Nieuwe OSM fietsrouteplanners

Vrijdag 1 april (geen grap) zijn er 2 regionale fietsrouteplanners gelanceerd. (gebaseerd op Openstreetmap (OSM))
www.fietsrouteplanner.nl (twente)
www.fietsrouteplanner-zuid.nl (Zuid Nederland)

Zie Bericht:
http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-nl/2011-April/012619.html

Ik heb even gekeken naar die van zuid-Nederland en heb even wat plussen en minnen op een rijtje gezet.

Plussen

  1.  Vooral de opties van het pull-downmenu vind ik mooi. (Kortste, snelste, rustig, natuur etc.) En dat voor OSM. Best goed gemaakt maar geen idee of het allemaal een beetje klopt. (woon zelf in een andere regio)
    
  2.  Erg mooi is ook dat je meteen door kunt klikken naar Googlestreetview (indien aanwezig) bij de routebeschrijving.
    
  3.  Berekening gaat erg snel.
    
  4.  Uitvoer voor navigatie (gpx-bestand)
    
  5.  De planner kan ook nog "officiële fietsroutes/rondes" laten zien van het gebied waarop je bent ingezoomd. Helaas zijn deze in OSM nog niet allemaal perfect ingetekend en dus zie je soms alleen maar stukken van die routes. Het is me ook nog niet duidelijk wat ik dan met zo'n route kan doen afgezien van weergeven op de kaart. 
    

Minnen

  1.  De route is gemaximeerd op 7 routepunten. Dat zal bij grote tochten wat weinig zijn vrees ik.
    
  2.  Helaas is het scherm vaak groter dan mijn browser (FF maar ook IE) aan kan. Ik krijg dan bij de opties aan de linkerkant geen scrollbalk om naar beneden te gaan.
    
  3.  Helaas heb ik bij een aantal testgevallen al gezien dat ie me via een voetgangerszone/voetpad wil sturen. Dat geeft ie wel aan maar zit ik niet op te wachten.
    

Ik ben zelf niet zo heel goed bekend in die regio en vraag me dus af wat de kwaliteit is van de routes. Als ooit heel NL (en de rest van de wereld) opgenomen wordt kan het nog wel eens iets moois worden.

Weet iemand wat de toekomstplannen zijn van deze planner. Wordt het dekkend voor heel NL of misschien nog verder? Wordt de broncode (ooit) vrijgegeven?

De fietsplanner ziet er op het eerste oog aardig uit en werkt intuïtief. Ik heb wel wat kanttekeningen.

-Het ontbreken naar credits voor Openstreetmap, op http://www.fietsrouteplanner-zuid.nl/ staat wel wat meer onder contact maar op http://www.fietsrouteplanner.nl/ ontbreken ze geheel
-waarom twee verschillende URL’s?
-De berichtjes van dbussche zijn niet te lezen via het web: http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-nl/2011-April/012618.html Als die zijn routeplanner wil promoten onder de osm community (en de rest van de wereld) zou hij wat verder moeten kijken dan talk.nl

Dat die mailtjes ban dbussche niet direct te lezen zijn, komt waarschijnlijk door het formaat of de applicatie waarmee hij verstuurd.
Sommige andere OSM’ers hebben daar ook last van. In mijn mail komt het dan als een .txt attachment binnen. Inderdaad niet erg gebruikers vriendelijk om dat te lezen.

Robert

Ik ben niet geabonneerd op die lijst en lees het af en toe via het web.

Zo te zien is hij best wel goed. Vooral die soort fietstocht is handig. Een voorbeeld, zoek een route uit vanuit station Helmond naar Bakel. Dan sturen alle routeplanners je langs de grote weg. Terwijl er net een nieuw fietspad ligt ver van grote wegen tussen Helmond en Bakel (jarenlang in het niets opgehouden bij de gemeente grens omdat de gemeente gemert-bakel het fietspad niet door wou trekken, maar nu is hij alsnog doorgetrokken, het helmondse deel bestond al jaren als doodlopend pad) Door rustige route aan te zetten krijg je een veel logischere route. Ook is hij stukken sneller dan bijvoorbeel openrouteservice. Maar ook deze is niet onfeilbaar, beschouw nog steeds hetzelfde voorbeeld maar nu met korte snelle route, dan is dat rare stukje naar rechts vlakbei het stadion natuurlijk volstrekt overbodig.

