf mij verzetten deze dit soort opmerkingen. Wij als mapper worden geacht om de gegevens in de database op een kwalitatief zo hoog mogelijk pijl te houden. Dit begint met het mappen van nieuwe of ontbrekende objecten en eindigd met het controleren van bestaande data. Omdat beide activiteiten veel heel veel tijd kosten, moeten wij dit efficient kunnen doen. Tot zo ver is denk ik iedereen het met me eens :slight_smile:
Kennelijk zijn we er als OSM het niet eens over het feit dat een mapper in het veld over alle data moet kunnen beschikken en nemen we genoegen met een kaart die maar een klein deel van de data bevat. Inefficient mappen noem ik dat en kan ik mij niet vinden in de uitspraak van Ldp.
Ik pleit daarom voor een project “Hack OSM” waarin wij elkaar uitdagen om een soort OSMTracker app te ontwikkelen waarin ALLE data met een soort van Overlays in het veld beschikbaar zijn.

Dan zijn we het blijkbaar fundamenteel oneens, of hebben we het minstens over verschillende dingen. Jij stelt dat je graag alle (relevante? voor wie dan?) data op de kaart wilt. Dat dit schier onmogelijk is in 1 kaart, ook daar is denk ik iedereen het met me eens. :slight_smile:

Een kaart is een weergave van een selectie van gegevens die in een database zitten, naar keuze van de maker van die kaart. Iemand die een kaart van waterwegen maakt, zal andere dingen op de kaart willen hebben dan iemand die een kaart van natuurgebieden maakt en weer andere dingen dan iemand die een wegenkaart maakt.

Ik heb gewerkt aan de openfietskaart.nl en openwandelkaart.nl, heb overlays gemaakt met ruwe 3dShapes data, maar bijvoorbeeld ook maxspeed.openstreetmap.nl. Dat zijn allemaal voorbeelden van alternatieve weergaven van de data of overlays die je bovenop een basiskaart kunt gebruiken. Als iemand bijvoorbeeld zeer geinteresseerd is in de electriciteitsvoorziening en alles daarvan wil mappen, zal deze ook prijs stellen op een kaart of overlay waarin in hoog detail allerlei tags en subtags gevisualiseerd worden. De data is beschikbaar, maak er wat moois mee! Zoals je ziet, heb ik dat al gedaan voor de onderwerpen waarin ik geïnteresseerd ben.

Dat je als mapper in het veld werkt op basis van een van zulke algemene kaarten, is iets dat je zelf in de hand hebt. Je geeft zelf al de juiste richting aan: mappen met een app die werkt met de ruwe OSM data, en niet met gerenderde kaarten. Dan kun je weergeven wat je zelf wilt. Het leidt geen twijfel dat een goede app, zowel ergonomisch prettig werkend en uitziend als vlotjes werkend, vast met open armen ontvangen zal worden.

We zijn het niet zo fundamenteel oneens als je in de eerste zin aangeeft. Natuurlijk kun je niet alle gegevens op het zelfde moment beschikbaar hebben en wellicht zijn sommige zaken zelfs lastig tevisualiseren. Wat ik erg jammer vind is dat iedereen overal verstand van moet hebben om een idee te verwezelijken. Ik het te weinig verstand van bepaalde delen van de techniek om zelf dergelijke ovrlays in mijn eentje te verwezelijken. Mijn vaardigheden liggen meer in het ontwerpen en uitwerken van ideeen en toepassingen in de sfeer van usability. Is het niet eens een idee om samen ergens een biertje te drinken en onze kennis en kunde te bundelen?