Maar het is mooi dat er nu eindelijk eens een goede fietsrouteplanner van kwaliteit is voor openstreetmap. Vreemd is wel dat in de aankondeging destijds stond dat hij ook buiten zuidnederland zou werken en dat doet hij niet.

Nadeel is inderdaad dat hij geen rekening houdt met beeldschermgrote

ben al wat minder te vreden. Als ik met de kaart wil slepen voegt hij de hele tijd extra bestemmingen toe

Even gekeken wat daar aan de hand is, en de parallelweg van de Bakelsedijk heeft daar highway=service, wat kennelijk ten onrechte wordt geïnterpreteerd als voetgangersgebied (dus highway=pedestrian zonder bicycle=yes). Ik zal wel even een mailtje sturen hierover.

Heb wat beter gekeken, en het is niet highway=service maar als highway=pedestrian getagd. Dat komt rechtstreeks uit de AND-import, en heb ik al op veel plekken gezien dat wegen onterecht als pedestrian getagd staan, twas me alleen hier niet opgevallen. Heb het nu iig veranderd, want het staat onterecht als pedestrian getagd, dus bij nader inzien was de routeplanner niet fout, maar de tagging.

Ik merk dat de edits van gebruiker “Emiel1” meer fouten in osm toevoegen dan dat ze een zinvolle bijdrage vormen.
Allemaal fietspaden worden oneway gemaakt die dat helemaal niet zijn. Wie is die Emiel? Hij heeft daar vast niet gefietst dat is een ding wat zeker is.
Ook via google streetview kan je zien dat die verbeteringen niet kloppen. Gebruiken ze daar bij dat bureau een bot ofzo? :open_mouth:

Nog een mooi voorbeeld: 24 Oktoberplein Utrecht

Hou je je omgeving goed bij en sluit je de wegen en fietspaden af die de komende twee jaar afgesloten zijn vanwege de bouw van een fly-over. Komt er zo’n leunstoelmapper (Emiel1) voorbij met z’n meer dan een jaar oude cyclomedia foto’s. Kun je het allemaal weer opnieuw gaan doen.

Inderdaad, schandalig! :rage:

De routing van de fietspaden in Vathorst klopt van geen kant meer:
http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/7706775

Ik heb 'm maar een berichtje gestuurd.

Ik neem aan dat Emiel1 daar niet heeft gefietst en van fotomateriaal werkt (zie mail van Dirk Bussche hieronder), maar er is ook wat op te merken over zijn interpretatie van foto’s waar hij wel over beschikt. Bijkomend probleem is ook dat zij (tegen de heersende gewoontes bij OSM) veranderingen aanbrengen zonder eerst contact op te nemen met de (actieve) mappers in een gebied.

Hieronder is het bericht van Dirk Bussche (Goudappel Coffeng) die voor ligfietser onleesbaar is op talk-nl | archief, waarin Dirk hun werkwijze uitlegt. Met name zijn voorstel “Onze reparatuur-actie zal dan ook niet zijn de edits terugtedraaien, maar de extra stukjes taggen als fietspad.” lijkt me niet de juiste oplossing. Dat werkt wel in het geval waar men het daar over heeft; maar in de oude situatie (die op de foto’s nog te zien was) was het zeker niet correct om het zo te taggen. Niet alle “verbindingsstukjes” zijn (alleen) toegankelijk voor fietsers (en in de oude situatie was dat ook niet zo; het was namelijk een inrit).

En dan heb ik het niet over het veranderen van de rotondes.

QUOTE
From: dbussche@goudappel.nl
Sent: Friday, April 08, 2011 9:25 PM
To: talk-nl@openstreetmap.org
Subject: [OSM-talk-nl] Betr: Gebruiker Emiel1 - wijzigingingentbvfietsrouteplanner

Ik ben steeds weer aangenaam verrast van de oplettendheid van de osm community. Ik maak veel reclame voor osm bij overheden en dit noem ik er altijd als er vragen komen over “dan kan iederen zomaar onzin op de kaart zetten”.

Emiel is een van de studenten die wij betalen om de fietsinfrastructuur in osm te verbeteren.
Ze volgen daarbij een aantal doelen en in dit geval was het doel “ontbrekende aansluitingen toevoegen”.
We plannen hiervoor een aantal kris-kras routes door het gebied en analyseren waar de planner rare sprongen maakt. In dit geval een weg (Thorbeckelaan), die op een andere weg (Huis ten Boschstraat) aansluit met twee eenrichtingsfietspaden ernaast.
Als de fietser nu van noord komt en wil op de Huis ten Boschstraat verder naar Oosten, zal hij door de planner eerst via de eenrichtingsfietspad naar westen gestuurd worden tot de eerste oversteek (Zandweg), daar de Huis ten Boschstraat oversteken en dan op de andere kant terug. Nonsens, omdat je natuurlijk direct over kunt steken en naar oosten kunt fietsen.

Emiel heeft dit hier kennelijk opgelost door de Thorbeckelaan door te trekken naar de fietspad. Dat is duidelijk verkeerd. Ik zal met hem en zijn begeleidster maandag overleggen hoe we dit ongedaan kunnen maken en in de toekomst kunnen voorkomen.

Nu is natuurlijk de vraag wat dan wel goed is. Graag jullie commentaar.
We kunnen dit buiten osm oplossen door de verbindingsstukjes in onze lokale database te zetten. Maar dan zullen Garmin, android-apps, yournavigation en al die andere osm-gebaseerde planners hier geen baat bij hebben. Veel liever dus een oplossing binnen osm.
Mijn voorstel is dat we het verbindingsstukje dus wel plaatsen, maar dan als fietspad taggen wat het feitelijk ook is.
Onze reparatuur-actie zal dan ook niet zijn de edits terugtedraaien, maar de extra stukjes taggen als fietspad.

Vanzelfsprekend mogen dit soort verbindingsstukjes alleen toegevoegd worden als de weg daadwerkelijk voor fietsers oversteekbaar is.
Emiel en de andere studenten checken dat via fotos van Cyclomedia - wij hebben toestemming deze hiervoor te mogen gebruiken.

Groeten,

Dirk

UNQUOTE

Dan deugt hun planner blijkbaar niet. Vathorst is toevallig “mijn” testgebied waar ik de openfietsmap ontwikkeld heb. Routing werkt daar nagenoeg perfect.
Waarom wordt hier nu een eenrichtingsfietspad van gemaakt? Er staat ook nog een tag lanes=2 dus het is mij een raadsel waarom die ‘verbeteringen’ worden aangebracht. Er zijn genoeg steden en gebieden IN NL waar nog weinig osm-ers actief zijn, laten ze daar maar eerst op concentreren.

http://www.openstreetmap.org/?lat=52.183868&lon=5.422157&zoom=18&layers=M
http://maps.google.com/maps?t=k&ie=UTF8&ll=52.183859,5.421892&spn=0.003934,0.013078&z=17&layer=c&cbll=52.183938,5.421772&panoid=hcIIFsPzYQhQ6-xNiLMhLA&cbp=12,335.31,0,-1.92

Misschien een stomme vraag, maar als deze Emiel betaald wordt, wat loopt hij dan in Utrecht te doen. de fietsrouteplanner zuid is immers voor Brabant limburg en zeeland, en die andere voor twente. Als het vanuit onze provincie (brabant) betaald wordt, vraag ik me af waarom daar de krachten niet op worden gefocust. Tenzei zaken natuurlijk echt verkeerd getagd gaan worden. In het stukje uit de qoute kijk ik trouwens op streetview en volgens mij ligt het fietspad daar helemaal niet vrij van de weg dus is het cycleway=track, maar dat kan aan mij liggen want ik kom daar nooit, ben in de omgeving helmond actief, en de beperkte gebieden van de stad utrecht waar ik regelmatig kom.

Heb je hem ook gevraagd of hij wellicht op het forum zijn verhaal wil doen? Als je de post leest heb ik het idee dat een stuk verhaal mist omdat er een deel via berichtjes gaat.

Ik heb inmiddels antwoord ontvangen van Goudappel Coffeng en gevraagd of ze ook hier op het forum wilden reageren.

Wij zitten in spanning, wat was het antwoord?

Dit:

Er staat toch een geschiedenis van elke weg in? Als die cyclomedia foto’s meer dan een jaar oud zijn is het toch een kleine moeite om even te checken wanneer de wegen voor het laatst gewijzigd zijn? Als dat recenter is dan de cyclomedia foto’s weet emiel dat hij niet op de cyclomedia foto’s moet vertrouwen, als dat ouder is dan zijn foto’s kan hij ze gebruiken, of ligt dit nou aan mij?

Ik heb ze een link gestuurd naar dit topic. Nu maar hopen dat ze dit ook gaan lezen, dan steken ze er nog wat van op.